JMB Led op 250x70x70?


Als lichtbundels overlappen, dan resulteert dat in een hogere lichtintensiteit op de bodem. Dat kun je ook makkelijk waarnemen. Hang 2 led-bars die 'de bodem niet bereiken' naast elkaar en je ziet uiteraard dat meer licht de bodem bereikt.
Sowieso bereikt het licht de bodem natuurlijk. De lichtintensiteit neemt exponentieel af met de afgelegde afstand door het water. Hoe dieper, hoe minder licht, maar niet niets.

Een lichtintensiteit dien je altijd te melden samen met de afstand waarop die gemeten is, anders heeft de genoemde lichtintensiteit geen betekenis.

De afstand waarop gemeten is en waarop de licht in water doordringbaarheid een rol speelt wordt bij een aantal aanbieders van ledverlichting aangegeven in de vorm van grafieken. Veel ledproducenten (o.a. JBL) geven wel een afstand aan waarop gemeten is, bij JBL is dat 20 cm!, maar spreken nog steeds niet over waterdoordringbaarheid. Zo heeft roodlicht een aanzienlijk sterker lichtverlies onder water dan blauwlicht. Soms worden er wel grafiekjes gegeven (Daylight) maar laat men wijselijk de waardes op de horizontale balk (Rond de 380 nanometer tot 780 nanometer) en de doordringbaarheid op de verticale balk weg. Dus de belangrijke gegevens zie je meestal niet. Maar toch is er wel iets te vertellen. Zo weten we wel ongeveer wat bijvoorbeeld SMD 5630 leds vermogen. En daaruit kunnen we wél constateren dat dit voor de bak van TS niet voldoende zou zijn. En daar ging het tenslotte om. En nog even; wat wij waarnemen is iets anders als wat een plant plantneemt c/q nodig is.
 

Bijlagen

  • OR120-90-60-Freshwater-Planted-led-layout-and-spectrum.jpg
    OR120-90-60-Freshwater-Planted-led-layout-and-spectrum.jpg
    39.9 KB · Weergaven: 91
tot hoe diep gaat het rood en het blauw ongeveer komen van de 1 W led?
Want dat betekend gewoon dat ik de lage plantjes gewoon niet moet doen en alleen voor de hogere planten moet gaan.
Het witte zichtbare licht komt denk ik wel op de bodem?
Er komt lichtkleurig filterzand in.
 
Volkomen mee eens wat je zegt, maar dat is niet in tegenspraak met wat ik aangaf.
Nou ja, je geeft aan dat veel zwakke led's waarvan de lichtbundels overlappen dieper komen, die stelling ben ik het niet mee eens, de kracht van de afzonderlijk led is simpelweg niet sterk genoeg om diep te kunnen komen.
 
Nou ja, je geeft aan dat veel zwakke led's waarvan de lichtbundels overlappen dieper komen, die stelling ben ik het niet mee eens, de kracht van de afzonderlijk led is simpelweg niet sterk genoeg om diep te kunnen komen.
Het is geen stelling, maar een feit ;-). Licht raakt niet 'op', alleen de intensiteit neemt af. Het is niet donker (pikzwart) op de bodem, dus er komt licht. Als je zorgt dat je meer licht het water in stuurt (sterkere LED of meer LEDS) zal er ook meer de bodem bereiken.
Sterker nog, je kunt zelfs 1000 lumen bereiken op de bodem als je maar genoeg leds plaatst.
Mijn bak wordt ook verlicht door SMD5630 leds en dat gaat fantastisch. Heb helaas geen lichtmeting gedaan. Maar heb eerder te veel dan te weinig licht. Heb er dus wel 320 Watt boven hangen met 60 cm diepte.
Hier zie je veel bakken waarvan de meeste volledig met SMD5630 leds verlicht worden.

En daaruit kunnen we wél constateren dat dit voor de bak van TS niet voldoende zou zijn. En daar ging het tenslotte om.
Dat zou kunnen inderdaad. Dan is er dus de mogelijkheid om een extra ledbalk te plaatsen zodat er wel genoeg licht is. óf voor 3 Watt leds gaan.
 
Laatst bewerkt:
Het is geen stelling, maar een feit ;-).
''Als'' het zo is wat je zegt, dan nog is het rendabeler om voor een paar krachtige led's te gaan ipv een heel leger aan minder effectieve en dus meer verbruikende kleine ledjes
 
''Als'' het zo is wat je zegt, dan nog is het rendabeler om voor een paar krachtige led's te gaan ipv een heel leger aan minder effectieve en dus meer verbruikende kleine ledjes
Dat vraag ik me af. Volgens mij geven de SMD5630 leds de beste prijs/kwaliteit verhouding en daarom heb ik er ook voor gekozen. Maar als iemand het tegendeel kan laten zien dan ben ik daar erg benieuwd naar!
Wat ik zelf ook nog als voordeel van SMD5630 leds zie is dat je er dus veel nodig hebt, waardoor je gelijk een betere lichtdistributie krijgt en de warmte kan beter afgevoerd worden (want warmtebronnen zijn verspreid).

Ik heb 116 euro betaald voor een 43 watt led-paneel. Lijkt mij behoorlijk goedkoop.
 
Je zou er dit nog van kunnen zeggen, denk ik. Wanneer ik met een zaklamp iets wil verlichten kan ik door de lichtstraal sterker te bundelen ook verder verlichten, een grotere afstand overbruggen. Een metafoor voor wat @trinakria bedoelt. Maar dit gezegd hebbende vraag ik me af of 32 ledjes in een matrix van 0,31 watt per stuk dusdanig "bundelen c/q overlappen dat dit voldoende zou zijn om de 70 cm van Ts te behappen. En dat nu denk ik niet.
 
Je zou er dit nog van kunnen zeggen, denk ik. Wanneer ik met een zaklamp iets wil verlichten kan ik door de lichtstraal sterker te bundelen ook verder verlichten, een grotere afstand overbruggen. Een metafoor voor wat @trinakria bedoelt. Maar dit gezegd hebbende vraag ik me af of 32 ledjes in een matrix van 0,31 watt per stuk dusdanig "bundelen c/q overlappen dat dit voldoende zou zijn om de 70 cm van Ts te behappen. En dat nu denk ik niet.
Ja klopt. Wat denk ik nog beter bij mijn metafoor zou passen is: pak nu 2 van die zaklampen naast elkaar, en je zult zien dat alles meer verlicht wordt, bijna exact 2 keer zoveel zelfs.
Je kunt 70cm diepte prima verlichten, maar je moet dan méér leds plaatsen.
 
Dat vraag ik me af. Volgens mij geven de SMD5630 leds de beste prijs/kwaliteit verhouding en daarom heb ik er ook voor gekozen. Maar als iemand het tegendeel kan laten zien dan ben ik daar erg benieuwd naar!
Wat ik zelf ook nog als voordeel van SMD5630 leds zie is dat je er dus veel nodig hebt, waardoor je gelijk een betere lichtdistributie krijgt en de warmte kan beter afgevoerd worden (want warmtebronnen zijn verspreid).

Ik heb 116 euro betaald voor een 43 watt led-paneel. Lijkt mij behoorlijk goedkoop.
Wat die warmtebronnen betreft: De warmtebronnen mogen verspreidt zitten maar ze zitten om aan je doel te voldoen dichter bij elkaar. Daarentegen zitten mijn 1 watt leds ook verspreidt maar verder uit elkaar. Maar we moeten heel eerlijk zijn vertelde mijn moeder mij vroeger al, een 1 watt heeft een hoger vermogen dan zo'n Surface Mounted Device 5630 led en geeft een hogere warmte afgifte. Maar dat zegt nog niet alles over de warmte afvoer. Een betere lichtdistributie hangt eigenlijk af hoe e.e.a. gebouwd is. Ook leds met een hoog vermogen kunnen op koellichamen gebouwd worden welke een uitstekende distributie verzorgen.
 
