Wat is er nieuw

Juwel Rio / Vision - Of toch anders?

Lovain

Well-known member
Lid geworden
11 oktober 2020
Leeftijd
35
Dag allen,

Ik heb reeds enkele dagen geleden een bericht geplaatst in de sectie voor nieuwe visjes. Daarnaast heb ik nu een gedetailleerde vraag vwb aquaria. Op dit moment heb ik een 50l bak van 20-jaar oud. Aangezien de hobby mij zeer aanspreekt komt er een uitbreiding.

De hobby is ronduit geweldig - maar ik mezelf toch als beginner blijven zien. Ik heb mij veel ingelezen over diverse aquaria sets, ook in dit sub-forum. Ik heb berichten tot medio 2012 gelezen. Echter, de techniek staat niet stil - dus ik ben benieuwd naar jullie recente ervaringen. Concreet:
  • Ik ben op zoek naar een simpel instap aquarium setje + meubel (niet teveel eigen keuzes, want ik zie dan door de bomen het bos niet meer);
  • Qua liters tussen de 180 - 450. Ja, erg grote marge. Mijn gevoel zegt dat 450l voor een 'beginner met een beetje kennis' te doen is, maar mogelijk toch een maatje te groot. Echter, een grote bak is zoveel mooier dan een kleinere... ;
  • Budget onder de 1.000€.
Vandaar dat ik concreet bij de Juwel Rio en Juwel Vision uitgekomen ben. De charme van de Vision ('gebogen glas') spreekt mij erg aan, maar is wel duurder dan het 'normale' Rio. Daarnaast, ik heb ook veel gelezen over de Aquatlantis Fusion en andere A-merken, maar dit is toch echt een prijsklasse te hoog. Concreet over het Juwel segment:
  • Zijn er ervaringsdeskundige die redelijk recent tot aanschaf over gegaan? Ik kan me indenken dat de techniek niet stilstaat en ervaringen wisselen tov jaren geleden;
  • Ik heb heel veel gelezen over de interne filter, die niet voldoende is. Ervaren jullie die ook?
Gezien de COVID-19 situatie zal ik waarschijnlijk tot een online koop overgaan, waarbij ik wel graag bij een betrouwbare leverancier wil shoppen. E.g., Hornbach, Petsplace, Bol.com.

Dank!

Persoonlijk vind ik de rio aquaria mooier als de vision aquaria, dat gebogen ruit is denk ik voor een tijdje leuk maar gaat vervelen. Maar dit blijft natuurlijk een persoonlijke keuze!

Wat techniek betreft denk ik dat je daar iets te rooskleurig over bent, die staat in ieder geval bij de Juwel aquaria redelijk stil. Het interne filter is bijvoorbeeld al jaren niet gewijzigd en het enige wat onlangs is aangepast is de verlichting naar LED. Helaas is dit bij Juwel ook niet geweldig gegaan en krijg je daarmee een LED balk die zowel in kleur als intensiteit niet instelbaar is (MultiLux LED). Naar mijn weten is dit ook niet makkelijk achteraf nog te doen zonder je als elektrotechnicus uit te geven. De andere verlichting lijn van Juwel (HeliaLux Spectrum) is volgens mij een stuk beter en zou je wel in kunnen stellen maar wordt niet standaard bij een bak geleverd en moet je los bestellen. Of dit hele licht verhaal voor jou een probleem zou zijn zal per situatie denk ik verschillen. Wat wil je met het aquarium gaan doen? Wordt het een zogenaamde high-tech bak met toegevoegde co2? Plantenbak of meer een vissenbak?

Het zijn mooie bakken hoor voor een schappelijke prijs. Kwaliteit van het glas, kit en de ombouw is echt prima. Enig minpuntje is de standaard te felle verlichting voor low-tech aquaria. Wellicht minder een probleem (maar nog steeds lastig) als je wel co2 gaat toevoegen.

Het filter is in principe prima en kun je ook nog een beetje 'pimpen' met de juiste filtermedia. Al denk ik dat dit vooral voor de kleinere bakken zo is. Een Rio 240 bijvoorbeeld zou ik prima kunnen filteren met dat interne filter maar een rio 450 zou ik denk ik toch een externe potfitler bij zetten, ook naar gelang de bewoners natuurlijk.

Ik heb een vision 450 staan. Niet recent aangeschaft maar wel gepimpt. Mijn advies is iig voor zoo groot mogelijk gaan. Een grote bak is makkelijker in onderhoud dan een kleinere. De vision vond ik minder massief overkomen op de plek waar hij nu staat. De interne filter heb ik er meteen uitgesloopt en vervangen door 2!!! JBL 1500. Potfilters zijn duur maar misschien te scoren op marktplaats. Met de standaard LEDverlichting heb ik geen ervaring want ik ben overgestapt van T5 naar de Helialux met controller. Alleen maar tevreden over. Teveel licht heb ik geminderd door de 2 balken op aparte tijdklokken te zetten en de achterste balk alleen 's middags mee te laten branden. Die T5 brandt nog steeds 's middags een paar uur mee. Afijn wat mij betreft, heb ik absoluut geen spijt 😀

Ik heb een Vision260 ook nog uit het T5 tijdperk. Ik vind het nog steeds een mooie bak (afgezien van de kleur van toen ;))). Aan de zijkanten is deze wat ondiep naar achteren en het is een hoge bak. Waar ik tegen aan loop is dat de kastjes wat klein zijn voor al de techniek die er inmiddels bij is gekomen, want in het midden zit geen deur bij mij en dat is met de nieuwe anders. Ik heb direct het interne filter eruit gehaald, zonde van de ruimte en een buitenfilter is veel fijner. Daarnaast lijkt me die multilux ook niet fijn, maar met wat drijvers zou je het licht wel wat kunnen tegenhouden. Dus ja, Juwel is redelijk geprijsd en ook compleet, maar als ik hem naar mijn hand zou zetten komen er nog de nodige kosten bij en dat hoeft niet in 1 keer natuurlijk.

Ik heb een Lido 200, ben er erg tevreden mee qua bouw en techniek van het aquarium. Alleen de verlichting is aan de magere kant voor een veeleisende beplante bak. Maar het binnenfilter is echt wel goed hoor. Maar het ligt er echt aan hoeveel vissen je toevoegt.

Qua formaat is mijn mening: hoe groter hoe stabieler het uiteindelijk is. Dus neem een zo groot mogelijke!!!!
En zoek voor jezelf uit wat voor vissen je graag zou willen hebben en kies daar het aquarium voor uit met extra marge....

Hobbygroet
Henk-Jan

Hoi allen,

Dank voor de zeer uitgebreide antwoorden! Ik had niet gedacht dat er zoveel response zou zijn 😉.

Vooralsnog is het mijn intentie om 'simpel' te beginnen. Dus langzaam opbouwen en stap voor stap op basis van de opgedane ervaring uitbouwen. Ik heb diverse van jullie aquaria bekeken, en vooralsnog heb ik niet het beeld dat ik aan dat niveau zal voldoen 🙂. Ik wil er uiteraard wel iets speciaals van maken.

Gezien het advies om het interne filter van de Juwel niet te gebruiken - wat ik overigens op diverse plekken lees na een uitgebreide Google zoektocht, moet ik deze 'onvoorziene kosten' dus meetellen.

Stel ik zou voor een Aquatlantis Fusion gaan - Op wat voor manier zou deze hogere kwaliteit tot uiting komen? Heeft deze dezelfde 'mankementen' vwb het filter/het licht? Of zou dat wel een 'opzetten en gaan met die banaan' bak zijn? Even los van de plaats die het filter inneemt in de bak.

Ik zou in dat geval een eheim proxima adviseren, de 250ltr classic led. Mooi aquarium, goede kwaliteit, goede verlichting (standaard ledverlichting juwel heb ik slechte ervaringen mee) en overall een mooie maat denk ik.

Te koop inclusief meubel voor rond de 800 euro.

Goed filter er bij en eventueel co2, en dan heb je dacht ik een mooie set.

Je kan natuurlijk ook nog via marktplaats iets vinden. Zat opties waar je veel goedkoper uit bent. Of je dat wilt in deze tijd is aan jou.

Hoi allen,

Dank voor de zeer uitgebreide antwoorden! Ik had niet gedacht dat er zoveel response zou zijn 😉.

Vooralsnog is het mijn intentie om 'simpel' te beginnen. Dus langzaam opbouwen en stap voor stap op basis van de opgedane ervaring uitbouwen. Ik heb diverse van jullie aquaria bekeken, en vooralsnog heb ik niet het beeld dat ik aan dat niveau zal voldoen 🙂. Ik wil er uiteraard wel iets speciaals van maken.

Gezien het advies om het interne filter van de Juwel niet te gebruiken - wat ik overigens op diverse plekken lees na een uitgebreide Google zoektocht, moet ik deze 'onvoorziene kosten' dus meetellen.

Stel ik zou voor een Aquatlantis Fusion gaan - Op wat voor manier zou deze hogere kwaliteit tot uiting komen? Heeft deze dezelfde 'mankementen' vwb het filter/het licht? Of zou dat wel een 'opzetten en gaan met die banaan' bak zijn? Even los van de plaats die het filter inneemt in de bak.

Dag Lovain...

Simpel beginnen bestaat helaas niet, want alles grijpt in elkaar en zelfs de meest elementaire stappen kunnen altijd weer onverwachte gevolgen hebben.
Als ik jou tussen de regels door hoor, zou je gewoon voor de grote vision met helialux spectrum kunnen gaan, een schitterend mooi design en door z'n volume kun je er alle kanten mee op.
Maar wat ik nog niet echt hoor is wat voor vissen en planten je gaat willen.
De binnenfilter is in mijn ogen een draak van een lelijk ding en die vele liters mooi water in beslag neemt, en inderdaad de meerkosten voor een extern filter ben je kwijt maar daarvoor kun je filter uitkiezen die bij jouw bestand gaat passen, als je een nieuwe zou kopen zit er wel filter materiaal bij (maar niet altijd) even goed en geduldig zoeken op internet kan je soms wel 150 euro uitsparen.

Vergeet geen druppeltest aan te schaffen, onmisbare éénmalige uitgave, en gelijk oefenen op je kraanwater, want zelfs het water uit de tap is op veel plaatsen in NL niet gelijk aan elkaar in bijv Ph en KH, stripjes zijn leuk maar erg onnauwkeurig met een foutmarge van tot en met wel 20%..

Laatste tip.
Al zijn de winkeliers goed bedoelende hard werkende mensen met een gouden hart (ahum) hun adviezen zijn helaas meestal commercieel onderbouwd en is er in de winkels vaak weinig ervaring te vinden met name onder het personeel.
Je van te voren inlezen en vragen alhier gaat je bergen ergernis en miskleunen besparen

Ben wel nieuwsgierig naar je bestand bdw..

Haha, ik lees even terug op taalvauden, en bij dat simpel beginnen, overviel mij deze gedachte waarvan ik denk dat iedere aquarioot het mee eens zal zijn

"Een aquarium is een samenspel van logische stappen met vaak onlogische gevolgen"

Ik zou voor de eheim vivaline 240 gaan deze aquarium zijn scherp geprijsd en de eheim heeft veel mooier kasten om uit te kiezen dan juwel
Daarnaast hou je dan wat geld over om je achterwand of accessoire te kopen voor je indeling van je aquarium
In de vivaline 240 zou jij zeker ook je diamant gourami kunnen houden want dat was toch een wens van jouw dacht ik

Ben wel nieuwsgierig naar je bestand bdw..
Ik heb inderdaad nog geen uitspraak gedaan over mijn 'plannen'. Wat uiteraard veel uit zal maken! Op het spectrum tussen 'planten-bank' vs 'vissen-bak', zal het een stuk meer richting een vissen-bak gaan. Echter wil ik uiteraard wel een goede leefomgeving bouwen voor de visjes, en ook een goede hoeveelheid planten toevoegen. Al zal dit bij lange na niet de definitie 'aquascaping' krijgen. Dus, concreet: vissen-bak.

De volgende vissen mogen mee verhuizen naar een volgende bak:

Neon Tetra12
Otocinclus Affinis (algeneter)3
Betta Splender (vrouw)
[overblijfsel van een mislukte poging om siamese kempvissen te hebben - heb 3 mannetjes verloren, 2x door een kempvis-vrouwtje-die-toch-een-mannetje-was, en 1x door een agressieve combinatie tussen Danio/Tetra]
1

Daarnaast ben ik (minstens) zeer gecharmeerd van de volgende vissen:

Corydora
Diamant Gourami
Vuurgarnaaltjes
Guppy (eventueel)

Het lijstje is niet volledig - maar dat zijn in ieder geval vissen die nu op mijn radar staan. Afhankelijk van hoe groot de bak gaat worden, zal hier nog iets bijkomen/vanaf gaan.

Ik heb nog even goed nagedacht - en weet eigenlijk niet waarom ik 'tegen' een externe filter ben. Het klinkt eigenlijk veel logischer om een externe filter te hebben. Hier heb ik me nog niet in verdiept, dus dat wordt wat huiswerk voor mezelf.

Al met al - zeer goede adviezen! Ik ben wel wijzer geworden, maar heb nog geen idee welke kant ik op zal gaan.

De aquatlantis wordt tegenwoordig geleverd standaard met buitenfilter.
Ik heb de fusion 80 een tijd geleden aangeschaft, alleen omdat ik 1 van de eerste was in Nederland en het filter nog uit Spanje moest komen met de lockdown heb ik van de winkel een Oase 250 als vervanger gekregen. Omdat ik anders nog langer moest wachten dan 2 maanden welke ik al had gewacht.

https://www.aquatlantis.com/en/products/cleansys-pro-730.html/

De aquatlantis wordt tegenwoordig geleverd standaard met buitenfilter.
Ik heb de fusion 80 een tijd geleden aangeschaft, alleen omdat ik 1 van de eerste was in Nederland en het filter nog uit Spanje moest komen met de lockdown heb ik van de winkel een Oase 250 als vervanger gekregen. Omdat ik anders nog langer moest wachten dan 2 maanden welke ik al had gewacht.

https://www.aquatlantis.com/en/products/cleansys-pro-730.html/
Ook hier werkt aquatlantis met die vreselijke filtercartridges, dat zou verboden moeten worden.

Moet wel goed zijn want er zit muziek onder het filmpje alsof je net een eindbaas hebt verslagen.

Die cartridges zien er wel als normale bakjes uit ik hoop dat je die open kunt maken en gewoon zelf filtermedia naar keuze kunt plaatsen. Als dat niet zo is dan is het inderdaad een ruk filter.

Die cartridges zien er wel als normale bakjes uit ik hoop dat je die open kunt maken en gewoon zelf filtermedia naar keuze kunt plaatsen
Dat denk ik dus niet. Bij de cartridges staat om de hoeveel maand je ze moet vervangen. Ik heb een biohome filter van aquatlantis die ook werkt met cartridges en al die dingen kunnen dus niet open. Heb ze zelf opengesloopt waarbij het woord slopen redelijk klopt :rolleyess:

Dat denk ik dus niet. Bij de cartridges staat om de hoeveel maand je ze moet vervangen. Ik heb een biohome filter van aquatlantis die ook werkt met cartridges en al die dingen kunnen dus niet open. Heb ze zelf opengesloopt waarbij het woord slopen redelijk klopt :rolleyess:
Dat zou echt zonde zijn, valt zo'n merk in z'n totaliteit direct af bij mij.

[TD]Otocinclus Affinis (algeneter)[/TD]
[TD]3[/TD]
Die zou ik met jous plannen zeker gaan uitbreiden, oto's in een schooltje zijn zo leuk, niet de meest kleurrijke vis, maar qua gedrag zo tof 👍
Dat zou echt zonde zijn, valt zo'n merk in z'n totaliteit direct af bij mij.
Inderdaad, als je al moet gaan slopen om enige 'zelfbeschikking' te hebben zou ik ook snel verder kijken...

Het is en blijft een moeilijke puzzel... Ondertussen heb ik de vriendin even ingeschakeld, aangezien zij uiteraard ook akkoord moet gaan. Ze vindt de Rio Vision niks, dus die valt af. Daarnaast heeft ze graag een 'grijzige' kast, en geen zwarte. Dus dat betekent eigenlijk dat ook de Rio afvalt, en met name de Aquatlantis Fusion een optie is ('grey-washed'). De bovenstaande andere vermeldde andere merken (e.g., Eheim) moet ik nog even induiken. Ook qua mogelijkheden voor het meubel.

Mocht het de Aquantlantis worden, dan zit ik wel iets boven het budget - gezien het gegeven dat ik eigenlijk een externe filter moet aanschaffen. Afijn - indien er nog additionele adviezen zijn, ik sta er voor open 🙂.

Het is en blijft een moeilijke puzzel... Ondertussen heb ik de vriendin even ingeschakeld, aangezien zij uiteraard ook akkoord moet gaan. Ze vindt de Rio Vision niks, dus die valt af. Daarnaast heeft ze graag een 'grijzige' kast, en geen zwarte. Dus dat betekent eigenlijk dat ook de Rio afvalt, en met name de Aquatlantis Fusion een optie is ('grey-washed'). De bovenstaande andere vermeldde andere merken (e.g., Eheim) moet ik nog even induiken. Ook qua mogelijkheden voor het meubel.

Mocht het de Aquantlantis worden, dan zit ik wel iets boven het budget - gezien het gegeven dat ik eigenlijk een externe filter moet aanschaffen. Afijn - indien er nog additionele adviezen zijn, ik sta er voor open 🙂.
Ik weet niet hoe handig je bent, anders is zelfbouw van het meubel misschien een optie?

Hier een linkje van de eheim vivaline 240 met externe pomp https://www.aquastorexl.nl/eheim-vivaline-led-240-set.html

Oeh, da's ook een goeie! Helaas net niet in een kleur beschikbaar die in de woonkamer zou passen. Helaas pindakaas! Heb ook even op andere sites gekeken, maar er lijkt niet meer beschikbaar te zijn.

Ik weet niet hoe handig je bent, anders is zelfbouw van het meubel misschien een optie?
Helaas zou dat geen succes verhaal worden 🤣

Een dubbel bericht - zie even niet hoe ik bovenstaande nog kan bewerken. Ik heb een nieuw topic geopend met wat vragen over de Aquatlantis Cleansys Pro externe filter. De interieur expert hier thuis is erg gecharmeerd van dit aquarium (tov andere aquaria), dus ik ben nu even de 'puntjes op de I' aan het zetten voor deze.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan