JMB Led op 250x70x70?


@Flipper, waar heb jij die lange profielen vandaan?
Ik zie maar 1 webshop en daar kan ik max 170 cm selecteren.
Ik zou dan 2 maal 230cm nodig hebben.
Via een dealer besteld web gebeuren liep ter mekkeren over de verzendkosten dus die was een klant kwijt :stom:
Anders als aan gegeven is het 180 lumen per watt iedere module is 10 watt dus 1800 lumen per module
Licht op de bodem is prima
 
Laatst bewerkt:
Het gaat niet zozeer om het aantal Lumen maar om de kracht van de Led, als een één wat JMB led niet voldoende is zijn die modules van daytime dat ook niet.
Nu ga je appels met peren vergelijken opbouw van daytime module is toch heel wat anders als een led balkje
 
Niet helemaal appels met peren, het gaat tenslotte om de kracht van de Led om een bepaalde diepte te kunnen bereiken, aangezien er ook geen 3 watt Led's in de Daytime modules zitten kunnen ze wel veel licht geven (en dat doen ze ook met 180 Lm/W) maar erg diep zullen ze niet komen.

zo te zien zitten er 32 ledjes in één module, dus praat je over 0,3 watt led's
 
Ik heb JMB gevraagd en ze komen met dit antwoord:

De 36W/120cm is met 1W leds is circa 3600 Lumen en 60W/120cm is met 3W leds en is circa 6000 Lumen

De 120cm 1W leds kost €139,95
De 120cm 3W leds kost €179,95


Dus roep maar, moet ik voor JMB gaan of toch voor de daytime modules?
 
Stel ik ga voor 2 profielen van 230 cm van de daytime.
In elk profiel doe ik dan 5 led units, dus totaal 10 stuks.
Kan ik die dan ook met de tc430 aansturen of wordt dat te zwaar?
 
Nog even over die prof voeding, er staat dat ie ingebouwd moet worden.
Waarin dan?
Het lijkt een 5 1/4 inch behuizing zoals vroeger de floppydisks/cdroms.
Wat voor kastje gebruiken jullie voor de inbouw?
Zeker het deel waar 220v op staat moet even goed afgeschermd zijn natuurlijk.
 

Ik zou hem in een droog compartiment van het meubel monteren, of tegen de bovenkant van het meubel in het "natte" gedeelte. Inbouwen in een kastje zou ik ivm warmtegeleiding niet doen.
Misschien is een gesloten kast van Meanwell nog een optie, maar volgens mij wordt de open variant veelvuldig gebruikt.
 
Stel ik ga voor 2 profielen van 230 cm van de daytime.
In elk profiel doe ik dan 5 led units, dus totaal 10 stuks.
Kan ik die dan ook met de tc430 aansturen of wordt dat te zwaar?
Als ik jou was, dan zou ik contact opnemen met Wilco van Azaqua.
Azaqua is o.a. dealer van Daytime en heeft veel kennis!
 
Ik gebruik voor mijn 320W aan leds gewoon 2 x de TC420. Ik heb in totaal 8 ledbalken en heb het opgesplits in een groep van 4 achter en een groep van 4 voor. Wel iets bewerkelijker maar eenmaal alles goed ingesteld maakt het verder weinig uit.
 
Stel ik ga voor 2 profielen van 230 cm van de daytime.
In elk profiel doe ik dan 5 led units, dus totaal 10 stuks.
Kan ik die dan ook met de tc430 aansturen of wordt dat te zwaar?
Lijkt me wel alles bij elkaar is het 100 watt dat moet kunnen uit mijn hoofd beschikt de tc 420 over 4.5 ampère per kanaal.
Zou het trouwens eerst met e 1 rail proberen met 10 modules er op best mogelijk dat het voor jou bak voldoende is.
En laat je niet afschepen met dat het niet mogelijk is om een profiel van 230 cm te verkrijgen in NL
Veel webshops hebben de neiging dit aan te geven en voor deze oplossing te ijveren 2x 120 profielen maar dan ben je stukken duurder uit asl 1 profiel van 230
 
@trinakria Hoeveel van die led modules heb je dan max op 1 tc420?
Klopt het dat die dingen 10W zijn, dus dan heb jij er 32 dus 16 op 1 tc420 gok ik.
Voor 2 maal 230cm met totaal 10 leds zou dan 100W zijn, moet ik dan toch wel op 1 tc420 kunnen lijkt me?

Ik zie dat Aquaplants een dealer is van de daytime, ik heb ze een mail gestuurd of ze 230cm kunnen leveren.
Ik zou het kunnen ophalen want ik werk op Schiphol en Amstelveen is om de hoek.
 
@trinakria Hoeveel van die led modules heb je dan max op 1 tc420?
Klopt het dat die dingen 10W zijn, dus dan heb jij er 32 dus 16 op 1 tc420 gok ik.
Voor 2 maal 230cm met totaal 10 leds zou dan 100W zijn, moet ik dan toch wel op 1 tc420 kunnen lijkt me?
Mijn led bars (12v) zijn 43 watt per stuk en ik heb er 8. 4 led bars per tc420 dus. Maar ik heb het wel zo aangesloten dat ik alles individueel kan dimmen voor de verschillende kleureffecten. Dus ik gebruik de verschillende kanalen op een TC420.

100W moet (in totaal) makkelijk kunnen op 1 tc420. Alleen even controleren of dit ook op 1 dimkanaal mag of dat je het over meerdere dimkanalen moet verdelen.

Max 4 Ampere per kanaal en in totaal max 20 A staat in de specificaties. Dat is bij 12 volt dus 48 Watt per kanaal en bij 24 volt 96 Watt per dimkanaal. Je kan het dus niet op 1 kanaal aansluiten.
 
o ja, jij hebt de ledaquaristik, dacht even ook de daytime.
 
Kijk ik naar de kabel van de DayTime zie ik 4 aders:
- rood
- wit
- blauw
- zwart

Kijk ik op de tc420 zie ik 5 kanalen en een V+.

Dus 1 van de vier aderen van de Daytime moet op die V+.
Blijven er drie aderen over voor drie channels lijkt me.

Stel ik heb op 1 railprofiel 3 led modules van elk 10W.
Dan staat er op elk van de drie channels toch ook de 10W?

Dus als ik 2 rails neem met elk 5 leds kom ik op 100W.
Laten we even zeggen dat we nog steeds de drie channels gebruiken dan staat er op elke channel 33,3 W

Die dingen zijn 24V.
Dus als er op 1 kanaal 96W max kan zit ik goed.


Ter info, de TC420 en een 24v/240W voeding zijn inmiddels besteld.
Nu nog de lampkeuze.
 
4 ampere, dus het mooiste zal dan zijn om de balken in 24 volt uitvoering te kunnen krijgen,
Maar dan nog schiet je te kort qua vermogen met een TC420 of er moet met 100 cm balken gewerkt gaan worden.

Dan is het goedkoper om met meerdere TC 420 's te gaan werken. Bij de Chinezen kosten ze geen drol.
 
Als ik jou was, dan zou ik contact opnemen met Wilco van Azaqua.
Azaqua is o.a. dealer van Daytime en heeft veel kennis!

En die zullen dan ook een gekleurd advies geven denk je niet? Ik zou voor de 3 watt versies van JMB gaan. De leds van Daytime hebben volgens mij niet de power voor een hoog aquarium.
 
Dan is het goedkoper om met meerdere TC 420 's te gaan werken. Bij de Chinezen kosten ze geen drol.
Je hebt niet perse meer TC's nodig, maar één kanaal van een TC is niet toereikend voor een 120 cm (of langere) 3 watt led balk van JMB
 
Wat het vermogen om de bodem te bereiken met de daytime modules denk dat men eerst eens moeten gaan zien voor dat men een oordeel velt puur op aannames voor wat betreft met vergelijking met een led strip/bar en 1 of 3 watt led
Theorie is vaak anders als de praktijk
aansluiten tc 420 voor daytime modules
SAM_1755.JPG
 
Azaqua wil me de 230cm niet leveren.
Ook niet als ik het ophaal bij hun.
Ze zeggen dat het te duur is om ze uit Duitsland hier heen te halen en dat ik het maar met 4 profielen van 110 moet gaan doen.

Niet dus, ik kijk naar andere leveranciers.
 
Azaqua wil me de 230cm niet leveren.
Ook niet als ik het ophaal bij hun.
Ze zeggen dat het te duur is om ze uit Duitsland hier heen te halen en dat ik het maar met 4 profielen van 110 moet gaan doen.

Niet dus, ik kijk naar andere leveranciers.

Daar liep dus ook tegen op :juggle:
Ga een praten met de firma heems https://www.heems.nl/ wel even langs gaan en voor dat je gaat even informeren of de licht man aanwezig is
qua afstand is dat wel te doen dacht ik
 
Wat het vermogen om de bodem te bereiken met de daytime modules denk dat men eerst eens moeten gaan zien voor dat men een oordeel velt puur op aannames voor wat betreft met vergelijking met een led strip/bar en 1 of 3 watt led
Theorie is vaak anders als de praktijk
aansluiten tc 420 voor daytime modules
Bekijk bijlage 284789

Nou, dat lijkt me geen aanname. Mijn 1 Watt (JMB) leds geven al meer dan100 lumen maar bereiken zeker niet de benodigde diepte. De matrix leds hebben een veel lagere sterkte namelijk 0,31 watt per led. Hun totale lichthoeveelheid wordt bereikt door aantallen, namelijk 32 leds per module. Dat maakt een grotere lichtbundel maar geen hogere lichtintensiteit op grotere diepte. Aangezien het hier ook om smd 5630 leds gaat waarvan we wel weten wat de lichtsterkte ongeveer is wordt duidelijk dat dit voor een hoge bak teveel gevraagd is. Hoewel ik zelf een heel mooi systeem vind voor bijvoorbeeld mijn bak moet ik dit product echt afraden voor de bak van TS. Powerleds van 3 Watt lijken de meest voor de hand liggende optie. Dat kan met zelfbouw maar ook JMB kan ze leveren.
 
Laatst bewerkt:
De matrix leds hebben een veel lagere sterkte namelijk 0,31 watt per led. Hun totale lichthoeveelheid wordt bereikt door aantallen, namelijk 32 leds per module.
Precies, die stelling maakte ik eerder ook al

aangezien er ook geen 3 watt Led's in de Daytime modules zitten kunnen ze wel veel licht geven (en dat doen ze ook met 180 Lm/W) maar erg diep zullen ze niet komen.
zo te zien zitten er 32 ledjes in één module, dus praat je over 0,3 watt led's
 
Nou, dat lijkt me geen aanname. Mijn 1 Watt (JMB) leds geven al meer dan100 lumen maar bereiken zeker niet de benodigde diepte. De matrix leds hebben een veel lagere sterkte namelijk 0,31 watt per led. Hun totale lichthoeveelheid wordt bereikt door aantallen, namelijk 32 leds per module. Dat maakt een grotere lichtbundel maar geen hogere lichtintensiteit op grotere diepte. Aangezien het hier ook om smd 5630 leds gaat waarvan we wel weten wat de lichtsterkte ongeveer is wordt duidelijk dat dit voor een hoge bak teveel gevraagd is. Hoewel ik zelf een heel mooi systeem vind voor bijvoorbeeld mijn bak moet ik dit product echt afraden voor de bak van TS. Powerleds van 3 Watt lijken de meest voor de hand liggende optie. Dat kan met zelfbouw maar ook JMB kan ze leveren.
Als lichtbundels overlappen, dan resulteert dat in een hogere lichtintensiteit op de bodem. Dat kun je ook makkelijk waarnemen. Hang 2 led-bars die 'de bodem niet bereiken' naast elkaar en je ziet uiteraard dat meer licht de bodem bereikt.
Sowieso bereikt het licht de bodem natuurlijk. De lichtintensiteit neemt exponentieel af met de afgelegde afstand door het water. Hoe dieper, hoe minder licht, maar niet niets.

Een lichtintensiteit dien je altijd te melden samen met de afstand waarop die gemeten is, anders heeft de genoemde lichtintensiteit geen betekenis.
 
Met bovenstaand ben ik het toch niet helemaal eens, 10 leds van 0,3 watt (in een bundel) komen lang niet zo diep als 1 led van 3 watt.
De 3 watt led heeft een veel krachtiger (geconcentreerde) straal waardoor die dieper kan doordringen in het water.

Met twee ledbars naast elkaar (waarvan één enkele de bodem niet bereikt) lijkt licht het dieper te komen maar dat is simpelweg omdat er meer licht de bak ingaat, daarbij zal het rode spectrum toch al snel afhaken, iets wat je met het oog niet kan waarnemen.
 
Met bovenstaand ben ik het toch niet helemaal eens, 10 leds van 0,3 watt (in een bundel) komen lang niet zo diep als 1 led van 3 watt.
De 3 watt led heeft een veel krachtiger (geconcentreerde) straal waardoor die dieper kan doordringen in het water.

Met twee ledbars naast elkaar (waarvan één enkele de bodem niet bereikt) lijkt licht het dieper te komen maar dat is simpelweg omdat er meer licht de bak ingaat, daarbij zal het rode spectrum toch al snel afhaken, iets wat je met het oog niet kan waarnemen.
Volkomen mee eens wat je zegt, maar dat is niet in tegenspraak met wat ik aangaf.

Maar nogmaals, je kunt niet echt spreken van 'hoe diep het licht komt'. De lichtintensiteit neemt af met diepte. Zowel de 1 watt als de 3 watt bereiken de bodem, maar bij de 3 watt zal dit in een hogere intensiteit om de bodem resulteren. Dit kun je compenseren door het aantal 1 watt leds te verhogen. Je zal daarbij waarschijnlijk flink wat 1 watt leds voor nodig hebben.
 

Terug
Bovenaan