Nou mijn reactie 🙂. Zoals ik al zei heb ik altijd Juwel gehad meer dan 15 jaar inmiddels. Mijn vorige bak heb ik echt wel een jaar of 10 gehad dat was de Rio125. Ik heb daar nooit noemenswaardige problemen mee gehad. Ja het pompje was een keer kapot gegaan, via m'n LFS kreeg ik gelijk een nieuwe en zij zouden het naar Juwel opsturen omdat het defect niet had mogen voorkomen. Maar nooit lekkages gehad of kapotte verlichting.
Heb nu de grotere Juwel 180, staat nu bijna 1,5 jaar. Ikzelf ben altijd wel fan van het intern filter maar velen niet. Schijnt niet moeilijk te zijn deze eruit te halen als je dat wilt. Achterin zitten opening waar je slangen e.d. voor je externe filter kan doorsteken. Juwel bestaat al heel lang en is een van de populairste merken. Als het echt slecht zou zijn zou het naar mijn mening niet zo veel verkocht worden. Veel leden hier hebben ook Juwels en die halen echt de 10 jaar of meer wel. Zijn niet meer de bakken van vroeger. Wel een nadeel vind ik is de standaard verlichting. Deze is vaak (te) fel en niet standaard dimbaar. Hierdoor moet je of handig zijn of een ander systeem kopen. Verder is het design redelijk simpel maar dat is een smaakkwestie. Verder is het glas wel wat dunner dan bij sommige andere merken maar zoals gezegd, ze hebben jaren ervaring en ken eigenlijk geen verhalen van spontane glasbreuk. De bakken zijn ook voorzien van een kunststof rand met stabilisatiestrip, en daar waar de oudere bakken nog wel is problemen hadden dat deze loslieten met als gevolg wat meer doorbuigen van het glas is dat bij de nieuwe niet meer zo. Kortom prima merk.
En zeker zijn er mooiere bakken maar daar betaal je ook wel voor. Zo vind ik bijvoorbeeld Eheim echt heel mooi maar ook erg duur. Andere bekende merken zijn Aqualantis, Ferplast en Fluval. Volgens mij zijn er ook tegenwoordig zeker van bovengenoemde merken niet echt slechte bakken meer.
Je zou uiteraard een bezoekje kunnen brengen een een aquariumzaak (LFS) om het is met eigen ogen allemaal te bekijken. Succes met je keuze in ieder geval.
Gr
Stefan