Juwel Rio 125 van Weemism


W

Weemism

Guest
Na bijna een jaar veel plezier te hebben gehad van m'n 46 liter nano, en ik m'n kennis m.b.t. aquariumhouden enigszins op pijl heb gekregen (vooral ook via het forum) begon het, hoe voorspelbaar :), toch te kriebelen me aan een grotere bak te wagen.

Uiteindelijk is het een Juwel Rio 125 geworden, wat het grootste formaat is wat ik kwijt kan, en hoewel deze van wat ik ervan begreep wel wat nadeeltjes heeft ten opzichte van andere 125 liter bakken, was de prijs zo gunstig dat ik de verleiding niet kon weerstaan.

Ik wil de bak in gaan richten als gezelschapsbak, maar ik heb nog geen beslissing genomen over het bestand. Zeker is dat ik er een 6-tal Corydora's in wil (waarschijnlijk Sterbai), en het liefst ook ��n L-nummer. Met voorkeur gaat daarbij uit naar een L201, hoewel ik vrees dat die misschien te groot wordt met 12cm, of anders misschien een L129.

Over de boven en middenlaag moet ik nog nadenken. 8x Pseudepiplatys annulatus, zoals voorgesteld in het Visbestanden per bakmaat topic, lijken een goede suggestie, maar wat mij betreft dan het liefst in combinatie met ca 12 Hemelse parel Danio's.

Ik heb nog niet gekeken of dit ook een goede combi is qua gewenste waterwaarden en temperatuur bij deze soorten, maar dat ga ik natuurlijk wel nog doen. Als iemand al suggesties of idee�n hierbij heeft hoor ik het natuurlijk graag

De bak is inmiddels ruim twee weken ingedraaid met toevoeging van een bacteriestarter. Een check vandaag liet zien dat de NO2 en NO3 0 waren, en ook de overige waterwaarden binnen de normale marges zaten.

Het water is nog wat troebel, maar minder groen dan op de onderstaande foto's lijkt.

UQg4Y7UkuCgw7AswzrMD0FrSZyVdK4Ax.jpeg

Qua inrichting hou ik wel van uitgesproken sierelementen in een bak, vandaar het grote stuk (mangrove?)hout. De (basalt?)stenen heb ik gisteren na afloop van m'n vakantie 'ge�mporteerd' (*kuch*), en zijn afkomstig van de oevers van een stuwmeer in Duitsland :).

UQg4Y7UkuCgw7AswzrMD0FrSZyVdK4Ax.jpeg

UQg4Y7UkuCgw7AswzrMD0FrSZyVdK4Ax.jpeg

Wordt vervolgd!
 
Even uitgedokterd m.b.v. de diverse sites, en mijn bestand zou er dan als volgt uitzien:

MhglH2mfRbvnsIZ1QkfCmO82JO09Myjo.jpeg


Lijkt dit een goed bestand voor 125 liter? Als het goed is zijn het allemaal vredige soorten en zouden ze elkaar niet in de weg moeten zitten. Inrichting is zoals hierboven op de foto's met naar verloop van tijd meer planten. Het grind van de bodembedekking is afgerond en zou specifiek geschikt voor bodemvissen moeten zijn.

Ik hoor het graag als jullie hier advies of opmerkingen bij hebben!
 
Hoi,

Heb zelf ook nog de corydora sterbai gehad maar zelf vind ik deze te groot, maar dat is smaak natuurlijk).
Ik heb nu de corydora pygmaeus besteld en denk dat die beter zal passen bij de rest (zit nl met allemaal kleinere schoolvisjes)

Leuk van inrichting maar zou proberen om het hout en de stenen rechts wat te combineren. Hout wat ingraven en ondersteunen met de stenen ofzo.
Zo maak je doorzwem mogelijkheden.

Op het hout is het altijd leuk om wat mos of een javavaren vast te maken.
 
ik heb ook de sterbai gehad in een rio125 en vond ze inderdaad wat te groot ogen. een groep panda's was er veel leuker in.
 
Dank voor de tips en suggesties. Ik ga de kenmerken van de Corydoras panda opzoeken dan als alternatief voor de sterbai gezien jullie ervaring.

Ook qua inrichting dank voor de tips, vooral wat ik met het hout wil moet ik nog even bekijken, maar mos wil ik er inderdaad zeker nog op vastmaken. Hopelijk kan plukken ervan tussen de kieren van het hout klemmen zodat ik niet hoef te klungelen met visdraad e.d.. Doorzwemmogelijkheden rond het hout vind ik ook erg leuk, maar ik wil de bak vooral visueel in balans hebben, wil dus nog even kijken of een combinatie van beide mogelijk is.
 
Leuk, maar een kleine opmerking. De Sterbai's eten voor zover ik weet, geen pleco voer. Ze zijn bij ons wel verzot op tabletjes zoals JBL Novo Tab of vergelijkbaar. Ze eten graag vlees.
Volgens mij geldt dat ook voor de Panda's.

Succes.
 
Pla zei:
De Sterbai's eten voor zover ik weet, geen pleco voer.
Dit kan natuurlijk niet zo worden gesteld. Genoeg 'pleco's' die hoofdzakelijk carnivoor zijn.
Komt allemaal vanwege de neiging van velen het merendeel van de Loricariidae maar gewoon 'pleco' te noemen.

~ Ivo
 
De Panda's lijken er wel in ge�nteresseerd, in dit geval in Novo Pleco tabletten, en er ook van te eten, maar niet met bijzonder veel enthousiasme (hoewel de ze er ook net pas in zitten). Ik zal zo nog een potje Novo Tab halen voor erbij. Dank voor de tip.

Net in de winkel nog een aantal andere kandidaten bekeken, maar ik heb besloten dat ik de Rasbora Galaxies toch te klein vindt (of althans de waarschijnlijk erg jonge exemplaren in de winkel), ben ook bang dat ze de aanzuiging van de pomp in de Rio 125 niet gaan overleven. De foto's die ik had opgezocht hebben me een wat verkeerd beeld gegeven over hun afmeting denk ik ook.

Van de L129 of 201 zie ik waarschijnlijk ook maar af. Ik denk dat het formaatverschil te groot is ten opzichte van de Cory's en het formaat van de midden- en bovenlaagbewoners die ik op het oog heb.

De Killi's die ze hadden vond ik er niet fantastisch uitzien, weinig kleurrijk en maakten een wat ongezonde indruk, ze hadden er ook niet genoeg.

Denk dat ik uiteindelijk voor een schooltje neon tetras of kegelvlekbarbelen ga maar, maar eerst even opzoeken of dat wel een match is met de overige bewoners.
 
Je zou de eerste niet zijn die zijn Corydoras ziet vermageren terwijl ze wel eten. Novopleco (heb je die onterechte kwalificatie weer) is vooral groenvoergebaseerd. Z�ker zorgen voor iets met hoofdzakelijk dierlijke bestanddelen. De L129 is volgens planetcatfish omnivoor, dus ook die mag mag dierlijk spul binnenkrijgen.

Waarom ben je bang dat de L129 te groot wordt ten opzichte van de medebewoners. Planetcatfish vermeldt een standard length van 70mm. Hij zou eigenlijk wel wat warmer moeten dan Corydoras panda en ringbandsnoekjes.
 
Mascha&Ivo zei:
Je zou de eerste niet zijn die zijn Corydoras ziet vermageren terwijl ze wel eten. Novopleco (heb je die onterechte kwalificatie weer) is vooral groenvoergebaseerd. Z�ker zorgen voor iets met hoofdzakelijk dierlijke bestanddelen. De L129 is volgens planetcatfish omnivoor, dus ook die mag mag dierlijk spul binnenkrijgen.

Waarom ben je bang dat de L129 te groot wordt ten opzichte van de medebewoners. Planetcatfish vermeldt een standard length van 70mm. Hij zou eigenlijk wel wat warmer moeten dan Corydoras panda en ringbandsnoekjes.

Voor de Corydoras heb ik inmiddels Novo Tabs gekocht, ook heb ik bij de tweede LFS dan toch maar de L129 aangeschaft, samen met 8 Epiplatys annulatus.

De Rasbora Galaxies zagen bij deze zaak een stuk beter uit, maar vond ze toch te klein voor mijn smaak. Uiteindelijk maar gekozen de vissen uit m'n Fluval Edge over te zetten. Het bestand komt daarmee uit op:

- 9x Tanichthys lini
- 8x Epiplatys annulatus
- 8x Corydoras panda
- 3x Otocinclus mariae
- 1x Hypancistrus Debilittera (L129)
- 1x Atyopsis moluccensis

Liefst zou ik ook alle vuurgarnalen overzetten, maar die vangen wordt een aanzienlijke uitdaging, dus al iemand daar nog tips voor heeft hoor ik het graag.

Hoe dan ook is de bak behoorlijk vol met bovenstaand bestand. Zodra het water wat is opgehelderd zal ik wat foto's plaatsen :).
 
Weemism zei:
[...]

Liefst zou ik ook alle vuurgarnalen overzetten, maar die vangen wordt een aanzienlijke uitdaging, dus al iemand daar nog tips voor heeft hoor ik het graag.

[...]
Heb het uiteindelijk opgelost door wat Novo Pleco tabletten, waarvan ik wist dat de vuurtjes er dol op zijn, in een klein glaasje in het ene aquarium te leggen. Steeds als er genoeg garnalen in zaten dekte ik het af en liet de ze los in het andere aquarium.

V��r:

2fKNTbwFCZLBOllnRlZlLXWGDmOqzSfu.jpeg

Na:

2fKNTbwFCZLBOllnRlZlLXWGDmOqzSfu.jpeg
 
Wat eerste foto's:


Inmiddels wat mos aan het hout vastgemaakt. Het ziet er nog wat onnatuurlijk uit met die plukjes, maar ik hoop dat het zichzelf over de stam verspreidt en het dan op elkaar aansluit.

Yi4sAoTFXiJ-_YbPufOv84RJ9EHkHmoO.jpeg


E�n van de Panda's lijkt nieuwsgierig uit het raam te kijken. Ze lijken het goed te doen na twee dagen, ondanks een onfortuinlijke fout mijnerzijds waarbij ��n Panda in het zakje was achtergebleven dat ik inmiddels in de prullenbak had gegooid. Daar heeft ie denk ik een minuut of 20 zonder water in gezeten, maar het wonderwel overleefd na eerst nog een avond versuft in het gras te hebben gelegen.

Yi4sAoTFXiJ-_YbPufOv84RJ9EHkHmoO.jpeg


Meteen nadat ik ze had overgezet uit de 46 liter nano begonnen de Chinese Danio's groepsgewijs de bak rond te zwemmen. Dit doen ze een paar keer per dag waarna ze zich weer individueel over de bak verspreiden. Achteraf gezien heb ik me verkeken op het uiteindelijke formaat van deze visjes, die, zoals sommigen op dit forum al hadden aangegeven, beter tot hun recht komen in een groter aquarium dan in een nano aquarium. Bovenin zwemmen nog een paar Pseudepiplatys annulatus. Ik denk dat ze nog wat moeten groeien, op kleur moeten komen en zelfverzekerder worden, ze hangen nu vooral vrij statisch direct onder het wateroppervlak waardoor je ze door de overkapping, die onder de waterlijn valt, vaak niet eens opmerkt.

Yi4sAoTFXiJ-_YbPufOv84RJ9EHkHmoO.jpeg


Ik heb inmiddels ook een groot deel van de vuurgarnalen kunnen overzetten met het truukje in de bovenstaande post, na initi�le terughoudendheid beginnen ze zich nu te verspreiden over de bak, zoals hier op het hout. Onderaan in de achtergrond is het silhouet van de Aziatische waaierhandgarnaal te zien die ik na het overzetten twee dagen kwijt was, maar nu een goed plekje lijkt te zoeken voor het afvangen van detritus.

Yi4sAoTFXiJ-_YbPufOv84RJ9EHkHmoO.jpeg


Nog een foto van 3 (van de in totaal 8) Corydoras Panda. Het gras aan de rechterkant wordt zeer gewaardeerd door de bewoners. Zowel enkele van de Corys als de Killi's en de garnalen vluchtten erin na het overzetten om er ongestoord bij te komen. Gisteravond was ik ook getuige van paargedrag van twee Corys (T positie) die vooral rond en in het gras plaatsvond.

Yi4sAoTFXiJ-_YbPufOv84RJ9EHkHmoO.jpeg


Ook de Oto's heb ik overgezet, en hoewel ik wat bevreesd was of ze het zouden overleven, omdat ze daar soms nog wel eens erg gevoelig voor lijken te zijn, hebben ze het alle drie overleefd en zijn heel actief. Hier deelt een ervan een Novo Pleco tab met een Cory.

Yi4sAoTFXiJ-_YbPufOv84RJ9EHkHmoO.jpeg


Tot slot nog een van de Killi's die zich wat lager waagt dan z'n soortgenoten, maar ik zie nu dat ook de rest al wat lager in de bak durft te komen tussen de nogal drukke Danio's.

Yi4sAoTFXiJ-_YbPufOv84RJ9EHkHmoO.jpeg


De L129 heb ik nog niet echt kunnen bewonderen, die heeft een mooie zitkuil voor zichzelf gegraven onder de stam. Ik leg 's avonds een Pleco tab bij de ingang neer voor het geval hij zich nog niet naar buiten durft te wagen, 's ochtends is de tab verdwenen dus neem aan dat ie wel gewoon eet. Ik denk dat het licht in de bak ook wat fel voor 'm is.

Mede om die reden wil ik de verlichting nog vervangen door een dimbare LED set van Tecatalantis, maar gezien de redelijk hoge investering wacht ik daar denk ik nog even mee tot ik helemaal in beeld heb wat ik precies wil. De Tecatlantis biedt bijvoorbeeld geen blauwe nachtstand die ik wel graag zou willen hebben.

Als jullie opmerkingen of suggesties hebben hoor ik het natuurlijk graag!
 
jessicapilon zei:
Leuk hoor en dan vooral de Danio s.
Waarom heb je 2 soorten bodem erin zitten??

De onderste laag is een voedingsbodem van Dennerle, de bovenste laag is de substraatlaag van afgeronde kiezel. Met deze voedingsbodem had ik goede ervaringen in m'n nanobak, maar daar was de substraatlaag een heel stuk dikker. Hier heb ik de fout gemaakt dat ik de substraatlaag van voor naar achter in dikte laat oplopen, maar dat niet met de voedingsbodem heb gedaan.

Gevolg is dat aan de voorkant de substraatlaag erg dun is en grondwoelers als de L129 en de Cory's dus tot aan de voedingsbodem komen tijdens het woelen, en daardoor de twee lagen zich met elkaar vermengen wat niet echt een mooi gezicht is.

Ik laat het maar even zo, tot het te lelijk wordt, dan maar een keer de hele bodem herzien.
 
Het water is nog steeds wat melkachtig, het is nu drie weken na het opstarten van de bak dus ik denk dat het nog bacteri�le bloei is.

Zojuist wel enkele van de Pseudepiplatys annulatus iets beter kunnen vastleggen, hier met op de achtergrond een Chinese Danio:

-R6B_-Rtra9yH6bxhENYnoZIKxS-CPc8.jpeg


Degenen die zich dieper in de bak wagen hangen meestal bij het hout rond:

-R6B_-Rtra9yH6bxhENYnoZIKxS-CPc8.jpeg


Maar de meesten houden zich alleen vlak onder het wateroppervlak op, ik weet niet of dit natuurlijk gedrag is of dat er misschien toch iets aan de hand is, ik ga er eens op zoeken.

-R6B_-Rtra9yH6bxhENYnoZIKxS-CPc8.jpeg


Tot slot nog een van de overgezette vuurgarnalen, omdat ie zo mooi poseerde :)

-R6B_-Rtra9yH6bxhENYnoZIKxS-CPc8.jpeg
 
Voor wat betreft die L129 is dit waar ik het tot dusver mee moet doen :):

maf9qgBR2U9OMrgQr9E6o0YNDRRP_K3G.jpeg

Ik hoop dat ie zich op een gegeven moment naar buiten waagt. Vraag me af wat de reden is dat ie dat nu niet doet, hij laat wel regelmatig z'n staart naar buiten hangen, en lijkt dus niet bang te zijn aangevallen te worden o.i.d. Wel is het grappig te zien dat ie z'n kuil onder het hout goed schoonhoudt als er weer eens een wolk van uitwerpselen of voedselresten naar buiten geblazen wordt.

M.b.t. de bak zelf stond ik vanmiddag bij de Hornbach alsnog op het punt twee Tecatlantis LED balken te komen, en als de controller er had gelegen die twee balken tegelijk kan aansturen had ik het ook gedaan, maar kon me inhouden in de hoop dat er iets beters op de markt komt tot de tijd dat m'n normale T5 lampen moeten worden vervangen. Voor nu heb ik twee Juwel HiFlex reflectoren gekocht om de lichtopbrengst te verhogen. Dat er standaard geen reflectoren bij Rio zaten, en een groot deel van de opbrengst van de lampen feitelijk dus alleen maar leidt tot opwarming van de kap i.p.v. licht in de bak, is trouwens wel een de mindere punten van de Rio 125 vind ik.
 
Fraaie bak!
Leuke bewoners.

Realiseer je wel dat die twee t5 lampen al vrij veel licht geven in de rio. Nu je ook nog reflectoren hebt bijgeplaatst heb je de lichtopbrengst ook nog vergroot. De planten vragen dan meer voeding/co2 en je L nummer laat zich dan wellicht bijna niet zien.
 
peterdenhaag53 zei:
[...]

Realiseer je wel dat die twee t5 lampen al vrij veel licht geven in de rio. Nu je ook nog reflectoren hebt bijgeplaatst heb je de lichtopbrengst ook nog vergroot. De planten vragen dan meer voeding/co2 en je L nummer laat zich dan wellicht bijna niet zien.

M'n idee erbij was dat ik ��n lamp zou kunnen uitschakelen, maar ik vind de extra opbrengst van de reflectoren toch wat tegenvallen op het eerste gezicht, dit zou meer dan 100% meer moeten zijn. Daarnaast heb ik inmiddels ook wat drijfplanten gekocht die een deel van het licht gaan blokkeren.

Maar ik moet het inderdaad in de gaten gaan houden, enerzijds of de Ancistrus zich de komende tijd gaat laten zien, ik denk inderdaad dat het toch te licht is voor 'm, en anderzijds hoe de planten het doen. Ik heb geen CO2 set, maar voeg tot dusver wel netjes wekelijks 12ml Profito en dagelijks 5ml Easycarbo toe.
 
In de gaten houden idd. Ik had ook eens een rio 125 met reflectoren en t5 en merkte dat dit echt wel een vracht licht is en de planten veel voedsel nodig hadden en co2. Anders kreeg ik een bak met algen. Licht bepaalt naar mijn idee de vraag naar voeding en co2 voor een groot gedeelte.
Drijfplanten is prima!
 
Ziet er goed uit.
Wat betreft de annulatus is het heel normaal dat ze zich aan het oppervlak bevinden want is namelijk een oppervlakte vis.
Je geeft het zelf al aan ivm de waas van het water dus let goed op de waterwaarden want je bent best snel van start gegaan met bewoners toevoegen.
 
Dank voor de opmerkingen. V.w.b. de waterwaarden, die hou ik inderdaad (twee-)dagelijks in de gaten met een meting. Tot dusver blijven de nitrietwaarden op 0, en ook de overige waarden zijn vergelijkbaar met wat ik in m'n nano had (en vallen ook binnen de gewenste marges). Ik realiseer me dat de NO2 piek tot in de vierde week kan komen, dus tot die tijd blijf ik sowieso meten, en daarna ook nog periodiek.

Wel heb ik direct na het in gebruik nemen van de bak drie dagen een bacteriestarter toegevoegd (zoals aangegeven in de gebruiksindicatie), wat slakken toegevoegd, en de bak vervolgens twee weken met rust gelaten. Afgaande op de waarden lijken de bacteri�n inmiddels gesettled, maar ik besef me dat de belasting van de bak in korte tijd sterk is toegenomen en daardoor ineens weer uit balans kan raken.

Van de annulatus wist ik inderdaad dat het oppervlaktevissen waren, en heb ze daar ook op uitgezocht i.v.m. de verdeling per laag, maar dat ze in eerste instantie ook echt direct onder het oppervlak leken te blijven hangen had ik geen rekening mee gehouden. Maar ik zie nu dat een aantal (in het begin ��n, toen twee en nu zie ik er al meerdere) zich wat lager beginnen op te houden, het zal wellicht ook gewenning zijn geweest, zeker tussen de brutalere Danio's.
 
Ik heb zelf ook de annulatus in mijn Rio 125, al anderhalf jaar, en het zijn echte oppervlakte vissen die net onder het wateropvlak blijft. Af en toe zakt er wel eens een naar beneden, maar veel zal je ze daar niet zien. Dus puur normaal gedrag hoor wat ze vertonen. Drijfplanten zullen ze ook wel erg waarderen ;)

Maar verder een leuk bakje met een leuk visbestand :thumbs:
 
Seabait zei:
Ziet er goed uit.[...]

Je geeft het zelf al aan ivm de waas van het water dus let goed op de waterwaarden want je bent best snel van start gegaan met bewoners toevoegen.
Je opmerking triggerde me om toch nog even de NO2 te checken m.b.v. een druppeltest i.p.v. de strips die ik normaal gebruik. Inderdaad zat de nitriet hoger dan de strips in eerste instantie deden geloven, niet 0 maar 0,5 mg/l. Gelijk dus maar een 30L waterwissel gedaan en nog een dosering Nitrivec. Komende dagen nog maar extra in de gaten houden dus.

Dank ook voor jullie ervaringen met de annulatus, een gerustelling te weten dat het natuurlijk gedrag is.
 
De laatste post van vandaag, het begint nu een beetje te obsessief te worden haha :), maar ik ontdek zojuist twee Corydoras eitjes! Normaal worden de eitjes in groepen gelegd kennelijk, als ik de plaatjes op Google zie althans, maar in mijn geval zijn het twee individuele eitjes op twee verschillende plekken.

eWkyIpJgj0vVCAFUTzUMxiatUQU6h45W.jpeg

eWkyIpJgj0vVCAFUTzUMxiatUQU6h45W.jpeg

De Cory's zitten er pas 5 dagen in, dus ik hoop dat het een teken is dat ze zich prettig voelen in de bak!
 
Ik heb bij de Panda ook wel dat de vrouw ze overal neerlegt als ze wordt achtervolgt door enkele mannen.
Daarna gaan ze uitgebreid met zn allen aan tafel jammer genoeg.
 
Het water is inmiddels opgeklaard, en ook de NO2 waarden lijken nu onder controle. Na een piek van rond de 0,5mg/l is deze nu dalende, en hoop dat nitrietcyclus na 4 weken nu rond is. Zal de komende tijd wel nog regelmatig blijven checken.

De planten zijn enorm gegroeid in de afgelopen maand, dus tijd voor een nieuw overzichtje :)

6KzA53_-MYWp5beC4NWxvzpmMqL7AdSO.jpeg


Ik laat m'n plan om de T5 lampen door LED balken te vervangen voorlopig maar even varen. Wel heb ik bij de ledstripkoning.nl een waterdichte strip blauwe leds gekocht van 50 cm. De strip past mooi, vastgeplakt op de dwarsbalk tussen de twee TL's.

6KzA53_-MYWp5beC4NWxvzpmMqL7AdSO.jpeg


Als het licht 's avonds uitgaat blijven de leds branden als maanlichtsimulatie. Het geeft me de gelegenheid om de L129 te observeren, deze laat zich overdag helaas nog steeds niet zien.

Hoewel ik een simpele schuifdimmer erbij had besteld werd er een aanraakgevoelige inbouwdimmer geleverd. In eerste instantie niet zo blij mee aangezien ik geen plek heb om 'm in te bouwen, maar op deze manier, naast het aquarium, kan het ook:

6KzA53_-MYWp5beC4NWxvzpmMqL7AdSO.jpeg

Alles bij elkaar, 50cm strip, voeding, dimmer en verzendkosten was het �36,40, voorlopig m'n laatste investering.

Ik ben niet zo goed in het onthouden van plantnamen, dus als iemand het weet mag ie het roepen, maar deze (moeras?)plant doet het erg goed, nauwelijks blad verloren, en je ziet 'm elke dag groeien. Achteraf gezien heb ik 'm alleen op een niet zo handige plaats neergezet, vlak bij de uitstroom van de pomp. Nog even kijken hoe dat uitpakt.

6KzA53_-MYWp5beC4NWxvzpmMqL7AdSO.jpeg


Ook deze doet het goed, en begint nu ook te 'kruipen'. Helaas wordt dit gras wel wat hoger dan ik op had gerekend, maar de Cory's en garnalen (en in het begin ook de Killi's) lijken er dankbaar gebruik van te maken als plek om zo nu en dan in weg te kruipen.

6KzA53_-MYWp5beC4NWxvzpmMqL7AdSO.jpeg


Ook het mos lijkt goed te zijn aangeslagen, er zitten kleine scheutjes aan de uiteinden van de strengen, en het is mooi van kleur. Hopelijk gaat het op termijn mooi over het hout kruipen.

6KzA53_-MYWp5beC4NWxvzpmMqL7AdSO.jpeg


Tot slot nog m'n laatste aanschaf qua planten, ook hier ben ik de naam van vergeten, maar ze groeien goed. Ik denk dat ik de wortels op een gegeven moment zal moeten snoeien, sommigen reiken al halverwege de bak naar beneden.

6KzA53_-MYWp5beC4NWxvzpmMqL7AdSO.jpeg

De Vallisneria lijkt het van de planten nog het minst te doen, deze groeit niet hard, maar in verhouding tot de beginfase in m'n nano sterft er gelukkig wel veel minder blad af. De plant maakt wel scheuten, en ik hoop dat de groei op een gegeven moment ook nog inzet.

V.w.b. de vissen is er, behalve de drie killi's die op dag ��n helaas in het filter aan hun eind zijn gekomen, tot dusver gelukkig geen uitval geweest, en zoals hierboven al gepost zijn de Cory's ook al eitjes aan het afzetten. Hoop dus dat de bak nu in evenwicht begint te komen.

Als jullie opmerkingen of suggesties hebben hoor ik het natuurlijk weer graag!
 
Dit monstertje ontbrak tot dusver nog. Hij liet zich sinds het overzetten vanuit de Edge in de Rio niet veel zien, maar hij (zij trouwens) lijkt zich wat meer op z'n gemakt te voelen nu, en zit sinds vandaag weer gewoon in het volle licht op het hout in het water te scheppen met z'n waaiertjes.

-mfb7YXljwSImsXGEC2gSgjfWKZEuWeM.jpeg

Ik had er bijna een tweede (en liefst een derde) bijgekocht, het was de laatste die ze hadden, maar het beestje ging al in de winkel op z'n rug liggen in het zakje. Stress zei de verkoper, was normaal, maar niettemin garantie tot aan de deur. Maar niet gedaan dus, en wacht wel de nieuwe levering af.
 
Nog een fotootje hoe het er nu uitziet als het licht uitgaat en de leds blijven branden. Het staat ietwat fel op de foto, maar de intensiteit is regelbaar naar heel subtiel, waarbij het ook veel minder blauw is, en ook echt wel een beetje op maanlicht lijkt.

_nnTf_4Ts_Al-4KzvrSflNunIIQTYm-Y.jpeg
 
Voor de volledigheid m'n huidige en definitieve bestand nu ik ook de kenmerken van de vissen bij meerdere bronnen heb opgezocht:

fAUIGTSVDpf6sU-NVplFaKoevRZ0o6oE.jpeg

Achteraf gezien is de keuze voor de ringbandsnoekjes misschien een wat minder gelukkige geweest gezien hun wens voor een nogal lage waterhardheid en zuurgraad. Hun maximaal gewenste hardheid is lager dan de laagst gewenste hardheid van bijvoorbeeld de Oto's, vuurgarnalen en de waaierhandgarnaal van 8dHG, wat momenteel ook de hardheid van mijn aquariumwater is.

Voortplanting van deze visjes zal al helemaal niet aan de orde zijn (hoewel ik daar niet echt op zit te wachten) aangezien hiervoor een zelfs nog lagere hardheid van tussen de 3 en 6dGH noodzakelijk is. Ik hoop vooral dat een langduriger blootstelling aan hoger dan voor hun ideale hardheid ze niet te veel kwaad doet, zeker ook omdat m'n water een zuurgraad heeft tussen de 7,2 en 7,6PH, terwijl ze maximaal 6,5 lijken te kunnen verdragen. Als iemand ervaring heeft of hierdoor potentieel problemen te verwachten zijn met de ringbandsnoekjes (en welke) hoor ik het graag.

Voor de Danio's lijkt er daarnaast geen ideale temperatuuroverlapping mogelijk. Ik heb ze min of meer uit noodzaak overgezet uit de Nano, maar hun betrekkelijk lage gewenste maximum temperatuur van ca 23 graden komt niet overeen met de door de L129 gewenste minimale temperatuur van 24 graden. Het scheelt niet heel veel, maar op lange termijn is dit mogelijk niet bevorderlijk voor de gezondheid van de Danio's. Ook als iemand daar ervaringen of inzicht in heeft hoor ik het graag.
 
Jornooo zei:
Prachtig stuk hout! En mooie bak!
Dat blauwe licht :O
Dank!


Weemism zei:
[...]
Achteraf gezien is de keuze voor de ringbandsnoekjes misschien een wat minder gelukkige geweest gezien hun wens voor een nogal lage waterhardheid en zuurgraad. Hun maximaal gewenste hardheid is lager dan de laagst gewenste hardheid van bijvoorbeeld de Oto's, vuurgarnalen en de waaierhandgarnaal van 8dHG, wat momenteel ook de hardheid van mijn aquariumwater is.

Voortplanting van deze visjes zal al helemaal niet aan de orde zijn (hoewel ik daar ook niet echt op zit te wachten) aangezien hiervoor een zelfs nog lagere hardheid van tussen de 3 en 6dGH noodzakelijk is. Ik hoop vooral dat een langduriger blootstelling aan hoger dan voor hun ideale hardheid ze niet te veel kwaad doet, zeker ook omdat m'n water een zuurgraad heeft tussen de 7,2 en 7,6PH, terwijl ze maximaal 6,5 lijken te kunnen verdragen. Als iemand ervaring heeft of hierdoor potentieel problemen te verwachten zijn met de ringbandsnoekjes (en welke) hoor ik het graag.
[...]

Niemand die iets kan zeggen m.b.t. m'n vragen over eventueel te verwachten problemen met de ringbandsnoekjes i.v.m. de niet ideale waterwaarden en mogelijke gevolgen daarvan?
 

Terug
Bovenaan