Wat is er nieuw

Juwel 120 van Jurjen13

Dank je voor de reacties. Inmiddels zijn mijn andere aquaria ook ingedraaid:

IMG_4427.jpeg

In de onderste twee zwemmen nu Aphyosemion, links weet ik nog niet wat, maar ik vermoed A. wildekampi en rechts zwemmen 10 A. wildekampi

In de bovenste twee zwemt nu nog niks maar daar komen na de vakantie (hopelijk) vissen in. Zitten alleen planten in.

Verder nog een klein kweekbakje waar inmiddels 8-9 F. cinnamomeus in zwemmen, kan ze moeilijk tellen, maar wellicht dat die na de vakantie naar de grote stelling verhuizen.

IMG_4423.jpeg

Laatst bewerkt:
Zo, terug van vakantie en de rotzooi viel mee in het aquarium, alles weer gekuist en nu kan het er weer even tegen.

IMG_4647.jpeg

Alle vissen die ik heb, zitten in de bovenlaag van het aquarium, het is een beetje stil onderin, eens kijken wat we daar aan kunnen doen..

Weer eens een kleine update, alles groeit en bloeit er lekker op los. Ben nog een beetje aan het stoeien met de inrichting, wil de vallisneria nog vervangen door iets dat minder lang door de bak groeit, ik sta open voor suggesties. Zou een langere cryptocorine iets zijn?

IMG_4829.jpeg

Bij mij doet ie t niet, maar ij jou misschien wel: Hydrocleys nymphoides?

Bij mij doet ie t niet, maar ij jou misschien wel: Hydrocleys nymphoides?
Dat is inderdaad een mooie plant maar ook een redelijke drijver, net zo als mijn rode Lotus maar dan groen en met kleinere blaadjes?

Ik heb met de ulvifolia al genoeg wateroppervlak bedekking denk ik

Ja alleen blijft je lotus beneden en deze gaat dus echt omhoog. Maar misschien is nymphoides taiwan ook wel een leuke, dat is kleiner, heldergroen lotusachtig blad dat min of meer in een zuil groeit.

Kleine update, vallisneria is er inmiddels uit, het werd te donker en het groeide het hele aquarium door. Ik weet nog niet wat er voor terug moet komen, maar het groeit allemaal lekker, we kijken het eventjes aan!
IMG_4881.jpg

Misschien Limnobium sessiflora? Gaat goed omhoog en mooi contrast in bladstructuur ten opzichte van de andere planten.

ik haal altijd de Limnobium en Limnophlia door elkaar, ik heb ze allebei.

Dank voor jullie suggesties, inderdaad een beetje contrast met de andere planten zou leuk zijn. Ik ben vandaag bij mijn vader langs geweest en hij had nog kleine stekjes Rotala. Alleen zijn het nog inimini stekjes dus durf nog niet te zeggen welke het precies is. Maar het is wel contrasterend met de andere planten, eens kijken hoe ze het gaan doen als ze groter zijn:
IMG_4887.jpg

Verder zijn in 1 van mijn kweekaquaria de mannetjes van A. occelatum aan het uitvechten wie de mooiste is:

Weer een kleine update, uiteindelijk toch besloten om de bodem te vervangen door een fijnere en lichtere soort, erg tevreden over. De planten groeien goed en de vissen doen het ook goed.

Ik kwam er achter dat ik 7 vrouwtjes had van de Lacustricola Johnstoni, maar gelukkig had @John. nog een mannetje over.

IMG_5133.jpeg

Ook heb ik besloten om een nieuw kastje voor omzet aquarium te kopen, ik vond de oude toch iets te gammel…

IMG_5130.jpeg

Een van de mannetjes van de Aphyosemion coeleste lijkt een ontsteking aan z’n kop te hebben, weet niet zo goed wat ik er mee moet. Z’n oog lijkt ontstoken te zijn. Voorlopig eet hij goed en is hij ook nog steeds actief in het aquarium. Mocht iemand tips hebben, dan hoor ik het graag.

Als hij als enige er last van heeft, lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat hij zijn oog beschadigd heeft. Dat oog is verloren, maar als je het water goed (extra) schoon houdt, zal de ontsteking uiteindelijk wel wegtrekken. Dan is hij blind aan één kant, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Verder is het een mooie bak!

Als hij als enige er last van heeft, lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat hij zijn oog beschadigd heeft. Dat oog is verloren, maar als je het water goed (extra) schoon houdt, zal de ontsteking uiteindelijk wel wegtrekken. Dan is hij blind aan één kant, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Verder is het een mooie bak!
Dank je. Hij is idd de enige, ik zal het de komende tijd in de gaten houden.

Mooie variatie in je bak ! Wat is die plant links achter in de hoek die tot aan het wateroppervlak komt ? Heb die precies nog nooit gezien. Of toch niet met dergelijk lange stengels.

Dat is
Mooie variatie in je bak ! Wat is die plant links achter in de hoek die tot aan het wateroppervlak komt ? Heb die precies nog nooit gezien. Of toch niet met dergelijk lange stengels.
Dank je. Dat is Otellia ulvifolia, een plant uit Afrika, zie je inderdaad eigenlijk nooit in het aquarium.

is dit die plant die eens in de zoveel tijd een rustpauze neemt en dan helemaal weg is? Met een knol?

Hoi Lysia,

Jij bedoelt volgens mij Aponogeton Ulvaceus, dat is inderdaad een knolplant die wel wat op deze plant lijkt.

Dit is een "gewone" wortelende plant die geen rustfase heeft. Ik weet niet waarom deze nooit in de winkels is, want het is (bij mij) een vrij makkelijke plant en ik vind hem erg mooi.

Inderdaad, die bedoelde ik!
mmm... Toch eens mijn ogen openhouden voor het geval ik die van jou eens tegenkom.

Ik heb hem nog nooit in de winkel gezien, ik kwam de plant tegen in een aquariuamplanten boek en ben navraag gaan doen bij mensen die foto’s op internet postten van die plant of ze een keer een stekje konden maken, 1 iemand reageerde…

Nou dan zie ik een winstgevende business voor je: stekjes kweken....

Zover ik las is het een tere plant dus online bestellen is misschien niet een goed idee maar ja in de lfs hier zie ik hem nooit.

Zo, het is alweer een tijd geleden, dus maar weer eens een update.

Het aquarium draait inmiddels een jaar en ik ben momenteel erg tevreden met het resultaat. Alles groeit en bloeit goed,weinig alg en vissen lijken het goed te hebben.
IMG_5389.jpeg

Inmiddels ook een paar extra bewoners er bij, waar ik al lang naar op zoek was, Microsynodontis batessi:

IMG_5369.jpeg

Er zwemmen er nu vier rond, onder dag zie ik ze niet veel maar tegen de avond zwemmen ze actief rond.

Gr. Jurjen

Ziet er echt mooi uit !

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan