juwel bioflow one venturi werkt niet, geen bubbels uit uitlaat maar water wat boven uit het slangetje komt


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
253
Leeftijd
39
Wij hebben een juwel bioflow one, die met het juwel primo 70 aquarium mee kwam, en er zit een venturi slangetje op.
Helaas komen er geen luchtbelletjes uit de uitlaat van het filter, maar in plaats daarvan gaat er water omhoog door het venturi slangetje heen en komt er water uit druppelen.
Heeft iemand op dit forum ook dit filter en enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Dit was al zo toen we hem kochten, ik heb alles gecontroleerd of het vrij was enz.
Ook zitten er spleten in de boven het water oppervlakte uitsteken. Hoort hij ook het water oppervlak hiermee te kunnen skimmen?
Of moet ik tegen kaamlaag toch een aparte surface skimmer kopen?
Hierbij een kort filmpje van het filter.
 

Bijlagen

  • VID_20220804_004648.mp4
    22.7 MB
Hoort dat filter niet helemaal onder water te staan? Nu steekt de bovenkant uit.

En heb je het slangetje wel ver genoeg open gedraaid? Bij een ander filter dat ik heb geeft hij geen belletjes op een lage stand, kan je er meer water doorheen laten lopen, zit er een schuifje op het filter?

In veel aquaria heb je geen skimmer nodig. Als deze pomp bij het water oppervlak aanzuigt zal hij vast wat skimmen. Maar zit de aanzuiging onderaan dat zal dat niet zo zijn.
 
Nou nee, door het slangetje moet er lucht aangezogen worden, en moet dus deels boven water uitsteken, welke zich dan mix met de waterstraal. Het slangetje is dus juist aangesloten door Ts. Misschien wel even kijken waarom er geen lucht aangezogen wordt. Verstopt of misschien afgesloten? Hieronder zie je die werking op een plaatje. Het filter zelf moet niet helemaal onder water staan, ze heeft ook een ingebouwd verwarmingselement dat ook met de kop boven water moet staan. De filters zijn er normaal gesproken door Juwel ingebouwd. De maximum waterhoogte staat ook aangegeven in de kap bij Juwel.

 
Laatst bewerkt:
Hoort dat filter niet helemaal onder water te staan? Nu steekt de bovenkant uit.
Volgens Juwel hieronder de juiste hoogte van het filter, maar het kan denk ik ongestraft lager geplaatst worden.

Knipsel.JPG



Knipsel2.JPG
 
Volgens Juwel hieronder de juiste hoogte van het filter, maar het kan denk ik ongestraft lager geplaatst worden.

Bekijk bijlage 347459


Bekijk bijlage 347460
Nee, die kan niet ongestraft lager geplaatst worden, trouwens die dingen zijn door Juwel ingelijmd, omdat er een verwarmingselement inzit dat beslist met de bovenkant, instellingsknop(!), boven water moet blijven.
 
Nee, die kan niet ongestraft lager geplaatst worden, trouwens die dingen zijn door Juwel ingelijmd, omdat er een verwarmingselement inzit dat beslist met de bovenkant, instellingsknop(!), boven water moet blijven.
Ik meen dat de bioflow one met zuignappen vast zit?
Ik heb de verwarmingen van Juwel nadat ik geen Juwel meer had gewoon onder water gehad :unsure:
 
Ik meen dat de bioflow one met zuignappen vast zit?
Ik heb de verwarmingen van Juwel nadat ik geen Juwel meer had gewoon onder water gehad :unsure:
Bij Juwel zitten die die dingen gelijmd wat dikwijls hier tot vragen leidde hier hoe e.e.a. te verwijderen.


Het JUWEL filtersysteem Bioflow VEILIGHEIDSINSTRUCTIES: Dit apparaat kan door kinderen vanaf 8 jaar en ouder en door personen met verminderde fysische, sensorische of mentale capaciteiten of een gebrek aan ervaring en kennis worden gebruikt, als zij onder toezicht staan of instructies hebben gekregen met betrekking tot een veilig gebruik van het apparaat en de daaruit resulterende gevaren begrijpen. Kinderen mogen niet met het apparaat spelen en moeten onder toezicht staan tijdens reiniging en onderhoud door de gebruiker. • De netstekkers van de elektrische apparaten mogen niet vochtig worden. Sluit de netstekkers op één hoogte aan op het stroomnet, zodat er een lus in de aansluitleiding ontstaat, waarlangs het water zou kunnen afdruipen. • Gebruik de elektrische apparaten bij uw aquarium (verlichting, verwarming, pomp, etc) altijd met een aardlekschakelaar (ALS, verliesstroomschakelaar) met een aanspreekstroom van maximaal 30mA. Mocht het door u gebruikte stopcontact van uw huisinstallatie niet over een dergelijke aardlekschakelaar beschikken, gebruik dan een gangbare stopcontactdoos met geïntegreerde aarding. • • De elektrische apparaten mogen alleen in kamers worden gebruikt. Trek de netstekker uit van alle apparaten die in het water worden gebruikt, voordat deze in contact komen met het water. • Het JUWEL filtersysteem Bioflow is een zeer effectief en biologisch, in 2 fasen opgebouwd filtersysteem, waarbij de componenten optimaal op elkaar afgestemd zijn. Door de inbouw van het filter in het aquarium zijn slangverbindingen overbodig en lekkages uitgesloten. Het vermogen van de pomp wordt niet door slangkoppelingen, aanzuigbuizen, enz. gereduceerd. De pomp is in capaciteit zodanig ontworpen dat de biologische filtering door een passende doorstroming van het filtermateriaal optimaal gewaarborgd is. Het grote filtervolume zorgt hierbij voor een uitstekende mechanische filtering en maakt lange reinigingsintervallen mogelijk. Door de constructie van het filtersysteem kunt u snel de afzonderlijke componenten zoals thermostaatverwarmer, pomp en filtermiddelen bereiken, waardoor bij de reiniging en het onderhoud van het filtersysteem een comfortabele bediening mogelijk is.
 
Ik ben ook op zoek gegaan en op de website van Juwel zijn ze over de plaatsing van de verwarming heel duidelijk: Plaats de thermostaatverwarmer zodanig dat de kop van de verwarmer boven het water uitsteekt.

Ik heb het al die jaren dus verkeerd gedaan met deze verwarming, oei
De bioflow one zit als ik afbeeldingen bekijk toch echt met zuignappen vast, maar gezien de verwarming mag hij inderdaad niet lager geplaatst worden.
 
Ik ben ook op zoek gegaan en op de website van Juwel zijn ze over de plaatsing van de verwarming heel duidelijk: Plaats de thermostaatverwarmer zodanig dat de kop van de verwarmer boven het water uitsteekt.

Ik heb het al die jaren dus verkeerd gedaan met deze verwarming, oei
De bioflow one zit als ik afbeeldingen bekijk toch echt met zuignappen vast, maar gezien de verwarming mag hij inderdaad niet lager geplaatst worden.
In mijn Juwel Ria 180 zat het ding gelijmd met zwarte dotten lijm. En wanneer die dingen met zuignappen geplaatst worden zou Juwel niet spreken over inbouw denk ik.
In de woorden van Juwel zelf:

Inbouwen van het filter in uw aquarium Inbedrijfstelling van het JUWEL filtersysteem Bioflow M, L, XL Het JUWEL filter is bedoeld voor de inbouw in de rechter achterhoek van uw aquarium. Om het inbouwen gemakkelijker te maken raden we u aan alle componenten van de filter uit elkaar te nemen. Om het filter veilig te kunnen inbouwen hebben we silicone bijgevoegd. Breng op elke kant die in de tekening wordt aangegeven telkens 4 dunne stippen silicone aan. Het aquarium moet zover leeggemaakt worden dat u de ruiten kunt droogwrijven. Het filter moet zodanig in het aquarium geplaatst worden dat het bij een gevuld aquarium minstens 1cm boven het water uitsteekt. Druk de filterkast stevig tegen de zij- en achterkant van het aquarium en houdt alles enkele minuten vast. Daarna moet de silicone ongeveer 24 uur drogen om te garanderen dat het filter stevig genoeg vasthangt.
 
Ben is denk ik in de war met die bakken die in de Juwel zitten gekit en dat had mijn Rio 125 ook destijds maar dit is een ander type filter.
Dat zal zijn. Tot voor kort was de Bioflow 1 ook onbekend voor me. Tot we het met een ander lid hadden over de plaatsing van dit filter.
 
Zo'n filter had ik ook in primo 60. Bij mij lieten de zuignappen altijd los, waardoor het filter naar beneden zakte en volledig onder water stond.
 
Zo'n filter had ik ook in primo 60. Bij mij lieten de zuignappen altijd los, waardoor het filter naar beneden zakte en volledig onder water stond.
Ik heb z'n filter nu ook, en bij mij laten de zuignappen ook constant los, ik heb er nu enkele flinken kiezenstenen onder gelegd, om het ventilatie slangetje wel boven water te houden, maar de rest staat onderwater.
 
Volgens mij zijn er wel vervangings zuignappen voor te krijgen. Ik had het wel met de Aquaflow 100 maar de lfs had daar andere zuignapjes voor te koop.
 
Ben is denk ik in de war met die bakken die in de Juwel zitten gekit en dat had mijn Rio 125 ook destijds maar dit is een ander type filter.
Ben is heel vaak in de war, dat heb je met die oude sokken! Maar toch heb ik het vermoeden dat een paar mensen stiekem met Juwel overlegt hebben om de de geplakte filters te vervangen door filters met zuignappen. Dit natuurlijk om mij een hak te zetten. Ik ga nu een ander topic lezen:
Het gaat hier over een Primo 70 ;)


In de video zie je dat er 4 zuignappen zijn meegeleverd.

Jullie hebben dus helemaal gelijk!!
 
Ben is heel vaak in de war, dat heb je met die oude sokken! Maar toch heb ik het vermoeden dat een paar mensen stiekem met Juwel overlegt hebben om de de geplakte filters te vervangen door filters met zuignappen. Dit natuurlijk om mij een hak te zetten. Ik ga nu een ander topic lezen:


Jullie hebben dus helemaal gelijk!!
Ik ben niet eens een oude sok maar wel een met gaten erin , en heb in dit topic ook wat geleerd (y); dompel de Juwel verwarming niet helemaal onder. Houd de kop boven water.
 
dompel de Juwel verwarming niet helemaal onder.
Volgens mij kunnen die er tegenwoordig prima tegen want in de zeewaterbak heb ik hem in de sump en onderwater en ook in een nano zit er al eentje jaren onderwater. En ik heb nog geen schok gehad:LOL:
 
Volgens mij kunnen die er tegenwoordig prima tegen want in de zeewaterbak heb ik hem in de sump en onderwater en ook in een nano zit er al eentje jaren onderwater. En ik heb nog geen schok gehad:LOL:
Nou, ook dit proefkonijn heeft ondervonden dat ze geen optater kreeg door het volledig onderdompelen van deze verwarming maar om het nou aan te raden ze helemaal onder water te hangen. At your own risk :DD
 
Ik heb het wel vaker gehoord en de oude zullen vast niet onderwater kunnen maar met de moderne en dus de nieuwe heb ik nog nooit problemen gehad.
 
Ik ben niet eens een oude sok maar wel een met gaten erin , en heb in dit topic ook wat geleerd (y); dompel de Juwel verwarming niet helemaal onder. Houd de kop boven water.
Nou dat weer, een oude sok met gaten erin... Maar je bericht over dat verwarmingselement, kijk dat heb je dan toch weer afgekeken van mijn eerste post eerder? ;););)
 
Wat een vissenlatijn allemaal, oude sokken met gaten enz :p
Straks lees ik nog dat ik ook oude sokken in t filter kan doen!
T filter zit idd met zuignappen vast.
Ik had er al een 3d plaat in gezet en toen zag ik dat t filter ook aan de achterkant moest.. dus een stukje uitgezaagd en opnieuw er in gezet en filter rust nu op stukje onderplaat. kan dus ook niet lager, en het water kan niet veel hoger, anders heb ik straks danio's op de vloer sochtends :p
Eet de hond ze op en dat was het dan. hap slik weg!
In de topicstart heb ik wel genoemd dat ik alles gechecked heb of er blokkades zijn en die zijn er niet. Als ik t venturi dopje open draai of er helemaal afhaal, ook geprobeerd, dan komt er meer water uit.
Het filter kwam wel als losse onderdelen in de doos. die heb ik in elkaar geklikt.
Volgens mij zit het zo goed, maar misschien heb ik toch iets fout gedaan ergens?
 
In de topicstart heb ik wel genoemd dat ik alles gechecked heb of er blokkades zijn en die zijn er niet. Als ik t venturi dopje open draai of er helemaal afhaal, ook geprobeerd, dan komt er meer water uit.
Ik blijf dat toch een raadsel vinden. Neem eens contact op met Juwel? Of met de verkoper?
 
Eindelijk , hij werkt soort van!
Ik heb in ieder geval misschien een van de oorzaken gevonden.

Het uiteinde van het pompje met breder stukje waar ook het slangetje aan zit, had ik met de brede kant naar buiten gemonteerd, maar het moet zag ik met de small kant naar buiten!
Door de versmalling versnelt het water en kan het zo de lucht uit het slangetje aanzuigen vermoed ik.
Het heeft wel even geduurd voordat het werkte, in de eerste uren gebeurde er niks. alleen belletjes als ik zelf in t slangetje blies. (de handmatige co2 toevoeg methode voor de mensen die echt niks te doen hebben of die de wanhoop nabij zijn! :p)
Wel zag ik het water op en neer gaan in eerste stukje van slangetje.

En het filter was ontzettend luid, de bak en kast eronder trilde nog meer als normaal, zelfs in de kamer ernaast was het trillen irriterend luid.
Paar uur later was t filter ineens muisstil... stiller als voorheen zelfs. Ik hoor hem zefls niet als ik mn hoofd naast de bak hou.
Geen idee of dit nou iets met ventiel of met toevallig wand contact te maken heeft.
Ik heb wel de impeller proberen schoon te maken, maar kreeg het motortje niet uit de filter behuizing.

Vanochtend hoorde ik wat geklots en zag af om de 3 seconde ong wat belletjes uit de uitlaat komen! :)
Nu staat ie dus op een laag pitje, iets wat ik sowieso al wou eigenlijk.
 

Terug
Bovenaan