Kan ik nou wel of niet Crystal Black garnalen houden?


A

AD2020

Guest
Ik navolging van mijn post gisteren omtrent het concreet maken van mijn visbestand, ben ik op onderzoek gegaan naar de mogelijkheid tot het houden van de Caridina cf. Cantonensis - Crystal Black garnaal. Mijn pH zit momenteel tussen de 6.5 en 7.0, de KH zit op 8 en de GH zit op 2. Verder maak ik gebruik van ADA Aqua Soil Amazonia, ADA Aqua Soil Amazonia Powder en Seiryu stenen die allemaal invloed hebben op de waterwaarden. Ik maak geen gebruik van Osmose.

Via Marktplaats heb ik inmiddels diverse verkopers van Crystal Black garnalen benaderd. Hierbij heb ik mijn waterwaarden doorgegeven en gevraagd of de door hun aangeboden garnalen in mijn aquarium zouden kunnen leven. De antwoorden lopen echter uiteen. Sommigen geven aan dat het geen probleem zal zijn (dit zijn niet alleen de verkopers die aangeven op leidingwater te kweken, maar ook een verkoper die op osmose kweekt), andere verkopers geven aan dat dit niet gaat lukken (vanwege de KH en GH).

Iemand hier die mij een concreet advies kan geven?
 
Je Kh is veel te hoog voor crystalblack garnalen, die moet zo laag mogelijk zijn en je Gh is veel te laag, die kan beter rond de 5 zitten
 
Je gh is inderdaad te laag en die moet je opkrikken tot min 6 en dat kan met gh+mineral wat te koop is.
Of ze op jouw water kunnen is een goede vraag want dat hangt af van de gradatie want de lage gradatie zijn vaak gekweekt op kraanwater en de hoge gradaties vaak op osmosewater. Dus ja ik zou wel goed informeren waarop de garnalen zijn gekweekt maar een wat lagere gradatie kan volgens mij prima zolang de gh wat hoger is.
Die op osmose zijn gekweekt zijn ook een erg lage kh gewend van vaak maar 0-1 kh.
 
Je Kh is veel te hoog voor crystalblack garnalen, die moet zo laag mogelijk zijn en je Gh is veel te laag, die kan beter rond de 5 zitten

Je gh is inderdaad te laag en die moet je opkrikken tot min 6 en dat kan met gh+mineral wat te koop is.
Of ze op jouw water kunnen is een goede vraag want dat hangt af van de gradatie want de lage gradatie zijn vaak gekweekt op kraanwater en de hoge gradaties vaak op osmosewater. Dus ja ik zou wel goed informeren waarop de garnalen zijn gekweekt maar een wat lagere gradatie kan volgens mij prima zolang de gh wat hoger is.
Die op osmose zijn gekweekt zijn ook een erg lage kh gewend van vaak maar 0-1 kh.
Grappig, dit is nou precies waar ik tegenloop: de één zegt dat het kan, de ander zegt dat het niet kan :help:

@jessicapilon , mijn GH verhogen kan dus simpel met gh+mineral? Heeft dat verder geen invloed op andere waardes en/of andere eventuele andere zaken?
 

Verhoogd enkel de gh. Ik verhoog het hier tot zeg maar 6.
 
Je Kh is veel te hoog voor crystalblack garnalen,

Misschien wel voor de hogere gradaties maar niet voor de lagere gradaties hoor. Die kunnen best op het meeste leidingwater en ik heb ze jaren op kraanwater gehad met een ph van 8 en kh 9. Maar goed het hangt er ook vanaf waar ze op zijn gekweekt en welke gradatie je wil hebben.
 
Ja België maar wat ik vaak hoor van Belgische kwekers dat alles op osmose moet omdat anders alles omvalt, dus ja denk dat dat daar weer anders is

Misschien door het Chloor wat er daar vaak aanwezig is als ik het goed heb. In die link staat denk ik niet voor niets dat ze een kh van 4-14 kunnen hebben en dat zullen ze toch niet zeggen als ze op osmose moeten met een kh van 0-1.
Zelf heb ik ook lage gradaties cr/cb gehad op gewoon kraanwater hier en die deden het prima. Als het zo zou zijn zoals jij stelt Antje dabn kunnen de cb nooit niet op leidingwater eigenlijk maar heeft men al snel osmose of ph verlagende bodems nodig en dat ook bij de lagere gradaties.
 
Misschien door het Chloor wat er daar vaak aanwezig is als ik het goed heb. In die link staat denk ik niet voor niets dat ze een kh van 4-14 kunnen hebben en dat zullen ze toch niet zeggen als ze op osmose moeten met een kh van 0-1.
Zelf heb ik ook lage gradaties cr/cb gehad op gewoon kraanwater hier en die deden het prima. Als het zo zou zijn zoals jij stelt Antje dabn kunnen de cb nooit niet op leidingwater eigenlijk maar heeft men al snel osmose of ph verlagende bodems nodig en dat ook bij de lagere gradaties.
Ja in België denk ik dat je haast niet om osmose en zo'n phbodem heen kan, maar hier in NL hoor je inderdaad wel vaker dat lagere gradaties ook op leiding zitten, maar dacht dat ts van NL kwam?
 
Ik heb niet gekeken waar de TS wegkomt en mijn antwoord was meer algemeen want ik denk dat de Belgische leden in de regel wel weten of hun water schadelijke stoffen bevat.

Zover ik begrijp gebruikt de TS wel een Amazonia bodem en dan vindt ik die hoge kh wel vreemd.
 

Verhoogd enkel de gh. Ik verhoog het hier tot zeg maar 6.

Thanks, ideaal!

Ja in België denk ik dat je haast niet om osmose en zo'n phbodem heen kan, maar hier in NL hoor je inderdaad wel vaker dat lagere gradaties ook op leiding zitten, maar dacht dat ts van NL kwam?

Klopt, gewoon NL hier (Friesland :))

Ik heb niet gekeken waar de TS wegkomt en mijn antwoord was meer algemeen want ik denk dat de Belgische leden in de regel wel weten of hun water schadelijke stoffen bevat.

Zover ik begrijp gebruikt de TS wel een Amazonia bodem en dan vindt ik die hoge kh wel vreemd.

Ik gebruik inderdaad Amazonia, maar heb daarnaast ook Seiryu stenen. Die stenen verhogen zowel de pH als KH toch?

@jessicapilon en @Nicolientje-W: conclusie is dus dat ik prima (lage gradatie) Crystal Black kan houden, mits deze gekweekt zijn op leidingwater en ik mijn GH verhoog naar 5 of 6 middels bijvoorbeeld Bee Shrimp Mineral GH+?
 
@jessicapilon en @Nicolientje-W: conclusie is dus dat ik prima (lage gradatie) Crystal Black kan houden, mits deze gekweekt zijn op leidingwater en ik mijn GH verhoog naar 5 of 6 middels bijvoorbeeld Bee Shrimp Mineral GH+?

Lijkt me wel hoor en ik kom uit Groningen dus zoveel zal ons water ook niet verschillen.
 
@Nicolientje-W en @jessicapilon, ik lees her en der dat het toevoegen van CO2 problemen kan geven m.b.t. garnalen. Aangezien is CO2 toevoeg (20 mg/l), wat is jullie ervaring hiermee?
 
Ja met crystalblackgarnalen gaat dat absoluut problemen geven *lees: dode garnalen. Crystalblackgarnalen zijn stukken zwakker als vuurgarnalen omdat de crystalblack een kweekvariant is en daardoor dus gevoeliger voor allerlei onprettige stofjes in het aquarium
 
Ja met crystalblackgarnalen gaat dat absoluut problemen geven *lees: dode garnalen. Crystalblackgarnalen zijn stukken zwakker als vuurgarnalen omdat de crystalblack een kweekvariant is en daardoor dus gevoeliger voor allerlei onprettige stofjes in het aquarium

Ai, tegenvallertje :) Geldt dat ook voor de Neocardina?
 
Ai, tegenvallertje :) Geldt dat ook voor de Neocardina?
Ja eigenlijk wel maar soms gaat het goed, maar scapebakken hoe leuk ook om te zien zijn maar voor 1 doel gemaakt: mooi te zijn voor een foto daarna worden ze of verkocht of afgebroken en een nieuwe scape gemaakt voor een mooie foto en zo verder, de meeste mensen verkijken zich daar enorm op en denken alleen maar "ow wat mooi dat wil ik ook" zonder dus te beseffen dat scapebakken niet geschikt zijn voor bewoners
 
maar scapebakken hoe leuk ook om te zien zijn maar voor 1 doel gemaakt: mooi te zijn voor een foto daarna worden ze of verkocht of afgebroken en een nieuwe scape gemaakt voor een mooie foto en zo verder, de meeste mensen verkijken zich daar enorm op en denken alleen maar "ow wat mooi dat wil ik ook" zonder dus te beseffen dat scapebakken niet geschikt zijn voor bewoners

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Mijns inziens kunnen aquascapes prima geschikt zijn om (voor langere tijd) bewoners te huisvesten :) Verder wordt CO2 zeker niet alleen bij scaping gebruikt...
 
Ik zou persoonlijk ook geen co2 gebruiken en in elk geval geen hoge doseringen. er zijn wel mensen die wel flink co2 doseren met garnalen maar ik vindt het wel een risico.
 
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Mijns inziens kunnen aquascapes prima geschikt zijn om (voor langere tijd) bewoners te huisvesten :) Verder wordt CO2 zeker niet alleen bij scaping gebruikt...
Dat mag dat je het niet met mij eens bent (aardig van me he :D ) maar alle scapers die actief zijn op social media werken zoals ik hierboven heb omschreven en zullen ook bevestigen dat scapebakken ongeschikt zijn voor bewoners
 
Wat neocaridina betreft, ondervind ik persoonlijk geen problemen met co2, ik zit rond de 20ppm.

Wel pas ik lagere npk concentraties toe als in het gemiddelde EI aquarium en gebruik ik Profito in plaats van Tenso of CSM+b voor de sporenelementen.
 
Ja je hoort inderdaad meer mensen die wel co2 gebruiken hoor en het zal zeker ook van de soort afhangen.
 

Terug
Bovenaan