Jonge argusvissen


I

Ineke

Guest
Ik had al eerder argusvissen aangebonden hier, maar het is, misschien terecht, verplaatst naar 'aangeboden'.

Ik zit alleen nog steeds met het probleem, dat ik vier leuke jonge argusvissen heb en die niet kan houden.
Ze kijken je zo verwachtingsvol aan, maar zijn ook zo schuw, dat ik het echt zielig vind.
Ze hebben echt een persoonlijkheid, wanneer ze je aankijken.
Ik weet nu wat ze bedoelen, als ze zeggen 'met argusogen'. Ze knipperen nog net niet.

Is de enige oplossing nu echt om ze in kruidnagelolie te euthaniseren?
 
Heb je ze ook al op marktplaats aangeboden of de LFS bij je in de buurt gevraagd?
 
Op marktplaats geen reactie. Een paar weken geleden gemaild naar de aquariumvereniging op Voorne Putten, maar ook daar vandaan. Geen reacties. Misschien door de vakantie.
Facebook aquarium groepen ook een bericht geplaatst.
 
Is je bak groot genoeg voor ze? Kun je ze bieden wat ze nodig hebben? Zijn de juiste omstandigheden voor hen te creëren?
Je hebt daar denk ik al iets over geschreven maar ik heb op dit moment niet paraat wat en waar.

Euthanaseren vind ik eigenlijk 'not done' om deze reden, maar anderen zullen daar wellicht anders tegenaan kijken. Ik vind dat iets wat alleen aan de orde is in uiterste noodzaak. Maar dat ben ik, en ik zit niet met dit probleem, dus heb makkelijk praten.

Ik bedoel dit overigens niet veroordelend, maar pen hardop mijn gedachten neer. Al brainstormend zeg maar.
 
Ach, de prachtige argusvissen, ik zou ze graag ooit eens proberen te houden maar heb momenteel helaas geen plaats voor ze.
Misschien eens bij de aquariumhandelaar proberen, dan best wel 1 die zoet en zout verhandeld. Of misschien een zoo, die hebben vaak wel een mangrovebiotoop. Of ze vissen willen over nemen weet ik niet maar het valt te proberen.
In Nederland is ook een vissenasiel, ik weet niet of dat een optie is.
Of anders zelf een mangrove biotoop beginnen, dat lijkt me een leuke uitdaging
 
Nicole,
Ik ben het helemaal met je eens. Daarom heb ik ze nog.
Ze kwamen mee met een Trofis 120 (300 liter). Het zouden vegetarische piranha's zijn, die de planten zouden opeten. Ze begonnen helaas aan mijn goerami's en ik heb ze in een ook overgenomen 200 liter aquarium gezet, met het idee ze daar te houden, al vind ik drie aquaria in mijn woonkamer wel wat veel.
Uit onderzoek bleek echter dat het argussen zijn, groot worden, in scholen leven en in brak en later in zoutwater moeten.
Ik weet niet of ik ze kan houden in die 200 liter. Zeker niet in zoet en zoutwater zal iets meer omvatten dan zout erbij en gaan met die banaan.

Babysnake,
Ik heb gevraagd bij de winkel waar ze verkocht worden als zoetwater argussen.....!!!! Geen kans.
En dan? Komen ze weer bij iemand in een verkeerde bak, alleen heb ik mijn geweten 'gezuiverd'. Hmmmm....
Eerlijk gezegd ga ik ook geen twee keer 60 km rijden om ze naar een dierentuin te brengen.

Als een mangrovebiotoop voor een 'meer geluk, dan wijsheid' aquariaan te doen is in deze bak van 200 liter, wil ik dat wel overwegen en er dan zelfs een paar exemplaren bij kopen. Ze worden alleen wel 25/30 cm.
Ik heb geen idee.

Waarom verkopen aqauriumzaken vissen om dood te laten gaan? Want dat gaan ze in zoetwater, neem ik aan.
 
Yep, in zoet water gaan ze dood, al zal dat wel nog een tijdje duren. Het idee is om langzaam maar zeker steeds meer zout aan het aquariumwater toe te voegen zodat je uiteindelijk binnen een jaar of 2 een zeebak hebt. Op zich is een zeebak niet moeilijker dan een zoetwateraquarium, zolang je niet met koralen begint. ik vrees echter wel dat 200l net te klein voor ze is. Maar je kan ze op deze manier alleszins nog een tijdje bijhouden.

Over de vissen terug brengen snap ik je punt helemaal, maar je moet dan ook snappen dat een liefhebber geen ..tig gaat rijden om de vissen van je over te nemen. Daarom dat ik een zee en zoet handelaar voorstelde, die heeft iets meer kans om een juiste koper te vinden.
 
Euthanaseren in kruidnagelolie of welke manier dan ook zou ik ook niet doen das echt zonde. Er moet toch iemand zijn die deze dieren kan geven wat ze nodig hebben.
 
Euthanaseren vind ik eigenlijk 'not done' om deze reden, maar anderen zullen daar wellicht anders tegenaan kijken. Ik vind dat iets wat alleen aan de orde is in uiterste noodzaak. Maar dat ben ik, en ik zit niet met dit probleem, dus heb makkelijk praten.
Ik had euthanasie voorgesteld omdat we hier zo'n pangasius-achtig probleem hebben.

Het zijn vissen die:
Te groot worden voor 95% van de aquaria.

En van die 5% die wél een aquarium van 250cm heeft, zullen misschien maar een paar een zoutwaterbak hebben zonder koraal of rif vissen.

Die paar mensen in Nederland zullen waarschijnlijk geen honderden kilometers rijden om deze vissen op te halen, gezien je ze in elke zaak voor heel weinig kunt halen.
 
Euthaniseren bewaar ik echt voor het laatst. Het is niet mijn hobby om dieren dood te maken. Ik vang een vlieg nog, om weer buiten te zetten, maar als ze gaan lijden, is dat de best optie.
Is kruidnagelolie de meest humane manier? Ik gooi kleine vissen, dat zijn niet deze meer, in kokend water. Is in een fractie van een seconde gebeurd en is beter dan nog 5 minuten moeten lijden. Deze vissen zijn echter nog kerngezond.

Kan mijn aquarium zoutwater aan? Ik bedoel, dat de kit niet los gaat laten of zo.
Heb me nooit verdiept in zoutwater, omdat dat moeilijk zou zijn, maar als dat simpel kan op deze manier, lijkt me dat wel leuk. In elk geval tot ik een betere plaats vind voor deze erg leuke vissen. Kwajongens zijn het.

En misschien krijg ik een ander virus te pakken, wat zeeaquarium heet. Hahaha.....
In Barendrecht zit een zoet- en zoutwater zaak. Dat is korter bij. Zal ik eens proberen.
 
Eerlijk gezegd ga ik ook geen twee keer 60 km rijden om ze naar een dierentuin te brengen.

Tja, soms moet je iets over hebben voor je hobby en als je hier een aantal mooie vissen mee kan redden zou ik denken we doen het dan maar als laatste redmiddel;)
 
Wesdijk neemt geen dieren aan van particulieren, kun je de rit besparen daar naartoe
 
Ik had ze eerst gebeld, maar bedankt voor je reactie.

Ik heb gemaild met de voorzitter en een bestuurslid en zij zouden dit doorzetten naar de juiste personen. Ook die personen heb ik inmiddels gemaild, maar nog zonder succes.
 
Zou zonde zijn op ze weg te doen zoals voorgesteld
Dan de grote zit me af te vragen of ze in gevangenschap daad werkelijk zo groot worden :juggle:
Iemand enig idee hoe lang ze op brak water kunnen
Dat ze nog al makkelijk te verkrijgen zijn :juggle: heb ze zover ik weet nog niet gezien hier in de Noordkop oké weet dat hier de boel wat lfs betreft wat mager is maar toch.:D
Trouwens om met deze temperaturen nu over zon 356 km vissen weg te halen lijkt me niet een top idee :cool::cool:
zou als het mogelijk is ze nog even houden tot de temperatuur en de vakantie voorbij is
 
Hoi Jaap,

Ze zitten hier voorlopig goed. Ik zou zelfs een stukje tegen je in kunnen rijden, maar de helft van 356 km vind ik wat ver.
Hoe zielig ook, het zijn vissen...

Volgens mij moeten ze vanaf een cm of 6 naar brak?

Moeilijk te meten. Ze zijn soms nieuwschierig, zeker nu ze apart zitten, maar meestal kruipen ze weg als ze enige beweging zien.
 
De afstand is nu ook weer niet zon probleem is meer de temperatuur voor zowel vis als mens :cool::D
 
Mijn auto rijdt op benzine, dat is voor mijn portemonnee een aardig stukje :)

Ze zitten hier voorlopig goed, maar mocht je de uitdaging een keer aan willen gaan, je bent van harte welkom ;-)
 
Ik had ze eerst gebeld, maar bedankt voor je reactie.

Ik heb gemaild met de voorzitter en een bestuurslid en zij zouden dit doorzetten naar de juiste personen. Ook die personen heb ik inmiddels gemaild, maar nog zonder succes.

Daarom ook dat ik de link van Hoogvliet neerzette, dan kan je rechtsstreeks contact met ze opnemen, gaat vaak stukken makkelijker als viavia
 
Niet geschoten is altijd mis.;)
 
Mijn auto rijdt op benzine, dat is voor mijn portemonnee een aardig stukje :)

Ze zitten hier voorlopig goed, maar mocht je de uitdaging een keer aan willen gaan, je bent van harte welkom ;-)
Vandaar ook mijn punt na de vakantie nu heb je gelijk de benzine prijs is weer belachelijk hoog zakt wel weer als we een paar weken verder zijn :juggle::D
Wat de uitdaging betreft ben me aan het oriënteren hoe of wat van zoet naar brak naar zee.
 
Laatst bewerkt:
Vandaar ook mijn punt na de vakantie nu heb je gelijk de benzine prijs is weer belachelijk hoog zakt wel weer als we een paar weken verder zijn :juggle::D
Wat de uitdaging betreft ben me aan het oriënteren hoe of wat van zoet naar brak naar zee.

Jaap, dat zou fantastisch zijn.
Ik wil me er ook op inlezen, maar uiteindelijk is mijn aquarium te klein.
 
@flipper34 Je gaat toch niet echt 2x 356 km rijden voor vier visjes?
 
@flipper34 Je gaat toch niet echt 2x 356 km rijden voor vier visjes?
Nee dan zou ik NL bijna rond kunnen is het totaal dus heen en weer :juggle:
Daarnaast rijd ik wel meer voor de hobby helaas is hier in de Noordkop weinig leuks te vinden er staat bv op de planning een bezoek naar utaka en och op een zondag naar G&D Koi & Aquaria Dalen gebeurd ook nog wel eens of Aqua ferrytale Almere.
Maar om deze tijd ga ik niet ivb het beperkte aanbod bij de bedrijven ivb vakantie periode
Wat de rest betreft ben me nog steeds aan het inlezen en zien hoe of wat en de mogelijkheden
 
Juist :)

Ik had ook even kunnen kijken waar Andijk ligt :D
 
Andijk is juist dichtbij (5km) maar dit lijken mij echt vissen voor een speciaal aquarium. Ze zijn wel erg mooi trouwens.
 
Ik heb een filmpje van ze, maar dat is te groot om te uploaden.
Ze zijn zo leuk en ook zo snel.

Ik moest net in het aquarium zijn: ze zouden zich dood zwemmen tegen het glas.
92 cm is nu eigenlijk al te klein.
 
Uploaden naar youtube en de link hier plaatsen :deal:
 
Had ik niet aan gedacht. Ben ook geen 20 meer..... :)

Hier zijn ze dan.







Ik zie er nu maar drie. Hoop niet dat die ene zich inderdaad dood gezwommen heeft.
Ik heb wel wat hout verplaatst, maar kan me niet voorstellen, dat hij daar onder gekomen is.
Ik wil ook niet op onderzoek gaan. Ze raken totaal in paniek.

Ik heb 10 dagen lang ook geen clown botia's gezien. Vandaag toen ik thuis kwam, zag ik er ook twee. Je knippert met je ogen en ze zijn niet meer te vinden. Zijn toch 4 niet heel kleintjes.
 
Zijn prachtige vissen, jammer dat ze zo lastig te plaatsen zijn.

wel schrikachtig inderdaad.
 
Enorm schrikachtig. Ze staan achterin de kamer. Ga ik 7 meter verderop staan, dan kruipen ze al weg.
En soms zijn ze zo nieuwsgierig, dat ze naar het raam komen.

Vanmiddag met mijn hand in de bak, beuken ze de ruiten er bijna uit.
Moet ik nog oppassen, want blijkbaar zijn de stekels op ee rug giftig.

Volgens mijn zijn ze ook al behoorlijk gegroeid, in 3 of 4? weken.
 
Oh wat zijn ze ontzettend mooi! Druk en schrikkerig inderdaad.
 

Terug
Bovenaan