Juwel Rio 180


W

winters

Guest
Hallo,

Ik overweeg een Juwel Rio 180 aan te schaffen omdat het formaat en het uiterlijk mij aanspreekt.
Wat zijn hier de ervaringen mee?
 
Nou mijn reactie :). Zoals ik al zei heb ik altijd Juwel gehad meer dan 15 jaar inmiddels. Mijn vorige bak heb ik echt wel een jaar of 10 gehad dat was de Rio125. Ik heb daar nooit noemenswaardige problemen mee gehad. Ja het pompje was een keer kapot gegaan, via m'n LFS kreeg ik gelijk een nieuwe en zij zouden het naar Juwel opsturen omdat het defect niet had mogen voorkomen. Maar nooit lekkages gehad of kapotte verlichting.

Heb nu de grotere Juwel 180, staat nu bijna 1,5 jaar. Ikzelf ben altijd wel fan van het intern filter maar velen niet. Schijnt niet moeilijk te zijn deze eruit te halen als je dat wilt. Achterin zitten opening waar je slangen e.d. voor je externe filter kan doorsteken. Juwel bestaat al heel lang en is een van de populairste merken. Als het echt slecht zou zijn zou het naar mijn mening niet zo veel verkocht worden. Veel leden hier hebben ook Juwels en die halen echt de 10 jaar of meer wel. Zijn niet meer de bakken van vroeger. Wel een nadeel vind ik is de standaard verlichting. Deze is vaak (te) fel en niet standaard dimbaar. Hierdoor moet je of handig zijn of een ander systeem kopen. Verder is het design redelijk simpel maar dat is een smaakkwestie. Verder is het glas wel wat dunner dan bij sommige andere merken maar zoals gezegd, ze hebben jaren ervaring en ken eigenlijk geen verhalen van spontane glasbreuk. De bakken zijn ook voorzien van een kunststof rand met stabilisatiestrip, en daar waar de oudere bakken nog wel is problemen hadden dat deze loslieten met als gevolg wat meer doorbuigen van het glas is dat bij de nieuwe niet meer zo. Kortom prima merk.

En zeker zijn er mooiere bakken maar daar betaal je ook wel voor. Zo vind ik bijvoorbeeld Eheim echt heel mooi maar ook erg duur. Andere bekende merken zijn Aqualantis, Ferplast en Fluval. Volgens mij zijn er ook tegenwoordig zeker van bovengenoemde merken niet echt slechte bakken meer.

Je zou uiteraard een bezoekje kunnen brengen een een aquariumzaak (LFS) om het is met eigen ogen allemaal te bekijken. Succes met je keuze in ieder geval.

Gr
Stefan
 
Ik heb ze ook jaren gehad en de oudste was ik dacht 9 jaar toen ik hem verkocht. wat speling bij de trekstang maar dat is geen probleem zoals ik heb begrepen.
Maar goed als ik dat vergelijk met een Aquatlantis dan zie je wel degelijk verschil in kwaliteit en afwerking maar ja daar is de prijs dan ook naar.
Slecht wil ik de Juwels dan ook niet noemen maar er zijn betere.
 
De juwel 180 is de volkswagen passat van de aquaria . saai, betrouwbaar, goede tweedehands markt. De nadelen zijn al door stefan benoemd. Het licht en het filtersysteem.
Om deze te fixen ben je alweer wat verder in prijs maar het is gewoon een prima bak.
Zelf vind ik m te standaard maar mensen kunnen soms prachtige 180's vormgeven.
 
Ik sta uiteraard ook open voor eventuele betere alternatieven. Dus tips en ervaringen zijn welkom.
 
De 240 van juwel is al meer een uitdaging. Net als de lido's.
Maar uiteindelijk kan je van elke bak iets moois maken. Het is maar wat je ermee wil doen.
 
Ik sta uiteraard ook open voor eventuele betere alternatieven. Dus tips en ervaringen zijn welkom.
Afhankelijk van je budget natuurlijk. Je kunt ook op Marktplaats kijken en geluk hebben voor een goede 2e hands bak.
 
Je zou uiteraard een bezoekje kunnen brengen een een aquariumzaak (LFS) om het is met eigen ogen allemaal te bekijken. Succes met je keuze in ieder geval.
De vraag is natuurlijk waar ze al die modellen mooi hebben opgesteld. Ik woon in de buurt van Assen.
 
Afhankelijk van je budget natuurlijk. Je kunt ook op Marktplaats kijken en geluk hebben voor een goede 2e hands bak.
Ik heb altijd de insteek, als ik ergens aan begin wil ik geen 'valse' start en het liefst in één keer goed doen. En ja budget, nog niet echt een vast budget. Liever iets langer sparen dan rommel of een lelijke bak.
 
De 240 van juwel is al meer een uitdaging. Net als de lido's.
Maar uiteindelijk kan je van elke bak iets moois maken. Het is maar wat je ermee wil doen.
Ik vind qua model de Lido niet mooi. Ik ben niet op zoek naar een vierkante bak.
En waarom is de 240 meer een uitdaging, hoe bedoel je dat?
 
Dan zou ik eerder dan zou ik toch voor bijvoorbeeld de aquatlantis bakken gaan. Bijvoorbeeld de Volga 100, maar dan wel met extern filter.
 
Dan zou ik eerder dan zou ik toch voor bijvoorbeeld de aquatlantis bakken gaan. Bijvoorbeeld de Volga 100, maar dan wel met extern filter.
Ja ik zat al te kijken naar een Volga 180.
Maar waarom die Volga en waarom een extern filter?
 
Je kunt ook voor de andere types gaan uiteraard, die vallen in het luxere segment.
de Biobox filters die ze leveren zijn lompe bakken. Die wil je niet in je bak hebben. bij mijn Fusion zat destijds ook een losse Biobox. Die ligt in de kast, nog compleet in de doos.
 
Zelf heb ik de Fusion 120 en dan heb je al snel 100 liter meer dan met een meterbak. Die interne filters zijn zoals Albert al zegt erg lelijke dingen en ik heb hem bij de lfs laten liggen.
 
De muur waar hij komt te staan is 108cm breed. Dus geen 120 model 😉.
Maar welk model is het luxere segment, juist de Volga of andere. Ik weet niet precies hoe ik het moet lezen.
Of anders gevraagd, welke set zouden jullie adviseren voor een muur van 108cm breed?
 
Zeker die sublime. Kijk het verschil met de rio 180, dat scheelt 120 liter en allebei een meter bak.
De rio is prima basis maar niet echt hoog en diep. Het zit al snel vol.
 
De vraag is natuurlijk waar ze al die modellen mooi hebben opgesteld. Ik woon in de buurt van Assen.
Volgens mij hebben de meeste aquaria en dierenwinkels die ze verkopen ze ook wel opgesteld staan. Gewoon even een kwestie van googelen naar aquariumwinkels Assen in jouw geval dan zullen er vast wel wat te voorschijn komen. Op de site kun je meestal al wel zien welke merken ze verkopen ;) .

Het is inderdaad ook belangrijk om mee te nemen in je afweging welke hardware je erin wilt hebben. Wil je inderdaad een extern filter en dimbaar licht dan loont het om te kijken naar modellen die in 1e instantie duurder qua aanschaf zijn maar wel direct voldoen aan jouw eisen dan een goedkopere bak waar je zelf nog aanpassingen aan wilt doen. De ene optie kan in het gehele kostenplaatje beter zijn dan de andere.

Gr
Stefan
 
afweging welke hardware je erin wilt hebben
Ik hoop eigenlijk op dit soort vragen hier de antwoorden te krijgen 😉
En een beetje mooie verlichting doet veel lijkt mij.

Ik kan wel naar de winkel gaan, maar die hebben meestal toch de standaard praatjes en denken dat alle beginners hetzelfde zijn.

Zo kwamen ze met een Superfish HOME 65, maar die vind ik niet mooi.
 
De vraag is natuurlijk waar ze al die modellen mooi hebben opgesteld. Ik woon in de buurt van Assen.
Heeft van Oosten niks staan dan want ik ken hem en die heeft goede kennis van zaken en is eerlijk in zijn advies. Het is een oud werknemer van Frits Kuiper hier in de stad.
 
Heeft van Oosten niks staan dan want ik ken hem en die heeft goede kennis van zaken en is eerlijk in zijn advies. Het is een oud werknemer van Frits Kuiper hier in de stad.
Ben er laatst even geweest, was niet onder de indruk. Een tijdje geleden ook bij Frits Kuiper geweest, daar had ik een beter gevoel. Maar daar hebben ze niet veel aquaria opgesteld staan, en ook vooral de Home series.
 
Ja dat klopt bij Frits en de mijne was destijds ook niet te zien in de winkel. Er is ook teveel keus om alles te laten zien en vaak heeft men dan de kleine bakjes staan en eventueel een paar grotere.
Zover ik weet zul je de Aquatlantis hier in de regio niet snel vinden om te kunnen bekijken.
 
Je kunt ook eens naar Musselkanaal rijden. Naar H2O. Schijnt wel bakken te hebben staan. Alleen zn website is nog in opbouw zag ik.

 
Maar wat zijn dan ook de echte verschillen tussen bijv. de Rio 180 en de Sublime 100? Ook verschil in onderhoud door beter systeem of zijn het voornamelijk de looks?
Ik moet echt kijken op welke basis ik welke beslissingen moet/kan nemen.
 
Maar wat zijn dan ook de echte verschillen tussen bijv. de Rio 180 en de Sublime 100? Ook verschil in onderhoud door beter systeem of zijn het voornamelijk de looks?
Ik moet echt kijken op welke basis ik welke beslissingen moet/kan nemen.
Kan iemand hier nog inhoudelijk op reageren?
 
Verschil tussen een Juwel en Aquatlantis is veelal de afwerking en de gebruikte materialen. Ik heb de Fusion en die kap is veel mooier dan die van een Rio bijvoorbeeld.
Voor het onderhoud zal het denk weinig verschil maken als je een externe filter gebruikt.
 
Daarnaast ben je niet afhankelijk van cardridges/navullingen. Veel gebruikers gaan hun interne filter na een tijdje tweaken, dat zijn vrijwel altijd aanpassingen in de richting waar externe filters zo goed in zijn. Veel filtermedia, veel schuim en krachtiger doorstroming.
 
Bij de Fusion heb ik achterin links en rechts achterin uitsparingen en daar kunnen de buizen door.
 
Bij de Fusion, en de meeste bakken, zit standaard uitsparing voor de slangen.
zie foto van mijn bakuitsparing.
DE729416-697B-475A-A0FB-513E3A68CB16.jpeg
 

Terug
Bovenaan