Juwel Rio 350 van DaveB86


Mijn redenatie was: Met werkende aquasoil die voeding gaf aan de planten gaf ik x voeding, zonder werkende aquasoil zou ik dus x+y voeding moeten geven om aan dezelfde plantbehoefte te voldoen. Vandaar de verhoging..
Dat in combinatie met een post die ik van jou heb gelezen: https://aquaforum.nl/threads/harde-groen-alg-op-raam.159533/#post-1936939
Ik zie beide combinaties van de groene alg op mijn ruit, dat en baardalg dus op de stenen en langzame groeiers onderin de bak.

Co2 tekort en slechte circulatie door het slecht werkende filter zijn de grote boosdoener geweest van de algen, maar ondanks een goed werkend filter op dit moment merk ik (na weken) minimale verbetering in de hoeveelheid algen. Dus ik ben echt zoekende naar een goede verhouding (helaas duurt dat lang omdat ik maar kleine veranderingen per week doorvoer).
 
Ondanks de algen ziet het er goed uit hoor.
Even omhoog gescrolt, herken de bak bijna niet meer.
 
Bedankt, ik kan niet kiezen wat ik leuker/mooier vind. Een volgroeide bak zoals ik nu heb, of een meer kortgeknipte bak zoals het was. Beide heeft zijn charme :) Voor nu laat ik hem zo vol.
Ik heb de foto uit mijn vorige post iets proberen op te helderen om weer te geven waar de baardalg vooral aanwezig is. Zoals gezegd, op steen en hout.

bak2.jpg
 
Hoe gaat het? Misschien leuk idee om eens een filmpje te maken?
 
Erg mooie bak ben erg benieuwd hoe deze uitziet als hij nog wat meer ingegroeid is. Betreft de layout zou ik zelf het pad wat meer laten kronkelen dan lijkt je bak namelijk iets dieper nu vind ik het persoonlijk iets te 'nep' uitzien. Ik heb zelf ook CR garnalen gehad, ik vind het toch zo een leuke en gemakkelijke beestjes. Ik heb ze samen met Galaxys gehad. Vind dit persoonlijk een van de mooiste kleine scholenvis. Dat Ikea lampje ga ik me trouwens ook halen, bedankt voor de tip.
 
Hoi allen, bedankt voor de complimenten, hierbij weer een kleine update.
Inmiddels een paar maanden verder, helaas moet ik melden dat het algenprobleem nog niet compleet verholpen is. Het positieve nieuws is dat de hardnekkige groene alg op de ruit tijdenlang niet te verwijderen was met een bankpasje of mijn nagels maar de laatste 2 weken wel los komt met noeste arbeid. Dit weekend 2 uur bezig geweest om de ruit weer schoon te krijgen :) Daarmee is het probleem niet weg maar het feit dat ik het los kreeg geeft me vertrouwen dat ik op de goede weg ben met de balans in de bak.
De plukken alg op de stenen gaat nog niet weg helaas.

Verder maakt de garnalen populatie het goed, een voorzichtige schatting is dat er over de 150 garnalen nog rondlopen.
De monte carla linksvoor is gaan zweven doordat ik die al een tijdje niet gesnoeid had en de soil daar best al poeder geworden was, weinig grip voor de wortels dus. Dit heb ik gesnoeid en opnieuw bepland met een beetje nieuwe soil erbij.

Het mos op het hout is volledig dichtgegroeid inmiddels, ik vind het persoonlijk het mooiste van de bak en wil het daarom ook niet snoeien. Ook al wordt het misschien een beetje te veel ;-)

Hierbij een totaalplaatje en wat foto's van de alg die niet weg wil.
 

Bijlagen

  • IMG_20201018_193728.jpg
    IMG_20201018_193728.jpg
    137 KB · Weergaven: 75
  • IMG_20201018_193801.jpg
    IMG_20201018_193801.jpg
    100.7 KB · Weergaven: 77
  • IMG_20201018_210602.jpg
    IMG_20201018_210602.jpg
    161.7 KB · Weergaven: 80
  • IMG_20201018_193819.jpg
    IMG_20201018_193819.jpg
    113 KB · Weergaven: 87
  • IMG_20201018_193810.jpg
    IMG_20201018_193810.jpg
    102.1 KB · Weergaven: 85
Hele leuke bak met mooie diertjes :thumbs:
 
Weer een update, dit keer voor mij droevig nieuws :'(
Op advies van @Cornelius heb ik afgelopen vrijdag toch maar de snoeischaar erbij gehaald en het mos op het spiderwood aangepakt. Het was prachtig, maar zoals op de nieuwe foto's ook te zien was weinig ervan echt goed aan het hout gaan hechten. In goed vertrouwen ziet het er hopelijk over een paar maanden weer een stuk mooier uit!

De oude situatie:
IMG_20201022_164409.jpg
IMG_20201031_134951.jpg


De nieuwe situatie:
IMG_20201101_180020.jpg
IMG-20201102-WA0002.jpg
IMG-20201102-WA0003.jpg


Verder heb ik een nieuwe poging gedaan om delen van het baardalg met de hand (en ADA Pro picker) weg te halen van stenen, hout en blad. Dit was monnikenwerk maar het knapt er wel iets van op. Het grappige was dat de garnalen blijkbaar erg blij waren met elk stukje wat ik aangepakt had want ze volgde mijn acties aandachtig :D

IMG_20201031_150459.jpg
 
Wauw! Dat plaatje met die waaierhand garnaal op die tak, prachtig!!! Komt goed, dat mos. Zolang er maar iets blijft zitten, groeit het terug!
 
Hahaha, tja wat zal ik zeggen. Ik kan het bericht al niet meer aanpassen ;-)
Na het nog eens na te lezen ben ik het met jullie eens, je zou het compleet fout kunnen lezen :DD
Het is maar wat je wilt lezen denk ik dan. Maar ik ben de beroerdste niet, laat ik de reputatie van Corné redden: ik ben blij met zijn gegeven advies ;-) en zoals het er staat, in goed vertrouwen kijk ik uit naar de komende maanden.
 
1,5 maand later... hoe gaat het nu?

Het mos ziet er weer groen uit en begint langzaam maar goedlekker uit te breiden, Corné nogmaals dank ;-)

Mos.jpg
Waaierhand.jpg


Algenproblemen ben ik nog niet vanaf, die baardalg is een hardnekkige.
Het corona jaar zorgt er wel voor dat we weinig uitjes hebben met als resultaat wat centjes over om het aquarium een upgrade te geven, hoe vervelend is dat :cool:
Na inlezen heb ik een UV-lamp van Eheim aangeschaft en een doseerpomp voor de plantenvoeding geïnstalleerd. Het gemak wat die laatste met zich mee brengt geniet ik nu al van, het moet ook zorgen voor een stabiele toevoeging van de voeding, ingesteld op elke 12 uur.

UV - Doseerpomp.jpg

Ook heb ik een groepje oto's en vuurtetra's toegevoegd aan de levende haven van het aquarium, erg blij met weer wat meer beweging te zien in de bak.

Oto.jpg
Vuurtetra.jpg


Verder geniet ik nog dagelijks van de groep Crystal Reds die zich ook uitstekend vermaken
Crystal reds.jpg
 

Terug
Bovenaan