Goedeavond allemaal,
Ik heb alweer een tijdje geen update meer gegeven. De bak draait op het moment erg goed, alg is onder controle en plantengroei is goed. Let op de foto niet op de luchtbelletjes, ik heb net een waterwissel gedaan.
De oorzaak van mijn voorgaande algproblemen bleek toch te liggen aan teveel bemesting. Ik heb altijd 20/2/20 gedoseerd volgens de EI. Op advies van bekende Duitse aquascapers bij een workshop is mij toen aanbevolen dit te minderen. Zit nu ergens tussen de Estimative index en Lean-dosing in (wekelijkse dosering van 10N, 1 P, 15 K). Ben dit aan het afbouwen totdat ik tekorten zie. Plantengroei is nu minder snel maar wel gezonder, geen alg meer en rodere planten. Wel ook minder snoeiwerk! Vraag me niet hoe dit kan, ik dacht zelf ook dat je met EI altijd goed zat.
Wel heb ik nog een ander vraagje. Meerdere mensen hebben mij recent geadviseerd te stoppen met de Ph-controller. Ook op het forum lees ik dat dit beter is, vooral i.c.m. een aquasoil omdat de metingen dan niet kloppen. Begrijp dat Ph door veel meer dan alleen co2 gestuurd wordt en dat co2 toedienen op basis van ph-waardes dus helemaal niet zo foutbestendig is. Zelf wil ik er vooral van af omdat ik geen zin meer heb in het onderhouden (kalibreren etc.) en van de zichtbare extra techniek in de bak af wil.
Weet alleen niet hoe ik dit het beste aan kan pakken, heb nooit zonder gewerkt. Ik heb een dropchecker en weet dat deze geelgroen moet zijn. Weet alleen niet hoe ik het naaldventiel moet instellen. Deze staat nu redelijk ver open, de controller sloot die immers toch wanneer co2 op pijl was. Het magneetventiel ging nu altijd 2 uur voor licht-aan open, en tezamen met licht-uit weer dicht. Dat wilde ik in beginsel zo laten. Ik heb ook een foto van mijn co2-installatie bijgevoegd. Ik verneem graag hoe jullie dit aan zouden pakken.
Fijne avond!