Wat is er nieuw

Juwel 120 van Jurjen13

Als je uitgaat van de ideale verhouding nitraat: fosfaat zou je nitraat 10 moeten zijn. (10 :1). Nitraat mag in principe dan nog omhoog naar bijv 20 en fosfaat naar 2, maar begin maar met nitraat naar 10 te brengen.

Als je uitgaat van de ideale verhouding nitraat: fosfaat zou je nitraat 10 moeten zijn. (10 :1). Nitraat mag in principe dan nog omhoog naar bijv 20 en fosfaat naar 2, maar begin maar met nitraat naar 10 te brengen.
Hoi Lysia, dank je wel, ik ga eens uitzoeken hoe ik dat omhoog ga krijgen. Ik heb net een website over de Redfield Ratio ontdekt.

Laatst bewerkt:
Hoi Lysia, dank je wel, ik ga eens uitzoeken hoe ik dat omhoog ga krijgen. Ik heb net een website over de Redfield Ratio ontdekt.
Nitraat krijg je omhoog door je bak te belasten of minder wissels te doen. Ammoniak moet omgezet worden naar nitriet en dat vervolgens in nitraat. Ook kan je meer nitraat krijgen door minder planten te hebben die nitraat als voedingstoffen gebruiken. En minder anearobische bacteriën te hebben (dus bacteriën die geen zuurstof gebruiken, bijvoorbeeld bij deadspots)
Je zou wat torenslakjes kunnen toevoegen en extra voeren, de torenslakken graven zich in en woelen de bodem door terwijl ze het voer eten en voor belasting vormen. Ze ruimen ook je aquarium op.

Laatst bewerkt:
het is ook mijn bedoeling om het zonder toevoegingen te doen, ik voeg alleen CO2 toe. Zal inderdaad eens minder gaan verversen en kijken wat dat met de waardes gaat doen.

Extra belasten moet nog even wachten, ik zit te wachten totdat de nakweek groot genoeg is om naar mijn aquarium te kunnen verhuizen.

het is ook mijn bedoeling om het zonder toevoegingen te doen, ik voeg alleen CO2 toe. Zal inderdaad eens minder gaan verversen en kijken wat dat met de waardes gaat doen.

Extra belasten moet nog even wachten, ik zit te wachten totdat de nakweek groot genoeg is om naar mijn aquarium te kunnen verhuizen.
Iets meer voeren kan ook als belasting gezien worden aangezien dat als poep eindigd, dat kan niet perse kwaad zolang je het maar niet té veel doet 😄

Ben zelf niet zo fan van toevoegingen. Plus het is erg leerzaam om het op een natuurlijke wijze te laten ontstaan
Nitraat verhogen door meer bewoners toe te voegen of minder/geen waterwissels meer te doen ben ik dan niet echt een fan van omdat dat naar mijn idee ten koste gaat van de bewoners. Neem dan genoegen met een laag nitraatgehalte, is ook geen ramp.

Als je CO2 toevoegd dan hoor je ook andere meststoffen toe te voegen. Want hoe meer koolstof een plant kan opnemen onder goede verlichting, hoe sneller hij wil en kan groeien. Je planten hebben meer dan genoeg CO2 voor handen, maar krijgen of hebben mogelijk al een tekort in nitraat en sporen elementen. Fosfaat meet je in ieder geval, dus daar is geen tekort van.

Wil je het volledig natuurlijk aanpakken en zo min mogelijk toevoegen aan je water, dan zou ik stoppen met je CO2 toevoeging. Een balans vinden in een bak met CO2 toevoeging zonder andere zaken toe te voegen is praktisch onmogelijk. Met alle ellende van dien.

Er is niks mis met meststoffen toevoegen hoor. Belangrijkste is dat al je zaken als licht, macro elementen en micro elementen in balans zijn voor een goede groei 😉.

Een zeer mooi aquarium met zeer schone vissen.
Je planten opstelling en hardscape zeer sterk hoor.
je merkt dat er over al dan niet plantenvoeding verschillende gedachten en waardes voorkomen.
Merk dat je liefst de natuurlijke methode zou aanhouden daar streeft je om dierenvoeding om te zetten naar plantenvoeding dit lukt volgen mijn maar in een zeer klein deel van de aquariums of als je weinig planten hebt of start met een zeer rijke bodem bereid bent zeer korte lichtperiodes te hebben
Jij zit momenteel al op de fase dat deze methode bij jou al tekort schiet.
Dan heb je de RR redfield ratio daar ging men strak vasthouden aan een verhouding n/p door te meten en toevoegen van nitraat/fosfaat.
Tom Barr promote de Ei-methode en geeft aangetoond dat wekelijkse grote water wissel en een veel te grote hoeveelheid plantenvoeding er ingooien veelal tot maximale plantengroei leide.
Al enkele jaren zijn mooie complexe scapes in opmars daar wenst men net tragere maar gezonde en kleurrijke planten groei .

In mijn aquarium heb ik een zomer periode waar ik amper plantenvoeding toedien en de no3/po4 maanden lang niet meetbaar zijn.
Winterperiode schroef ik planten voeding factor 10a20 op tot planten snel groeien (vlug grote plantenmassa om in vorm te snoeien)
Na maximale groei periode reduceer ik terug de voeding om tragere groei snoei te krijgen en belangrijke factor planten meer te laten kleuren.

Wat heb je nu aan mijn info
Planten hebben voeding nodig is de natuurlijke bron te diep uitgeput /te mager krijgen ze groeiproblemen ,teveel voeding /dik gezond maar hoeft niet , lagere waardes/gezond dieet zorgt voor groei en diepe kleuren met wat minder snoeiwerk.
Verhouding no3/po4 is 10/1is mooi begin punt maar is zeker zeer flexibel bij mijn is de beste waarde5/2 naar groei /kleur toe

Nitraat verhogen door meer bewoners toe te voegen of minder/geen waterwissels meer te doen ben ik dan niet echt een fan van omdat dat naar mijn idee ten koste gaat van de bewoners. Neem dan genoegen met een laag nitraatgehalte, is ook geen ramp.
Sluit ik me ook helemaal bij aan, mijn voorkeur gaat ook bij genoegen nemen met minder, nooit te veel. Maar je bak "uitdagen" is niet perse verkeerd. Een minimale extra toevoeging aan belasting kan soms al voldoende zijn misschien... ik heb het niet over een boel extra belasting natuurlijk. 😂 In principe zou lichte schommelingen en verschuivingen van de waardes niet tenkoste van de bewoners moeten gaan natuurlijk. En dat voorkomen is geen verkeerd iedee 😄

Sommigen zijn huiverig voor het toevoegen van 'middeltjes', maar realiseer je dat je plantenvoeding -net als vissenvoeding- gewoon toedienen van voeding is, en dus geen 'middeltje'.
Hoe je die plantenvoeding toedient en in welke hoeveelheden is een ander iets, waarbij vele wegen naar Rome leiden.

Hallo Don, Ed, Quistero, Triple, en Lysia,

Bedankt voor al jullie hulp en adviezen, ik ga mij er eens goed in verdiepen!

Screenshot_20221228_202608_WhatsApp.jpg

Ze moeten nog een paar weekjes groeien Jurjen.
Lacustricola johnstoni

Groetjes John.

Heeft er iemand toevallig torenslakjes, het liefst in de buurt van Leiden?

Heeft er iemand toevallig torenslakjes, het liefst in de buurt van Leiden?
Ik zal er een paar de opdracht geven richting leiden te kruipen 😂 je kan verwachten dat ze tussen nu en 5 jaar wel ergens zijn 😂 woon net iets te ver weg jammer genoegm marktplaats staat er vol mee en weet zeker dat als je een advertentie plaatst je zo reacties krijgt daar 😄

Haha! Daar heb ik al gezocht maar ook nog niet echt in de buurt. Ik blijf nog even zoeken

Ja mooi he en ik gebruikte vroeger ook een afzetmop en dat werkt prima.

Gefeliciteerd Jurjen, dat ging snel👍.
Het zou mij niets verbazen dat er nog veel meer eitjes zijn afgezet In de beplanting. Let maar goed op binnenkort zie vast wat kleine aphyosemions rondscharrelen vlak boven het grind.

Groetjes John.

Gefeliciteerd Jurjen, dat ging snel👍.
Het zou mij niets verbazen dat er nog veel meer eitjes zijn afgezet In de beplanting. Let maar goed op binnenkort zie vast wat kleine aphyosemions rondscharrelen vlak boven het grind.

Groetjes John.
ik zal er op letten, wilde eigenlijk de Monte Carlo verwijderen, maar die mag dan nog even blijven...

De verslijmde crypte's beginnen weer nieuwe blaadjes te vormen, dus dat gaat weer de goede kant op. De Nesseae heeft helaas te weinig licht door de snelgroeiende drijfplanten, dus daar wil misschien een Anubis Nana, of een Bolbitis Heudelotti, eens kijken wat de viswinkel hier in de buurt heeft.

Hierbij een fotootje van mijn klasproject: aquarium verlichting. 30 LED lampjes van 1.5w, 6500k kleurtemperatuur. Ze worden in setjes van 6 van rechts naar links aangezet in de ochtend (van 0-100% in 15minuten). Het werkt nu, de verlichting staat aan. Morgen het lichtbakje eens af maken en dan zal ik nog wat foto's plaatsen.

Daarnaast ook weer eens een overzichtfotootje van het aquarium.

gr. Jurjen

Bijlagen

• tempImageerWCIU.jpg
    tempImageerWCIU.jpg
    473 KB · Weergaven: 121
  • tempImageaSKfpF.jpg
    tempImageaSKfpF.jpg
    780.2 KB · Weergaven: 117
De wekelijkse update, 2 plantjes er bij. Verder groet alles goed, weinig algen, een klein beetje alg op het hout, geen idee wat het is, maar ik vind het eigenlijk wel mooi. Waterwaardes zijn nog steeds hetzelfde. Verder weinig veranderingen, wachten op de laatste visjes!

Prettig weekend.

Bijlagen

• tempImageSxsvT4.jpg
    tempImageSxsvT4.jpg
    580.6 KB · Weergaven: 130
Echt mooi gedaan. Geniet ervan !

Je achterwand begint ook al aardig te laten zien wat de bedoeling is.
Kun je opnieuw plukjes mos op dat rooster plakken? Gaat dat onder water?

Je achterwand begint ook al aardig te laten zien wat de bedoeling is.
Kun je opnieuw plukjes mos op dat rooster plakken? Gaat dat onder water?

Dat gaat inderdaad goed. De pluk mos op het hoek van de filter groeit heel hard en daar heb ik net gisteren voor het eerst wat stekken van getrokken. Die prik ik vervolgens met een dun stokje gedeeltelijk door het gaas heen, dan blijven ze zitten en kunnen ze zichzelf verder uitbreiden.

Ik heb ook iemand gevonden die 3d kan printen, dus als het goed is, heb ik binnenkort een opmaat geprinte spraybar in het zwart, dan kan mijn zelfbouw-spraybar er weer uit.

Hey Jurjen,

Mooi bakje wat je hebt staan 👍
Dat plantje links achter in de hoek,met die dunnere blaadjes,
welke plant is dat als ik vragen mag?

Succes verder en geniet ervan.

Hey Jurjen,

Mooi bakje wat je hebt staan 👍
Dat plantje links achter in de hoek,met die dunnere blaadjes,
welke plant is dat als ik vragen mag?

Succes verder en geniet ervan.
Hoi Marc, dank je wel!

Die lichtgroene helemaal achterin is Hygrophila Polysperma (belgisch groen), dat groeit erg makkelijk, ik moet regelmatig snoeien.
Die wat meer donkergroene die er voor staat, is Bolbitus Heudelotii, die heb ik er sinds gisteren in, dus weet nog niet hoe die het gaat doen.

Gr. Jurjen

Hoi Marc, dank je wel!

Die lichtgroene helemaal achterin is Hygrophila Polysperma (belgisch groen), dat groeit erg makkelijk, ik moet regelmatig snoeien.
Die wat meer donkergroene die er voor staat, is Bolbitus Heudelotii, die heb ik er sinds gisteren in, dus weet nog niet hoe die het gaat doen.

Gr. Jurjen
Bedankt voor de info 👍

Prachtig aquarium Jurjen!
Zal mij benieuwen hoe de bolbitus aanslaat. De Lacusticola johnstoni groeien als kool, de grootste zijn nu 2cm+.
Heb wel een opmerking, de algenmagneet, krijg je krassen van en staat niet mooi natuurlijk, het is beter om een plastic pasje te gebruiken tegen algen op het raam!

Groetjes John.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan