Wat is er nieuw

Juwel Rio 125 van NoahC

Mooie plaatjes. De Alternanthera heeft in mijn optiek een volwaardiger verlichting nodig dan de standaard Juwel verlichting. Ik heb em hier ook nooit goed aan de praat gekregen en zat vol met alg.
Als je toch iets roods wilt, zou ik voor een rode lotus gaan bijvoorbeeld.
Lijkt hier toch ook het geval te zijn. Het groeit wel maar zit als enige onder de groene alg.

Rode lotus vind ik niet zo bij de bak passen. Nog andere ideeën voor een rode plant op de voorgrond? Kwam op internet langs de Cryptocoryne sp. Flamingo of Hygrophila triflora (Hygrophila difformis red), al weet ik van die laatste niet zeker of die laag en klein zal blijven.

Bijlagen

• IMG_9629.JPG
    IMG_9629.JPG
    3.8 MB · Weergaven: 96
  • IMG_9630.JPG
    IMG_9630.JPG
    3.9 MB · Weergaven: 94
  • IMG_9631.JPG
    IMG_9631.JPG
    4.8 MB · Weergaven: 96
Moet het per se een rode plant zijn, of is een bronskleur (dus contrasterend) ook goed?
In dat geval zijn er wel een paar cryptocorynes en/of bucephalandra misschien een idee?

Moet het per se een rode plant zijn, of is een bronskleur (dus contrasterend) ook goed?
In dat geval zijn er wel een paar cryptocorynes en/of bucephalandra misschien een idee?
Hoeft niet per se rood. Als het maar een mooi contrast met het lichte groen is ja. Maar liever wel iets kleurrijker dan donker bruin. Zie dat die bucephalandra ook in donker paarse kleuren te krijgen is, weet niet of dat een erg onnatuurlijke indruk geeft? kun je die ook in het grind planten of alleen op hout/steen?
Bak staat er toch mooi bij Noah.
Uiteraard! maar vind het toch zonde dat ik hem dan niet helemaal algenvrij kan noemen.

Hoeft niet per se rood. Als het maar een mooi contrast met het lichte groen is ja. Maar liever wel iets kleurrijker dan donker bruin. Zie dat die bucephalandra ook in donker paarse kleuren te krijgen is, weet niet of dat een erg onnatuurlijke indruk geeft? kun je die ook in het grind planten of alleen op hout/steen?

Uiteraard! maar vind het toch zonde dat ik hem dan niet helemaal algenvrij kan noemen.
Op hout of steen

Mooi klavertje-vier veldje! En een algenvrije bak zijn er toch niet zoveel? (En hoeft van mij ook niet.)

Lijkt hier toch ook het geval te zijn. Het groeit wel maar zit als enige onder de groene alg.

Rode lotus vind ik niet zo bij de bak passen. Nog andere ideeën voor een rode plant op de voorgrond? Kwam op internet langs de Cryptocoryne sp. Flamingo of Hygrophila triflora (Hygrophila difformis red), al weet ik van die laatste niet zeker of die laag en klein zal blijven.
De flamingo is ook mooi, wordt echt zachtroze. Bij mij staat ie ook in de bak. Let niet op de donkere plaatjes, op deze foto stond hij er net 2 weken in. Maar let op de nieuwe blaadjes 😍

Bijlagen

• 20240119_153814.jpg
    20240119_153814.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 66
Die Flamingo is inderdaad mooi maar hier zie ik hem nooit bij de lfs.

Die Flamingo heb ik inderdaad ook en bij voldoende licht wordt ie mooi roze, anders blijft ie iets groener. Maar ook ik had hem inderdaad online besteld.
Maar hij is zeker een aanrader!

Weer even een update.

Heb eergisteren een flinke plantensnoei gedaan. De groene rotala rechts had ik in het begin te hard laten groeien en te weinig gesnoeid waardoor deze onderaan niet zo mooi meer was. Ga deze nu iets vaker in model snoeien in de hoop dat deze dan een mooiere overloop (van voor naar achter oplopend) krijgt.
Ook de monte carlo is flink gesnoeid. Deze werd erg dik en onderste lagen begonnen daardoor te rotten. Heb op internet gelezen dat je deze het beste gewoon flink kort moest snoeien en dan over een paar weken weer terug moet laten groeien. Ben eens benieuwd hoe dat gaat.
Verder was de Ludwigia linksachter ook een beetje de dicht geworden en kreeg deze in de basis niet veel licht meer. Heb hiervan de toppen herplant en ga deze iets dunner houden door zijscheuten vaker te snoeien.

Zal binnenkort weer een foto plaatsen als de planten zich weer herpakt hebben!

Bijlagen

• IMG_9781.JPG
    IMG_9781.JPG
    4.3 MB · Weergaven: 85
Ziet er goed uit Noah en is dat met de standaard verlichting vol open of gedimpt?

Ziet er goed uit Noah en is dat met de standaard verlichting vol open of gedimpt?
Standaard multilux lampen, vol open want kunnen ook niet gedimd worden.

Grappig dat je daarover begint want ik was toevallig net naar andere lampen aan het kijken. Wilde misschien de Juwel Helialux Spectrum met controller gaan gebruiken.
Ben echter tot de conclusie gekomen dat ondanks dat deze veel duurder is, deze niet veel beter is dan de gewone multilux.

De Helialux 80 geeft 4480 lumen. Dus op 100 liter 44,8 lumen per liter.
De Multilux 80 geeft 3220 lumen. Dus op 100 liter 32,2 lumen per liter.

Hoewel 12 lumen per liter extra veel meer lijkt. Is het kleurenspectrum van de helialux niet veel beter (zie links multilux en rechts helialux), in sommige gebieden is de multilux zelfs sterker.

1710164883397.png
1710164909757.png

Volgens mij is dit de moeite dus niet waard maar laat me graag van jullie opinie voorzien.

Laatst bewerkt:
Het is jouw keus maar aan lumen kom je met dik 30 prima uit. Qua kleur kan ik niks adviseren maar je bak staat er nu mooi bij.

Goedeavond allemaal,

Reeds enkele maanden houd ik een excel bij met alle gegevens van mijn aquarium, van visbestand tot scape tot Estimative Index formules en logboek.
Aangezien dit over tijd erg uitgebreid is geworden, voorzien is van meerdere excelformules en hier aardig wat tijd in heeft gezeten wil ik dit bestand graag met jullie delen.

Wellicht dat sommigen een soortgelijk bestand zochten voor hun eigen bak of inspiratie hieruit kunnen opdoen voor hun eigen 'logboek'.

Zie het bestand in de bijlage, ik hoop dat het behulpzaam kan zijn.

Bijlagen

Tijd voor een foto van de bak. Die zal er ongetwijfeld prachtig bij staan als ik het Excell bestand zo bestudeer😉

Laatst bewerkt:
Ik zie niks.

De inrichting is de vorige week iets veranderd. De planten aan de rechter helft moeten nog even flink groeien en dan in model gesnoeid worden.

Zie hieronder de tussenstand.

Bijlagen

• IMG_0946.JPG
    IMG_0946.JPG
    1.7 MB · Weergaven: 41
  • IMG_0950.JPG
    IMG_0950.JPG
    3.1 MB · Weergaven: 40
  • IMG_0951.JPG
    IMG_0951.JPG
    3 MB · Weergaven: 40
Op het binnenfilter na is het echt een prachtbak. Geweldig!

Tijd voor een update! De montecarlo heeft na een jaar trouwe dienst besloten niet langer te willen groeien dus heb ik die moeten weghalen, deze zat onherstelbaar onder de alg en afgestorven delen. Het nitraat heb ik iets geremd om de rode kleuren beter naar voren te laten komen, dat blijkt te helpen en zorgt over het algemeen ook voor minder alg in de bak. Ook heb ik kleine aanpassingen in de scape gemaakt en is alles sinds vorige update goed aan het groeien.

Bijlagen

• IMG_1057.JPG
    IMG_1057.JPG
    2.7 MB · Weergaven: 16
  • IMG_1058.JPG
    IMG_1058.JPG
    2.6 MB · Weergaven: 15
  • IMG_1060.JPG
    IMG_1060.JPG
    2.7 MB · Weergaven: 15
Is het een idee om iets in de rechterhoek voor je filter etc te zetten? Dan wordt dat wat gecamoufleerd en ik kan me voorstellen dat dat een mooier beeld geeft. Maar ja, het is jouw bak natuurlijk.

Is het een idee om iets in de rechterhoek voor je filter etc te zetten? Dan wordt dat wat gecamoufleerd en ik kan me voorstellen dat dat een mooier beeld geeft.
Wil eens kijken hoe dat groepje rotala daar gaat bedekken. Sowieso ga ik over ca. een jaar verhuizen. Dan wil ik waarschijnlijk een andere bak en ga ik sowieso over op een buitenfilter. Wil de doorstroming niet te erg beperken door het filter dicht te laten groeien, de co2 circulatie is al niet fantastisch met het binnenfilter.

Mooie bak, heb jouw topic helemaal doorgelezen…

Verlichting prima in orde, idem bemesting.

Je maakt gebruik van een PH controller en de DC lijkt mooi licht/limoen-groen.

Ik veronderstel (foto) dat de uitstroom altijd richting oppervlakte staat gericht en ook de oppervlakte skimmer wordt gebruikt.

Toch lijkt mij dat zoveel oppervlakte stroming/beweging veel CO2 verlies geeft.

Ik ben eigenlijk benieuwd of jouw PH-controller tijdens de lichturen (met hoge CO2 vraag) ook wel eens de CO2 uitschakeld of staat de CO2 dan uren aaneengesloten aan?

Ik ben eigenlijk benieuwd of jouw PH-controller tijdens de lichturen (met hoge CO2 vraag) ook wel eens de CO2 uitschakeld of staat de CO2 dan uren aaneengesloten aan?

Heb dat eigenlijk nooit echt getest wat de invloed daarvan is. De co2 staat niet constant aan in ieder geval, die valt regelmatig uit. Het naaldventiel staat daarbij sterk open, waardoor de ph snel weer daalt als deze boven de doelwaarde zou komen. Met mijn 2kg co2 fles kom ik rond de 8 maanden uit dus er is niet heel veel verlies.

De oppervlakte skimmer staat overigens niet altijd aan, maar tijdens de lichturen gaat deze ieder uur een kwartiertje aan om afval weg te zuigen. Dat blijkt voldoende om drijvende blaadjes en kaamlaag weg te houden. Dit heeft wel impact op de co2/ph want de controller springt altijd aan zodra de skimmer aan is.

Vandaag weer een snoei gedaan. Hij is nog niet helemaal in model hoe ik hem wil hebben, maar toch een hoogtepunt van de afgelopen maanden vind ik zo.

Bijlagen

• IMG_1075.jpeg
    IMG_1075.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 13
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan