Wat is er nieuw

kan het kwaad

• Onderwerp starter Onderwerp starter chaneef
  • Startdatum Startdatum
C

chaneef

Guest
ik zit met een dilemma ik kan een kweek groep overnemen van crystal red / black maar nu is mijn ph 6,8 en die van hem 6 is die stap te groot of niet? wil het zeker weten want gaat om een groep van 100

Ik denk zelf dat als je ze goed laat overwennen dat het kan maar geef geen garantie natuurlijk.
Wil je echt heel zeker zijn en geen risico lopen doe je het niet en zorg je dat in jouw bak ook een stabiele ph van 6 is.

Een zo lage zuurgraad is voor deze soort garnalen niet echt fijn. Ze prefereren een PH van 6,5 tot 7,5.

Daarnaast is het wel zo dat de PH waarde elke dag en nachtcyclus verandert met wel 0,7 PH punt.

Daarom denk ik ook dat je die garnalen gerust kunt overnemen. Allen heel langzaam wennen aan jouw water.
Dat doe je zo:

Zet de garnalen in het water van de eigenaar in een zo groot mogelijke emmer, ( er hoeft niet veel water van de eigenaar mee naar huis)!
Als je thuis komt, dan zet je deze emmer naast je bak en neemt een luchtslangetje en je doet het ene einde in je bak en het andere einde in de emmer, nadat je het water hebt aangezogen.
Zo loopt de emmer ( 10 of meer liter) in een uur of 2 vol met water uit jouw bak en zijn de garnalen gewend.
Zet de emmer nu op je ( geopende) bak en neem een DIKKE plastic slang, en zuig die vanuit de emmer aan.
Zo hevel je het water en de garnalen over naar je bak en klaar ben je!

Greetzz BigSmoke

Eens.. al zou ik niet schromen om middels (bv) een knijper de luchtslang nog enigszins te knijpen om het eerder te laten druppelen dan te laten stromen, duurt het wat langer logischerwijs.
Verder zou ik kiezen voor 'scheppen' van garnalen aangezien je de gelegenheid wilt hebben eventuele doden niet toe te voegen. Met een aantal van 100 zijn enkele doden geen uitzondering namelijk.. 't is kwetsbaar grut.

Kom best veel geluiden tegen dat ze worden gehouden op 5.5/6.0
Schijnt toch dat je dan vaak meer jongbroed overhoud dan op de hogere ph-waardes.
Heb ze zelf op 6.2/6.3
Een omschakeling van 6.0 naar 6.8 lijkt me best haalbaar trouwens, maar wel langzaam overwennen.. met de nadruk op langzaam dus.

Verder heeft het natuurlijk zin om eens te kijken (zoals John al aangaf) of je niet beter je ph wat kan doen dalen? Is het niet 6.0 dan wel een paar tienden lager dan 6.8?

bedankt ja verlagen gaat moeilijk heb zelf al wat garnalen in de bak zitten

Seabait zei:
Een zo lage zuurgraad is voor deze soort garnalen niet echt fijn.

Raar dat ze bij de persoon waarvan de ts ze koopt kweken dan...

Ik weet wel dat de hogere gradaties meestal op een ph van rond de 6 worden gekweekt. Zelf krijg ik via een kennis in de buurt die ook tientallen bakjes met kweek heeft staan dat je ze eigenlijk moet houden op de ph waarop ze zijn gekweekt.
Ik krijg volgende maand de cb F1 en die zitten daar op een ph van 6.1 en kweken als konijnen.
Dus ik zou om zeker te zijn dat je geen problemen krijgt wel dezelfde ph gaan aanhouden. Ik verlaag hier in een cr bakje de ph door een panty met een beetje turfvezel achter de filter te drukken. Zo daalt daar de ph van 7.9 naar 7.2.

chaneef zei:
bedankt ja verlagen gaat moeilijk heb zelf al wat garnalen in de bak zitten

Zijn die garnalen van dezelfde kweker als waarvan je ze nu wil kopen?
Anders misschien sowieso geen goed plan om ze bij elkaar te zetten.

Een aantal domme opmerkingen mijnerzijds.....!

Garnalen hebben een uitwendig skelet dat zo af en toe vervangen moet worden.

Dat betekent dat ze bepaalde stoffen, alle gelieerd aan C(alcium) uit het water moeten kunnen opnemen om deze om te zetten naar een nieuw pantser.

Zuur water lost juist deze C(alcium) verbindingen op en maakt het voor de garnalen en andere lagere dieren juist heel erg moeilijk om voldoende C(alcium) uit het water op te nemen.

Vandaar mijn opmerking dat garnalen zuur water met een lage PH niet fijn vinden.

Greetzz BigSmoke

Tja ik ben geen chemicus maar veelal eisen de hogere gradaties cr en cb juist een lage ph en vadaar dat men ook dan een ph verlagende bodem gebruikt die ook de kh verlaagd.
Wel moet je dan met mineralen de geleidbaarheid op een bepaald nivo brnegen. Voor mijn nieuwe cb s die gaan komen heb ik ook een ph nodig van rond de 6.1

Crystal Black/Red hebben liever een ph van 6 dan 6,5 of 7.
Probeer wel zeker niet lager te gaan dan 5,6.
Als ik van jou was trachtte ik je PH iets te verlagen maar in principe moet dit zeker lukken als je de overwenning rustig en langzaam doet.
Denk ook aan je overwenningsbakje of zakje in je aquarium te zetten zodat ze bij de eigenlijke overzetting niet schrikken van een temperatuurverschil.
Dat kan ze gemakkelijk doden.

Ben wel benieuwd of het je lukt, 100 stuks is namelijk niet niks.

Kijk ,dit is nu het forum in optima forma!! Er worden vraagtekens gezet bij een aantal zaken aangaande de dieren die we houden, we werpen ons vervolgens op de info die er is, pure theorie maar ook heel waardevolle ervaringen en zo kom je verder met je hobby, iedereen heel hartelijk bedankt voor de geleverde bijdragen aan deze discussie!!

Het gaat er immers niet om gelijk te hebben of te krijgen, maar om het welzijn van de dieren en planten die we houden, en die ons zoveel plezier verschaffen!

Greetzz Bigsmoke

Daar heb je helemaal gelijk in. Je kan beter eens toch ongelijk hebben en daardoor het welzijn van je beesten toch kunnen verbeteren. Altijd vasthouden aan je eigen mening en oordeel is echt niet zaligmakend dus.
Niemand is perfect en niemand bezit alle wijsheid. Al denken sommige mensen in de wereld dat dit wel zo is 😉

BigSmoke zei:
Kijk ,dit is nu het forum in optima forma!! Er worden vraagtekens gezet bij een aantal zaken aangaande de dieren die we houden, we werpen ons vervolgens op de info die er is, pure theorie maar ook heel waardevolle ervaringen en zo kom je verder met je hobby, iedereen heel hartelijk bedankt voor de geleverde bijdragen aan deze discussie!!

Het gaat er immers niet om gelijk te hebben of te krijgen, maar om het welzijn van de dieren en planten die we houden, en die ons zoveel plezier verschaffen!

Greetzz Bigsmoke

+1

Greetzz Bigsmoke

Dat is zeker goed gezegd, ik probeer met mijn ervaringen mensen te helpen hier op het forum, maar dan zie je toch dat je niet altijd gelijk hebt en dat maakt het net zo leuk. En zo leer je meer!
Velen hier hebben zoveel ervaring en ik als 22 jarige peuter probeer mij daar tussen te wringen! 🙂

Mooie reactie Bigsmoke.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan