Wat is er nieuw

Jonge discus verzorgen

Hallo Jelle hoe gaat het met de Discusvissen.

gr, bert

Na de kieuwwormen behandeling was de bak even wat schrikachtig. Inmiddels alles weer rustig, vreten nog steeds geweldig, zowel uit da hand als los en zijn al mooi gegroeid. De kleinste blijft de kleinste maar groeit minstens zo hard als de rest dus een achterblijvertje zou ik hem/haar niet noemen. Er zijn er een paar die redelijk veel rode stippen hebben. Allemaal veel rood op de rugvin en borstvinnen rood met een blauwe rand. Ik begin ze allemaal redelijk uit elkaar te kunnen houden, wordt dus tijd voor namen.
Vorige week weigerde de gehele bak voer, maar dat kwam omdat ik de dag ervoor een emmer levende mysis had gevoerd en ze nog niet klaar waren met uitbuiken (en er nog veel mysis rond zwom).

Beste Jelle
Dat schrikken na een kieuw worm behandeling herken ik nog wel.
Ik mag er misschien wel van uitgaan dat een emmer vol mysis een bepaalde portie was.Maar gewoon goed voer die levende mysis. Ik gaf zelf ook regelmatig levende artemia, zijn ze vaak ook gek op omdat het beweegt.

Gebruik je inmiddels al het voer van de parel.

Sorry dat ik een open bericht ben gestart, had zo niet gemoeten, had moeten reageren op jou eerdere geplaatste post maar dat komt wel goed, deze korte conversatie gaat gewoon verdwijnen en we gaan we gewoon weer verder met jou topic.

Gr, bert

Ik wacht nogsteeds op het voer van de parel. Dus voorlopig is de hoofdmoot nog artemia. Daar ben ik al goed opweg met de 2e kiloplaat.
De mysis was niet echt een portie. Ik had 2 emmers uit een meertje in de duinen meegenomen en heb ze daar een keer of 5 mee gevoerd tot de emmers leeg waren. Als ik het vergelijk met blisterverpakkingen zullen ze die dag in elk geval 1 volle blister hebben gekregen. Er zwemt nu nogsteeds een kleine populatie in de filter. Verpakkingen levend voer koop ik maar heel weinig, dat is zo snel op dat er weinig meerwaarde in lijkt te zijn ten opzichte van bevroren artemia. Alleen witte mug zit zoveel in dat ze er even mee bezig zijn.

Beste Jelle
Dat schrikken na een kieuw worm behandeling herken ik nog wel.
Ik mag er misschien wel van uitgaan dat een emmer vol mysis een bepaalde portie was.Maar gewoon goed voer die levende mysis. Ik gaf zelf ook regelmatig levende artemia, zijn ze vaak ook gek op omdat het beweegt.

Gebruik je inmiddels al het voer van de parel.

Sorry dat ik een open bericht ben gestart, had zo niet gemoeten, had moeten reageren op jou eerdere geplaatste post maar dat komt wel goed, deze korte conversatie gaat gewoon verdwijnen en we gaan we gewoon weer verder met jou topic.

Gr, bert

Mijn reactie is gelukkig toch op de goede plek beland, ondanks een open vraag.

Ik had met werk vanuit de duinen 2 emmers mysis meegenomen, uiteraard wel in porties gevoerd maar alle vissen zaten goed vol, flinke buiken allemaal. Nu nog een kleine populatie die in mijn filter leeft. Parel voer wacht ik nog steeds op, maar de artemia gaat er ook prima in. Inmiddels al goed op weg met de 2e kilo.

Jelle heb je inmiddels al het voer van de parel in huis.
Heb je het voer bij de parel besteld want dan zou je als het er nog steeds niet is contakt kunnen opnemen met wietse staps.

Het is vandaag binnengekomen, had het besteld bij Reefcenter en daar hadden ze gisteren pas weer een nieuwe levering binnen.

Voer van de Parel met paprika valt nog niet erg in de smaak.

Ja dat kan zomaar Jelle, ook een discus moet weer even wennen aan ander voedsel, zet de vissen is een dag op dieet.
De vissen herkennen jou als je naar de bak loopt, mits de vissen al aan jou gewend zijn zullen ze naar de voorruit komen als ze honger hebben wanneer jij naar de bak loopt.Zijn ze nog niet gewend aan jou of kom je te snel naar de bak dan zullen ze schrikken.
Dit is een proces van herkenning en gewenning van de discus, zo van er is beweging voor de bak en er komt eten aan.
Maar wie weet is die fase er nog niet, bij mij ( toen ik de discusvissen nog verzorgde) was dit na een bepaalde periode immer zo, maar dat is ook een kwestie van tijd en nogmaals herkenning.
Misschien geef je misschien net iets te veel voer en denken ze zo van bekijk het maar we zitten nog vol.
Zelf ververste ik heel veel water per week, tot 20 cm.Boven de bodem, geloof het of niet maar ze hingen beina scheef, maar het voorzichtig benaderen is zo enorm belangrijk, ze zien meer dan jij denkt.
Laat eventuele kinderen familie of buren in het 'begin' gewoon wegblijven van de bak en laat ze genieten op afstand.Na een waterverversing is het hongergevoel veel sterker en dat ga je nog meemaken.
Let ook op dat een bezoek met kleine kinderen die naar de bak lopen niet met hun handje's op het glas slaan, geeft stress.
Wat ik nu even weergeef is in geen enkel boek te lezen, ik heb het over het karakter van een discusvis, en zonder op te scheppen ik heb de discusvissen met tussenpozen in totaal maar zo'n 35 jaar volgehouden / verzorgd inclusief kweken etc.
Dit maakt mij zeker geen expert, maar ik kon er mee lezen en schrijven.Het gedrag van een discus is niet te vergelijken met welke andere zoetwatervis dan ook.

gr, bert

Ze kennen me zeker al, vielen meteen aan. Maar lieten daarna ook weer links liggen. Gelukkig waren de mesonauta wel dankbaar. 2e portie werd al meer gewaardeerd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan