Wat is er nieuw

Jos Hut aqualantis evasion 200x60x75

Ik ben ook benieuwd naar de ontwikkeling van deze kleintjes. Ik heb ze in een aquarium zitten van 60x35x35 zonder andere vissen.
Ze krijgen ongeveer vijf keer per dag eten: Artemia nauplien, ontschaalde Artemia, JBL opfokvoer , artemiavervanger en stofvoer met een kleurstof (astanxaxtin of zoiets).
Dit voer meng ik en de kleintjes kunnen zo kiezen wat ze willen eten. De jonge discussen en maanvissen krijgen dit ook.

In het huiskameraquarium geef ik ze stofvoer dat ik met een pipet tussen het groepje in spuit.

Het blijft leuk om te zien.

Hobbygroet,
Jos Hut

en en en? Groeit het al een beetje?

Ohw wauw..zijn ze er weer ?
Sorrie ben een tijd niet geweest.

Kan ik het gelijk vragen aan je..ik heb er nog maar 2 over (2x ziekte in de bak gehad ) en nog 2 mannen ook. Denk je dat je dan nieuwe erbij kan doen om alsnog te proberen een koppel te.krijgen ??

Blijf er fan van..zulke aparte dieren. ..bij Kevin doen de redbacks het super. Die zijn zooo mooi geworden..
Groetjes Anja

De jonge Altospinosa's doen het goed. Ze zwemmen tevreden rond met mooie ronde buikjes.
De jonge Redshoulders in mijn kweekruimte zijn zeer actief. Ze zijn nu ongeveer 5 a 6 cm en groeien ook erg goed. Meestal gaan ze met een centimeter of tien weg maar de vraag is enorm dus dat wordt eerder: van de 90 stuks heb ik er nog maar 40 die nog niet gereserveerd zijn. Er zijn er al een stel naar hun nieuwe baasjes: de vraag naar Redshoulders is enorm!
Ook heb ik jonge discussen zwemmen: jongen van een Redscribbled vrouwtje en een blauw kobalt mannetje. Deze " Blue scribbeltjes " zijn nu zo groot als en kwartje en eten nu ook diepvriesartemia naast de levende Artemia. Opvallend is dat er bijna geen afwijkingen zijn in de streeptekening.

Hobbygroet,
Jos Hut

Die Redshoulders zijn ook geweldig ook..prachtige kleuren hebben ze.hier..
Die lange borstvinnen geven haast blauw licht haja

Maar mijn Eimekeisjes zijn niet minder hoor. Ook heel.mooi van kleur en tekening..nee zou het niet anders doen
Dus als.je nog Eimekeis voor me hebt...geweldig

De Eimekeis zetten zomers af bij mij. Soms slaan ze een jaartje over. Dit jaar is het nest Eimekeis bijna volledig gesneuveld als gevolg van een virusbesmetting. Als ik jongen heb zijn ze rond december groot genoeg om weg te kunnen. Helaas heb ik op dit moment geen jongen ervan zitten. Ik wacht op het mooie warme weer.

Hobbygroet,
Jos Hutf

Maakt niet uit...zonde van dat nest zeg, maar ja hoort er ook bij..

Heb geen haast, zijn die nog steeds van dezelfde puders ?? Of inmiddel een ander paar. Als ik me goed herinner had je ook nieuwe erbij ??

prachtig om naar te kijken zoals gewoonlijk Jos, mijn complimenten!

Bij u kweekt alles vanzelf lijkt wel 😛

Het gaat niet helemaal vanzelf...... Er gaan nogal wat uurtjes inzitten om het goed te laten verlopen. Maar het is leuk en ik heb er veel contacten door gekregen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Vandaag heb ik eens mijn fosfaatgehalte (po4) gemeten in het aquarium. Normaal doe ik dat niet maar nu er toch een testkoffer ligt ( zat bij het aquarium) dacht ik: waarom ook niet.
Doordat ik per dag flink wat mysis, Artemia en rode muggenlarven voer aan de Eimekeis en de Corydorassen komt er natuurlijk ook het nodige afval in het water.
Na de meting bleek dat het fosfaatgehalte 2 Mg per liter was. Na het verversen van ongeveer 400 liter water en het schoonmaken van de pomp bleek dat het fosfaatgehalte gezakt was naar 1 Mg per liter. Het water uit het aquarium heb ik in de vijver achter het huis laten lopen. Door het mooie weer moest die bijgevuld worden.
Zo op het eerste gezicht zie je niets aan het water maar ook hier geldt: meten is weten.

Hobbygroet,
Jos Hut

Vanmiddag even op bezoek geweest bij kennissen. Grote verrassing bij thuiskomst: koppel Eimekeis is in mijn huiskamer aquarium een groot blad van een amazone zwaardplant aan het poetsen! Ook het stuk kienhout dat links in het aquarium hangt wordt nu druk gepoetst. De legbuis is al bijna helemaal uit!
Zwarte strepen zijn nu extra zwart gekleurd. Andere Eimekeis worden door het mannetje verjaagd.

Wordt vervolgd.

Hobbygroet,
Jos Hut

Yes yes yes...go Eimekeis..

Mooie berichten Jos.Altijd leuk om te zien.Maar ja het kan zomaar de eerste keer wezen natuurlijk en moeten ze nog veel oefenen.
Succes in ieder geval.
Denk dat als ze echt een goed koppel zijn je ze hoogstwaarschijnlijk wel een eigen bakkie geeft toch?? :thumbs:

Dit koppel heeft al eerder afgezet . Dit was bij de vorige eigenaar in het aquarium. De legsels hebben zich daar nooit kunnen ontwikkelen vanwege de medebewoners in het aquarium.
Toen de eigenaar naar Duitsland ging verhuizen en geen plaats meer had voor het aquarium heb ik deze groep Eimekeis van haar terug gekocht.

Het koppel Eimekeis heeft de keus voor het legsel laten vallen op een blad van de Amazone zwaardplant. Ze zijn erg opgewonden en jagen alles resoluut weg. Het leggen van de eitjes is begonnen!
Zodra het mogelijk is zal ik proberen er wat van te filmen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ondanks dat de zon fel op de achterkant van mijn huis scheen en er flink wat spiegelingen daardoor in het glas waren:

https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=kkMu39OjIcg

Op het filmpje is te zien hoe het koppel bezig is met het afzetten van de eitjes.

Hobbygroet,
Jos Hut

Toen de zon eenmaal onder was:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Qsu7s37ZJxU&feature=youtu.be[/video]

Hobbygroet,
Jos Hut

Prachtig gezicht Jos!Skitterend om te zien en wat een eitjes!
Dat geeft de burger moed.
Vind de vissen an sich ook erg mooi.Hier zie je dat ze mooi vol zijn.
Mijn volwassen vissen zijn toch minder dik.
Goed verversen en goed voeren dan komen ze misschien nog een beetje aan.
Ga je dit koppel nu straks apart zetten en heb je daar uberhaupt nog plek voor naast je andere Eimekei koppel??
:thumbs:

Het is zeker schitterend om te zien. Het is voor mij de tweede keer dat ik het bij Eimekeis zag. Ik schat het aantal eitjes op 400 stuks.
De vissen hebben een flinke stevige lichaamsbouw maar dat is ook niet zo gek als ik kijk wat ze opeten. Twee keer per dag een flinke hoeveelheid.

Dit koppel laat ik gewoon in dit aquarium zitten. Het is namelijk de vraag of ze blijven afzetten als ik ze apart zet in een kweekbak.

Hobbygroet,
Jos Hut

Hele fraaie vissen :thumbs:

Vanmiddag even ongeveer 400 liter water ververst en het grind dat tegen de voorruit lag afgezogen en gewassen. Het gewassen grind heb ik weer achter in het aquarium gedaan.

Het koppeltje Altospinosa's is flink tegen elkaar aan het pronken . Beide vissen zijn heel intens gekleurd. Toch een leuk gedrag dat ze laten zien. Van hun jonkies zwemmen er nog een stuk of 15 boven in een aquarium. Ze groeien niet hard maar dat geeft niet.

Vanmorgen heb ik een kort filmpje gemaakt van de Eimekei
larfjes.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=FBEt1-9htao[/video]

Hobbygroet,
Jos Hut

Zooo leuk....hoop zo dat dit.nest goed gaat...

Wil ik er wel weer een paar hoor....

De kweekbak voor de jonkies staat klaar. Gelukkig heb ik nog flink wat ruimte beschikbaar zodat ik ze mooi ruim kan huisvesten als ze wat groter worden.
Ook de Peru Altums hebben inmiddels voor flink wat jonkies gezorgd. Maar ja wat wil je met drie kweekkoppels.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ja dat wil dan wel Jos. Ben benieuwd naar de foto s straks als ze uitgroeien :foto:.

De eerste jonge Eimekeis zwemmen. Het zal zeker tot het einde van de dag duren, en waarschijnlijk tot morgen, voordat de hele groep zwemt en niet meer op de bodem ligt te spartelen.
Twee kweekaquaria staan klaar om de jonkies te huisvesten want in een plastic kweekbak ga ik het niet redden voor 400 van deze rakkertjes. Zodra ze een paar week oud zijn verhuizen ze naar grotere kweekaquaria van een meter of groter.

Wordt vervolgd zodra de hele groep zwemt ( met filmpje natuurlijk).

Hobbygroet,
Jos Hut

Mooie berichten Jos.Zal je weer veel mensen gelukkig mee kunnen maken staks.Mooi werk!
Dat deze vissen maar mogen blijven zwemmen in de grotere aquaria! :thumbs:

Leuk Jos! Dat het maar flinke jongens mogen worden 😉

Oh leuk zeg...

Hou het in de gaten, wil ik zien natuurlijk

Ik ben nog steeds benieuwd hoe groot ze worden in de grotere aquaria. Flinke jongens( en meisjes) worden het zeker. Gelukkig heb ik veel Artemia eitjes en ander voer op voorraad want zo'n grote groep lust heel wat eten.

Hobbygroet,
Jos Hut

@Jos:Van de drie die ik afgelopen jaar heb gekocht kan ik vrijwel zeker van zeggen dat er twee groter worden als de drie volwassenen die ik heb zwemmen.Ik zie het hoe groot ze zijn al en hoe klein de oogjes nog zijn.Vaak kan je aan de ogen zien in hoeverre je nog wat kan verwachten qua groei.Beetje zelfde als bij discusvissen he?? :thumbs:

Het staat en valt met goed voeren en met het verversen van het water. Ze kunnen gemakkelijk 30 cm worden maar ik vraag me af wat hun maximum grootte is.
De Pterophyllum sp. Rio Nanay die ik jaren terug aan het Noorder Dierenpark geleverd heb groeiden dat uit tot maanvissen van zeker 30 cm en met en lijf ter grootte van de palm van mijn hand. Eimekeis worden groter dus ik verwacht dat in grote aquaria de 35 cm misschien wel eens haalbaar kan zijn.

Hobbygroet,
Jos Hut

@Jos:Had een 'koppeltje mesonautas'.Niet dus.Vrouwtje was de hele dag man achterna aan het ziten.Heb de vissen naar Verduijn gebracht en mochten daar in de huge bak links meteen als je binnenkomt.Vissen zijn zo groot geworden!Wist niet dat ze zo groot konden worden.Prachtvissen geworden en leuk om je vissen zo nog eens goed te kunnen bekijken> :thumbs:

Dat koppeltje in mijn aquarium doet het dan beter. Vanmiddag was het prachtig weer en zijn we er even tussenuit geweest.
Bij thuiskomst weer een legsel: zie het filmpje

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Bp92S-4OXhA&feature=youtu.be[/video]

Hobbygroet,
Jos Hut

Mooi filmpje hoor.Vond de Eimekeis van onder af gefilmd ook wel imposant!! :thumbs:

Dat zijn ze zeker. Ze krijgen dan dagelijks ook flink wat te eten.
Het koppel waar ik de jongen van heb zit vaak aan de linkerkant van het aquarium. Als er wat gebeurt komen ze even kijken wat er aan de hand is. Het is ook best leuk om vanaf de zijkant zo ver het aquarium in te kunnen kijken.Je ziet zo de vissen eens op een andere manier. En zij mij ook.
De afgeknapte borstvin van het vrouwtje is al weer voor een flink deel aangegroeid. Ik heb dat wel eens vaker gehad bij een andere maanvis, dat duurde wel een half jaar voor die hersteld was.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan