Visbestand voor mijn Bonsai aquascape (Dennerle 45x36x34)


A

AD2020

Guest
Aangezien 'D-day' langzamerhand in zicht komt, wil ik graag alvast mijn visbestand concreet maken. Zoals in mijn foto-album topic te lezen is, zit ik te denken aan:

-20 a 30 garnalen (twijfel nog tussen Caridina en Neocaridina. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de Crystal Red. Ik denk dat die een heel mooi contrast geven t.o.v. mijn bodembedekking (Micranthemum ‘Monte Carlo’).
-15 (of 20?) stuks Boraras brigittae. Ook deze hebben mijn voorkeur i.v.m. het contrast t.o.v. de bodem. Daarnaast zijn het kleine visjes die mooi in verhouding staan t.o.v. het aquarium en de inrichting.
-5 stuks Otocinclus affinis/vittatus. Deze heb ik niet perse gekozen vanwege het uiterlijk, maar meer vanwege de praktische kant (opruimers :cool:).

Meer info omtrent het aquarium, de inrichting en de techniek staat in voornoemde topic. Wat vinden jullie van deze plannen? Op- of aanmerkingen, tips en/of andere adviezen zijn van harte welkom! :thumbs:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prima bestand mits je filter voldoende capaciteit heeft.
Bedenk wel dat als je crystal reds neemt en Boraras brigittae dat je veel rode tinten in je aquarium krijgt en dit kan nog wel eens tegenvallen ten opzichte van elkaar.
Persoonlijk zou ik dan de garnalen in een andere kleur nemen aangezien je met de vissen die hierin passen niet veel keuze hebt.
 
van Otocinclus zou ik afzien, ze zijn niet gemakkelijk te houden, zeker in kleine bakjes is de ervaring dat ze snel dood gaan.
bovendien heb je met een leger garnalen geen verdere opruimers nodig.

Boraras soorten zijn prima voor dit formaat bak, sundadanio axelrodi kan ook mits je hardheid en pH laag zijn ( maar daar houden chrystal reds ook van)
 
Heb zelf 3 dwerg oto's in mijn 30 liter bak, die gaan prima.
Je boraras en garnaaltjes kunnen idd wel wat vloeken / erg rood ogen.

Wellicht is een schooltje boraras met japonica's een goed alternatief.
 
Prima bestand mits je filter voldoende capaciteit heeft.
Bedenk wel dat als je crystal reds neemt en Boraras brigittae dat je veel rode tinten in je aquarium krijgt en dit kan nog wel eens tegenvallen ten opzichte van elkaar.
Persoonlijk zou ik dan de garnalen in een andere kleur nemen aangezien je met de vissen die hierin passen niet veel keuze hebt.

Ik maak gebruik van de Eheim 2213 (440 liter / uur bruto), neem aan dat ik deze kan scharen onder 'voldoende capaciteit'? Goed punt betreffende de combinatie CR en BB. Een alternatief voor de Boraras Brigittae ben ik ook nog niet tegengekomen, ik vind dat erg leuke en mooie visjes. Voorzie jij verder geen problemen met betrekking tot de kleur en het gedrag van de visjes vanwege mijn inrichting? Ik lees namelijk wel dat ze 'wat planten' op prijs stellen en de kleuren middels drijfplanten beter uitkomen. Volstaat mijn bonsai hierin?

Heb je ten slotte nog tips voor andere garnalen die goed bij in mijn aquarium zouden passen?

van Otocinclus zou ik afzien, ze zijn niet gemakkelijk te houden, zeker in kleine bakjes is de ervaring dat ze snel dood gaan.
bovendien heb je met een leger garnalen geen verdere opruimers nodig.

Boraras soorten zijn prima voor dit formaat bak, sundadanio axelrodi kan ook mits je hardheid en pH laag zijn ( maar daar houden chrystal reds ook van)

Goed punt betreffende de Otocinclus. Ik ga het meenemen in mijn overweging. De garnalen zijn inderdaad uitstekende opruimers, maar die maken (i.t.t. de Oto) natuurlijk niet de binnenkant van het glas schoon ;-). Ik ben niet echt onder de indruk van de kleuren van de Sundadanio axelrodi, maar bedankt voor de suggestie!

Heb je eventueel nog tips ter vervanging van de Oto? De Boraras Brigittae schol uitbreiden? Zou een trio Colisa chuna ook een optie zijn?

Heb zelf 3 dwerg oto's in mijn 30 liter bak, die gaan prima.
Je boraras en garnaaltjes kunnen idd wel wat vloeken / erg rood ogen.

Wellicht is een schooltje boraras met japonica's een goed alternatief.

Japonica vind ik (en vooral mijn wederhelft ;-)) niet echt mooie garnalen. Nog andere suggesties die goed zouden passen bij mijn inrichting?
 
Ik maak gebruik van de Eheim 2213 (440 liter / uur bruto), neem aan dat ik deze kan scharen onder 'voldoende capaciteit'? Goed punt betreffende de combinatie CR en BB. Een alternatief voor de Boraras Brigittae ben ik ook nog niet tegengekomen, ik vind dat erg leuke en mooie visjes. Voorzie jij verder geen problemen met betrekking tot de kleur en het gedrag van de visjes vanwege mijn inrichting? Ik lees namelijk wel dat ze 'wat planten' op prijs stellen en de kleuren middels drijfplanten beter uitkomen. Volstaat mijn bonsai hierin?

Heb je ten slotte nog tips voor andere garnalen die goed bij in mijn aquarium zouden passen?
Dat is inderdaad voldoende had precies dezelfde setup op mijn 55L scapers tank :D!!
Persoonljk zou ik de japonica's niet nemen zoals je al aangaf.
Los van het feit dat ze verschrikkelijk kleurloos zijn, zijn ze ook nog eens veel te groot en doen ze je scape teniet!

Qua tips is het wat lastig, en dan neem ik de volgende punten mee:
- Je hebt nu geen folie op je aquarium aan de achterzijde zou ik je sterk aanraden, versterkt het gevoel van diepte namelijk. (zwart of transparant blauwig zou heel mooi kunnen zijn)
- Je interne filter zou ik er volledig uithalen en eventueel vervangen voor een skimmer mocht je wat extra stroming nodig hebben.

Qua kleuren van de garnalen zou ik zelf gaan voor:
- Caridina cf. Cantonensis - Snow White Garnaal
- Crystal black
- Sakura Yellow.

Mocht je toch liever de Crystal reds willen kan je nog voor de volgende vissen gaan:
- Danio Margaritatus Rasbora Galaxy
- rasbora rubrodorsalis
- Microrasbora Kubotai Fosforgreen (niet de beste kleur combi)
- gestreepte dwergrasbora


Dwerg otto's gingen in mijn 55 liter ook prima btw.
Vel succes met een keuze maken :D
 
In mijn ervaring is de Oto ook geen moeilijke vis. Nemen in mijn ervaring zelfs zonder problemen droogvoer; algentabletten. In een 50l bak gehouden
 
Je hebt nu geen folie op je aquarium aan de achterzijde zou ik je sterk aanraden, versterkt het gevoel van diepte namelijk. (zwart of transparant blauwig zou heel mooi kunnen zijn)

Goede tip. Ik wacht nog even totdat de vissen erin zetten voordat ik ga proefdraaien met een achterkant. Vind het namelijk zonder achtergrond wel erg 'clean' lijken.

Je interne filter zou ik er volledig uithalen en eventueel vervangen voor een skimmer mocht je wat extra stroming nodig hebben.

Het interne filter zit er moment nog in omdat ik de buitenfilter nog aan het indraaien ben. Uiteraard ga ik die verwijderen zodra dat klaar is. Kan namelijk niet wachten om dat lelijke ding eruit te halen ;-). Mocht het nodig zijn dat ga ik me nog verdiepen in skimmers.

Qua kleuren van de garnalen zou ik zelf gaan voor:
- Caridina cf. Cantonensis - Snow White Garnaal
- Crystal black
- Sakura Yellow.

Mocht je toch liever de Crystal reds willen kan je nog voor de volgende vissen gaan:
- Danio Margaritatus Rasbora Galaxy
- rasbora rubrodorsalis
- Microrasbora Kubotai Fosforgreen (niet de beste kleur combi)
- gestreepte dwergrasbora

Dwerg otto's gingen in mijn 55 liter ook prima btw.
Vel succes met een keuze maken :D

Dank voor de suggesties! :thumbs: Ik blijf neigen naar de Boraras Brigittae dus ga me even goed verdiepen in de andere mogelijkheden.

In mijn ervaring is de Oto ook geen moeilijke vis. Nemen in mijn ervaring zelfs zonder problemen droogvoer; algentabletten. In een 50l bak gehouden

Thanks! Aangezien jij nu de derde in dit topic bent die dit aangeeft, ga ik daar ook gewoon vanuit.
 
Qua garnalen kan je op marktplaats ook naar mini-japonica's zoeken. Soms zijn dat daadwerkelijk malawagarnalen, met als gevolg dat ik nu twee soorten garnalen in mijn aquarium heb, maar op zich is er van alles te vinden daar aan leuke mini-garnalen. De malawa's zijn een cm of 4, de mini-japonica's die ik heb zijn 2 cm. De malawa's hebben verschillende bruintinten, de mini-japonica's zijn lichtbruin transparant.
 
Japonica vind ik (en vooral mijn wederhelft ;-)) niet echt mooie garnalen. Nog andere suggesties die goed zouden passen bij mijn inrichting?

Smaken verschillen :)
Ik heb zelf rode garnaaltjes (en Japonica's) met een voornamelijk blauwe betta, ik vind dat wel mooi kleuren, dus wellicht werkt het andersom ook goed. In dat geval zijn bijvoorbeeld Blue Velvet garnaaltjes een idee.
 

Terug
Bovenaan