Juwel Rio 180


nee, je moet het af en toe onderhouden, zelf vervang ik wel de fijne watten om de zoveel tijd
 
als je chemisch gaat filteren moet je ook om de zoveel tijd vervangen maar dat doe ik niet
 
nee, je moet het af en toe onderhouden, zelf vervang ik wel de fijne watten om de zoveel tijd
Oke dat klinkt goed. Maar dit moet wel met een intern filter toch?
Misschien rare vraag, waarom moet het dan met een extern filter niet?
 
Hoef je bij een extern filter niks te vervangen/na te vullen dan?
Normaliter kun je af en toe de sponzen wat lichtjes uitspoelen en het andere substraat als je dat gebruikt ook. In principe gaan sponzen mee tot ze uitelkaar vallen ondanks dat fabrikanten soms graag zien dat je de sponzen vervangt.
 
Maar als ik het zo lees wordt een extern filter wel echt aanbevolen dus?
Ik heb even gekeken naar de prijzen van de Sublime serie :oopss:
 
Maar als ik het zo lees wordt een extern filter wel echt aanbevolen dus?
Ik heb even gekeken naar de prijzen van de Sublime serie :oopss:
Ja, t kost wat dan hebbie ook wat en ja, met een externe filter heb je veel meer mogelijkheden qua filtering
 
Wij zijn begonnen (nou ja, qua meterbak) met een rio180. Die had tl-licht. Iedereen klaagde altijd dat dat tl-licht te weinig was, niet voldoende voor mooie, bijzondere, lichtminnende planten.

Inmiddels, met de led lampen, heeft juwel zich dat commentaal blijkbaar aangetrokken. De standaard aquaria zoals de rio, hebben een forse bak licht die alleen met behoorlijk wat kennis en materiaal in orde te houden is.
Fijner voor liefhebbers van lichtminnende planten, soms. Voor mensen die een makkelijkere bak willen is het lastig. Snel alg door teveel licht.

Wij kochten onze rio180 nieuw en hebben er zo'n 3 tot 4 jaar van genoten (hebben wel al snel het binnenfilter eruit gehaald en vervangen door eerst 1, daarna 2 externe filters).

Daarna zijn we overgestapt op een eheim proxima.

Dat bleek een heel andere bak.

De maten (50 diep en 50 hoog) bleken veel meer mogelijkheden te geven qua inrichting. Het zag er ook mooier uit met de dieptewerking. Er zat geen filter bij, maar dat hadden we al. Het licht (bij ons tl) bleek veel meer te doen voor de planten, zonder voor algen te zorgen. De kwaliteit (12mm glas en zeer solide meubel, en echt erg mooie praktische glazen dekplaten, was duidelijk 3 stappen omhoog vanaf de Rio.

Als ik weer moest beginnen zou ik waarschijnlijk gelijk voor de eheim gaan, maar we hebben erg veel plezier gehad van de Rio. We hebben er ook veel van geleerd.

Wat betreft de kwaliteit... Als ik kijk naar de ervaringen hier, op dit forum, lijkt het alsof je veel jaren wat aan je Rio kan hebben, als ook aan andere, wat hoger segment bakken. Ik gok dat je met een Rio wat meer kans loopt op eerdere trammelant qua lekkage bijvoorbeeld, maar kans is niet hetzelfde als zeker. Ook bij duurdere bakken heb je kans op voortijdige lekkage of schade, maar ik gok dat die kans iets lager ligt.



Tot zover mijn duit :)

Veel succes en plezier met je nieuwe aquarium.

Aanvulling, ik zag pas nog een topic over de verschillen tussen een bak. Ik raadde daar ook erg enthousiast de Eheim Proxima aan. Daarbij kwam commentaar dat voor sommige vissoorten een aquarium hoger dan 50cm handiger is (lees, bijvoorbeeld maanvissen). Dat kan een overweging zijn, en is denk ik de moeite waard om vooraf goed te overdenken. Het onderhoud van zulke bakken is vaak weer lastiger, de gemiddelde Nederlander zal dat met huishoudtrap doen denk ik.
 
Wij zijn begonnen (nou ja, qua meterbak) met een rio180. Die had tl-licht. Iedereen klaagde altijd dat dat tl-licht te weinig was, niet voldoende voor mooie, bijzondere, lichtminnende planten.

Inmiddels, met de led lampen, heeft juwel zich dat commentaal blijkbaar aangetrokken. De standaard aquaria zoals de rio, hebben een forse bak licht die alleen met behoorlijk wat kennis en materiaal in orde te houden is.
Fijner voor liefhebbers van lichtminnende planten, soms. Voor mensen die een makkelijkere bak willen is het lastig. Snel alg door teveel licht.

Wij kochten onze rio180 nieuw en hebben er zo'n 3 tot 4 jaar van genoten (hebben wel al snel het binnenfilter eruit gehaald en vervangen door eerst 1, daarna 2 externe filters).

Daarna zijn we overgestapt op een eheim proxima.

Dat bleek een heel andere bak.

De maten (50 diep en 50 hoog) bleken veel meer mogelijkheden te geven qua inrichting. Het zag er ook mooier uit met de dieptewerking. Er zat geen filter bij, maar dat hadden we al. Het licht (bij ons tl) bleek veel meer te doen voor de planten, zonder voor algen te zorgen. De kwaliteit (12mm glas en zeer solide meubel, en echt erg mooie praktische glazen dekplaten, was duidelijk 3 stappen omhoog vanaf de Rio.

Als ik weer moest beginnen zou ik waarschijnlijk gelijk voor de eheim gaan, maar we hebben erg veel plezier gehad van de Rio. We hebben er ook veel van geleerd.

Wat betreft de kwaliteit... Als ik kijk naar de ervaringen hier, op dit forum, lijkt het alsof je veel jaren wat aan je Rio kan hebben, als ook aan andere, wat hoger segment bakken. Ik gok dat je met een Rio wat meer kans loopt op eerdere trammelant qua lekkage bijvoorbeeld, maar kans is niet hetzelfde als zeker. Ook bij duurdere bakken heb je kans op voortijdige lekkage of schade, maar ik gok dat die kans iets lager ligt.



Tot zover mijn duit :)

Veel succes en plezier met je nieuwe aquarium.

Aanvulling, ik zag pas nog een topic over de verschillen tussen een bak. Ik raadde daar ook erg enthousiast de Eheim Proxima aan. Daarbij kwam commentaar dat voor sommige vissoorten een aquarium hoger dan 50cm handiger is (lees, bijvoorbeeld maanvissen). Dat kan een overweging zijn, en is denk ik de moeite waard om vooraf goed te overdenken. Het onderhoud van zulke bakken is vaak weer lastiger, de gemiddelde Nederlander zal dat met huishoudtrap doen denk ik.
Ik lees vaak dat maanvissen nog een grotere bak nodig hebben 🤷‍♂️

Maar bedankt voor alle info.
En eerlijk, ik ben wel even de weg kwijt om nu te besluiten welke bak ik moet gaan nemen. Ik vind het erg lastig om een goed besluit te nemen.
Ik ben bang dat ik spijt krijgen van de rio 180 gezien de meeste het filter en verlichting direct gaan aanpassen. Maar de andere aquariums zijn best aan de prijs. En ik vind niet erg om meer te betalen, maar dan moet ik er wel van overtuigd zijn dat ik iets goed koop waaraan ik niet direct allerlei aanpassingen moet doen.
 
De interne filters van Juwel worden vaak vervangen inderdaad maar ja ook de losse interne filters van Aquatlantis hoor. Een externe is mooier en beter.
Ik zou rustig een overweging maken want als je hem eenmaal hebt staan zit je eraan vast voor vele jaren.
 
Ik zou rustig een overweging maken want als je hem eenmaal hebt staan zit je eraan vast voor vele jaren
Dit is precies wat ik bedoel.
Maar ik heb geen overzicht wat verstandige keuzes zijn. Het mooiste is dat je een lijstje hebt wel verschillende combinaties waaruit je kan kiezen/overwegen.
Of ben je bijvoorbeeld met een Sublime wel in één keer klaar?
 
Dit is precies wat ik bedoel.
Maar ik heb geen overzicht wat verstandige keuzes zijn. Het mooiste is dat je een lijstje hebt wel verschillende combinaties waaruit je kan kiezen/overwegen.
Of ben je bijvoorbeeld met een Sublime wel in één keer klaar?

Misschien is het een idee om het van een andere kant te bekijken.

Veruit het meeste geld in deze hobby hebben wij uitgegeven aan dingen waarvan we snel zagen dat het niet was wat we nodig hadden.

Ik zie het hier op het forum ook vaak gebeuren.

* Ik wil een rio180 en koop die.
* Ik denk dat planten handig zijn en ik koop er een aantal die ik mooi vind.
* Er zit al een filter in het aquarium, dat zal goed zijn toch?
* Mensen zeggen dat mooie planten veel licht nodig hebben, ok, ik zorg voor erg veel licht, dan doen mijn planten het mooi.
* Hee, iemand zegt dat een voedingsbodem zo handig is, dat neem ik ook.

Dat zijn maar zo wat dingen die je hier vaak voorbij ziet komen.


Misschien is het handig eerst wat dingen voor jezelf op de rij te zetten.

Hoeveel ruimte heb je voor je aquarium in je huis? De meeste mensen vervangen vlot hun eerste aquarium door een grotere. Een groter aquarium is meer stabiel qua waterwaarden en het biedt meer mogelijkheden voor diverse vissoorten.

Wat wil je maximaal uitgeven aan een aquarium? Mijn ervaring is dat de aanschaf van het aquarium doorgaans ongeveer een derde van de uiteindelijke totale kostprijs is. Zelfs wanneer je voorzichtig bent, een beetje afhankelijk van je plannen en wensen.

Wat wil je in je aquarium? Wat vind je mooi? Wat voor vissen wil je houden? Die vissen en eventueel andere bewoners, wat voor omgeving willen die graag hebben? Wat heb je nodig om dat te maken?

Wat zijn de waarden van je kraanwater? En wat voor soort vissen passen bij die waarden? Of hebben bewoners die je op het oog hebt heel andere waterwaarden nodig? Er is iets te zeggen om bewoners aan te schaffen die passen bij je kraanwater. Zeker om mee te beginnen. Denk anders aan mogelijk bijkomende kosten van osmose-apparaten etc.

Als je planten in je aquarium wil, wat voor soort planten wil je dan? Er gaat een groot verschil zijn tussen planten voor weinig, gemiddeld en veel licht. Vooral de combinatie uit de verschillende lichtbehoeftes gaat je problemen geven later. Zorgvuldigheid in het uitzoeken van planten en wat je er voor nodig hebt kan je veel geld besparen. Bovendien is dit een stuk waarbij je goed moet denken over het feit dat planten bij gemiddeld tot veel licht doorgaans co2 vragen om goed te groeien, en dat bij gemiddeld tot veel licht snel alggroei optreed in de bak zonder toediening van co2.
En als je bezig bent, bedenk dan ook vast wat je wil doen qua plantenvoeding. Bijna alle bakken hebben een plantenvoeding nodig, bijna altijd met nitraat en fosfaat, om de planten goed te laten groeien.

De bewoners die je wil, willen die rustig water, fors stromend water. Hou je van een bak met flink wat actie qua vissen, of hou je meer van een aquarium waar je (zoals wij hier), af en toe een paar vissen voorbij ziet schuiven? Veel bewoners, en zeker sommige soorten bewoners, zullen echt meer vervuilen, en dus zeker meer filtratie vragen.

Wil je een hoog aquarium (meer dan 50cm hoog) omdat je dat mooi vindt, of omdat dat past bij vissoorten waar je eigenlijk wel naartoe wil groeien?

Kies je liever voor een bak van 40 à 50cm hoog? Makkelijker qua onderhoud.

Wil je een aquarium waar je weinig onderhoud aan hebt en waar je vooral van kan genieten? Of zie je het onderhoud als grote nieuwe hobby en kijk je er naar uit daar uren per week aan te spenderen? En heb je al iets op het oog om de wekelijkse waterwissels te doen? De meeste mensen worden het slepen met emmertjes snel zat, laten de waterwissels eens zitten, en kijken snel aan tegen een bak met alggroei door te weinig onderhoud.

Het zijn maar zo een paar dingen om vooraf goed over na te denken. En ik denk dat je met zulke overdenkingen een plan kan maken, en dat het aantal aquaria dat geschikt is voor jouw wensen aanzienlijk kleiner zal zijn dan je nu denkt.
 

Terug
Bovenaan