Juwel meterbak van Zwits


Z

Zwits

Guest
Hallo allemaal!

ik open hierbij een tweede fotoalbum, voor mijn nieuwe bak!
het is een Juwel (101x45x50) die ik de aankomende tijd ga inrichten.


Over het visbestand ben ik nog niet helemaal uit, maar de hoofdbewoner wordt vrijwel zeker een dwergcichlide.

Over de inrichting heb ik wel al een aantal idee�n. Het wordt niet zo zeer een correcte ZA biotoop maar ik wil toch wel een beetje die richting op. Niet te veel planten met veel hout. maar pin me er niet op vast als een bepaald plantje niet uit ZA komt ;) Via een forumlid krijg ik volgende week wat stekjes binnen, welke ik dan gelijk zal gaan planten. ik moet alleen nog op zoek naar nog wat stukken kienhout en een geschikte folie/poster/iets voor de achterwand.

tips en adviezen zijn altijd welkom, vooral over de folie/achterwand.. een vuilniszak zie ik niet zo zitten...

Morgen kan ik tussen werk door wat grind ophalen, deze zal ik dan uitspoelen en gelijk de bak vullen en het filter alvast erop zetten. mits ik genoeg tijd heb morgenavond.

alvast een foto van de bak:

p0ey.jpg
 
Als je er tijd voor hebt zou je bij de pra*is een mdf plaatje kunnen halen in doe maat (is echt niet duur �5 ofzoiets) wel de dunste. Kleur die met zwart wasco zo ver mogelijk zwart is niet erg als je het hout nog ziet geeft wel een mooi effect. Als je wilt weten hoe dit eruit ziet zou ik een foto kunnen posten.
 
Als je voor die achterwand met 'iets' op 'iets' in de bak uitkomt moet de boel er weer uit...
 
Moet ook achter de bak,he.

Zou ik het toch hemelsblauw maken.
Is natuurlijker.
 
Ik heb een plaatje (heeeel erg dun) pikzwart fineer achter mijn bak geklemd staan.. Geeft een prachtige dieptewerking ;)
 
er komt geen achterwand meer in gekit oid. met iets bedoel ik dus zoals bbbart en Black_mollie voorstelden fineer of een plaat er achter. dit komt achter de bak :rolleyes:

Zwart of blauw, ik vind het blauw bij Ronald V en pum erg mooi staan... Ik denk dat ik dus ook voor hemelsblauw ga, zoals Bertus al voorstelde. alleen materiaalkeuze ben ik nog niet uit
 
Gelukkig ben ik dan niet de enige die het idee van een ander "gejat" heeft. Ik wil namelijk ook hemelsblauw er achter. Ik kreeg vanmiddag bij de verfwinkel te horen dat ik dan het beste naar een hobby/knutselwinkel kon gaan, aangezien de beste verf voor het karwei moeilijk aan te komen is...
 
Ik begrijp niet goed wat er 'natuurlijker' is aan een hemelsblauwe achterwand. Nergens ter wereld ziet het er zo uit onder (zoet)water...
 
Wim1967 zei:
Ik begrijp niet goed wat er 'natuurlijker' is aan een hemelsblauwe achterwand. Nergens ter wereld ziet het er zo uit onder (zoet)water...

ben ik wel met je eens, maar ik vind het wel erg mooi staan.

@Trotsemammie: Dat is leuk! had je al een tijdje niet gespot op het forum...
 
Wim1967 zei:
Ik begrijp niet goed wat er 'natuurlijker' is aan een hemelsblauwe achterwand. Nergens ter wereld ziet het er zo uit onder (zoet)water...

Dit dus ^.^

Juist onder water vragen visjes wat rust en is een donkere achtergrond fijner en geeft gelijk wat dieptewerking. Dat zou 1 van mijn redenen zijn om nooit een blauwe achtergrond te nemen (of van die lelijke posters met plantjes er al opgedrukt :s )

Maar ieder zijn keuze natuurlijk :)
 
ik vind die posters ook verschrikkelijk inderdaad, met plantjes en al.. maar "juist onder water"? wat doen vissen boven water behalve stikken? ;)

Vandaag grind uitgespoelt en in de bak gedaan, verder weinig nieuws.
 
Hahahahahaha, die is grappig :D
Toen ik mijn eerste sluieraquarium had, had ik ook zo'n poster met planten er achter geplakt.
Aangezien sluiers planten grotendeels kapot vreten, vond ik het toen wel mooi, gaf ook diepte en een beetje groen.
Ik heb nu zoveel planten dat je mijn achterwand nog nauwelijks ziet. :rolleyes:
 
Vind het een goed idee van je...hahaha en of zwart of blauw meer rust geeft voor de vissen, weet ik niet. Ben eigenlijk wel benieuwd waar dat vandaan komt. Ik weet, uit mijn profesionele omgeving, dat zwart minder weerkaatst dan blauw, maar of dat ook voor de vissen rustgevender is....?

Misschien iets om aan de experts voor te leggen...
 
Hoi Zwits,
Een zwarte achtergrond geeft inderdaad meer diepte. Maar er zijn ook posters te krijgen met een rots motief of takken motief. Dit geeft ook een natuurlijke uitstraling en je kan er van alles bij combineren met hout en stenen. Dit lijkt mij ook rustiger voor de bewoners. ;)
Ik heb zelf de poster met rotsen, deze kon ik op elke gewenste hoogte en lengte krijgen.

Ik zie net in je ander topic dat je daar een rots achter hebt. Ik weet niet of dit een inpandige achtergrond is of ook een poster. Ziet er in ieder geval mooi uit.

Gr. John. :petjeaf:
 
het is 1 kitnaad die lekt, ben er nog niet aan toegekomen om de bak helemaal leeg te halen.
zal dat snel gaan doen en dan kijken hoe ik die kitnaad kan repareren.
 
Heb kitnaad verwijderd en grondig schoongemaakt en opnieuw gekit.
hopen dat het opgelost is! vrijdag vul ik hem weer met water.
 
Balen zeg dat de bak lekte! Gelukkig alles weer heel nu. Al wat duidelijker wat je erin wilt hebben?
 
Gelukkig, altijd niet leuk als een bak lekt!
Nu kan je weer verder met inrichten!
 
bedankt allen :)

blublub, bedankt voor de link, maar 25 euro puur voor wat vinyl is me net wat te gek.. dat kan ik vast wel iets goedkoper vinden. ik ga vandaag ff rondkijken, aangezien ik toch nog wat kleine spulletjes moet halen (nieuwe thermometer, tijdschakelaar etc).

Ik heb nu 2 stukken hout in de bak staan, nog 1 in een emmer aan het weken. qua planten weet ik al wel wat er in komt.

Hydrocotyle leucocephala
Elodea densa (waterpest)
Nymphoides aquatica /Bananenplantje
Limnobium laevigatum
Helanthium tenellum (Echinodorus tenellus)

en een rode lotus heb ik er al ingezet (had gestekt in mn andere bak).

over het visbestand ben ik nog niet uit, wordt sowieso een dwerg cichlide als hoofdbewoner, met een grote school in de middenlaag en misschien later wat oto's.

als dwergcichlide zit ik te denken aan: a. Trifasciata, hongsloi,cacatouides, dicrossus filamentosus.. en bij schooltje aan de inpachthys kerri of Hemigrammus bleheri, maar zoals ik al zei, ik ben er nog niet uit. en ik heb nog even :)
 
die heb ik speciaal hiervoor gekocht..
ik weet dat het erg raar lijkt zo met zoveel licht erop, maar vindt je het zo lelijk? ;)
 
Om eerlijk te zijn vind ik het idd geen mooie bodem zo met de peper en zout kleur maar smaken verschillen natuurlijk ;)
Ben benieuwd naar de rest van de inrichting.
 

Terug
Bovenaan