Juwel 120 van Jurjen13


Ik heb gelezen dat je de bladeren vd Valisneria niet moet afknippen, maar bij de stam moet afscheuren omdat spze anders verslijmen. Mijn Valisneria krijgt ook bladeren van een meter zo langzamerhand dus die fungeert ook bijna als drijver.
 
Voor de bellenteller had je al advies in de chat zag ik. Vallisneria afknippen zorgt ervoor dat ze op de rand gaan lekken wat dan vaak resulteert in algen omdat ze suikers lekken en daar zijn algen gek op. Ik haal ze ook onderaan bij de aanhechting weg.
 
Ziet er mooi uit. Begrijp ik dat je een juwel intern filter uit een draaiende al hebt gehaald? Kan je me daar (mag ook in een privé bericht) meer info over geven? Ik zit hier behoorlijk tegen aan te hikken…
Hoi Cemedia, dat klopt, ik was niet tevreden over het interne filter, vooral de beperkte manier van uitstroom en de ruimte die het innam vond ik storend. Heb dus uiteindelijke een Biomaster Thermo 250 op gekocht, deze gevuld met schuimsponzen en deze twee weken mee laten draaien voordat ik het oude filter er uitgetrokken heb.

Oude filter verwijderen ging redelijk maleijk, met een lang dun mes de kitproppen doorgesneden en daarna met een ruitenkrabber de restjes verwijderd.

Nu maak ik eens in de twee weken het voorfilter schoon en meer hoef ik niet te doen. Heb nu alleen nog de aanzuigbuis in het aquarium hangen en de spraybar, de thermostaat zit in het filter. Ik ben er erg tevreden mee en de bak heeft het zonder problemen doorstaan.
 
Voor wat betreft de bellenteller, herinnerde ik mij ineens dat ik nog een ietds grotere bellenteller voor bij de CO2 reactor had gekregen:
IMG_4088 kopie.jpg



Wie wat bewaard, die heeft wat...:cool:

Bedankt voor de tips mbt de vallisneria, ik zal ze onderaan afknippen.
 
Nog een vraag, dit gras, kan ik dat heel kort afknippen en groeit het dan weer terug? Er zit alg in en als ik dat er uit probeer te krijgen dan trek ik ze er met wortel en al uit.
IMG_4089.jpeg
 
Dat gras kan je gewoon snoeien maar daarmee is je alg niet echt verholpen. Ik kan het niet echt goed zien maar is het staghorn? Misschien vervuiling tussen je planten of bij je bezig geweest in je bodem en heb je een ammonium piek gehad? Zorg in ieder geval voor reinheid ook in je filter. En extra waterwissel wil ook wel helpen naast een carbo stoot. Zorg ook voor een goede waterdistributie.
 
Dat gras kan je gewoon snoeien maar daarmee is je alg niet echt verholpen. Ik kan het niet echt goed zien maar is het staghorn? Misschien vervuiling tussen je planten of bij je bezig geweest in je bodem en heb je een ammonium piek gehad? Zorg in ieder geval voor reinheid ook in je filter. En extra waterwissel wil ook wel helpen naast een carbo stoot. Zorg ook voor een goede waterdistributie.
Dank voor je reactie. Hoe ver kan ik het knippen, groeit het gewoon weer terug?

Ik heb geen ammoniumpiek gehad, zover ik weet, ik meet het niet heel vaak.
Ik dacht zelf dat het draadalg was, wat misschien kwam door een tekort aan co2, die heb ik de afgelopen weken opgehoogd. Ik heb weinig vervuiling tussen de planten, dat wordt ongeveer eens per twee weken verwijderd, voor zover aanwezig. Ik heb een tijd geleden wat planten verwijderd en nieuwe planten geplaatst, ongeveer een maand geleden, zie mijn dagboek.
 
Dank voor je reactie. Hoe ver kan ik het knippen, groeit het gewoon weer terug?

Ik heb geen ammoniumpiek gehad, zover ik weet, ik meet het niet heel vaak.
Ik dacht zelf dat het draadalg was, wat misschien kwam door een tekort aan co2, die heb ik de afgelopen weken opgehoogd. Ik heb weinig vervuiling tussen de planten, dat wordt ongeveer eens per twee weken verwijderd, voor zover aanwezig. Ik heb een tijd geleden wat planten verwijderd en nieuwe planten geplaatst, ongeveer een maand geleden, zie mijn dagboek.
Een schaar evenwijdig houden met je bodem en knippen maar. Zoals je en gazonveldje zou maaien is een beetje het idee. Het groeit inderdaad zo weer terug. Planten verwijderen en herplanten kan inderdaad goed zorgen voor staghorn. Kijk eens goed, staghorn heeft vertakkingen zoals het gewei van een hert. Nogmaals voor mij is het niet echt goed te zien dus misschien heb ik het mis. Maar als het wél staghorn is kan het zich snel vermeerderen. Baardalg is inderdaad vaak het gevolg van een CO2 tekort of te sterke wisseling tussen je CO2 level. Ook hier kan je waterdistributie een rol spelen.
 
Nog net voordat de lampen uitgaan een close-up kunnen maken, lijkt dan inderdaad toch staghorn?

IMG_4092.jpg
 
Yep, bak is weer rustig, water is gewisseld, pomp is schoon dus vanavond eens m’n ammoniak meten en dan, indien nodig, eventueel nog een extra dosis easy life in het mos te spuiten.
 
Hoi Cemedia, dat klopt, ik was niet tevreden over het interne filter, vooral de beperkte manier van uitstroom en de ruimte die het innam vond ik storend. Heb dus uiteindelijke een Biomaster Thermo 250 op gekocht, deze gevuld met schuimsponzen en deze twee weken mee laten draaien voordat ik het oude filter er uitgetrokken heb.

Oude filter verwijderen ging redelijk maleijk, met een lang dun mes de kitproppen doorgesneden en daarna met een ruitenkrabber de restjes verwijderd.

Nu maak ik eens in de twee weken het voorfilter schoon en meer hoef ik niet te doen. Heb nu alleen nog de aanzuigbuis in het aquarium hangen en de spraybar, de thermostaat zit in het filter. Ik ben er erg tevreden mee en de bak heeft het zonder problemen doorstaan.

Interne filters zijn een slechte keuze, dat blijkt telkens weer. Ze worden vaak meegeleverd in een startpakket maar uiteindelijk worden ze bijna altijd vervangen voor een externe filter. Goed dat je de knoop doorgehakt hebt en twee vliegen in een klap hebt gepakt, en het interne filter weg en dat lelijke verwarmingselement weg, een dubbele winst voor je bak.(y)
 
Kleine update, draadalg lijkt op z’n retour nu de CO2 omhoog is gezet. Staghorn lijkt ook sterk verminderd, heel veel met de hand verwijderd afgelopen tijd. Zit nog een beetje staghorn op de Bolbitus, maar dat is niet heel storend.

Verder groeit alles rustig door! Ik heb de valisneria nog niet durven snoeien.

IMG_4118.jpeg
 
Nou voor de sluierbak zoeken we nog een lange Vallisneria en ik zag die kleur dus was even benieuwd welke soort dit was.
 
Hoi John, dank je. Dat zou Vallisneria spiralis red tiger moeten zijn, ik zie alleen de spiralis niet heel erg. Vanwaar je vraag?
De spiralis is ook niet degene die draait, ondanks de naam. Het is de Torta die draait, qua blad.


Verder vind ik het juist wel mooi zo, die lange slierten over de bak heen.
Je bak staat er erg mooi bij!
 
De spiralis is ook niet degene die draait, ondanks de naam. Het is de Torta die draait, qua blad.


Verder vind ik het juist wel mooi zo, die lange slierten over de bak heen.
Je bak staat er erg mooi bij!
ik vind de lange slierten ook erg leuk, zolang ze maar niet mijn andere planten gaan verdrukken!
 
Wel opletten dat je niet teveel licht laat wegnemen waardoor planten lichttekort krijgen.
 
Vandaag een klein drama, op de een of andere manier is mijn co2 set veel meer co2 gaan leveren en kwam ik daar pas begin van de avond achter…

Snel een 50% waterwissel gedaan maar helaas kwam de de hulp te laat voor 9 Ladigesia roloffi’s, balen. De andere vissen lijken het te hebben overleefd en de schade onder de garnalen weet ik, ik weet niet hoe veel ik er had.
 
Balen zeg.
Hoe kwam je erachter en hoeveel was het CO2 gehalte?
Ik heb het co2 gehalte niet gemeten, maar mijn aquarium leek leeg, ik zag niks meer zwemmen. Alle vissen zaten in een hoekje tegen het oppervlakte geplakt. Daarna zag ik de dropchecker en die was fel geel, toen wist ik wel hoe laat het was…

Na een avondje rust zwemt alles en iedereen weer rustig rond, maar alle ladigesias lijken het niet te hebben overleefd, ik zag niks meer zwemmen vannochtend
 
Nee, de fles geeft nog steeds 50bar aan. Ik heb eergisteren mijn fles verplaatst tijdens het schoonmaken van het filter, ik denk dat ik daar ongemerkt het regelventiel verdraaid heb.
 
Jemigt, ja iets kleins wat je niet in de gaten hebt kan zomaar iets heel groots worden.

Misschien dat als je jou CO2 fles verplaatst dat je daarna in ieder geval kjjkt wat je bellenteller laat zien. Dat is een heel mooi check middel in ieder geval. Drop checker is meer langere termijn natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan