Juwel intern filter indraaien


Jippiejojo

Member
Lid geworden
9 juni 2020
Berichten
21
Leeftijd
43
Hallo allemaal,

Vraagje. Ik ben sinds 2 dagen het interne filter aan het indraaien van m'n Juwel 110. Het filter is als volgt van boven naar beneden is opgebouwd:
- filterwatten
- actieve kool
- groene spons nitraatverwijderaar
- fijne blauwe spons

Dit is de standaard opbouw van het juwel filter. Nu hoorde ik vandaag dat je beter geen actieve kool kunt hebben in je filter.
Hoe denken jullie hierover? Kan ik het beter vervangen, bijv. door filterwatten? Of zou bijv. een cirax-cassette passen?

Aangezien ik nog maar net aan het indraaien ben kan ik me voorstellen dat een aanpassing nu nog niet zo'n probleem is.

Graag jullie ideeën hierover :)

Filter.jpg
 
Twee maanden terug heb ik in een topic over dit filter al e.e.a. geschreven, wellicht heb jij hier ook iets aan. Die zwarte koolspons zou ik inderdaad verwijderen en een bakje cirax is altijd welkom.

 
Twee maanden terug heb ik in een topic over dit filter al e.e.a. geschreven, wellicht heb jij hier ook iets aan. Die zwarte koolspons zou ik inderdaad verwijderen en een bakje cirax is altijd welkom.


Bedankt!! Dat is echt precies mijn vraag in dat topic :giggle: Ook hetzelfde plaatje erbij ...

Dus als ik het goed begrijp: zwart eruit, en precies andersom opbouwen als Juwel aangeeft.
Wat ik me alleen afvroeg, de blauwe spons die er standaard bij zit is ook fijn. Mis je dan geen grove filtering?
 
Die groene Nitrax spons is vrij grof toch? Ik ben zelf nogal een klusser op filter gebied en zou die spons gebruiken als grove voorfiltering helemaal bovenop, echter wel maar voor een paar centimeter, die hele spons is overdreven. Ik zou van die spons dus een reepje afknippen en bovenop leggen. Of.. niet verknippen maar gewoon helemaal naar boven schuiven daar heb je nu toch een stuk lege ruimte. In die rode rand op de foto dus.
Screenshot_1.png


Het filter werkt overigens ook prima als je het gewoon zo laat hoor, het is geen noodzaak om 'mijn' manier te gebruiken. Al vind ik het zelf wel logischer en werkt het bij mijn twee Juwel bakken in ieder geval prima.
 
Ik heb als volg, boven naar beneden

Flinke dot witte watten
Blauwe spons en 2 hele grote zakken vol bioballen, niks te klagen hier!
 
Hier hetzelfde filter en eigenlijk het hele filtervak gevuld met biologische media in de vorm van keramische pijpjes. bovenop een fijne spons om het afval tegen te gaan en die spoel ik bij een waterwissel even uit. Eventueel kun je hier ook filterwatten voor gebruiken om het water helemaal helder te houden.
 
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Zojuist heb ik het filter opnieuw gevuld. Verbaasde me erover hoe vies het bovenste laagje filterwatten al was! Wel jammer dat ik nu opnieuw kan beginnen met indraaien. Maar goed. Ik heb het nu als volgt opgebouwd:

- onderin een zak bio rings. HS aqua bacto rings. Hoop dat het goed werkt. Zat al een zakje bij om het materiaal in te doen en wat voor mij wel vertrouwen wekte is dat er op de verpakking staat dat je het materiaal niet moet vervangen en op z'n hoogst moet schoonspoelen (itt Juwel die bij elk materiaal zegt dat het bij x weken vervangen moet worden). Maar verder heb ik geen reviews over hs aqua bacto gelezen, dus dat is een beetje een gok. Was trouwens een gepruts om het in het filter te krijgen. Het was namelijk in totaal 1000 ml en ik denk dat ik daarvan wel 2/3 erin heb gepropt.
- daarbovenop de blauwe spons van Juwel die er al in zat
- daarbovenop een nieuw plukje watten.

Het filter zit nu tot de nok vol. Kan dat problemen geven? Door de 'filteringang' zie ik nu dus alleen maar het blauw van de spons.

Filter aangezet, kwam eerst een dot witte stof naar buiten, maar al gauw daarna zag het er weer helder uit.

Vind het vrij spannend allemaal omdat ik niet zo technisch aangelegd ben (en er dus niet direct gevoel bij heb waarom iets wel of niet zou werken).
 
Heb je de filterwatten bovenin? Ik raadt je aan van grof naar fijn te werken waar langs het water gefilterd wordt. Dus eerst het water via de grove spons als voorfilter. Als je begint met watten slibt het dicht vrees ik. Houdt dat wel in de gaten.

*Edit*
Ik heb intussen gezien dat bij Juwel de watten bovenin zitten. De bacto rings zou ik zoveel mogelijk met rust laten.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt goed en die bacto rings zijn wel prima denk ik. Ook ik zou niet bovenop een plukje watten doen want zoals je gezien hebt wordt het erg snel vuil. Doe die onder de blauwe spons en je hebt die spons als buffer werken en het plukje watten als extra fijne filtrage.
 

Terug
Bovenaan