Wat is er nieuw

Kan een vis ongelukkig zijn?

Guppeman

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2018
Leeftijd
61
In mijn guppenbak had ik een 1man en drie vrouwen witte rouwtetra's die als job hebben: het in toom houden van de jonge aanwas van de guppen.
(Wat ze uitstekend doen).

In de buitenbak waar ze 's zomers in zitten zag ik één van de vrouwtjes nooit meer, concludeerde dat ze dood was, zodat ik er een vrouwtje bij kocht.
Nu zitten ze in de overwinteringsbak in huis en zie ik waar de schoen wringt.

PA244002.JPG

Dag/week/maand in en uit zit het arme beestje onder de cabomba's in de linker achterhoek vanhet aquarium.
En wee haar gebeente als ze er uit komt.
Dan wordt ze subiet terug gejaagd: "In de hoek, jij".

Dit is haar leventje.
Een stukje aquarium van een kubieke decimeter. (De andere rouwtetra's komen er nooit. Soms wel een Gup, maar die laten haar met rust.)
Ik vind het eigenlijk zielig.
Geen idee wat ik er aan moet doen.

Vandaar mijn vraag in de titel: zouden vissen de emoties eenzaamheid/ongelukkig voelen kennen?
Zo ja, dan heeft deze het vast heel erg.

Bijlagen

• PA244002.JPG
    PA244002.JPG
    38.5 KB · Weergaven: 198
Niet op dezelfde manier als dat wij dat doen. Vissen zijn veel instinctiever. Maar stress kunnen ze zeker hebben en zo ziet de vis er ook wel uit. Lijkt me behoorlijk ondervoed aan de buik gezien. Geef je de vis apart eten?

Zo te zien izit deze niet lekker in zn vel en ja hoe ze dit ervaren dat durf ik niet te zeggen maar aan het gedrag kun je afleiden dat het niet is zoals het zou moeten zijn.

Ja ik denk dat vissen doodongelukkig kunnen zijn, ik heb hier bij mijn kweekgroep rode longfin ancistrus nu al 2x een verbleekt vrouwtje uitgeschept en verhuisd naar een neutrale bak waar geen ancistrussen inzitten en daar komen ze weer helemaal op kleur en doen weer hun ding terwijl ze in de kweekbak alleen maar gestressed aan het raam hingen en haast niet aten. Nu vermoed ik dat ik in die bak 1 hele dominante vrouw heb zitten die geen concurentie duld en dat daarom die andere vrouwtjes dus zich zo ongelukkig voeden en ben ervan overtuigd als ik ze niet verhuisd had, ze uiteindelijk hadden komen te overlijden.

Mijn toenmalige goudvis Giebeltje heb ik een poos alleen gehad, en ik had echt het idee dat hij zich niet prettig voelde. Hij maakte echt een gelaten indruk, " down", depressief (?) zelfs. Maar iedere keer als ik er een vis bijzette klikte het niet. De andere vis overleed en Giebel bleef weer alleen. Totdat ik in de dierenwinkel Shea vond. Die was van zijn maat en het klikte meteen. ( Ja het waren enkelstaarten, dus eigenlijk ongeschikt voor mijn bak, ik weet het, don't try this at home enzovoort) Shea was een vis die heel graag andere vissen en ook mensen aanraakte door met haar lijf erlangs te strijken. De reactie van de twee vissen toen ze elkaar voor het eerst ontmoetten vind ik wel heel illustratief voor dit onderwerp, dus ik plaats het filmpje nog een keer hier.

Niet op dezelfde manier als dat wij dat doen. Vissen zijn veel instinctiever. Maar stress kunnen ze zeker hebben en zo ziet de vis er ook wel uit. Lijkt me behoorlijk ondervoed aan de buik gezien. Geef je de vis apart eten?
Dat probeer ik wel te doen, dan druk ik wat voer in het hoekje onder water zodat het zinkt, maar dan ziet ze me voor het glas verschijnen en dan smeert ze hem even.
Ondertussen vreten de guppen het dan gauw op...

Zie je?
Jullie reacties bevestigen mijn vermoedens.
Maar ja, wat nu te doen?
In een andere bak zetten is ook geen oplossing, dan is ze net zo alleen.
(Nog afgezien van het feit dat ik daar geen ruimte voor heb.)

Het liefst gaf ik haar weg aan iemand die een goed thuis kan bieden.

Laatst bewerkt:
@Giebeltje
Zeker een illustratief filmpje.
Zoals de vis zich aan het begin gedraagt zo gedraagt de vis in mijn aquarium zich ook.

Mijn goudvis voelde zich duidelijk eenzaam omdat het een scholenvis is, en een maatje erbij hielp bij hem wel. Bij jouw witte rouwtetra geldt dat eigenlijk nog meer. Ik vond net op een engelstalige site dat je deze soort minimaal met 6 of 7 stuks en liefst nog meer moet houden. Dan vindt ze waarschijnlijk wel gezelschap, en mengt ze meer met de rest.

Ik denk zeker wel dat een vis zich ongelukkig kan voelen en dat dit diverse redenen kan hebben,misschien in dit verband de eenzaamheid en het gemis aan soortgenoten,misschien enkele erbij in plaats van een eruit.

Al weer even geleden had ik een ander discusbestand dan nu,er zwom een jonge discusvis in de groep en die wilde echt niet meer eten en verschool zich in een hoekje.Als hij of zij dan weer eens de moed had om het "beschermde"hoekje in de bak te verlaten werd deze vis aangevallen door de andere discusvissen door deze in de flank te raken,ze stuurde deze vis weer terug naar waar hij vandaan kwam,die voelde zich dus niet meer opgenomen in de groep.

Anderzijds denk ik dat een echt zwakke discus verstoten kan worden door de groep,zo van jij mankeerd wat dus wegwezen,in de natuur zwemmen dergelijke vissen misschien een meter of 20 verder en zijn ze de agressor kwijt,maar in ons aquarium gaat dit niet,tja ik denk ook in dit beschreven geval een "zeer ongelukkige"vis.

Nog een vis erbij gaat niet helpen ben ik bang.
Dat heb ik al geprobeerd.
Die heeft zich bij de rest gevoegd en deze zit weer alleen in het hoekje.

Ja ik denk ook dat vissen "ongelukkig" kunnen zijn.

Laatst had RichD met de vele cijfers een post geplaatst ivm een pis paaltje. Daar opperde hij de de inrichting drastisch om te gooien zodat alle vissen meer druk zijn om weer hun plaatsje te verkrijgen dan met het pispaaltje bezig te zijn. Misschien dat dit ook bij jouw aquarium kan en zo het pis paaltje weer vrijelijk kan rond zwemmen zonder dat de rest hem achter op zit.

Rouwtetra's zijn voor "gezelschapsvissen" best ruw onderling, ik ga echter wel mee met de rest en dat is dat een goede groep van deze visjes het euvel zal verhelpen. Heb ooit een groep van 8 gehad en geen problemen wat verstoting betreft.

Mocht je meer exemplaren gaan toevoegen dan zou ik dat gewoon volgens de cichliden methode proberen:
Alles en iedereen uitvangen, de bak inrichting totaal omgooien en dan alle vissen tegelijk weer terugplaatsen.

Edit: nou mijn voorganger plaatste dit net voor mij al 😀

Rouwtetra's zijn voor "gezelschapsvissen" best ruw onderling, ik ga echter wel mee met de rest en dat is dat een goede groep van deze visjes het euvel zal verhelpen. Heb ooit een groep van 8 gehad en geen problemen wat verstoting betreft.

Mocht je meer exemplaren gaan toevoegen dan zou ik dat gewoon volgens de cichliden methode proberen:
Alles en iedereen uitvangen, de bak inrichting totaal omgooien en dan alle vissen tegelijk weer terugplaatsen.

Edit: nou mijn voorganger plaatste dit net voor mij al 😀

Jeetje vlotteling. Was net de link aan het zoeken en aan ophalen 😀 Blijkt maar weer dat sommige ideeen van jouw toch worden onthouden. Plaats toch even de link waar je dit beschrijf.

https://aquaforum.nl/threads/aulonocara-ziek-of-gewond.164542/page-2#post-2091588

Nou best ingrijpend als je een visje wil bjjplaatsen zeg.

Hmm, mja.
Van de buitenbak naar de overwinteringsbak binnen was ook een radicale omgooi die geen oplossing heeft geboden.
Meer vissen erbij is niet echt een optie.
Dan ga ik overbevolken.
Het is nu al krap.

Werkt dit ook bij scholenvissen dan? Dacht dat dit meer was voor vissen met een (soort van)territorium.

Dat een vis zich ongelukkig voelt zoals een mens dat doet? Ik denk ik niet. Vissen hebben geleerd dat er een rangorde is, zoals bij veel dieren. In de natuur hebben vissen een betere mogelijkheid om die rangorde te ontlopen en, een voor hun, betere omgeving te kiezen, mocht dit nodig blijken. In een bak, zeker als die wat kleiner is, is die mogelijkheid veel kleiner en soms is die er helemaal niet. Maar je kan dat soort zaken ietwat ondervangen. Door niet altijd op dezelfde plek te voeden bijvoorbeeld. De dominante vissen zoeken het voer wel op, de visjes die wat lager staan in de rangorde krijgen zo toch wat meer kansen!

Dat is wel een goede tip.
Rechts voor voeren en dan ook links achter wat.

De vraag blijft dan. De vis krijgt genoeg voedsel, blijft gezond maar om dan vervolgens de hele dag verplicht in dat hoekje te hangen? Vind het een dillema.

Ja, ik dus ook.

Nou best ingrijpend als je een visje wil bjjplaatsen zeg.

in dit geval wellicht wel, daarom ook mijn optie om het te "proberen".
in het geval van mijn vissen bijna een must, voorkomt een boel ellende.

Werkt dit ook bij scholenvissen dan? Dacht dat dit meer was voor vissen met een (soort van)territorium.

niet per definitie alleen bij territoriale vissen, maar ook bij agressie problemen kan het een uitkomst bieden.
er zijn ook scholenvissen met territoria, bij de ene soort een stuk sterker aanwezig dan bij de ander.

Ik vraag me ook altijd af of mijn beesten wel gelukkig zijn of gelukkig genoeg. Ik heb soms wel eens de neiging om daar hele verhalen over te gaan tikken op dit forum maar mezelf kunnen bedwingen.

Ik heb in een eerdere bak zeer agressieve toestanden meegemaakt en het slachtoffer was duidelijk niet gelukkig. En het was niet met bijten of zo gewoon jennen en treiteren.

Ook merk ik bij bepaalde vissen dat die heel happy worden van waterwissels. Gaan ze een soort balletvoorstelling geven.

Die van jou lijkt me ongelukkig.

Ja mij ook.

Ken je niemand met een aquarium in de buurt. Als vervroegd kerst kadootje leuk zakje met inhoud 😉

Nee, ik zou het zo niet weten.
Maar ik kan het goed vinden met mijn aquariumboer.
Ik zal hem eens polsen.

Zojuist met het visje naar mijn aquariumboer gegaan en bovenstaand verhaal verteld.
Hij vond het curieus, interessant en net als wij; zielig.
Curieus; omdat rouwtetra's, zeker de witte, niet bij hem bekend waren als agressieve vissen.
Wel eens even iemand wegjagen, maar consequent in de hoek zetten had hij nooit eerder van gehoord.

Interessant; omdat hij het visje in zijn eigen aquarium wil stoppen om te kijken of zijn rouwtetra's het ook gaan doen.
Dan zou het dus een visje zijn die het "over zich afroept".
Van nature laag in de rangorde.

Zielig; om dezelfde redenen als wij.
Hij vond hem overigens niet echt mager.

Ik heb een ander (nog jong) visje meegekregen.
Deze wordt gelijk opgenomen in de groep.

Nou das een mooie regeling. Ben benieuwd hoe het afloopt met de mogelijk ongelukkige vis.

Ook ik ben benieuwd hoe het de vis in de andere bak zal vergaan.

Interessant zo'n "experiment"... ben ook benieuwd naar de uitkomst ( en hoop natuurlijk dat het visje in kwestie zich straks beter voelt)

Ik zal volgende week nog eens langsgaan.

Ik moest net iets opzoeken in mijn pc en vond deze link nog over dit onderwerp...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan