Juwel Rio 125 van NoahC


NoahC

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2023
Berichten
137
Leeftijd
23
Locatie
Zuid-Limburg
Hallo allemaal,

Aangezien mijn plantenaquarium langzaam vorm begint te krijgen vind ik dat hij een plekje in het foto-album verdiend heeft.

Bak: Juwel Rio 125
Filter: Juwel intern filter met 50% Sera Siporax en 50% sponzen en Juwel Eccoskim skimmer (4 uur per dag).
Licht: Juwel Multilux LED met de Day en Nature lampen er in, goed voor 32 lumen per liter, 8 uur per dag.
Bodem: aquarium siergrind zwart 1-3 mm met Aquariumbemesting.nl 'Vitasub' bodembemesting.
Voeding: Aquariumbemesting.nl 'complete' en CO2 met Ph-controller (ingesteld op Ph 6,4 door kH van 2).

Vissen: Otocinclus affinis, Corydora julii, Kardinaal tetra, Rasbora Galaxy, Guppy.
Planten: Cryptocoryne moehlmanni, Cryptocoryne Wendtii 'green', Alternanthera reineckii 'mini', Hygrophila Corymbosa 'Thailand', Hygrophila Guanensis, Hygrophila Polysperma 'sunset', Limnophila heterophylla, Nomaphila stricta, Bacopa caroliniana, Rotala Rotundifolia 'Laos', Micranthemum 'Monte Carlo'.
 

Bijlagen

  • IMG_8516.JPG
    IMG_8516.JPG
    104.5 KB · Weergaven: 169
  • IMG_8515.JPG
    IMG_8515.JPG
    86.9 KB · Weergaven: 170
  • IMG_8514.JPG
    IMG_8514.JPG
    82.1 KB · Weergaven: 167
Laatst bewerkt:
Mooie gezonde plantjes hoor! En welkom!
 
Ziet er mooi uit.
Hoe lang draait de bak?
Ik heb zelf ook de Rio 125. Ik vind de dode hoeken met weinig licht wel hinderlijk. Buizen hadden m.i. langer gemogen.
 
Mooi hoor! 😄 Groeit goed!
 
Mooi gedaan !
 
Ziet er mooi uit.
Hoe lang draait de bak?
Ik heb zelf ook de Rio 125. Ik vind de dode hoeken met weinig licht wel hinderlijk. Buizen hadden m.i. langer gemogen.
De bak draait nu ongeveer 3 maanden. In de tussentijd is er wel nog veel veranderd qua planten.
Van het licht heb ik geen last, de planten die veel licht nodig hebben staan meer richting het midden. De hygrophila en limnophyla (staan in de hoeken) lijken er geen last van te hebben. De limnophila heterophylla zou volgens internet veel licht nodig hebben, die staat in de rechter hoek naast het filter maar groeit alsnog redelijk snel.
Wel heb ik de buizen iets gedraaid zodat ze meer richting de achterwand schijnen.
 
Laatst bewerkt:
Bak staat er mooi bij zo hoor.
 
Staat er mooi bij hoor!
 
De bak draait nu ongeveer 3 maanden. In de tussentijd is er wel nog veel veranderd qua planten.
Van het licht heb ik geen last, de planten die veel licht nodig hebben staan meer richting het midden. De hygrophila en limnophyla (staan in de hoeken) lijken er geen last van te hebben. De limnophila heterophylla zou volgens internet veel licht nodig hebben, die staat in de rechter hoek naast het filter maar groeit alsnog redelijk snel.
Wel heb ik de buizen iets gedraaid zodat ze meer richting de achterwand schijnen.
Heb je de Day buis achterin zitten?
 
Dit weekend flink gesnoeid en met planten geschoven. De heterophylla begon de rest het licht te ontnemen. Toen maar alles op ongeveer dezelfde lengte gesnoeid, flink uitgedund en in een andere inrichting herplant. Heb de rotala en bacopa nu naast elkaar staan, denk dat dit effect mooier is dan met een grote heterophylla er tussen in.

De Hygrophila Guanensis en Nomaphila stricta zijn eruit gegaan en de Alternanthera Reineckii 'Red Ruby' is daar voor in de plaats gekomen. Ik had nog geen hoge rode plant. Ben benieuwd hoe het uit ziet wanneer dit weer dicht gaat groeien.
 

Bijlagen

  • IMG_8598.JPG
    IMG_8598.JPG
    596.8 KB · Weergaven: 89
Update van de groei. Hij ziet nu veel beter uit vergeleken met de vorige foto.

Vooral Alternanthera, Rotala en Micranthemum zijn erg mooi ontwikkeld.
 

Bijlagen

  • Aquarium.png
    Aquarium.png
    17.7 MB · Weergaven: 107
Update van de groei. Hij ziet nu veel beter uit vergeleken met de vorige foto.

Vooral Alternanthera, Rotala en Micranthemum zijn erg mooi ontwikkeld.
Ik vind je planten er erg fris en, op het oog algenvrij bijstaan. Netjes hoor.
 
Hallo allemaal,

Wellicht leuk om te vermelden dat ik met deze bak aan de European Aquatic Plant Layout Contest (EAPLC) 2023 heb meegedaan. Afgelopen weekend zijn daarvan de resultaten bekend gemaakt. Ben als 31e geëindigd. Geen top-10 plaats dus, maar dat had ik ook niet verwacht.

De resultaten in mijn categorie zijn te bekijken via https://eaplc.eu/winner-medium. Daar valt ook veel inspiratie op te doen door naar andermans bakken te kijken!
 
Ik weet niet hoeveel bakken ermee hebben gedaan maar iig gefelictiteerd. je bak staat er goed bij.
Staan ook hele mooie aquaria tussen heb ik gezien
 
De bak zoals op bovenstaande foto's te zien is niet meer..... Heb na meerdere maanden de baardalg niet onder controle kunnen krijgen en de bladeren waren dusdanig aangetast dat deze niet meer te redden waren. Heb aldus de aangetaste planten weggehaald en lang nagedacht over een nieuwe inrichting. Dat is de volgende geworden;
Scherm­afbeelding 2023-11-24 om 15.43.28.png


Wilde deze keer meer contrast tussen kleuren en bladsoorten. De linker rij ga ik oplopend snoeien waardoor de rode toppen van de Ludwigia dus uit moeten komen boven de Pogostemon, en daarachter dan nog groene toppen van de Hygrophila.
Bij de Alternanthera had ik een foto gezien waar deze mooi als bosje voor een knalgroene Pogostemon stond, dat idee heb ik meteen gestolen en moet hier dus ook het resultaat worden. Boven de Pogostemon in het midden moeten dan de oranje toppen van de Hygrophila 'sunset' uitsteken. Rechts ga ik de rotala's ook oplopend snoeien waardoor hopelijk een mooie kleurovergang ontstaat.

Heb de nieuwe inrichting gisteren geplant. Ben benieuwd hoe de Ludwigia gaat verkleuren en of alles algenvrij zal groeien. Dat zal vorige keer gelegen hebben aan een co2-tekort door defecte ph-sensor. Als iemand daar verder nog tips voor heeft; graag!
IMG_9441.JPG
 
Mooi en strak plantenplan.
Een Co2 continu-test zorgt dat je in een oogopslag een indicatie hebt van het co2 gehalte in je aquarium.
 
Mooi en strak plantenplan.
Een Co2 continu-test zorgt dat je in een oogopslag een indicatie hebt van het co2 gehalte in je aquarium.
Dankje! Ik heb een duurtest maarja er zijn veel tinten groen en blijkbaar was het te donker
 
Nog een voordeel is dat je heel snel ziet als je co2 fles leeg is.
 
Dankje! Ik heb een duurtest maarja er zijn veel tinten groen en blijkbaar was het te donker
Je geeft aan dat je via een ph controller co2 toediening doet ,dit is eigenlijk een perfect systeem zolang je kh stabiel blijft en je ph sonde het niet laat afweten of je ventiel .
Met die co2 continu test is het idd veel moeilijker (onmogelijk) om 100 % juiste co2 gehalte af te stellen.
Maar een perfecte tool ter controle, je merkt in een oogwenk wel verschil tussen blauw , groen, geel en de tussenkleuren + niet zo duur en minder factoren die de test beïnvloeden
Nog een voordeel is dat je heel snel ziet als je co2 fles leeg is.
Idd fles leeg of dump , maar ook meetafwijkingen ph controller/sensor of naaldventiel die hapert
 
Je hebt een prachtige bak in wording als je het mij vraagt, maar mag ik vragen waarom je de hogere planten niet aan de rechterkant zet zodat meteen de techniek uit zicht is? (Hoewel ik wel aan de linkerkant ook techniek zie, maar daar is misschien iets aan te doen?)
Enne, voor wat het waard is (ik ben op geen enkele manier deskundig), maar ik vond jouw bak beslist mooier dan een aantal erg rommelig ogende bakken...
 
Heb meteen nog een vraagje over de nieuwe planten. Alle planten lijken het weer goed te doen, co2-checker is mooi lichtgroen en nitraat en fosfaat zijn op pijl.

Toch begint de Hygrophila in de hoek rechtsachter (wat in principe een hele simpele plant zou moeten zijn) als enige groene puntalg te krijgen. Ook groeit de Hygrophila sunset in het midden heel raar (naar voren ipv naar boven). Iemand tips?

Ohja en @Lysia, de meest storende techniek vind ik links zitten (ph-sensor en diffusor die niet aan de overkant bij de uitstroom mogen). De zwarte interne filter van Juwel vind ik persoonlijk niet zo storend daar deze netjes strak uitziet. Uiteindelijk zal deze echter toch wel achter de rotala verborgen raken...
 

Bijlagen

  • IMG_9468.JPG
    IMG_9468.JPG
    1.2 MB · Weergaven: 44
  • IMG_9467.JPG
    IMG_9467.JPG
    1.4 MB · Weergaven: 44
  • IMG_9466.JPG
    IMG_9466.JPG
    2.9 MB · Weergaven: 41
Misschien wat extra voedingstabs bij de voetjes?
 
Heb hem toch maar weggehaald, hij bleef als enige baardalg en (GSA) puntalg ontwikkelen terwijl hij duidelijk in de stroming stond. Iemand een suggestie voor een mooie hoge plant voor de hoek linksachter? Liefst iets contrasterends.

IMG_9492.JPG
 
Nymphoides Taiwan?
Braziliaanse klimop?

Bedankt voor de tips. Ik zoek iets wat een beetje mooi recht groeit. Wil niet dat het de Ludwigia die er voor staat gaat duwen. Ken beide planten die jullie noemen eigenlijk niet, op de foto's lijken ze een beetje wild te groeien.
 
Mijn nymphoides taiwan gaat kaarsrecht de lucht in. Even kijken of ik er een foto van heb.

Zoals je aan de andere planten kunt zien, heb ik behoorlijk wat stroming in mijn bak, toch gaat de nymphoides als een bosje bloemen omhoog. (naast de maanvissen aan de linkerkant van de bak. De mijne bestaat uit één moederplant, en een paar nu nog lagere stekjes ernaast. Maar als je er 10 zet, ja dan wordt het een grotere bos....

P.S. ik heb geen CO2, standaard Juwelverlichting, bemesting met individuele stockoplossingen van auariumbemesting.nl. Lumen per liter is ongeveer 27/l.
 

Bijlagen

  • juwel.jpg
    juwel.jpg
    375.3 KB · Weergaven: 48
Nah ja, dan haak ik af. Zo kaarsrecht is klimop over het algemeen niet. Wel een beetje recht, maar wil wel eens om het hoekje kijken.
 
Update van de groei, bijna alle planten lijken goed en algenvrij te groeien. Mijn voorgemaakte plantenvoeding (de 'complete' van aquariumbemesting) is over een weekje op en dan ga ik over op de poederbemesting;

IMG_9565.JPG


Het enige wat volgens mij iets meer aandacht behoeft is de alg op de Alternanthera. Deze plant groeit aan de rechterhelft een stuk minder snel en ontwikkelt hier de laatste twee weken ook groene alg. Zie de foto's hieronder;
IMG_9580.JPG
IMG_9581.JPG


Iemand tips hiervoor?
 
Update van de groei, bijna alle planten lijken goed en algenvrij te groeien. Mijn voorgemaakte plantenvoeding (de 'complete' van aquariumbemesting) is over een weekje op en dan ga ik over op de poederbemesting;

Bekijk bijlage 370687

Het enige wat volgens mij iets meer aandacht behoeft is de alg op de Alternanthera. Deze plant groeit aan de rechterhelft een stuk minder snel en ontwikkelt hier de laatste twee weken ook groene alg. Zie de foto's hieronder;
Bekijk bijlage 370688Bekijk bijlage 370689

Iemand tips hiervoor?

Mooie plaatjes. De Alternanthera heeft in mijn optiek een volwaardiger verlichting nodig dan de standaard Juwel verlichting. Ik heb em hier ook nooit goed aan de praat gekregen en zat vol met alg.
Als je toch iets roods wilt, zou ik voor een rode lotus gaan bijvoorbeeld.
 

Terug
Bovenaan