Lovain
Well-known member
- Lid geworden
- 11 oktober 2020
- Leeftijd
- 35
Dag allen,
Ik heb reeds enkele dagen geleden een bericht geplaatst in de sectie voor nieuwe visjes. Daarnaast heb ik nu een gedetailleerde vraag vwb aquaria. Op dit moment heb ik een 50l bak van 20-jaar oud. Aangezien de hobby mij zeer aanspreekt komt er een uitbreiding.
De hobby is ronduit geweldig - maar ik mezelf toch als beginner blijven zien. Ik heb mij veel ingelezen over diverse aquaria sets, ook in dit sub-forum. Ik heb berichten tot medio 2012 gelezen. Echter, de techniek staat niet stil - dus ik ben benieuwd naar jullie recente ervaringen. Concreet:
Dank!
Ik heb reeds enkele dagen geleden een bericht geplaatst in de sectie voor nieuwe visjes. Daarnaast heb ik nu een gedetailleerde vraag vwb aquaria. Op dit moment heb ik een 50l bak van 20-jaar oud. Aangezien de hobby mij zeer aanspreekt komt er een uitbreiding.
De hobby is ronduit geweldig - maar ik mezelf toch als beginner blijven zien. Ik heb mij veel ingelezen over diverse aquaria sets, ook in dit sub-forum. Ik heb berichten tot medio 2012 gelezen. Echter, de techniek staat niet stil - dus ik ben benieuwd naar jullie recente ervaringen. Concreet:
- Ik ben op zoek naar een simpel instap aquarium setje + meubel (niet teveel eigen keuzes, want ik zie dan door de bomen het bos niet meer);
- Qua liters tussen de 180 - 450. Ja, erg grote marge. Mijn gevoel zegt dat 450l voor een 'beginner met een beetje kennis' te doen is, maar mogelijk toch een maatje te groot. Echter, een grote bak is zoveel mooier dan een kleinere... ;
- Budget onder de 1.000€.
- Zijn er ervaringsdeskundige die redelijk recent tot aanschaf over gegaan? Ik kan me indenken dat de techniek niet stilstaat en ervaringen wisselen tov jaren geleden;
- Ik heb heel veel gelezen over de interne filter, die niet voldoende is. Ervaren jullie die ook?
Dank!
). Aan de zijkanten is deze wat ondiep naar achteren en het is een hoge bak. Waar ik tegen aan loop is dat de kastjes wat klein zijn voor al de techniek die er inmiddels bij is gekomen, want in het midden zit geen deur bij mij en dat is met de nieuwe anders. Ik heb direct het interne filter eruit gehaald, zonde van de ruimte en een buitenfilter is veel fijner. Daarnaast lijkt me die multilux ook niet fijn, maar met wat drijvers zou je het licht wel wat kunnen tegenhouden. Dus ja, Juwel is redelijk geprijsd en ook compleet, maar als ik hem naar mijn hand zou zetten komen er nog de nodige kosten bij en dat hoeft niet in 1 keer natuurlijk.