Wat is er nieuw

Joost en Jacqueline Juwel Lido 200

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joost en Jacqueline
  • Startdatum Startdatum
J

Joost en Jacqueline

Guest
we hebben sinds zondag 30-7-2017 een Juwel Lido 200 draaien.
De afmetingen van de bak zijn 70x50x65 en houd dus 200 liter. We hebben led verlichting, die standaard bij de bak zit, laten zitten dit zijn een daylight en een nature lamp.

We draaien met een JBL 901 buitenfilter en hebben een co2 systeem van Dennerle aangesloten (300 Quantum special edition) welke 1 bel per 3 seconden produceert. We hebben de vuistregel, Liters x KH /50 aangehouden (dus 200 x 4 /50 = 16 bpm = 3.75 bps) en inmiddels geeft de continue test aan dat de co2 waarden in de bak goed zijn.

De Soil in de bak is de scaperssoil van Dennerle welk wij hebben gevoed met de bemesting die bij het CO2 set van dennerle zat.

- V30 complete basic fertilizer
- E15 Fer Active voor het ijzer
- S7 Vitamix voor de vitaliteit van de planten.

Ons planten bestand:

- 2x Progestemon Helferi
- 4x Taxyphyllum mos wat we hebben vast gebonden op een flink stuk spiderwood
- 2x Didiplis diandra
- 4x Eleocharis Parvula
- 2x Cryptocoryne Nevelli
- 1x Echinodorus Green Flame emin
- 2x Bolbitis Heudelotii
- 2x Limnophila sessiliflora
- 2x Cryptocoryne wendtii green
- 2x Pteropus minor
- 3x Glossostigma
- 2x Echinodorus Vesuvius
- 2x Anubias Barti Mini

Verder is de bak gevuld met grijze breukstenen.
De bak bevind zich in het midden van de woonkamer en krijgt geen direct zonlicht van welke kant dan ook.

Waterwaardes hebben we zondag gemeten en die waren als volgt:
Zondag waren onze start waardes in de bak:

Temperatuur: 27.2 (Die hebben we inmiddels terug geschroefd op het element naar 25)
pH: 7.5
NH3: 0.25
NO2: 0
NO3: 0
PO4: 0
GH: 5
KH: 4
Co2: 4
FE: 0.1

Nog niets van te zeggen natuurlijk 😉 Hij draaide hier net een uurtje haha

Het is onze bedoeling om hier een soort dagboek bij te gaan houden en hopelijk ook adviezen te krijgen waar nodig 😀

Een aantal foto's van de eerste dag:

20170729_142825.jpg
20170730_092252.jpg
20170730_121152.jpg
20170730_141418.jpg
20170730_184157.jpg
20170730_184450.jpg
20170730_184455.jpg
20170730_184506.jpg
20170730_184547.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag is het ons opgevallen dat de bak al een stuk minder wit is! Inmiddels hebben wij de timer van de klok zo ingesteld: 10:00 aan 13:00 uit, 16:00 aan en 21:00 uit
Het co2 systeem gaat om 10 uur aan en om 21:00 uur uit en de co2 waardes lijken er goed uit te zien volgens de continue test in de bak (zie foto)
Op het spiderwood is een witte "huls" te zien dus dat gaat allemaal zoals verwacht!

Hoe vaak hebben jullie tussendoor tests gedaan om de waterwaardes in de gaten te houden? Wij hebben zondag gemeten wanneer zullen we het nu doen?

Hier wat foto's van vandaag:

20170801_125800.jpg
20170801_125808.jpg
20170801_125836.jpg
20170801_125846.jpg
20170801_125903.jpg
20170801_125947.jpg
20170801_130016.jpg
20170801_130037.jpg

Ik zou de co2 iets eerder aan laten gaan dan dat het licht aangaat en iets eerder uit laten gaan dan dat het licht uit gaan.
In jou geval rond 09:00/09:30 aan zodat als de verlichting om 10:00 aangaat de planten gelijk de co2 kunnen gebruiken, welke dan in het (half) uurtje daarvoor zich op heeft kunnen lossen in het water.
Rond 20:00/20:30 dan de co2 uit laten gaan. De planten kunnen zo dat laatste (half) uurtje de co2 uit de bak opgebruiken en zo voorkom je 's avonds een teveel aan co2, waarbij de planten dan co2 produceren..
Hopelijk een beetje duidelijk zo.
Bak ziet er iig goed uit! Weet je al welke vissen je wilt gaan houden?

Ik zou de co2 iets eerder aan laten gaan dan dat het licht aangaat en iets eerder uit laten gaan dan dat het licht uit gaan.
In jou geval rond 09:00/09:30 aan zodat als de verlichting om 10:00 aangaat de planten gelijk de co2 kunnen gebruiken, welke dan in het (half) uurtje daarvoor zich op heeft kunnen lossen in het water.
Rond 20:00/20:30 dan de co2 uit laten gaan. De planten kunnen zo dat laatste (half) uurtje de co2 uit de bak opgebruiken en zo voorkom je 's avonds een teveel aan co2, waarbij de planten dan co2 produceren..
Hopelijk een beetje duidelijk zo.
Bak ziet er iig goed uit! Weet je al welke vissen je wilt gaan houden?

Kijk dat zijn adviezen waar we wat mee kunnen! Het klinkt erg aannemelijk zo dus ik zal het aan gaan passen in de tijdschakelaar 😀

De bedoeling is om er een groepje corydora's in te houden, een school kardinaal tetra's (Stuk of 20 max) en misschien wat bijlzalmpjes maar die laatste zijn we nog niet uit. We willen in elk geval niet te veel vissen in de bak houden.

Ziet er netjes uit, ook staat het op een mooie plek in de woning waardoor je er altijd wel een blik op zal hebben. 😀

Zelf teste ik bij het begin vooral de nh3 en no4, kwa voeding zoals Po4 en No3 deed ik eigelijk nooit omdat ik gebruik maakt van de EI methode en dus volop voeding in de bak had maar had ik dat niet dan had ik dat zeker ook vaker getest om te zien hoeveel voeding mijn planten wekelijks zouden verbruiken.

Zelf teste ik bij het begin vooral de nh3 en no4, kwa voeding zoals Po4 en No3 deed ik eigelijk nooit omdat ik gebruik maakt van de EI methode en dus volop voeding in de bak had maar had ik dat niet dan had ik dat zeker ook vaker getest om te zien hoeveel voeding mijn planten wekelijks zouden verbruiken.

Hoe werkt dit dan? Ik heb het net even snel gegoogled, maar hoe zorg je ervoor dat je een continue bron aan voeding voor je planten hebt? En ververs jij dan ook elke week 50% van je water? Hoe ontwikkel je dan een biologisch evenwicht als je eigenlijk steeds die bouwstenen kapot maakt?
Misschien is mijn manier van denken nog verkeerd hoor 😉 misschien een beginners dingetje 😛

En dank je! 😀

Ik vind m mooi.

Test over een paar dagen je KH en GH nog eens, kans is aanwezig dat deze word verhoogd door de breukstenen.

De volgende vraag is.. er blijven co2 bellen aan het oppervlak drijven, hoort dit of niet? En moet bovenop de flipper dat bakje of moeten ze direct naar boven kunnen dwarrelen?

Hoe werkt dit dan? Ik heb het net even snel gegoogled, maar hoe zorg je ervoor dat je een continue bron aan voeding voor je planten hebt? En ververs jij dan ook elke week 50% van je water? Hoe ontwikkel je dan een biologisch evenwicht als je eigenlijk steeds die bouwstenen kapot maakt?
Misschien is mijn manier van denken nog verkeerd hoor 😉 misschien een beginners dingetje 😛

En dank je! 😀
Met de EI methode "Estimative index" overdoseer je als het ware waardoor je planten nooit te komen.

Ik ververs inderdaad ook wekelijks 50% van het water om 50% van het overtollige voeding weg te spoelen, je reset als het ware je bak weer.

Biologische evenwicht gebeurd weinig mee, grootste deel van de bacterieen zitten in het filter en de bodem, met 50% waterwissel gebeurd er dus eigelijk maar heel weinig omdat het water zelf niet echt bacterie rijk is. Met toevoeging van Co2 kan je wekelijks probleemloos water vervangen omdat de waardes niet echt gaan schommelen, zonder Co2 gaan de waardes meer schommelen.

Met zo'n grote waterwissel haal je ook gelijk veel afvalstoffen uit het water en met nieuw water voeg je ook gelijk weer veel goede mineralen toe! 😀

Bacteriën zitten voornamelijk in uw filter en bodem en niet in het water .
In het water zitten voedingsstoffen voor uw bacteriën en planten .
Bij de El methode voeg je eigenlijk teveel aan voedingstoffen toe voor uw planten , zodat je zeker weet dat deze voldoende voeding hebben . De 50% waterwissel per week is naast het nut van de waterwissel ook een reset dat je toepast voor uw plantenvoeding .
Indien je nog geen plantvoeding hebt gekocht zou ik deze manier van werken toch kunnen aanraden .
Er staan op het forum voldoende informatie hierover en je kan uw vragen best in het gepast topic hiervoor stellen .
Indien je vragen hebt over hoe het forum precies werkt kun je zeker en vast ten rade gaan bij enkele beheerders zoals @jessicapilon of @TonHageraats

Vandaag hebben we ongeveer 20L water ververst (10%) we missen wat zuurstof in het water volgens de test Mijn voorstel is om de water stroom iets boven het water te richten zodat deze daar zuurstof mee neemt, joost zijn voorstel is een bellenpompje.

We hebben wat afstervend mos, en een bodemkruiper gaat het wss niet redden. We gaan van die test strips kopen om niet steeds de volledige test steeds te moeten gebruiken. Vrijdag gaan we weer testen en evt weer water verversen.

Waardes van vandaag: met de tetra test koffer.

PH 7
gh 5
Kh 3
NH3&4 0.25
NO2 0.3
NO3 12.5
O2: 2
PO4: 0 - 0.5
FE: 0.25
CO2 volgens dit testset 10 volgens dennerle 20 dus in beide gevallen goed..

Hebben jullie hier suggesties op? We draaien nu 3 dagen.

Vergeet die strips maar die zijn niet nauwkeurig genoeg en je hebt het goede materiaal in huis .
Sommige planten moeten zich in het begin nog wel eens aanpassen dus dit moet je tijd geven .
Geduld is een noodzaak in deze hobby .

Vergeet die strips maar die zijn niet nauwkeurig genoeg en je hebt het goede materiaal in huis .
Sommige planten moeten zich in het begin nog wel eens aanpassen dus dit moet je tijd geven .
Geduld is een noodzaak in deze hobby .

Oke, ik ga meer geduld proberen te houden haha

Waarom heb je 20 liter water ververst? Waarom niet 10 of 50 of 100?
Jouw voorstel wat betreft O2 is beter en koop geen strips maar druppeltesten

We hebben voor 20L gekozen omdat we 10 te weinig vonden en 50 teveel. Uiteindelijk werd het een emmer vol dus 20L

De druppel testen zijn in huis dus daar gaan we dan gewoon mee verder.

Een kleine update. We draaien nu 1 week en 1 dag en het gaat lekker!
Vandaag heb ik een montecarlo voorin geplant kon het toch niet laten haha. Heb de afgelopen 3 dagen al meerdere plantjes toegevoegd haha. We doen nu 1x per week 30% water verversen. De waterwaardes zijn prima voor een startende bak! Vandaag hebben ze bij aqua ferrytale de waardes getest en ook daar hoorde ik dat de waardes prima zijn en dat de bacterien goed hun evenwicht aan het creeren zijn afgaande op de waardes dus ik ben heel erg tevreden! Op naar week 2

20170807_191544.jpg
20170807_191551.jpg
20170807_191558.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een mooie bak!

Je bent nog aan het indraaien, waarom ververs je zovaak water? Bewoners heb je nog niet toch? Daar zit vast een gedachte achter.

Foutje! Ik was wat te snel haha t is 1x pw 30%.

We zijn wel dagelijks de planten aan het voeden met floragrow pro.

Er werd verteld dat het voor de scaperssoil icm het dagelijks voeden nodig was.

Klopt, met soils word het vaak aangeraden om vaak water te verversen.
Met mijn bak dee ik ook de eerste week elke dag, tweede week om de twee dagen etc.

Er werd verteld dat het voor de scaperssoil icm het dagelijks voeden nodig was.

Klopt helemaal van Peter zegt. Je gebruikt een aquasoil en in de regel moet je dan erg veel en erg vaak verversen in de opstartfase. (ik neem aan dat het met een Dennerle Sapers soil niet anders is)
In mij ogen ververs je zelfs veels te weinig...

Klopt helemaal van Peter zegt. Je gebruikt een aquasoil en in de regel moet je dan erg veel en erg vaak verversen in de opstartfase. (ik neem aan dat het met een Dennerle Sapers soil niet anders is)
In mij ogen ververs je zelfs veels te weinig...
Niet alleen in die van jou, ook in die van mij.
Aquasoil geeft veel ammonium af bij het begin (een stof die gemakkelijk algen kan veroorzaken).
Door het water vaak te verversen voer je gelijk een groot gedeelte afvalstoffen af en voeg je gelijk weer veel mineralen toe waar de planten heel blij mee zullen zijn.
Dit is het geval bij ADA, maar volgens mij geldt dit voor de meeste soils al kan ik niks vinden over het vaak verversen van water bij de Scapers soil van Dennerle, Stuk informatie wat mist? of toch niet nodig? :S

Niet alleen in die van jou, ook in die van mij.
Aquasoil geeft veel ammonium af bij het begin (een stof die gemakkelijk algen kan veroorzaken).
Door het water vaak te verversen voer je gelijk een groot gedeelte afvalstoffen af en voeg je gelijk weer veel mineralen toe waar de planten heel blij mee zullen zijn.
Dit is het geval bij ADA, maar volgens mij geldt dit voor de meeste soils al kan ik niks vinden over het vaak verversen van water bij de Scapers soil van Dennerle, Stuk informatie wat mist? of toch niet nodig? :S

Je geeft aan dat dit in het begin vooral veel ammonium af geeft.. Hoe lang moet ik dan (dagelijks?) een waterwissel doen?

Kijk eens op de bijsluiter van jou soil wat daar is aangegeven .
Beste altijd de richtlijnen van de fabrikant volgen !!

Mee eens, maar dan moeten ze er wel richtlijnen bij geven haha.. Er staat niets op de zak over wat te doen na de eerste keer vullen.

Ik heb zojuist een nieuwe waterwissel gedaan van ong 30%

Je geeft aan dat dit in het begin vooral veel ammonium af geeft.. Hoe lang moet ik dan (dagelijks?) een waterwissel doen?
Volgens de aquasoil van ADA moet je de eerste week elke dag een waterwissel doen, de tweede week om de 2 dagen, 3e dag om de 3 dagen en vervolgens af gaan bouwen naar 1x in de week.

oh... Dat heb ik in de eerste week ook al niet gedaan...

Het is de scaperssoil van dennerle toch? Waarom zitten we dan de instrucies van ada aquasoil te bespreken? De site van dennerle meld niks over verversen ivm ammonia oid.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan