Juwel rio 125 van Norion


Dus je wordt opa/oma machtig leuk om te zien idd
Dat wordt beschuit met kaviaar dus :cooll:

Had alleen een vraagje over dat witte waas op dat spinhout, wat is dat ??
 
Oma! Met m’n 30 jaar haha! Het is hun derde legsel, benieuwd of het dit keer tot uitkomen komt. Heb wat levendbarende erbij zitten en die bastards smullen toch vaak, wanneer het mannetje ff niet op let, de eitjes op.
Dat witte is schimmel. Eerst zat mijn volledige hout hiermee onder, erg vies! Nu nog enkele plekjes. De Molly’s zijn er dol op
 
Tis net als bij een kat. De kartonnen doos is leuker dan de inhoud :LOL:
 
825CDFDD-8493-4F63-BEC3-E6D7E505F752.jpeg
Blad vol eitjes!!! Vol verwachting de Artemia maar weer opzetten ? blije aquariumfan hiero! En zal nu ophouden met al die posts haha fijne avond allemaal!
 
En nu maken de neon tetra’s het ook nog eens gezellig! Overal eitjes die ze vervolgens op zitten te peuzelen ? volgens mij waarderen ze de nieuwe bak ?

he gatver, de video is te groot. Hoe post je een video hiero?
 
Let niet op Zack and quack op de achtergrond? het is zomervakantie en mama zit momenteel aan het aquariumraam gekluisterd ??
 

Bijlagen

  • FullSizeRender.mov
    9.3 MB
En nu maken de neon tetra’s het ook nog eens gezellig! Overal eitjes die ze vervolgens op zitten te peuzelen ? volgens mij waarderen ze de nieuwe bak ?

he gatver, de video is te groot. Hoe post je een video hiero?
Beste is even uploaden naar youtube en die link hier dan invoegen
 
Thanks killerfish! Heb hier iig ook een stukje op de film gekregen ?
 

Bijlagen

  • FullSizeRender.mov
    17 MB
Nice, leuk om te zien. Nadeel wel is aan het op deze manier uploaden, dat je voor je de filmpjes kunt zien je ze moet downloaden
 
Aha! Ik zal eens kijken hoe je een YouTube account aan kan maken. Deze digibeet heeft dat namelijk niet ? leuk dat je dan alsnog ff m’n video bekijkt, killerfish! Heb drie vrouwtjes op 1 man zitten, de rest zit nog in quarantaine en is ook nog niet volgroeid.... met andere woorden; denk dat meneer tetra vanavond HEEEEL goed slaapt ?
 
D6671463-CA57-4F48-928A-BE502960BA18.jpeg
Groooeeeeene aanslag! Groen groen groen! Heb al even geleden drijfplanten besteld en ook een Lotus. Maar die mogen nu wel eens binnen gaan komen of ik beschik zo over een speciaal alg-biotoop ? visjes gaan lekker en dat is voor mij t belangrijkste. En voor nu maar de lichtsduur terug schroeven? Eitjes van de Baarsjes gaan goed! Er zaten nauwelijks witte tussen en ze beginnen al langzaam te kleuren?
 
Antennebaarsbabies!!!! Dacht dat het nestje verloren was gegaan. Dus ik zat net alg te verwijderen met de spons, werd het mannetje pislink! Kijk ik beter, zie ik de kleine pukkies! Nu had ik artemia opgezet maar het lukt me slecht om de kreeftjes van de eieren te scheiden. Iemand een goede tip?
 

Bijlagen

  • IMG_2188.MOV
    13.6 MB
Hier een foto aangezien de movie het niet doet en ik nog geen tijd heb genomen om een YouTube account aan te maken ?
1EC2E115-7FE8-4E65-A950-C5C16044B0D8.jpeg
 
Welkom bij het aquarium zonder stroming ondanks draaiende binnenfilter!
27D0DA2E-9333-48E9-AF7E-69B1066F09CD.jpeg

Ik begin te begrijpen wat de aversie is tegenover een juwel/gruwel aquarium.
het gaat op zich best goed met m’n bak maar:
-het filter is al compleet dichtgeslibd en achterin is de flow nihiel
-de lampen zijn zo vel dat je spontaan de groenalg ziet ontwikkelen. Je bent dus bijna genoodzaakt een dimmer te kopen. Heb zo lang de drijfplanten er nog niet zijn maar bakpapier om m’n lampen gewikkeld (buurman en buurman stylo)
-door de slechte stroming en doordat mijn cryptoS nog niet echt aan is geslagen krijg ik achterin de bak baardalg op de randen van de bladeren.
Met andere woorden; ik moet aan de bak haha, bak... eerst maar eens kijken of ik dat filter beter kan laten functioneren. Anders komt er, achterin en achter wat javavaren, een kleine powerhead bij.

De babies van de baarsjes gaan verder wel lekker. De dooierzak is bijna op dus vandaag of morgen zullen ze denk ik gaan loswerken Alle neonbabies zijn opgepeuzeld zoals verwacht ?
image.jpg
 
Wellicht kun je met wat knutselen een spraybar aan de uitstroom maken en ik zou de waterwaarden eens meten om te zien of je tekorten hebt. Zelf was ik ook niet zo tevreden over de circulatie met deze interne filters.
 
Ik heb hier de holte gevuld met keramische pijpjes en daarboven een fijne spons. Die spons spoel ik elke week/2 weken even uit met een waterwissel en dan blijft de doorstroming prima.

Wat betreft het licht; heb je de reflector erboven al weggehaald. Is vrij eenvoudig te doen, klemt tussen paar kleine stukjes. Haalt de helderheid ook al omlaag.

Kleine ingreepjes voor hopelijk een goed resultaat
 
Kijk, killerfish en John, daar kan ik wel wat mee! Ik ga gelijk aan de slag. Heb voor nu de oorzaken gevonden. De fijne bijgeleverde watten waren compleet niet meer doorlatend en deze heb ik vervangen door normale fijne Filterwatten. Hij stroomt nu best wel weer lekker door.
ik vond ook een partij garnalen in m’n filter die daar in de dark room zaten te snoepen ?
Ik ga gelijk aan de slag met de reflector, thanks Guys and girls
 
Gebruik deze filters ook al jaren en ook nu weer in m'n nieuwe bak. Ben er juist wel tevreden over, alleen de samenstelling van de media heb ik aangepast. Heb onderin nu 2 ciporax cassettes ipv 1 en voor de rest daarboven de fijne en grove filter spons (blauw) afgetopt met de filterwatten. Als er veel troep in de bak zit moet je de filterwatten wel even wekelijks uitspoelen. Ik kijk eigenlijk gewoon wekelijks even in het filterhuis en bepaal aan de hand daarvan of deze gespoeld moet worden. Eens per jaar of half jaar zuig ik de bodem van het filterhuis even af, daar wil zich in de loop van de tijd nog wel is wat slib ontwikkelen. Overige sponzen spoel ik om de maand in aquariumwater, als je de filterwatten goed bijhoudt zal er onderin weinig grof vuil komen.

Lampen is wel lastiger bij deze bakken. Neem aan dat je de standaard multilux erin hebt zitten en deze kun je helaas niet dimmen zonder de balk open te slopen. Bij mij zit er overigens niet standaard een reflector in maar ook niet nodig met dit licht. ik heb er ook drijfplanten in. De andere opties van Juwel waar dimmen wel kan vind ik overigens vrij prijzig dus ik heb het voor voorlopig maar even standaard gelaten.

Gezien je niet met Co2 werkt kan een tekort hieraan ook een oorzaak zijn van algen. Vaak iets in onbalans in de driehoek (C02, plantvoeding en licht). Zoals ik eerder las wilde je (nog) niet aan de Co2 dus zou je ook eventueel een vloeibare koolstofbron kunnen gebruiken (easy carbo bijvoorbeeld). Of inderdaad je licht dimmen. Blijft het volgen :thumbs:.
 
Thanks Stefan! Het water ziet er nu al een heel stuk beter uit, nadat ik wat met de filtermodules heb zitten pielen. En het groen is idd van te korten! Heb voeding (kalium, nitraat en fosfaat) wat ik los toevoeg. Maar de stabiliteit is nog ver te zoeken ? (lees: dan weer bruinalg, dan weer puntalg, dan weer baardalg) en hoop dat mijn drijfplanten snel binnen komen wat hopelijk de grootste oorzaak aanpakt. Joh, we blijven lekker bezig zo. Ben niet snel ontmoedigd en de visjes zijn verder gelukkig dus we pruttelen lekker verder.

btw: kijk mijn babies! Mijn ook hè, niet van de Baarsjes haha MINE MINE MINE
 
Excuus trouwens voor de pawpatrol op de achtergrond, ze mogen bij mij smiddags een uurtje buizen en dan zit ik vooral met m’n neus op m’n juwelglas ?
 
Ik heb zojuist jouw hele topic doorgelezen met enorm veel plezier! :petjeaf:
Geweldig om te zien hoe je bakje steeds verder vordert naar een volwaardig aquarium zoals je het inmiddels al voor elkaar hebt gekregen. Ik heb enorm gelachen om jouw gevoel voor humor en ben kan mij heel goed voorstellen dat de baby's van de baarsjes eigenlijk gewoon van jou zijn. Het verbaasd mij enigszins, maar veel verstand heb ik er niet van, dat de baarsjes hun kleintjes niet opeten. Het zou leuk zijn als je een deel grootgebracht krijgt natuurlijk!

Ik wil je graag nog heel veel plezier wensen met dit bakje en hoop dat je ons zo leuk op de hoogte blijft houden.


Goede humor om te lachen:

ik vond ook een partij garnalen in m’n filter die daar in de dark room zaten te snoepen ?
:DD :juggle:
 
Wat een leuke bak en leuke posts. Leuk te lezen :) En zo schattig die kleine visjes.
Ik hou je posts even goed in de gaten. Jouw aquarium is namelijk een van de mogelijke kandidaten voor me in de toekomst.
 
Terug van vakantie en wat een bruinalg en plantengroei! Na een flinke Waterwissel ziet het er wel alweer prima uit. Het al zieke vrouwtje van de antennebaarsjes heeft het niet overleefd. Maar zag wel een hoop tevreden garnalen en veel jonkies dus die hebben van haar gesmuld. Barbaren...
6B13F8A7-AB06-4539-B4A7-0F26DFEAF091.jpeg
046C05F5-E703-4E8D-B0A2-1AE4B7CC1308.jpeg
5CBA9AE8-9F6D-4687-984E-A65C2F8AB959.jpeg
 
Gaaf bakkie , jammer van de antennebaars, maar is niets aan te doen., dat gebeurt nu eenmaal. Bij mij zit al een tijd een apistogramma alleen, de man is dood. Ik ben bang als ik er een nieuwe man bij zet dat dan deze vrouw overlijdt dus voorlopig zit deze alleen. Kan ik er later weer eens wat anders in doen.
 
Antennebaarsjes zijn sowieso heel kwetsbare visjes, en dan vooral de kweekvormen (zoals electric blue).
 
Laat ik nou juist de electric blue ook hebben hihi. Ze heeft zich echt dood gebroed met haar laatste nestje. Vind het erg jammer, ze was Prachtig, super leuk en kwam altijd kijken als ik voor de bak stond. Helaas helaas
 
Mooie bak! jammer van de electric blue.. Ik zou zelf ook nog wel is z'n soort erin willen maar daar is nu geen plek voor op het moment! hou je normaal veel over van de jonkies?
 
Nee, ik heb er een Siamese algemener inzitten, twee Molly’s en twee platy’s die pas rusten tot alles op is. Plus dat je ze apart moet voeren maar mijn artemia mislukte steeds ?. Als ik ze apart zou zetten, dan was het misschien wel gelukt. Na bijna twee weken broedzorg en proberen haar kroost te beschermen was het vrouwtje kapot. Dus helemaal leuk! Maar geen levendbarende moord machines erbij ?
 
77FFFD02-F2E4-4190-854A-FDCCBB4A4DB2.jpeg

twee soorten drijfplanten gehaald voor wat meer schaduw in de bak. Met het bakpapier om delen van de led kreeg ik veel bruinalg. maar zonder verdere schaduw zie je de bak met de minuut groener en groener worden.
Warm hey in het tuincentrum! Whaha! #duhh #kas-siewijlen
 
Het werd wat vol in de bak. Plantengroei tot de klep en ik begon me te irriteren aan de stenen en dinokop. Dinokop zit nu in een kleine superfish 30 met garnaaltjes (want 1 bak is geen bak, 2 bak is een half bak en 3 bak is een paasbak) en manlief plechtig moeten beloven dat er geen bakken meer bijkomen 🤣 oké oké... voor nu... 😈

Anyways, het gaat lekker in de rio. Er komt steeds meer balans in en de plantjes zijn mooi groen. Beetje groene puntalg en een vaag soort korst-alg? En het enige overleden vis tot nu toe het vrouwelijke Antennebaarsje. Toch besloten een nieuw vrouwtje te gaan kopen want het mannetje zit overal te zoeken en is erg onrustig. Maar heb nog geen mooi electric blue vrouwtje gevonden.
A318756F-64B8-4FD4-AC7E-560D1D88EBDC.jpeg
F59CFF24-0BB3-4C78-9533-B0ADC5712C4C.jpeg
FF45BF78-7D44-4E57-B4F9-E4E6E7F12261.jpeg
En dus een kleine renovatie! We vermaken ons met de juwel
 

Terug
Bovenaan