Wat is er nieuw

Juwel Vision 180 van Dangermind

• Onderwerp starter Onderwerp starter dangermind
  • Startdatum Startdatum
kpaulu zei:
De maanvissen zitten inderdaag nogal krap op 90cm en is een scholenvis.
Wat hier veel aangeraden wordt is maanvissen pas vanaf 1.20m (liefst 1.50m)en met toch al snel een stuk of 8

Ja ik ga ook geen maanvissen nemen, ben al opzoek naar een andere eyecatcher 🙂 Eentje die vriendelijk is en geen andere vissen aanvalt op babyvisjes opeet. Gourami's en soortgelijken heb ik al te vaak gehad en vind ik niks aan.

Ben benieuwd wat voor bakkie het wordt! 😀 ziet er in ieder geval al strak uit.

Photo update!

IMG_20140131_171031_zpsigdgkxeo.jpg

Totaalplaatje

IMG_20140131_170815_zpsqgjdazak.jpg

Naaldgras (Met wat alg volgensmij)

IMG_20140131_170941_zps4m3z3dfs.jpg

Vallisneria

IMG_20140131_173202_zpsshwugdfr.jpg

Echinodorus bleheri

IMG_20140131_170957_zpslsurc9g8.jpg

Cuba (Die vind dat wel een fijn plekje volgensmij, al is hij wat gelig naar mijn mening)

IMG_20140131_171116_zpswp3casf4.jpg

Voer wat ik laatst in de bak heb gedaan, volgensmij is het gaan schimmelen. Dat is toch goed?

Zo dat was het weer voor even 🙂

Gistermiddag besteld, net in huis!

IMG_20140201_120753_zpsz2nbwohw.jpg

Ziet er al leuk uit Jaap.

Als tip kan ik geven om je naadgras te knippen als je echt last krijgt van alg.
Dan ongeveer 2 cm boven het substraat. Daardoor gaat ie sneller wortels schieten.
En als ie dan een mal omhoog komt gebruikt zoveel voeding dat je alg geen schijn van kans heeft.

Gr,
Pascal.

deScape zei:

Dan ongeveer 2 cm boven het substraat. Daardoor gaat ie sneller wortels schieten.
En als ie dan een mal omhoog komt gebruikt zoveel voeding dat je alg geen schijn van kans heeft.

Gr,
Pascal.

Dankje voor de tip! Gaat lastig worden dat knippen. Heb ik daar geen kromme schaar voor nodig ofzo? haha. voor nu moet ik maar even met ene normale schaar onderwater knippen.

dangermind zei:
Dankje voor de tip! Gaat lastig worden dat knippen. Heb ik daar geen kromme schaar voor nodig ofzo? haha. voor nu moet ik maar even met ene normale schaar onderwater knippen.

Met een normale schaar die redelijk scherp is red je het makkelijk mee af. De gebogen schaar is inderdaad makkelijk, maar pas eerder als je een heel veldje hebt.
Hiermee kan je namelijk makkelijker alles recht snoeien. Maar op zich zal dit ook moeten lukken met een normale scherpe schaar.

Succes alvast 🙂

Mooie begin! 🙂
Ziet er al heel goed uit! Als nieuwe eyecatcher kan je misschien een apistogrammasoort nemen zoals bv de borelli! 🙂
En als tip is het misschien goed om nog een beetje meer in de hoogde te werken met wat hout! 🙂 En misschien is het ook goed om bij de opstart enkele snelgroeiers erbij te zetten...

Alexke zei:
Mooie begin! 🙂
Ziet er al heel goed uit! Als nieuwe eyecatcher kan je misschien een apistogrammasoort nemen zoals bv de borelli! 🙂
En als tip is het misschien goed om nog een beetje meer in de hoogde te werken met wat hout! 🙂 En misschien is het ook goed om bij de opstart enkele snelgroeiers erbij te zetten...

Dwerg cichliden lijken me erg leuk, ik wil de grootste mogelijk met zoveel mogelijk kleur, Ik heb al eens ramirezi blue gehad maar die bleven zo klein.

Hout wil ik niet in mijn bak, dit heb ik in 2 vorige bakken gehad en ben er een beetje op uitgekeken. Ik wil zoveel mogelijk planten en de stenen die er nu in zitten 🙂

Na een tip van deScape heb ik even grasgemaaid in mijn bak.
Had er alleen niet bij nagedacht dat al dat afgeknipte gras natuurlijk rond blijft zweven en drijven in de bak. Dus het duurde even om alles tussen de drijfplantjes weg te vissen haha!

Hier het resultaat:
IMG_20140201_184159_zpsfcrkt22g.jpg

Net even de waterwaardes opgemeten met ene teststrip (Heb nog niks anders, geld is op)

no3 10
no2 0
GH 10
KH 3
PH 7

Dankjullie voor de complimenten 🙂

Ik krijg steeds meer algen tussen en op het naaldgras. Op de cuba zit ook al een beetje. Hoe kan ik dit tegen gaan?
Kan het komen door te veel co2? Want ik heb eerder te veel als te weinig. Ik geef profito als voeding. 18ml op +/- 150liter water. Lampen staan ongeveer 14uur per dag aan. Dus die schroef ik vast naar beneden naar 10 uur.

De alg blijkt dus beginnend blauwalg te zijn. Ik heb de belichting naar 8 uur gezet en ben gestopt met het geven van voeding en co2.

Aws dat is jammer van die blauwalg.

Ik ben bang dat je morgen je bak moet afplakken voor 3 dagen.
Dat is volgens mij de enige goede remedie op blauwalg totaal te verwijderen.

Hopelijk gaat het lukken...

En verder 8 tot 10 uur verlichting aan is voldoende voor de planten.
En hierdoor verminder je de kans op alg nog een beetje.

Bak is afgeplakt. Tot over 3 dagen 🙁

Foto update haha
IMG_20140204_124640_zps1wrjgluq.jpg

Heb je vuilniszakken gebruikt?
Als dat wel zo is, zal ik er nog wat over heen doen want ze zijn niet helemaal verduisterend.

deScape zei:
Heb je vuilniszakken gebruikt?
Als dat wel zo is, zal ik er nog wat over heen doen want ze zijn niet helemaal verduisterend.

Ja maar ik heb ze niet opengescheurd, dus 2 laags 🙂

Drie dagen is krap aan, als het echt blauwalg zou zijn. Zie ook dat je geen snelgroeiers hebt in je bak. Op je drijfplantjes na dan. Zou eens kijken voor wat hoornblad ofzo.
Waarom heb je eigenlijk twee diffusers voor co2 in je bak??

bartman zei:
Drie dagen is krap aan, als het echt blauwalg zou zijn. Zie ook dat je geen snelgroeiers hebt in je bak. Op je drijfplantjes na dan. Zou eens kijken voor wat hoornblad ofzo.
Waarom heb je eigenlijk twee diffusers voor co2 in je bak??

Omdat de proflora bio 160 niet genoeg was heb ik de proflora bio 80 er bij in gezet.

deScape zei:

Gr,
Pascal.

Ik zou het naaldgras niet te veel knippen hoor en zeker niet kort want dan gaat het gewoon kapot.

Ziet er goed uit hoor, alleen jammer van de blauwalg...

Leuk hoor, jammer van de alg, mja.
Zou het niet zijn dat het wellicht nog niet zo verstandig is er nu al plantenvoeding (en CO2?) in te doen? De plantjes moeten eerst nog 'settlen' en gebruiken in het begin weinig voeding. Met zo veel voedingsstoffen in de bak lijkt het me dan dat alg alle kans krijgt.. En als je dan ook nog eens begint met 14 uur belichten per dag 😉 Wellicht was beginnen met 6 uur en langzaam opschroeven naar het beoogde aantal uren (bij ons thuis 9,5 uur), dan krijgen de planten meer kans om te 'wennen', en hadden algen minder kans gehad.

Komt hopelijk allemaal goed, succes ermee 🙂

- Mascha

Zo, de 3 dagen zijn voorbij!
De alg is weg! Maar mijn planten vonden het ook niet leuk.

En toch is het naaldgras wat gegroeid! Een paar sprietjes zijn langer geworden.

De Cuba is halfdood en het naaldgras is wat gelig geworden. Maar ik ga ervan uit dat die er weer bovenop komen 🙂

Foto!
IMG_20140207_110930_zps6xy4qfw4.jpg

Waterwaardes even opgemeten:

No3 15
No2 0
GH 10
KH 6
PH 7.5

No3, KH en de PH zijn iets hoger, komt dit omdat ik gestopt ben met het geven van co2?

geen co2 expert, maar geloof niet dat No3 veel met je co2 gehalte te maken heeft. PH en KH daarintegen juist wel. 0,15 lijkt mij prima, mag misschien zelfs wel ietsje hoger.

Zwits zei:
geen co2 expert, maar geloof niet dat No3 veel met je co2 gehalte te maken heeft. PH en KH daarintegen juist wel. 0,15 lijkt mij prima, mag misschien zelfs wel ietsje hoger.

no3 is meer omdat er geen fotosynthese was voor 3 dagen omdat ik mijn bak afgeplakt had. Net geleerd haha

Ik zie nog geen veranderingen bij de plantjes.
Moet ik het co2 alweer installeren? Of alweer voeding geven?

En zou ik er al een appelslak of garnalen in kunnen doen om alle dooie algen op te eten?
De bak draait vandaag precies 2 weken.

Ik heb weer even grasgemaaid en daarmee gelijk al het dode alg weggehaald. Die 3 dagen donkerheid heeft niet alleen het blauwalg doodgemaakt maar ook alle andere algen. Mooi meegenomen dus 🙂
een foto kan ik niet postten, want de bak heeft zij 6 uur licht al gehad vandaag.
Morgen een update met foto 😀

Mooi dat het gewerkt heeft.

Ik zou wel weer co2 gaan gebruiken en plantenvoeding.
Begin met beiden wat minder als eerst. En kijk hoe je planten hierop reageren.

En je verlichting iedere week 30 min opschroeven tot je rond de 8 a 9uur zit.
Dat is meer dan genoeg voor je planten.

kpaulu zei:
Ik zou het naaldgras niet te veel knippen hoor en zeker niet kort want dan gaat het gewoon kapot.

En mag ik vragen hoe je hier bijkomt?
Dat is de eerste keer dag ik hoor dat Eleocharis acicularis nog kort geknipt kan worden.

Zoals elke plant stimuleert snoeien een plant om wortels te maken. En vooral bij grassoorten is dit het geval.
En nadat een plant zijn wortels heeft gezet. Zal deze veel sneller uitlopen.

Eleocharis acicularis is net zoals veel gras soorten die wij gebruiken in onze tuinen als gazon.
Dat gras zaadje wat je strooit zal eerst zijn wortels moeten settelen voordat jij dat groene veld hebt.
En nadat jij de eerste keer gemaaid hebt zal het veld pas dicht groeien.

Ik heb de verlichting vanaf vandaag weer op 7 uur gezet.
De Eleocharis acicularis heb ik tot 1cm kort geknipt. Dit om de wortelgroei te bevorderen dan zijn de akgen die er tussen zaten ook mooi weg 🙂 Ik ga beginnen met ene beetje co2 toetevoegen. De cuba gaat alleen nog maar achteruit, die heeft zekerweten co2 nodig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan