Wat is er nieuw

Kan dit door de nieuwe planten komen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Vorige week zaterdag heb ik op vivarium een bosje Cabomba gekocht. Omdat ik weet dat je met deze plant voorzichtig moet zijn met garnalen, heb ik hem eerst 5 dagen in een grote vaas gezet en elke dag het water ververst om eventueel gif eruit te spoelen. Afgelopen donderdag heb ik 2 takjes in mijn aquarium gezet, waar ook Crystal red garnalen inzitten en in eerste instantie merkte ik niets geks. Gisteren heb ik twee dode garnalen gevonden en vanochtend is er weer een garnaal overleden.

Ik heb wel eens te maken gehad met vergiftiging (door anti-tekenmiddel voor honden, wat blijkbaar nog aan mijn handen zat), maar dan zie je de garnalen door het aquarium stuiteren. Dat zie ik nu totaal niet; de rest ziet er nog heel normaal uit. Is vergiftiging door nieuwe planten anders/minder acuut en kan het daar toch aan liggen of is het waarschijnlijk puur toeval dat deze garnalen nu doodgegaan zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Bedankt voor de snelle reactie!!
Ik heb ze er gelijk uitgehaald en water ververst.
Zou het kunnen dat gevoelige vissen hier ook last van hebben? De andere takjes heb ik in mijn 80cm aquarium gezet (zijn er inmiddels ook uit en ook hier ga ik zo water verversen). Aan de paar vuurgarnalen die hier in zitten zie ik niets geks (geen dode garnalen), maar ik vond mijn vissen de afgelopen 2 dagen niet zo levendig als anders.

Denk dat de vuurgarnalen sterker zijn.

Hou het er nog een 14 dagen uit.

Bij mij zitten alle bakken vol cabomba, tot strengen van 1-1,5 m .

Normaal is 5 dagen voldoende maar ik zou het er zeker eerst uithalen en flink verversen. Wellicht dat hier toch de oorzaak ligt.

Het gekke is dat er in beide bakken ook slakken zitten (waar het gif volgens mij voor bedoeld is) en die hebben er totaal geen last van. Maar voor de zekerheid heb ik de planten toch maar verwijderd. Ik moet ook nog even goed nadenken of ik ze ooit nog terug ga zetten, want het gaat de laatste tijd al niet helemaal goed met de cr's (eigenlijk sinds ze in een aquarium met vissen zitten. Voor die tijd had ik nooit uitval en kweekten ze super goed, in tegenstelling tot mijn vuurgarnalen, waar ik juist wel uitval had) en ik wil eigenlijk geen enkel risico lopen. Gelukkig was het geen duur plantje 😉.

Same here , ook vergiftigde plant gekocht op vivarium... en op fb nog vele gezien die dit hadden

Vervelend. Heb je veel schade?

Ik moet zeggen dat de verkoopster mij wel verteld heeft dat er een kleine kans zou zijn dat er gif op zou zitten (nadat ik het trouwens gevraagd had). Het zou komen omdat de planten in Azi� gekweekt worden en als er dan levende wezens met de planten meekomen geeft dat problemen met de douane en daarom halen ze de planten eerst door een chemisch middel (?).
Vandaar dat ik ze eerst 5 dagen gespoeld heb, maar dat is blijkbaar nog niet genoeg...

MarlonnekeW zei:
Vervelend. Heb je veel schade?

Alles kunnen redden , maar ging maar juist goed, werd wakker en zaten echt als een hoopje mieren op elkaar in de bovenhoek... toen alle verkopers gemaild en ja eentje gaf toe chemisch bemesting te geven die schadelijk was voor garnalen...

Verder heb ik op facebook gezien dat sommige 5-10 garnalen kwijt waren hierdoor

Tja, hier is er al vele malen op gewezen(jij was er nog niet,) dat cabomba dat opslaat in de plant, en dat het weken kan duren ,eer het er uit is.

Heb zelf 10 bosjes, bij aquaplants.online vandaan, 5 weken gespoeld, groeit nu weelderig .
Nergens geen last meer van.

Waren ook met hele populatie. helaas.

Nee, dat vind ik niet gek, al waren het de afgelopen tijd alleen Boraras brigittae. Die zijn blijkbaar zelfs al zo gevaarlijk voor jonge garnalen, dat er geen meer overblijven. Nu zitten ze bij Ancistrus claro en Corydoras habrosus. Dat zou theoretisch wel goed moeten gaan. Alleen kweken ze nu helemaal niet meer, dus ik kan niet beoordelen of deze vissen inderdaad veilig zijn voor jonge garnalen.

Wat me wel verbaast, is dat ik uitval van volwassen garnalen heb, sinds ze in een ander aquarium hebben gezeten. Met mijn groep vuurgarnalen (duur gekocht bij de LFS) heb ik veel ellende gehad. Doordat ze snel kweken ging niet de hele groep dood, maar ik had vanaf het begin zeer regelmatig uitval zonder een aanwijsbare reden, ook in een speciaal aquarium. Mijn cr's gingen altijd super goed (totaal geen uitval), totdat ik ze verhuisd heb naar het aquarium, waar voorheen de vuurgarnalen ingezeten hebben (ze hebben er niet tegelijkertijd ingezeten). Vanaf dat moment gingen er af en toe volwassen garnalen dood en ik kan me niet voorstellen dat de Borarasjes daar iets mee te maken hebben gehad. Niet heel veel tegelijkertijd, maar uiteindelijk na een paar maanden wel zoveel dat de populatie behoorlijk kleiner geworden is. Ze zitten nu ongeveer een maand in een ander aquarium bij de claro's (en sinds een week met de habrosus) en krijgen nu extra veel groenvoer enz. maar ik heb nog geen enkele zwangere garnaal gezien, terwijl er toch een stuk of 50 volwassen exemplaren inzitten.

Tja, wat dat telkens verhuizen,van ene bak naar andere bak, zou best geen goeie waterwaarden kunnen zijn.

Maar dat kunnen de garnalen experts je misschien wel vertellen.

Weet wel ,mijn vuurgarnalen kweken als een idioot, met alleen 1 ancistrus erbij, en koppel langneus harnasmeervallen.

Voor je CR kan het zijn dat je ph te hoog is waardoor het mogelijk is dat er minder jongen overblijven. (staat iets over op op het garnalen en kreeftenforum..)

Heb de CR/CB hier samen met 15 cory pygmeetjes in een rekord 600 en merk weinig problemen, zelfs een kleine garnaal voor het bekkie laten ze gewoon doorlopen (met rasboras wel anders gezien)

Ze zijn nu in een jaar tijd 2x verhuisd. De eerste keer was omdat ik mijn Qube heb ingeruild voor een 60cm aquarium (dus meer plek voor iedereen) en de tweede keer om te kijken of ze het in een ander aquarium misschien beter zouden doen. Het waren dus allebei verhuizingen in het belang van de garnalen 😉. Toen ik ze kocht, ben ik expres opzoek gegaan naar cr garnalen, die op een 'normale' bodem en ph gekweekt zijn. Volgens de kweker was dit ph 7 en dat heb ik hier ook. Ook de andere waardes van het kraanwater kwamen overeen. In het begin kweekten ze super goed (van 15 naar 180+ in een half jaar tijd). Zover ik weet zijn de waterwaardes nu vergelijkbaar met toen.

Misschien was er voor de garnalen iets niet goed in het aquarium waar ze hiervoor ingezeten hebben. Buiten gisteren en vandaag heb ik in dit aquarium nog bijna geen uitval gehad (maar 1 garnaal in 4 weken tijd), dus hopelijk is dit beter voor ze en hebben ze gewoon wat tijd nodig om bij te komen en gaan ze over een tijdje toch weer kweken. En anders is het een leuke en nuttige poetsploeg 😉.

Ach ja, tijd zal het leren,he .
Zal wel goed komen, ook met regelmaat verversen.

In zuurstofplanten blijft het gif vele malen langer in zitten dan in "gewone " planten.
Het beste is om van een goed draaiende bak van een ander er wat in te zetten.
Dan ben je zeker dat er geen gif meer in zit.

MarlonnekeW zei:
Het gekke is dat er in beide bakken ook slakken zitten (waar het gif volgens mij voor bedoeld is) en die hebben er totaal geen last van.

Heb ik hier ook gezien maar komt omdat de concentratie gif dus voor de slakken op dat moment niet meer schadelijk is maar helaas nog wel voor de garnalen.

Sinds ik gisterochtend de planten eruit gehaald heb, heb ik geen dode garnalen meer gezien, dus het gaat weer de goede kant op.
Ik wist niet dat Cabomba en andere zuurstofplanten het gif kunnen opslaan, dus daar ga ik in de toekomst zeker extra goed op letten. Voor de zekerheid heb ik er inderdaad maar stekjes vanuit mijn andere aquarium ingezet, waarvan ik zeker weet dat ze veilig zijn. Ik wilde graag Cabomba hebben, omdat ik een van de weinige fijnbladerige planten uit Zuid-Amerika is, maar ik heb liever gezonde garnalen dan planten uit een bepaald continent, dus dan maar Aziatische planten 😉.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Over een tijdje kan je ze er weer inzetten, hoor.
Laat ze eerst goed schoon weken.
en doe dan eerst 1 steeltje.

Ik heb wel eerder gehoord dat het met Cabomba kan, maar of dat voor alle zuurstofplanten geldt dat weet ik niet.

Het bleef niet goed gaan met de garnalen (inmiddels al 7 overleden) en het viel me op dat ze vooral veel bovenin zaten. Daarom heb ik gisteren de uitstroom van mijn filter veranderd. Deze stond ergens in het midden, om onderin voldoende stroming te cre�ren voor mijn Corydoras habrosus. Vanaf het moment dat ik de uitstroom weer op het oppervlak gericht heb, zitten bijna alle garnalen weer onderin en ik heb sinds die tijd geen dode garnaal meer gezien (en ik hoop dat dit zo blijft).

Zou het kunnen dat iets van zuurstofgebrek ook een rol heeft gespeeld?

Omdat te weinig stroming vaak wordt genoemd als reden voor veel uitval bij de habrosus, heb ik er een extra AquaFlow 100 filter ingehangen. Deze zorgt nu voor stroming aan het oppervlak en het standaard juwel filter staat weer naar het midden voor de stroming in et midden en onderin.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan