Wat is er nieuw

Juwel rio 240 met Krobia's van SaschaR

• Onderwerp starter Onderwerp starter SaschaR
  • Startdatum Startdatum
S

SaschaR

Guest
Zo, er staat weer een nieuw aquarium! De vierde nu. Het garnalenbakje moet er helaas nog wel voor gaan wijken. De bewoners daarvan komen bij een vriendin van mij in het aquarium (80cm) welke nog aan het indraaien is. Over drie weken mogen ze die kant op. In onze Juwel vision 450 zitten nu discussen en Krobia's. Aangezien de Krobia's laatst voor het eerst eitjes hebben afgezet en de hele bak opjagen, hebben we besloten om ze een aparte bak te geven. Voor hen en voor de discussen rustiger. Helaas zitten er een hoop krassen op de bak, dit hadden we bij aankoop niet gezien (donker in de kamer). Maar goed, van de week hebben we 'm helemaal schoongemaakt en gisteren zijn we begonnen met inrichten. Bodem van filterzand, wat hout, stenen en een echinodorus en HN erin. De bak is nog wat te kaal naar mijn smaak, maar dat komt nog wel. We hebben een filterspons van een al draaiend filter in deze bak uitgeknepen en de helft van het water uit de vision 450 hierin gedaan. Als het goed is kunnen de vissen dus snel over naar hun nieuwe huisje. Het water is nog wel wat troebel. Genoeg gekletst, foto's:

514322_0_82_dsc04389.jpg

466991_0_82_dsc04390.jpg

Gaaf hoor!
Ze Zullen het zeker naar hun zin krijgen daar!
Wel jammer van de krassen btw

Op de foto's zie je er niks van, maar jammer.
Het begin is veel belovend in ieder geval!

Jullie (je doet het toch ook samen met je vriend , de bakken? (*)) halen ons nog in 🙂

~ Ivo

(*) voordat anderen over 'dat andere' beginnen 😉

Hahaha ja de bakken en ook 'dat andere' doe ik inderdaad samen met mijn vriend 😉 😀 Het schiet aardig op met de bakken hier, het aquarium-virus heerst flink. In dit huis kunnen er nu niet meer bakken bij, maar we zijn wel op zoek naar wat anders.. Dus wie weet halen we jullie nog eens in 😉

Ziet er goed uit hoor!
Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Ik zou ook wel meerdere bakken willen hoor, maar helaas gaat dat niet.

Bedankt allemaal! Het hout komt bij vkc vandaan. Zat daar in een van de bakken en leek toen een stuk kleiner. Verkijk je je altijd op in de winkel, maar hij past gelukkig!

Ziet er mooi uit zo met dat mooie stuk hout hoor guppy?? zag dat je uit ede komt vandaar kom uit veenendaal en kom ook regelmatig bij t guppy!!

Dankje! Ik kom nooit bij 't guppy 😉 Ze geven mensen daar hele verkeerde informatie en er staat vooral een hoop plastic troep voor in de aquariums. Ergens achter een hoekje om ligt wel wat echt hout, maar verder weinig. Ik ga liever naar Hardeman in Ede of naar VKC in Woudenberg.

Ik haal er bijna ook niets maar voor me hond komen we er wel eens. Vissen soms overigens hardeman ken ik niet echt en vkc ook niet blijf meestal in t'veen. Bij aquahuis of aquaveen maar zal ook eens bij vkc en hardeman gaan kijken!!

Als je in Ede bent, zeker eens bij Hardeman gaan kijken!

De vissen hebben we gisteren naar deze bak verhuisd 😀 Goed de waardes in de gaten houden, anders zet ik nog wat extra filtermateriaal over vanuit ��n van de andere filters. Gisteravond hebben de Krobia's zich goed verstopt. Inmiddels zwemmen ze al weer aardig rond. Ik ben benieuwd hoe dit zal gaan. Of er nog een echt koppel vormt straks..

Nou de soap gaat verder.. Meneer Krobia is weer terug bij zijn oude liefje. Ze jagen de andere twee weg van hun hoekje. Komende week maar een nieuw huisje voor die twee zoeken, want dit is ook een beetje sneu. Dus toch het koppel bij elkaar dat al eerder eitjes had afgezet 🙂 Daar ben ik wel blij mee.

De vissen hebben weer eitjes afgezet! Nu weet ik wel zeker dat het een koppel is 🙂 Ben benieuwd hoe het deze keer gaat aflopen..

Gaaf hoor! :thumbs:

Zo, net de overige twee Krobia's naar VKC gebracht. Nu heeft het koppel de hele bak voor zich alleen. Foto's:

441599_0_82_krobia1.jpg

681444_0_82_img_15761.jpg

die zullen zich wel vermaken met z'n tweetjes!
Vind het wel komisch, overal bakken met stenen op het hout omdat het niet wil zinken 😛
bijzondere achterwand trouwens.

Haha, ja stom hout! De achterwand vind ik spuuglelijk, maar ze hadden geen andere in de winkel en ik moest er snel eentje hebben. De achterkant schijnt ook nog door, daar staan allemaal planten op afgebeeld. Wordt er niet mooier op 😉 Ik ga nog op zoek naar een wat rustiger postertje en anders gewoon een stuk zwart karton of folie.

ik heb zelf gewoon van dat zwarte kleeffolie gehaald bij de hubo, voor een 10tje en werkte prima.
bij mij wil het hout ook nog steeds niet zinken 😛

Tip voor die zwarte folie (want het is echt een aanrader): klein beetje zeepsop op het glas spuiten en verdelen voor het aanbrengen van de folie. Dan kun je namelijk nog wat 'schuiven' en luchtbelletjes wegwerken.

Wil je er eigenlijk nog wat bij houden naast de Krobia's?

Dank voor de tip! Ik zou er best wat bij willen houden, maar wel iets wat van de eitjes afblijft. Ik heb geen idee wat zou kunnen.. Ik heb nog vier Tylo's die ik er sowieso graag bij wil zetten, blijven die van eitjes af?

Van onze Dicrossus eitjes bleven alle vissen in de bak af, o.a. de:
- Nannostomus marginatus
- Nannostomus eques
- Paracheirodon axelrodi

Of die ook van larfjes afblijven, geen idee. Of ze te klein zijn voor bij de Krobia's, eveneens geen idee. Denk trouwens wel dat een boos Krobia V een stuk angstaanjagender is dan een boos Dicrossus V.
Anders gewoon lekker simpel een schooltje bijlzalmen?

~ Ivo

Bijlzalmen zijn ook leuk inderdaad! Dan zwemmen ze elkaar ook niet in de weg. Moet ik alleen even wat drijfplanten in de bak doen. De Krobia's waren gisteravond in het donker trouwens heel druk bezig om alles van de ene hoek naar de andere hoek te verplaatsen. Nu zitten ze links in de bak waar ze alle eitjes in een kuiltje hebben gelegd. Ik ben heel benieuwd... Kan nog niet zien of de eitjes al zijn uitgekomen. Na drie dagen zouden de kleine visjes vrij moeten zwemmen als het goed is.

Heb geen Krobia's,wel dwergcichliden. Wat ik tot nu heb ondervonden van alle dwergcichliden is dat moeder (en vader indien ze de broedzorg samen doen) alles wat beweegt op een afstand houdt. Slakken worden opgepakt en een eind verder op weer neergezet. Slakken die niet van de plek willen komen worden net zolang aan hun huisje gerukt tot ze los laten. Slakken kan je er dus wel in doen.

Maar zodra de jongen gaan vrij zwemmen hebben ze wel moeite om de jongen te beschermen tegen alle lekkerbekken. Zou daarom geen scholenvisjes of zo er bij doen, want meestal is het snel afgelopen. Misschien wat grotere garnalen?

garnalen namen mijn dwergcichlide eitjes te grazen.. hadden ze deze niet op een tactische plek geplakt, maar toch.
Zoals Ivo al zei, bijlzalmen zou toch prima moeten kunnen lijkt me 🙂

Leuk Sascha! Hopelijk komt het nestje uit en mag je de larfjes mee helpen opvoeden.

Als je er iets bij wilt nemen, dan lijkt mij het handigste om te kijken naar een wendbare scholenvis die zich midden/boven of nabij het oppervlakte houdt. Misschien wel handig ook, dat ze een beetje 'gevaar' voor de eitjes en larfjes erbij hebben. Blijven ze een beetje scherp en hebben ze iets om weg te jagen, zodat ze elkaar niet gaan vervelen.

Jaaaa de 'eitjes' bewegen!! Superleuk 😀 De slakken ga ik straks dan sowieso bij zetten. Over andere visjes denk ik nog even na.

haha. LEUK!!!!

Hou ons op de hoogte he 🙂

Jazeker! Krobia's hebben denk ik alles weer verplaatst. Ze zitten nu in een kuiltje waar ik ze niet kan zien... Afwachten dus of er straks wat rondzwemt of niet..

Gisteren voor het eerst echt de kleine visjes zien zwemmen! Wat superleuk om te zien is dat. Hopelijk kunnen we er een paar groot krijgen 🙂

Ik kijk net en ze zwemmen al vrij!! 😀

Ik ben benieuwd naar de foto's :petjeaf:

Tof filmpje :thumbs:

Ik heb geprobeerd foto's te maken van het kroost. Het worden echt al hele visjes, groeien als kool! De foto's zijn behoorlijk onscherp, maar geven toch een idee. Binnenkort maar weer eens een filmpje maken, dan zijn ze beter te zien.

169516_0_82_dsc04711.jpg

735681_0_82_dsc04714.jpg

Mama zegt: wegwezen!!
572257_0_82_dsc04712.jpg

Deze is heel erg ingezoomd vanaf mijn bureau gemaakt om ze verder niet te storen, best gelukt nog van zo veraf
714432_0_82_dsc04736.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan