Wat is er nieuw

Jos Hut aqualantis evasion 200x60x75

Vanmorgen heb ik zeven Corydoraseitjes veilig gesteld om hiermee te voorkomen dat ze door de Eimekeis werden opgegeten. Ze zitten nu in een lekker warm kweekbakje in mijn kweekruimte. Ik ben benieuwd wat er van terecht komt.

Bij de zes Eimekeis valt me op dat er een koppel bijzit. Vanaf het begin van d avond trekken zij zich terug naar de linkerkant van het aquarium terwijl de andere vissen aan de rechterkant blijven. Ze draaien wat om elkaar heen en laten zien dat ze elkaar wel zien zitten.andere vissen worden op afstand gehouden door de grootste van de twee waarvan ik vermoed dat het een mannetje is.
Vanavond ben ik ze en beetje gaan uitdagen door helemaal links een mooi stukje tropisch kienhout op te hangen. Mijn discusvissen hebben hier al een paar maal op afgezet en wie weet gaan de Eimekeis het ook doen.
Binnen twee minuten nadat het stukje kienhout in de bak hing werd het al even uitgetest door het vermoedelijke vrouwtje. Beide vissen hebben een grote belangstelling voor het kienhout. Afwachten wat het wordt.

423991jos_hut_0_82_wp_20150406_002.jpg

515592jos_hut_0_82_wp_20150406_003.jpg

Hobbygroet,
Jos Hut

Her en der hangen eitjes van de .Corydoras sterbay in het javamos. Ik laat ze hangen en kijk wat er van terecht komt. Vanavond heb ik de stromingspomp wat zachter gezet. De Corydorassen zijn nu wat rustiger en houden zich nu meer op de bodem op.

De twee Microgeophagus Altospinosa zwemmen door de bak en pronken veel tegen elkaar ik hoop dat ik een legsel tegemoet kan zien want ik vind het erg leuke vissen.

Het koppeltje maanvissen zit veel links in het aquarium. Echter er zijn nog geen activiteiten die wijzen op de komst van een legsel. Geen poetsen of wat dan ook. Het koppel zwemt wel steeds dicht bij elkaar in de buurt en stuurt andere vissen weg uit hun hoek. Ze lusten trouwens graag delen van verslijmde bladstelen van de Hydrocleis en ook van de Nymphea glandulafera zoals die in mijn vorige aquarium stond.

Hobbygroet,
Jos Hut

Leuk van die twee verliefde Eimekeis ! Het zou gaaf zijn als je jonkies kreeg !

De luchtdruk moet even flink gaan stijgen. Dit is vaak een goede stimulans voor maanvissen om te gaan afzetten.
Maar een mooi legsel zal inderdaad erg leuk zijn. Meestal zet het andere koppel dat ik heb alleen zomers af en van dit koppel heb ik nog geen eitjes gezien.
Ik verwacht dat eigenlijk morgen van het koppeltje Altospinosa's eitjes gaan leggen. Het vrouwtje heeft al een stuk van de legbuis uit en ook het geslachtsorgaan van het mannetje is zichtbaar.

Hobbygroet,
Jos Hut

En... is er al iets te zien?

Jos Hut zei:
De luchtdruk moet even flink gaan stijgen. Dit is vaak een goede stimulans voor maanvissen om te gaan afzetten.
Vandaag is het Rokjesdag, met een (tijdelijk) hogedrukgebied ! Dat zou moeten lukken ! 😉

Het zou mooi zijn een kweekje van een nieuw en waarschijnlijk jonger koppel.Als je de temperatuur van het water nog iets zou laten stijgen zou dat de afzetkans verhogen?
Mochten de twee eitjes afzetten wat ga je er dan mee doen?Mochten er larfjes komen dan word dat geheid voer in je gezelsschapsbak.
Andere manier is waarschijnlijk het kienhout eruit halen en dmv een bruissteentje de eitjes uit laten komen maar dan krijg je waarschijnlijk jongen zonder inprenting.

Mijn aquarium is nu een speciaalaquarium voor Eimekeis en geen gezelschapsaquarium meer. De vorige bak was dat wel.
Een wat hogere temperatuur zegt niet zoveel. Op mijn zolder zit een ander koppel Eimekeis op een temperatuur rond de 28 graden. Een hoge luchtdruk geeft meer effect.
Mochten er eitjes komen dan kijk ik hoe het koppel ermee omgaat. Ik ga er wel voor zorgen dat de jongen het gaan overleven. Omdat ik waarschijnlijk de enige ben die met Eimekeis kweekt is er mij ook veel aangelegen om de soort in stand te houden en ervoor te zorgen dat ze beschikbaar blijven zonder ze uit het wild te moeten halen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Prachtige bak en inrichting!

Dat ziet er goed uit!

@Jos Hut:Eigenlijk is het niet normaal dat je de enige kweker bent van Eimekeis he?
Daarom zou het des te beter wezen als je weer een nieuw en waarschijnlijk jonger koppel hebt want je koppel waar je al mee kweekt heeft ook niet het oneindige leven natuurlijk.
Is het bij Eimekeis net zoals bij discusvissen dat ze eerst nog een beetje moeten oefenen eer ze volleerde ouders zijn?

Het is natuurlijk niet normaal maar weinig mensen kiezen ervoor om te gaan kweken met maanvissen. Eimekeis zijn ook minder bekend dan de gangbare soorten. Het koppel dat nu in mijn huiskameraquarium zwemt is jonger dan het koppel op zolder.

Net als bij discusvissen moeten maanvissen oefenen om goede ouders te worden.

Er wordt wel eens aangegeven dat het kweken met discusvissen moeilijker is dan met maanvissen. Ik ben het daar niet altijd mee eens, misschien dat het daarom ook is dat er weinig kwekers zijn van maanvissen.

Hobbygroet,
Jos Hut

@Jos Hut:Er zijn genoeg mensen die kweken met maanvissen hoor.Maar zijn meestal mensen die kweken met gewone scalares of koivormen of iets dergelijks.
Kijk maar eens.Marktplaats staat er mee vol.Juist de zuivere vormen daar word stukken minder mee gekweekt.
Is te hopen dat het nieuwe stelletje op termijn een hecht koppel gaat worden. :thumbs:

En dat bedoel ik ook.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ok Jos,

Dan zitten we weer op dezelfde lijn!! :thumbs: 😀

Nog geen enkele actie van de Eimekeis en bij de Altospinosa's is de liefde ook even over onder dat ze eitjes hebben gelegd. Heel vreemd. Lijkt een beetje op voor het zingen de kerk uit. Corydorassen leggen af en toe eitjes op de rechter zijruit. Misschien dat er nog iets van terecht komt.

Hobbygroet,
Jos Hut

@Jos:Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd!
Het begin is er.Heb wel eens gehoord dat als er vissen eitjes aan het afzetten er een soort van hormonen vrijkomen in het water waardoor andere vissen ook neigingen krijgen.Is bij mij vaak wel.Blijft vaak niet tot 1 koppel!

Ik heb dat wel eens gehoord.omdat ik de koppels apart in bakken heb zitten heft het bij mij geen effect. Flink in het voer zetten en een mooi weer periode heeft meer effect in combinatie met water verversen. Tenminste bij mijn vissen dan.

Eheim filter voor het eerst schoon gemaakt na twee weken draaien op het nieuwe aquarium. Onvoorstelbaar wat er dan toch nog aan viezigheid uitkomt. Het geeft in ieder geval wel aan dat het system goed zijn werk doet.

Gisteren heb ik een regelbare luchtpomp aangesloten met daarop twee bruinstenen. De bruinstenen liggen achter de 3D wand in het aquarium. Twee keer per dag gaan ze aan en 's nachts van 12 tot 7 uur. Door de uitwisseling van gassen te stimuleren wil ik bereiken dat het zuurstofgehalte in het aquariumwater hoger wordt. Ik vond namelijk dat de Eimekeis wat te snel ademden. Ze ademen nu rustiger dus het heeft wel effect.

De Hydrocleis laat bij de planten duidelijk zien dat hij aangeslagen is. Er hebben zich al verschillende nieuwe uitlopers gevormd. Beide Echnodorussen hebben ook al nieuwe bladen zonder beschadigingen door de Farlowella's. Storende algengroei blijft tot op heden achterwege.

Het gaat eigenlijk wel lekker met de bak.

Hobbygroet,
Jos Hut

Mooie berichten Jos.Heb altijd een luchtpompje aan staan.Maar als je mooie planten wil is dat volgens mij niet goed.
Geduld zal je moeten hebben met de kweek denk ik.
Zoals je al eerder aangaf gaat het bij jou vaak het best in de zomer.Dusss waarschijnlijk nog effe wachten. 😀

Ik leg de lat altijd hoog en ben niet gauw tevreden. Het kost me weinig moeite om ervoor te zorgen dat ik mooie planten heb. De planten die ik heb zijn ook gemakkelijk om te houden. Op mijn kweekzolder staan veel planten in de aquaria die ik indien nodig kan gebruiken als reserve.
Een bellenbaan van een luchtpomp zorgt voor waterbeweging en daarmee voor een betere uitwisseling van gassen. Het CO2 gehalte wordt dan wat minder. Bij de planten die ik nu heb is dat geen probleem. De maanvissen zijn op dit moment belangrijker dan de planten.

Ik zie wel wanneer ik een kweekte heb van de Eimekeis. Redshoulders en Peru Altums kweken het hele jaar rond dus ik heb meestal wel jonge vis te verzorgen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Het aquarium staat nu drie weken. Vanmiddag zag ik kleine groene blaadjes op de bodem . Ik heb nog geen idee van welke plant dit is want ze zitten verspreid over de hele bodem van links naar rechts. Misschien Nymphea glandulafera maar het is nog even afwachten. Ze zullen eerst wat groter moeten worden om dat te kunnen zien.

Hobbygroet,
Jos Hut

Dank je. Ik heb net zitten kijken naar het koppeltje Altospinosa s. Ze waren elkaar flink het hof aan het maken. Er werd tussen een stukje kienhout en een steen een kuiltje gegraven door het mannetje. Beurtelings poetsen het vrouwtje die steen. Ze hebben nog een kwartier, daarna gaat de zonsondergang de verlichting dimmen en over een uur is de bak dan donker. Met mijn mobieltje heb ik een kort filmpje ervan gemaakt. Prachtig om te zien.

Hobbygroet,
Jos Hut

Als je toch bezig bent met filmen kan je ook wel eens een filmpje maken van je Eimekeis. 😀

Als jullie me in een pb tje even vertellen hoe dat moet vind ik het prima.

Hobbygroet,
Jos Hut

Wat een gigantische grote bak. Mooie achterwand. Vind het mos op het hout ook erg mooi, geeft het iets mysterieus.

Het vorige aquarium was inclusief ombouw net zo lang. Dat kwam door de dikke houten lijst rondom en de ruimte aan de zijkant voor de techniek. Nu zie je veel meer glas en zie ik dat de vissen mooi de ruimte hebben. Vooral de waterhoogte van 60 cm vanaf de bodem is erg goed voor de Eimekeis.
Als het buiten donker is heb ik minder last van spiegelingen in het aquarium. Regelmatig zit ik dan in een luie stoel te genieten van de bak. Ik heb er een goede stevige kruk bij gekocht zodat ik daarop kan staan als er iets in het aquarium moet gebeuren. Ook kan ik er een emmer opzetten als ik wat aan het afhevelen ben.
Het aquarium staat nu drie weken en ik kan zien dat de planten zijn aangeslagen en dat de vissen zich in het aquarium op hun gemak voelen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan