Juwel Rio 180 van Hoogheid


Hoogheid

Well-known member
Lid geworden
1 maart 2018
Berichten
1,639
Leeftijd
34
MVIMG_20191026_230958-01.jpeg

Juwel Rio 180 2x 45w T5 (JBL Solar Color & Nature)

Ik kwam deze bak met Eheim Professionel 3 (2071) pomp tegen voor 120,- euro en was drie jaar oud. Ik heb momenteel de pomp van mijn oude Rio 180 meedraaien met de nieuwe pomp (die ook al ingedraaid is, maar toch voor de zekerheid). Mijn vorige Rio 180 (uit 2001) begon het langzaam maar zeker te begeven. De kitranden begonnen los te laten en ik durfde het niet aan om dit nog langer aan te kijken.

Ik heb voor morgen op de planning staan om de voorgrond te beplanten met Monte Carlo en wat verder vanaf het glas Monte Carlo gemengd met Naaldgras. Ik heb vier potjes van ieder plantje klaar staan in een ander aquarium.

Dit aquarium wil ik gaan vullen met vuurgarnalen ik heb er momenteel ca. 150 in een andere bak dus dat is een mooi aantal om mee te beginnen in deze bak. Omdat ik de planten, het hout de pomp en de helft van het water heb overgenomen uit het vorige aquarium durf ik het aan om de vuurgarnalen komende week al over te gaan zetten.

Vragen, opmerkingen, klachten of tips? Ik hoor het heel graag!
 
Mooi begin Hoogheid en zorg wel voor een filterguard voor de garnaaltjes.
 
Leuke bak, ben je niet bang dat je garnalen in het filter komen? ikzelf gebruik daar een shrimpguard voor :
Bedankt voor je compliment. En daar was ik dus wel bang voor. Al moet ik zeggen dat ik voorheen eens in de zoveel tijd alle garnalen uit het filter haalde en ze weer terug gooide het aquarium in.
 
Bedankt voor je compliment. En daar was ik dus wel bang voor. Al moet ik zeggen dat ik voorheen eens in de zoveel tijd alle garnalen uit het filter haalde en ze weer terug gooide het aquarium in.
Ja die shrimpguard gebruik ik in 2cubes en heb nooit garnalen in mijn filter zitten, zijn bij ome ali te koop
 
Mooie opzet zo. wel wat symetrisch maar soms kan dat juist mooi zijn.
 
Een rio 180 als garnalenbak. Zo dan, geen half werk :)

Ik zie het idee qua inrichting, en ondanks (of dankzij) de symetrie kan het wel eens heel leuk uitpakken :) Maar ik denk dat je ook met een simpele zwarte folie erachter heel veel zal bereiken, qua uiterlijk van de bak. En ik zou ook de buizen en leidingen camoufleren.
 
Coole bak. Mooi licht ook!
 
We zijn weer enkele weken verder en er is in de tussentijd een hoop veranderd en toegevoegd aan het aquarium. Ik zal spoedig een update plaatsen! :foto:


Mooie opzet zo. wel wat symetrisch maar soms kan dat juist mooi zijn.
Bedankt voor je compliment. De symetrie is geen toeval. Dat is een bewuste keuze geweest. Ik was zelf ook erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken als de bak eenmaal is ingegroeid. We gaan het meemaken!

Een rio 180 als garnalenbak. Zo dan, geen half werk :)

Ik zie het idee qua inrichting, en ondanks (of dankzij) de symetrie kan het wel eens heel leuk uitpakken :) Maar ik denk dat je ook met een simpele zwarte folie erachter heel veel zal bereiken, qua uiterlijk van de bak. En ik zou ook de buizen en leidingen camoufleren.
"Een goed begin is het halve werk maar hoogmoed komt voor de val dus een gewaarschuwd mens telt voor twee."
Ik wilde het inderdaad eens goed gaan aanpakken. Ik heb eerder een Rio 180 gevuld met garnalen maar dat was geen enorm succes door de andere vissen in het aquarium die wel eens een garnaaltje weg snoepte. Nu start ik de bak zonder vissen met 100+ garnaaltjes er in en voeg ik later een keer vissen toe. Mochten jullie hier leuke tips en ideeën over hebben zijn die van harte welkom!

Coole bak. Mooi licht ook!
Thanks Flappie!
De lampen zijn JBL Solar Natur en Solar Color (45 watt, T5 TL)
 
Tijd voor een update!
Het is vandaag precies een maand geleden dat de bak is gestart. Ik ben er zelf erg tevreden over. De planten doen het erg goed en de CO2 lijkt inmiddels ook goed afgesteld te zijn. Ik heb na twee weken voorin de bak monte carlo geplant en op 1/3 vanaf de voorkant tot achterin heb ik naaldgras gemengd met monte carlo geplant. Dit is ondertussen al aardig aangeslagen en heb ik vorige week voor het eerst gesnoeid. De groei in de breedte lijkt hierdoor aardig gestimuleerd te zijn en het begint de bodem nu aardig te bedekken. Ook heb ik de overige planten in het aquarium al een keer flink mogen snoeien.

Tips of vragen? Laat het me vooral horen. Samen komen we verder!

IMG_20191124_195532-01.jpeg


"...En ik zou ook de buizen en leidingen camoufleren."
Het was de bedoeling dat de planten de gehele achterkant gaan bedekken. Zoals je op de foto kunt zien begint dit ook al aardig te lukken. Al is de spraybar links bovenin natuurlijk moeilijk weg te werken lijkt mij.

Hoogheid, zou het mogelijk zijn om een lakei een nieuwe foto te laten schieten? Ik ben wel benieuwd hoe het er nu uit ziet!
Goed dat je het zegt hoor. Ik hik hier al een paar dagen tegenaan maar jouw idee om het weer ouderwets uit te besteden kwam als geroepen. Ik heb direct de laatste lakei op pad gestuurd en zojuist een foto laten maken!

Dankjewel. Als je tips of suggesties hebt hoor ik het natuurlijk graag!

Die zijn ontslagen met de laatste ontslagronde ;)
Bezuinigen, bezuinigen. Maar never change a winning team. Het blijven lastige dilemma's.
 
Wat een verschil zeg! Mooi hoor.
 
Tips of vragen? Laat het me vooral horen. Samen komen we verder!
Dankjewel. Als je tips of suggesties hebt hoor ik het natuurlijk graag!
Ik vind het vooral veel van hetzelfde en zou zelf wat meer varieren in kleuren, en zoals Ton al zei: varieren in hoogtes, cryptocorynesoorten heb je bijv. ook in het roodbruin, die breken dan de zichtlijn
 
Misschien nog wat hoogte verschil aanbrengen in de scape, dat doet vaak goed aan het aanzicht.
Leuk dat je dat zegt. Ik wilde inderdaad achterin de bak flink gaan ophogen om meer hoogteverschil te maken. Dit was namelijk de opzet van de bak maar door de groei van de planten is dit weggevallen. Al doende leert men. Ik ben van plan komende week ergens flink wat op te gaan hogen achterin.
Wat een verschil zeg! Mooi hoor.
Ik vind het vooral veel van hetzelfde en zou zelf wat meer varieren in kleuren, en zoals Ton al zei: varieren in hoogtes, cryptocorynesoorten heb je bijv. ook in het roodbruin, die breken dan de zichtlijn
Suggesties wat betreft planten zijn van harte welkom. Er zitten inderdaad redelijk eentonige planten in deze bak op dit moment. Ik wil graag meer donkere/rode planten in de bak gaan plaatsen dus mocht je leuke ideeën hebben dan hoor ik het graag!
 
Wordt mooi zeg, en wat groeit alles lekker snel!
 
Mooie bak, hou ik wel van. Lekker wild en een natuurlijke look.
Niet zo kunstmatig in rijtjes zeg maar.
Ik zeg: toppie :thumbs:
 
Suggesties wat betreft planten zijn van harte welkom. Er zitten inderdaad redelijk eentonige planten in deze bak op dit moment. Ik wil graag meer donkere/rode planten in de bak gaan plaatsen dus mocht je leuke ideeën hebben dan hoor ik het graag!
Ja zoals ik al zei, je hebt cryptocorynesoorten die bruinrood van kleur zijn en het prima doen in de middenzone, namen kan ik je helaas niet bij helpen, foto's eventueel wel want heb hier ook die cryptocorynesoort staan.
 
Tijd voor een update!
Het is vandaag precies een maand geleden dat de bak is gestart. Ik ben er zelf erg tevreden over. De planten doen het erg goed en de CO2 lijkt inmiddels ook goed afgesteld te zijn. Ik heb na twee weken voorin de bak monte carlo geplant en op 1/3 vanaf de voorkant tot achterin heb ik naaldgras gemengd met monte carlo geplant. Dit is ondertussen al aardig aangeslagen en heb ik vorige week voor het eerst gesnoeid. De groei in de breedte lijkt hierdoor aardig gestimuleerd te zijn en het begint de bodem nu aardig te bedekken. Ook heb ik de overige planten in het aquarium al een keer flink mogen snoeien.

Tips of vragen? Laat het me vooral horen. Samen komen we verder!

Bekijk bijlage 284345


Het was de bedoeling dat de planten de gehele achterkant gaan bedekken. Zoals je op de foto kunt zien begint dit ook al aardig te lukken. Al is de spraybar links bovenin natuurlijk moeilijk weg te werken lijkt mij.


Goed dat je het zegt hoor. Ik hik hier al een paar dagen tegenaan maar jouw idee om het weer ouderwets uit te besteden kwam als geroepen. Ik heb direct de laatste lakei op pad gestuurd en zojuist een foto laten maken!


Dankjewel. Als je tips of suggesties hebt hoor ik het natuurlijk graag!


Bezuinigen, bezuinigen. Maar never change a winning team. Het blijven lastige dilemma's.

Een opmerking over je spraybar. Je zou er beter aan doen om dit ding tegen je wateroppervlak te zetten. Verder zou ik de gaatjes ietwat naar beneden richten. Zelf zou ik ook kiezen voor een minder opvallende kleur. De keuze voor de achterwand om een spraybar over de gehele lengte te bevestigen vind ik een nog betere plek om een zo goed mogelijk stroomverdeling te krijgen. Je krijgt, wanneer je de spraybar zo dicht mogelijk bij het wateroppervlak met de gaatjes zo'n 30 graden naar beneden gericht, een kaatsing met de voorruit die je stroming naar beneden drukt en via de bodem terug naar achter voert. Waar ze weer boven komt. De krijgt zo een spiraalvormige beweging richting je aanzuiging die je bemesting op elke plek in je bak brengt. Met name de bodem is normaal een plek waar weinig beweging in het water zit die je zo prima kan verbeteren. Zo'n spraybar kan je zelf eenvoudig maken van pvc buis. Ik zelf heb gekozen voor onopvallend transparant PVC.
 
Dat groeit lekker, goed bezig :thumbs:
Een zwarte sparaybar is denk ik mooier, dan zie je niet zo snel dat ie vies wordt, al is die transparantie die je nu hebt eigenlijk ook wel goed, door de aanslag heeft ie een schutkleur gekregen.
 
Ik gebruik de Eheim installatieset 1 en 2 en die buizen zijn ook niet erg zichtbaar. Dat groene staat inderdaad minder fraai.
 
Het is weer tijd voor een update!
Allereerst heel erg bedankt voor alle lovende reacties en de tips die ik heb mogen ontvangen, dit doet mij erg goed! :iloveyou:


MVIMG_20191219_073724-01.jpeg

Bovenstaande foto is gemaakt op: 5-12-2019
Naar aanleiding van de tip die ik kreeg van Ton ben ik aan de slag gegaan en heb ik flink wat grind achterin de bak bijgestort om een verhoging naar achteren te maken. Terwijl ik dit aan het doen was zag ik het pad in het midden op de foto in mijn gedachten ontstaan en ben die dan ook direct gaan aanleggen. Na het aanleggen van dit pad heb ik dit een paar weken aangekeken en begon toen met het idee te spelen om wat extra paden aan te gaan leggen. Ik kreeg het plaatje in mijn hoofd om op 1/3 vanaf links en op 1/3 vanaf rechts ook twee paden aan te gaan leggen naar achteren toe om op die manier meer dieptewerking en speelsheid in de bak te weeg te brengen. Hier ben ik de afgelopen week mee aan de slag geweest en daarvan is hier onder het resultaat te bewonderen. De paden zijn zeker nog niet af, maar het begin is gemaakt. Ook hier ontvang ik graag weer reacties op van jullie! Tips en/of ideeën zijn van harte welkom.
Ik ben momenteel nog een beetje aan het zoeken naar de juiste balans tussen voeding, licht en CO2 maar dat is momenteel een kwestie van fine-tuning dus we zijn aardig op weg heb ik het idee.

mvimg_20191222_190040-01-jpeg.285716


"Misschien nog wat..."
Bedankt voor deze tip Ton, zoals je kunt zien ben ik begonnen met het aanbrengen van wat meer hoogte in de achtergrond en heb toen even een tijdje aangekeken wat dit deed met het totale aanzicht. Het was een ware verbetering en enkele weken later heb ik de verhoging nog hoger gemaakt en verder uitgewerkt de breedte in.

Mooie bak, hou ik wel van. Lekker wild en een natuurlijke look.
Niet zo kunstmatig in rijtjes zeg maar.
Ik zeg: toppie :thumbs:
Heel erg bedankt voor je compliment! Dan ben ik toch heel benieuwd wat je er nu van gaat vinden. De aangelegde paden zijn natuurlijk super kunstmatig en hierdoor is de bak wel meer in hokjes verdeelt. Ieder hokje bevat een mix aan planten waardoor ik zelf denk dat de wilde en natuurlijke look enigszins behouden is gebleven maar ik ben erg benieuwd hoe jij hier tegenaan kijkt!

"Een opmerking over je spraybar. Je zou er beter aan doen om..."
Ik ben vrij snel na het lezen van jouw reactie aan de slag gegaan met de spraybar. Ik heb de spraybar zoals jij ook schrijft ongeveer 30 graden naar beneden gericht en wat hoger geprobeerd op te hangen. Het vervangen van de spraybar is iets dat ik in overweging neem samen met het herplaatsen langs de achterzijde. Dit omdat ik dan de spraybar en de bochten wil/moet vervangen. Het is nu niet mogelijk om de spraybar langs de achterzijde vast te maken. Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat dit wel een verschil zal maken in het verspreiden van het water/voedingsstoffen voor de planten.

Dat groeit lekker, goed bezig :thumbs:
Een zwarte sparaybar is denk ik mooier, dan zie je niet zo snel dat ie vies wordt, al is die transparantie die je nu hebt eigenlijk ook wel goed, door de aanslag heeft ie een schutkleur gekregen.
Ik heb nu een groene spraybar. Aan de rechterkant is uitstroom van de tweede pomp. De pomp met spraybar maakt nu een mooie stroming en een betere CO2 oplossing onderwater langs de voorruit en de andere pomp zorgt voor een mooie lichte rimpeling op het water en een hele lichte stroming aan het wateroppervlak.

Ik gebruik de Eheim installatieset 1 en 2 en die buizen zijn ook niet erg zichtbaar. Dat groene staat inderdaad minder fraai.
Bedankt voor de tips voor de installatieset 1 en 2. Dat het groene minder fraai staat ben ik helemaal met je eens. Wie weet gaan we dat dus vervangen in de toekomst.
 

Bijlagen

  • MVIMG_20191222_190040-01.jpeg
    MVIMG_20191222_190040-01.jpeg
    43.8 KB · Weergaven: 3,342
Daar maak ik even een kniebuiging voor ;)k
 

Terug
Bovenaan