Wat die warmtebronnen betreft: De warmtebronnen mogen verspreidt zitten maar ze zitten om aan je doel te voldoen dichter bij elkaar. Daarentegen zitten mijn 1 watt leds ook verspreidt maar verder uit elkaar. Maar we moeten heel eerlijk zijn vertelde mijn moeder mij vroeger al, een 1 watt heeft een hoger vermogen dan zo'n Surface Mounted Device 5630 led en geeft een hogere warmte afgifte. Maar dat zegt nog niet alles over de warmte afvoer. Een betere lichtdistributie hangt eigenlijk af hoe e.e.a. gebouwd is. Ook leds met een hoog vermogen kunnen op koellichamen gebouwd worden welke een uitstekende distributie verzorgen.
Ja helemaal mee eens hoor! :)
Ze moeten inderdaad best dicht bij elkaar geplaatst worden, maar bij een enkele 3W led heb je echt een puntbron van warmte.
Ik gebruik tegenwoordig overigens waterkoeling voor mijn LEDs. Zodat ze altijd koel blijven en dus hopelijk lang mee gaan.
 
Dat van die zaklampen wilde ik net aanhalen, maar ik durf het volgende met zekerheid te zeggen.

Neem één zaklamp die 100 meter ver schijnt, twee van deze zaklampen in een bundel komen echt niet verder dan die 100 meter, je hebt alleen meer licht binnen die 100 meter.
 
Ja helemaal mee eens hoor! :)
Ze moeten inderdaad best dicht bij elkaar geplaatst worden, maar bij een enkele 3W led heb je echt een puntbron van warmte.
Ik gebruik tegenwoordig overigens waterkoeling voor mijn LEDs. Zodat ze altijd koel blijven en dus hopelijk lang mee gaan.

Nou ja, waterkoeling is prima maar het is goed om ervoor te zorgen dat je leds nooit 100% moeten leveren. Zo heeft JMB bij de 3 Watt leds een veiligheid ingebouwd die ervoor zorgdraagt dat wanneer je de leds op 100% intensiteit zet ze in werkelijkheid, ik meen, 98% geven. Bij de 1 Watt versie kennen ze dit systeem niet. Dus mijn leds branden maximaal op 98%.
 
Dat van die zaklampen wilde ik net aanhalen, maar ik durf het volgende met zekerheid te zeggen.

Neem één zaklamp die 100 meter ver schijnt, twee van deze zaklampen in een bundel komen echt niet verder dan die 100 meter, je hebt alleen meer licht binnen die 100 meter.
Je hebt inderdaad 2 x zo veel licht op 100 meter afstand.
Verder, licht komt vrijwel oneindig ver, alleen de intensiteit daalt. Als je op 100 meter nog 10 lumen hebt (willekeurig voorbeeld) dan loopt het op 110 meter terug naar 9 lumen, en op 130 meter heb je bijvoorbeeld nog 6 lumen. Je kunt dus niet zeggen dat licht tot een bepaalde diepte komt. Wat je wel kunt bepalen is bijvoorbeeld 'de afstand waarbij ik nog X lumen kan meten'. Als je 2 zaklampen naast elkaar hebt zul je op elke afstand 2 x zoveel licht hebben vergeleken met 1 zaklamp. Zolang de bundels overlappen dan.

Nou ja, waterkoeling is prima maar het is goed om ervoor te zorgen dat je leds nooit 100% moeten leveren. Zo heeft JMB bij de 3 Watt leds een veiligheid ingebouwd die ervoor zorgdraagt dat wanneer je de leds op 100% intensiteit zet ze in werkelijkheid, ik meen, 98% geven. Bij de 1 Watt versie kennen ze dit systeem niet. Dus mijn leds branden maximaal op 98%.
Hmm daar heb ik nooit eerder van gehoord. Mij lijkt dat zolang ze gewoon koel blijven, de leds minder snel zullen degenereren.
 
Je hebt inderdaad 2 x zo veel licht op 100 meter afstand.
haha, nee, dat is het hem nu juist, Binnen die 100 meter heb je meer licht, de afstand (reikwijdte) blijft hetzelfde, maw, 10 leds van 0,3 Watt komen niet zo diep als 1 led van 3 Watt
Maar genoeg hierover, ik zie dat je uit Arnhem komt, zelf ook jaren gewoond.
 
haha, nee, dat is het hem nu juist, Binnen die 100 meter heb je meer licht, de afstand (reikwijdte) blijft hetzelfde, maw, 10 leds van 0,3 Watt komen niet zo diep als 1 led van 3 Watt
Maar genoeg hierover, ik zie dat je uit Arnhem komt, zelf ook jaren gewoond.
Licht hééft geen reikwijdte, omdat het licht is! Het is niet opeens donker als je op 101m afstand staat.
Ik moet dat even aanpassen. Ik woon Inmiddels in Noord-Limburg. Maar 7 jaar in Arnhem gewoond.
 
Laatst bewerkt:
Ik staak deze discussie, maar Limburg is wel ''ietsie'' verder weg,
 
En toch vraag ik me af of het verhaal in wattage wel klopt hoor.
Stel ik heb een gewone ouderwetse gloeilamp van 60W of ik heb een hallogeen spotje van 50W, nou dan geeft die hallogeen toch echt veel meer licht en veel verder weg ook nog.

Dus is dan toch niet het lumen verhaal belangrijker dan het Watt verhaal?

Als 10 Watt DayTime 1800 lumen geeft en ik vergelijk dat met de 36 Watt van JMB dan zou ik dus met 3,6 modulen wat ook 36 Watt is een totaal van 6480 lumen hebben, 36 * 180 = 6480.
Maar die 36W JMB balk geeft maar 3600 Lumen.

Dan heb ik toch veel meer licht met hetzelfde vermogen?
 
thnx

Doel voor de planten, er komen iig de volgende planten in de bak:

- Valisneria gigantea / reuzen valisneria
- diverse echinodorus soorten, stuk of 5 a 6 denk ik
- hydrocotyle leucocephala / braziliaanse waterklimop
- wat sagittaria
en misschien wat myriophyllum brasiliensis/verderkruid

Dus de lampjes moeten wel iets voor de planten gaan doen.

Dan heb je aan 15-20lumen de liter zat aan licht met deze planten en dan volstaat 4 JMB balken ruim voldoende.
Nam aan dat je Discus ging houden ? dan zou ik al helemaal niet te fel gaan belichten anders hangen je Discussen allemaal tussen de planten zoals werd genoemd dat je 30.000lumen nodig zou hebben.

Achterin 2x 3000K nature/rood 120cm/36Watt
voorin 2x 8000K bright/blauw 120cm/36Watt

Zelf heb ik te krap bemeten lengte aan ledbalken maar deze komen van een Rio 180 omdat daar weer de oude vertrouwde T5 weer er boven brand met aan aziatische biotoopje (dennerille special plant 3000K en daylight 6000K)
De orginele Juwel multilux led is mij te blauw/wit van kleur dus die brand maar 4uurtjes mee op de dag 2x 3565lumen zouden ze geven.
Als JMB balken heb ik
1x nature/rood 27Watt 90cm
1x bright/rood 27Watt 90cm
Boven de Rio450 hangen met Maanvissen biotoop en de planten groeien prima op 90% licht sterkte en dat met maar 4800lumen met twee balken op netto 400liter water en bak hoogte van 60cm das 12 a 13lumen de liter.
Valisneria gigantea doet het prima net als de Echindoras bleri en ozelot red flame.
Dus ik denk dat jij aan 4 balken van JMB 120cm voldoende moet hebben met jouw planten en Discussen.
 
Stel ik heb een gewone ouderwetse gloeilamp van 60W of ik heb een hallogeen spotje van 50W, nou dan geeft die hallogeen toch echt veel meer licht en veel verder weg ook nog.

Dus is dan toch niet het lumen verhaal belangrijker dan het Watt verhaal?
Jawel, want een Halogeen produceert meer lumen per Wat, neem je nu een Led van 50 Watt dan heb je nog véél meer licht dan de Halogeen spot omdat de Led meer Lm/W produceert.
En ik vraag me af of de Daytime echt 180 Lm/W geeft.

 
Laatst bewerkt:
Nou, dat lijkt me geen aanname. Mijn 1 Watt (JMB) leds geven al meer dan100 lumen maar bereiken zeker niet de benodigde diepte. De matrix leds hebben een veel lagere sterkte namelijk 0,31 watt per led. Hun totale lichthoeveelheid wordt bereikt door aantallen, namelijk 32 leds per module. Dat maakt een grotere lichtbundel maar geen hogere lichtintensiteit op grotere diepte. Aangezien het hier ook om smd 5630 leds gaat waarvan we wel weten wat de lichtsterkte ongeveer is wordt duidelijk dat dit voor een hoge bak teveel gevraagd is. Hoewel ik zelf een heel mooi systeem vind voor bijvoorbeeld mijn bak moet ik dit product echt afraden voor de bak van TS. Powerleds van 3 Watt lijken de meest voor de hand liggende optie. Dat kan met zelfbouw maar ook JMB kan ze leveren.
5630 is de formfactor van de led zelf, net als 5050.
Zoals je bij een fabrikant als bridgelux kan zien worden er ook 5w leds in diverse form factors gemaakt.
Uitgaan van een formfactor en hierop concluderen dat het onvoldoende zou zijn is ook achterhaald helaas.

Ik weet niet hoe daytime is opgebouwd inwendig, maar dat zou zomaar net als JMB drivers inwendig kunnen gebruiken om de leds aan te sturen.
Een 5w led op 0,31w laten draaien zou op vol vermogen een duty cycle van 16% betekenen (ongeveer) wat dan weer de levensduur van de led ten goede komt
 
Allemaal bedankt voor alle adviezen, ik ben er erg blij mee.
Het heeft me wel hoofdpijn gegeven maar ik heb een keuze gemaakt.
Ik heb geprobeerd te luisteren naar alle argumenten.
Niet iedereen die advies heeft gegeven zal het eens zijn met mijn besluit maar ik moet toch iets.
Ik heb ook mijn budget voor de hardware iets moeten bijstellen, maar dat komt goed.


Ik heb besloten om toch voor het DayTime systeem te gaan.
De firma Heems gaat twee profielen 230.0 voor me bestellen (werkelijke lengte 225 cm) maar met kabels en zo moet ik ook even rekening houden.

Ik zal beginnen met 10 LED modulen, ik ga ervan uit dat de opgegeven 1800 Lumen correct is en dan kom ik dus op ~ 18.000 Lumen.
Dat is grof 15 lumen per liter (bij 1200 liter).

Er komen in ieder geval 6 maal de warm wit modulen van 4000 Kelvin op de voorste rij.
Op de achterste rij zal ik dan 4 coolere leds zetten.

Ik ben er nog niet helemaal uit maar ik denk 2 maal de Natural white van 6000 K en 2 maal de SunLike Fresh, deze is ook 6000 K maar geeft iets meer rood en blauw waardoor deze maar 1100 Lumen per stuk zijn ipv 1800.


Laagblijvende plantjes op de voorgrond waar te weinig "groei"-licht bij komt hebben pech, die gaan er dan maar uit.


Ik heb voornamelijk voor dit systeem gekozen omdat ik dan erg flexibel ben, ik kan er altijd nog spots bij hangen.
In 1 rail kunnen er max 24 (dat wordt dat 240W) maar dat lijkt me overdreven voor een Discus bak.

Ik start dus met 10 LEDs en misschien breid ik dat nog wel uit naar 16 of zo.
Eerst maar eens zien hoeveel 'voor mij zichtbaar' licht er werkelijk in het aquarium komt.



Ik heb er zin in.

De tc420 computer is vanmorgen binnen gekomen.
En de voeding van 240W verwacht ik ook elk moment.
 
Gewoon aanzien wat er gebeurd planten zullen even moeten wennen aan de andere lichtbron maar gaat goed komen ook met de lage plantjes is mijn ervaring
 
Ik had nog even een check in Duitsland gedaan en kreeg deze reaktie:


Dear Raoul,
Do not worry. The matrix LED-module are strong enough for a tank depth of 70cm.
Most of our customers have such large aquariums.
Use our Light/power calculator -> https://daytime.de/light-power-calculator/?lang=en
Our 0,3W-LED from Seoul Semiconductor have the best efficiency (180 Lumen/Watt). For example: A good 3W-LED -> approx. 100 Lumen/Watt.
So it is better to use Mid-Power LED with 0,3W.



Best Regards!
 
1 module kost 50 euro behave de sunlike die is 70.
1 profiel 230cm is 190 euro.
Omdat het speciaal voor mij uit Duitsland geimporteerd moet worden betaal ik 12 euro aan verzendkosten vanuit Duitsland erbij.

Ik heb nu alleen de twee profielen besteld, die led units bestel ik los via een webshop en ook niet allemaal tegelijk.
Eerst drie of zo om met het licht te spelen.

Dus een kleine duizend euro.
 
Ik vind het een hele flexibele keuze en kan mij bijna niet voorstellen dat je hier spijt van gaat krijgen, maar te zijner tijd natuurlijk wel heel benieuwd naar het resultaat!
 
Is de software van de tc420 ergens te downloaden?
Ik heb geen cd player in mijn laptop.
 
Is de software van de tc420 ergens te downloaden?
Ik heb geen cd player in mijn laptop.
 
Is de software van de tc420 ergens te downloaden?
Ik heb geen cd player in mijn laptop.
Helemaal onderin staat een link naar de software Pled. Oh Ton was me net voor...
 
1 module kost 50 euro behave de sunlike die is 70.
1 profiel 230cm is 190 euro.
Omdat het speciaal voor mij uit Duitsland geimporteerd moet worden betaal ik 12 euro aan verzendkosten vanuit Duitsland erbij.

Ik heb nu alleen de twee profielen besteld, die led units bestel ik los via een webshop en ook niet allemaal tegelijk.
Eerst drie of zo om met het licht te spelen.

Dus een kleine duizend euro.

Dat is een flinke kostenpost, maar leuk speelgoed!
persoonlijk zou ik ook eerst wat minder modules bestellen en wellicht de planten ook strategisch plaatsen onder de modules... dan kan je wellicht door met een stuk minder modules.

12euro verzendkosten voor een product van 230cm vanuit Duitsland vind ik zeer netjes overigens!
 
heeft iemand die discus of amazone profielen al eens geprobeerd die op die site staan?
 
Ik zelf heb ze allemaal geprobeerd, maar geen een beviel, ik heb er gewoon 1 genomen en deze aangepast naar mijn eigen idee en daarna nog een 10x bijstellen totdat het helemaal naar mijn zin was.

Edit,
Of je begint met een plannetje, hoe laat aangaan, wanneer de volle verlichting en wanneer uitgaan en daar wat mee gaan spelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je geen spijt gaat krijgen van het Daytime systeem.
Een groot voordeel is inderdaad dat het heel flexibel is, er kan heel eenvoudig een element vervangen, bijgeplaatst of afgehaald worden.
De Sunlike modules zijn een geweldige toevoeging die je met de tc420 prachtig kan aansturen!
Het PLed programma is makkelijk te programeren, en het is heel leuk om naar eigen smaak je aquarium te verlichten.
 
kijk anders eens op de duitse site van aqua owner die heeft diverse led lampen getest en de gegevens staan op zijn site.hij heeft verscheidene bekende merken getest en gemeten
 

Terug
Bovenaan