Wat is er nieuw

Juwel Rio 125 van NoahC

Met een soil heb je dat de bodem de ph verlaagd inderdaad maar co2 is wel belangrijk. Ik zou niet stoppen met co2 en afgaan op de kleur van de dropchecker.
Wil ook zeker niet stoppen met co2. Wil alleen af van de ph-controller.
Maar is deze normaliter ook altijd licht/geel/limoen-groen? (m.u.v. vlak na een waterwissel zoals op foto)
Normaal is deze inderdaad limoengroen.
EI werkt prima icm een inerte bodem, maar niet met een bodem die barstensvol met voeding zit. Daarmee is het risico op problemen gewoon erg groot.
Ik voeg nu overal in de bak bodemvoeding toe middels de tabletten van aquariumbemesting.nl. Dat zal dan wellicht voor problemen zorgen.
Hoe je dat moet aanpakken; ligt eraan hoe stabiel en inzicht je wilt hebben.
Heb geen voorkeur, als de dropchecker maar groen is (en de co2 dus op pijl) is het goed.
Ik kan me vergissen, maar je hebt geen aquasoil toch?
Nog niet nee, ben echter van plan de bak te verhuizen. Als dan toch alles eruit moet wil ik bij het opbouwen meteen een aquasoil er in. Heb begrepen dat dit veel beter is voor de groei en dan hoef ik ook geen roottabs meer in de gaten te houden.
Wat betreft het kalibreren; Dit doe ik nog maar 1x in de 3 maanden ofzo.
Dat doe ik ook zo inderdaad. Maar wil in de toekomst (naar de aquasoil) ook naar een buitenfilter en dan wil ik de techniek in de bak minimaliseren.

Wil ook zeker niet stoppen met co2. Wil alleen af van de ph-controller.
Ja een controller is geen must natuurlijk. Als je weet hoeveel bellen je moet toevoegen dan kun je zonder en dat heb ik ook erg lang gedaan.
In neem an dat je weet dat je met een soil de eerste weken veel moet verversen en of dat met vissen zo handig ia?

Ja een controller is geen must natuurlijk. Als je weet hoeveel bellen je moet toevoegen dan kun je zonder en dat heb ik ook erg lang gedaan.
In neem an dat je weet dat je met een soil de eerste weken veel moet verversen en of dat met vissen zo handig ia?
Dat weet ik inderdaad. De vissen gaan in die fase in een andere bak. Wilde vooral nu beginnen zonder ph-controller zodat ik dat tegen die tijd niet meer hoef uit te zoeken. Als het immers prima werkt zonder, waarom zou ik die dan aanhouden. Als ik nu kan uitvinden hoeveel bellen in moet toedienen om altijd een groene dropchecker te hebben, dan scheelt dat tegen die tijd weer werk.

Tja de controller geeft me weinig werk en ik kalibreer hem om de 2-3 maanden en dat kost 10 min dus dat is best weinig tijd.

Tja de controller geeft me weinig werk
Nee oke, werk valt ook wel mee. Bedoel het werk om uit te zoeken hoe zonder controller verder te gaan. I.c.m. een aquasoil zal het in de toekomst wel moeten.

Goede vraag of dat een soil kan icm een controller. Nog nooit echt over nagedacht moet ik zeggen.

Goede vraag of dat een soil kan icm een controller. Nog nooit echt over nagedacht moet ik zeggen.
Ja ben daar ook pas over na gaan denken na die workshop. Op internet vind ik ook dat de combinatie een slecht idee is. De beste uitleg vond ik in dit (Duitstalige) filmpje. Daar kun je eventueel NL'se ondertiteling inschakelen. Ik zie bij de LFS wel gewoon de combinatie ph-controller en aquasoil, maargoed dat de LFS dat doet wilt niet veel zeggen.

Ik twijfel sinds vandaag overigens wel of een aquasoil wel een goed idee is. Mijn ph is bij 20ppm co2 al rond de 6,4. Als ik dan ook nog een ph-verlagende soil ga gebruiken zakt deze nog dieper (lijkt me). De Kh in mijn kraanwater is 2. Weet niet of dat zo wenselijk is.

Klopt het overigens dat zonder ph-controller de ph de hele dag door blijft dalen? hij schakelt immers pas uit zodra het magneetventiel sluit (samen met licht uit). Als de co2 op pijl moet zijn zodra het licht aan gaat is mijn ph op dat moment 6,4/6,3. Als de co2 vervolgens nonstop blijft lopen blijft dit de hele dag nog dieper zakken. Klopt deze aanname? En is dat wel slim zo?

Laatst bewerkt:
@Cornelius weet jij dat misschien?

Ik ben sinds vandaag bezig met de pH drop-methode. Vandaag is de ph echter niet naar de streefwaarde gezakt tegen de start van de belichtingsperiode. Heb het naaldventiel dus iets verder open gedraaid en kijk morgenvroeg opnieuw. Maar dan blijft de vraag of het wel wenselijk is dat mijn ph in de periode 2-uur-voor-licht tot licht-aan zakt van een 6,8 naar een 6,4. En dan dus vanaf licht-aan verder zakt (naar verwachting tot onder de 6).

Heeft de ph drop-methode overigens wel zin i.c.m. aquasoil? aangezien de ph dan niet de gewenste hoeveelheid co2 reflecteert?

Laatst bewerkt:
Klopt het overigens dat zonder ph-controller de ph de hele dag door blijft dalen?
Ik heb 10 jaar gedraaid met gewone bodem en zonder controller en dat met een flipper. De ph blijft niet zakken omdat de bak co2 verbruikt en het niet zal blijven opstapelen.

Heeft de ph drop-methode overigens wel zin i.c.m. aquasoil? aangezien de ph dan niet de gewenste hoeveelheid co2 reflecteert?
Deze manier van Co2 afstellen is juist bedoeld icm een soil.
Als jouw goed ontgaste water uit je bak een pH van 6.8 heeft moet je gewoon zorgen dat je werkt naar een daling tot je op de 5.8 bent uitgekomen.
Daarna zorgen dat het gedurende de gehele belichtingsperiode stabiel blijft.

Deze manier van Co2 afstellen is juist bedoeld icm een soil.
Als jouw goed ontgaste water uit je bak een pH van 6.8 heeft moet je gewoon zorgen dat je werkt naar een daling tot je op de 5.8 bent uitgekomen.
Daarna zorgen dat het gedurende de gehele belichtingsperiode stabiel blijft.
Ik vraag me wel iets vaak als ik lees over een soil want veel vissen vragen toch een hogere ph en kh. Beperkt zo n boden je dan niet bij de keuze in vissen?

Vandaag is de ph inderdaad uitgekomen op een waarde tussen de 5,8 en 6. Dit is zoals @jessicapilon al opmerkte inderdaad te laag voor de vissen die ik momenteel heb. Hoe moet ik dit dan aanpakken? ik heb de ph-controller altijd rond de 6,4 gehad, de dropchecker werd dan nooit echt lichtgroen maar dat was ongeveer de onderdrempel voor de vissen.

Iemand advies?

Daar kan ik niet concreet op antwoorden om het simpele feit dat ik daar niets vanaf weet.
Ik heb geen idee of dit voor vissen slecht zal zijn. Zal ook wel verschillend zijn per vissoort.
Als ik kijk naar persoonlijke ervaring heb ik nooit problemen ondervonden met mijn bewoners en ik heb bakjes gehad met een KH van 0.5 en een pH van 5.4.

Ik vraag me wel iets vaak als ik lees over een soil want veel vissen vragen toch een hogere ph en kh. Beperkt zo n boden je dan niet bij de keuze in vissen?
Klopt. Maar aquasoil is feitelijk bedoeld voor goede plantengroei. Vissen zijn daarbij ondergeschikt en alleen maar nuttig om de fosfaat aan te vullen

Daar kan ik niet concreet op antwoorden om het simpele feit dat ik daar niets vanaf weet.
Ik heb geen idee of dit voor vissen slecht zal zijn. Zal ook wel verschillend zijn per vissoort.
Als ik kijk naar persoonlijke ervaring heb ik nooit problemen ondervonden met mijn bewoners en ik heb bakjes gehad met een KH van 0.5 en een pH van 5.4.

Klopt. Maar aquasoil is feitelijk bedoeld voor goede plantengroei. Vissen zijn daarbij ondergeschikt en alleen maar nuttig om de fosfaat aan te vullen
Welke visjes heb je gehad Corne? Toch geen haring uit pot? :DD ;))
Ik weet dat de soil meer is voor de planten maar ja de keus voor visjes wordt zo wel beperkt. 5.4 is wel erg laag en zelfs 6.4 is al vrij laag imo. Kwestie van keuzes maken denk ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan