Wat is er nieuw

Juwel Rio van Bor

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bor
  • Startdatum Startdatum
B

Bor

Guest
Afgelopen maandag heb ik mijn aquarium binnen gekregen en momenteel ben ik bezig met opstarten.

Het is een witte Juwel Rio 180 geworden met intern filter.

rio_180_leeg.jpg

Wat is er tot nu toe is gebeurt:

24 mei 2014
Stuk aquariumhout gehaald en begonnen met schoonmaak hiervan.
Het hout zonk meteen en het water wordt aardig geel.

28 apr 2014
Aquarium + onderkast uitgepakt en gemonteerd, op de juiste plek waterpas gezet en gevuld met water om te kijken of het aquarium lekvrij was.

29 apr 2014
Lektest was negatief dus dat is positief voor mij 🙂, daarna aquarium weer leeg gemaakt. Mijn vrouw heeft de achterwand van het aquarium beplakt met zwart plakfolie. Ik had 20 kg donker grind (1-2 mm) gehaald, dit heb ik gespoeld en in het aquarium geplaatst. De bodemdikte was vlak overval +/- 4 cm, dit vond ik niet voldoende, dus deze dag wat betreft aquarium be�indigd.

30 apr 2014
Even naar de bouwmarkt en het tuincentrum voor: deurbeveiliging, tijdschakelaar kabelbinders en grind en cirax filter en achter grove blauwe spons. De deurtjes beveiligd, zodat mijn dochter niet bij de spullen in de kast kan. Verder gegaan met 17,5 kg donker grind (1-2 mm spoelen) en dit naar mijn zin verdeelt over de bodem. Stuk hout in het aquarium geplaatst, paste net niet lekker, dus een stukje er vanaf gezaagd. Het restje en het grote stuk neergezet.
Filter + verwarmingselement ge�nstalleerd (volgorde: filterwatten-grof-grof-cirax-fijn-fijn).
Daarna het aquarium gevuld met lauw water via het filterhuis en de tijdschakelaar ingesteld, zodat de lampen van 15.00 tot 23.00 aanstaan.
Daarna het filter aangezet en het verwarmingselement, het werkt allemaal 🙂.
Het water wordt wel aardig geel van het hout, ik heb het grind goed gespoeld, want het water is heldergeel.

Morgen ga ik de planten halen en ga ik die in het aquarium zetten, het worden de volgende planten:

- Echinoduros Bleheri
- Cabomba
- Echinodorus Red Diamond
- Saggittoria Platyphlia
- Staurogyne portevelho

Daarna kijken hoe dit gaat groeien en de waterwaardes in de gaten houden.

Vissen staan nog met potlood beschreven:

Ik dacht eerst aan koperzalm met Sterbai, maar het grind dat ik erin heb liggen lijkt met niet helemaal geschikt voor de Corydoras.

Ik wil in ieder geval wel een grote school vissen en de koperzalm vind ik wel een erg mooi visje.

Dus opzoek naar een geschikte bodembewoner(s), ik sta open voor suggesties.

Ben benieuwd naar de eerste foto s hoor.
Wellicht kan je voor advies over je vissen een topic openen in samenstelling visbestand 😉

Super mooie set! We wachten de foto's af.. 🙂

Ben ook benieuwd naar de foto's 🙂

klinkt echt super. we kunnen niet wachten op wat foto's!

Ziet er idd al leuk uit rio is een mooie bak laat die foto's maar komen!!

Alvast 1 foto, zo zag het aquarium er afgelopen avond uit, nog erg leeg.

Moet me ook nog verdiepen hoe ik het beste foto's kan nemen, want dat valt nog niet mee.

rio_180_gevuld.jpg

@Jessicapilon: ik zal die vraag stellen in samenstelling visbestand.

Dat ziet er gestructureerd uit - I like it 😉

Zover ik lees heb je geen voedingsbodem? Ga je dan kleibolletjes plaatsen bij planten die dat echt nodig zijn?
Met zo'n stuk hout blijft het water ook wel af en toe geel kleuren - maar dat is snel genoeg weg.
Een flinke varen kan ook nog leuk zijn op de boomstronk.

@Black Kiwi😀ankjewel. Inderdaad geen voedingsbodem, kleibolletjes heb ik niet aan gedacht, maar een goed idee. Is het juist als er bij Cabomba geen kleibolletjes hoeven, omdat die de voedingsstoffen uit het water haalt?
Ik kijk eerst even hoe deze planten zich gaan ontwikkelen, daarna kijken of er nog meer bij kan.

Dadelijk lekker planten 🙂 .

Klopt, cabomba haalt het meer uit het water. Maar misschien wel handig voor de Echinodorus Red Diamond?
(geen ervaring met deze plant, maar rode kleur staat meestal gelijk aan voldoende ijzer nodig)

Lekker met mijn handen in het water gezetten.

Vandaag de planten in het aquarium gezet. Ze hadden geen kleibollen, dus als voorlopig alternatief Sera Florenette A gebruikt bij de wortels van de grote planten. Heb ik even de tijd om op zoek te gaan naar kleibollen.

Gaat nog best wel wat tijd inzitten met schoonmaken en neerzetten.

Net is de lamp aangegaan, dus net meteen 3 ml easycarbo toegevoegd.

Voor het toevoegen van easycarbo even de beginwaardes gemeten van het water in het aquarium en het kraanwater.
Was benieuwd naar de beginwaardes.

Kraanwater:

PH 8
GH 8

NO3 10
NO2 0
KH 6 - 10

Aquarium

PH 8
GH 8

NO3 0
NO2 0
KH 6-10

Het enige verschil is tot nu tot NO3

Voorlopig alleen iedere dag easycarbo toevoegen en kijken hoe het gaat.

1 foto net genomen. Mijn vrouw heeft opgeruimd, dus ik kon mijn statief niet vinden. Als deze weer terecht is zal ik wat meer foto's nemen.

rio_180_beplant_dag_1.jpg

Mooi 🙂

��n klein puntje: hoeveel plek heeft die Echinodorus linksachter? Dat kan in de breedte en hoogte een joekel worden, dus die verdient best wat plek 🙂

~ Ivo

kleibollen hebben ze bij fressnapf in Kleve.
wat een flinke bos daarachter zeg.

De echinodorus staat vrij, zeg maar links 10 cm rechts 20 cm voor 5 en achter 5, zou dit te klein zijn voor in de toekomst?

Een cabomba bos (30 stengels), meteen lekker vol. Even kijken hou dat gaat zich gaat ontwikkelen

Vandaag niet zoveel gedaan aan het aquarium alleen het watten filter schoongemaakt en teruggeplaatst en Easycarbo toegevoegd.

De cambomba is lekker veel luchtbellen aan het maken.

Foto van het filter

wattenfilter.jpg

Foto van vandaag, mijn statief is weer terecht 🙂

rio_180_3_mei.jpg

Ziet er zeker niet verkeerd uit. Het contrast wat de zwarte folie geeft met het witte meubel is echt mooi! Ik zou er persoonlijk nog wat rode planten inzetten. Een mooie lotus of zo, of een leuk bosje althernanthera. Een wat ik ook zou doen is een centimeter of vijf grind eruit halen, aan de voorkanten. Je wilt niet weten wat voor een vieze bruine rand je gaat krijgen anders... Zou echt jammer zijn, want het begin is er zeker om er een topper van te maken.

Dankje voor je reactie Joshua 1302, inderdaad er moet nog wat roods bij, ik wacht even hoe de planten die er nu in zitten aanslaan en dan kijken wat voor rode plant(en) erbij kunnen.
Het grind ligt op het laagste punt aan de voorkant nu 5 cm. Ik had begrepen dat er aan voorkant min 4 cm moet liggen ivm met het wortelen van de planten. 1 cm kan er dus nog wel vanaf. Helemaal recht vind ik niet mooi. Ga even kijken wat ik hier mee ga doen.
De omlijsting van de juweel lijkt heel hoog, maar dat is hij niet, De bodemglasplaat ligt niet gelijk met de onderkant van de omlijsting.

Ziet er goed uit!
Hoe heb je de achterwand nou gedaan?

Zelf heb ik slechte ervaring met de Althernanthera, deze verloor bij mij altijd zijn onderste blad.

Ik denk ook dat het rood niet echt nodig is.
Alleen groen is ook mooi
Kan goed zijn dat 1 rood plantje op bijvoorbeeld die lege plek niet mooi is.
Zelf zou ik op meerdere plekken wat rood in brengen of zo laten en het gat wat je hebt nog wat leuks inzetten.

Het midden met die cambomba is mooi gedaan. Goed idee!

@Gewoon Joey: Plakfolie 🙂 , Goedkoop mooi en simpel. Goed voorbeeld doet goed volgen, nog bedankt voor je antwoord.

Gat willen ook open laten als een soort van voederplek.

@Rschiks: Dankje, Ik vind het er ook mooi uitzien, als het dadelijk goed groeit, zal het wel regelmatig onderhoud nodig hebben door de groeisnelheid van dat spul. Maar dan is het gewoon top eruit knippen en stengel weer terug plaatsen.

Blij dat ik iemand heb kunnen helpen!

Als je uiteindelijk toch rood wil kan je eens kijken om de cabomba te vervangen door rotundifolia wallachii.
Deze lijkt op de cabomba alleen dan met rode toppen(zijn mijn bakje voor de vallisneria)
En dan kan je nog 1 of 2 rode lotus erbij plaatsen in de hoeken.

Ziet er mooi uit. Je zou kunnen beginnen met een rode lotus op die open plek neer te zetten. 🙂

das een mooi begin zeg mag dit wel zo smetloos witte bak en mooi beplant
ben benieuwd hoe je bestand gaat worden

groet

jaap

Erg leuk, mooi begin idd. :thumbs:

Dank jullie wel voor de reacties 🙂.

@flipper: Bestand daar wordt nu over nagedacht. Zag hier in de buurt 2 L199 voor een leuke prijs, dus dat worden over een tijdje misschien de nieuwe bewoners. Daarna een schooltje dat qua waterwaardes bij de L199 past.

Die zitten wel behoorlijk warm toch die L199?

Terwijl er zoveel leuke visjes zijn die er vanwege de temperatuur niet bij passen..
Als ik het zou mogen zeggen zou ik voor wat koelere visjes gaan.
Leuk schooltje in het midden, koppeltje goeramis boven en wat leuke grondbewoners.

@Gewoon Joey: De L199 zit volgens Planetcatfish tussen de 23 en 26 graden celcius, Ik heb de bak nu geregeld, zodat die nu tussen de 23,5 en en 24,5 graden celcius zit,

Volgens mij is daar wel een leuk middenschooltje bij te vinden. bv fantoomzalm, tetra colombia, diamant zalm.

Ik zit wel te denken aan meteen een midden school van rond de 20 stuks, dus bij 20 x 5 of 6 cm is de bak qua visbestand dan al aardig gevuld.

(20x6)+(2x12) = 144 cm aan vis

Mijn aquarium is 180 liter - stenen, hout, grind, filter en planten ( 40 liter) = 140 dus dan is de bak denk ik al mooi gevuld aqua visbestand.

Ik zou er wat meer variatie in gooien.
Als schooltje mag je best een kleiner visje (3cm)(naar mijn idee ook leuker als je een grotere school neemt)
Ik zou sowieso voor alle 3 de lagen iets zoeken.

Zelf heb ik🙁boven-midden-onder)
2x Colisa Lalia (6-7cm

20x Trigonostigma Espei (3cm)

3x Garra Flavatra (9cm)
6x Botia Sidthimunki (6cm)

Ik zit in mijn 180L bak dus op ongeveer 136cm

Heel leuk bestandje vind ik zelf en ben er heel blij mee.
Botia's zie je niet zo heel veel (komen rond etenstijd of s'avonds wel een beetje voor de dag)
De Garra's zijn daar integen echt vol op in beeld de hele dag.
De Espeis zie je de hele dag rond zwemmen en de Colisa weet ik niet want die heb ik pas sinds gister.

Bakje draai overigens op 23-24 graden.

Voor de L199 ga ik morgen kijken, als ik ze wil dan mogen ze nog 3 weken daar blijven, zodat de bak kan indraaien. Ik heb dus nog de tijd om over het visbestand na te denken.

De kegelvlek is inderdaad ook een mooie scholenvisje.

L199 is wel een hele mooie vis!

Als je perse groter wil kan je voor de Hengeli (3,5cm) of de Heteromorpha kijken(4,5 cm).

Zou wel kijken om alle lagen te vullen.

En een leuk koppeltje/harempje erin veranderd je bak heel veel van.

Zijn genoeg leuke bestandjes te maken als je gewoon gezelschaps bak maakt.

Gisteren zelf mijn waterwaardes gemeten en deze waren goed, dus vandaag mijn vissen opgehaald.

Naast de 2 L199's ook nog een Ancistrus Dolichopterus meegenomen. De Ancistrus zwemt al lekker door de bak, de L199 doen het iets rustiger aan, deze liggen nu onder het hout.

Foto van 1 van de L199's :

l199.jpg

Geen idee van het geslacht van de vissen is, daar zijn ze nog te jong voor.

Ik heb toch wat slakken in het aquarium gekregen, dus ik denk dat de volgende nieuwe medebewoners Anentome helena's worden.

Ik schat een van 4 cm en een van 5 cm.

De lichten gingen om 10 uur uit en nu zijn de L199's lekker door de bak aan het zwemmen.

Bor zei:
Ik schat een van 4 cm en een van 5 cm.

De lichten gingen om 10 uur uit en nu zijn de L199's lekker door de bak aan het zwemmen.

Lnummers worden inderdaad 's nachts echt actief, het zijn eigenlijk nachtdieren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan