als je rond kijkt hoor je idd vaak een minimum diepte van 1,5m maar vanaf 1,2m is opzich diep zat wel is het waar dat dieper beter is voor de vissen daar heb ik ooit goede beargumentatie voor gehoord maar die weet ik niet meer 😛
in een vijver van 3.000 liter zou ik ze nooit houden en zelfs die 10.000 liter vind ik ehoorlijk minimaal.
zelf hebben we een vijver van 12.000 liter en ik moet zeggen dat ik er echt geen volgroeide koi in zou willen zetten dan doe je dat dier echt te kort. een goede koi haalt makkelijk 80cm en een gewicht van 10kg misschien nog wel meer.
zelf heb ik besloten dat ik ondanks dat ik de vijver te klein vind voor volwassen koi ik wel koi blijf houden. maar dan met een lage bezetting (7koi 2 zeelten en een zonnebaars). ook houd ik de koi maar een paar jaar ik koop ze als 1 jarige koi van 12cm tot 20cm en houd ze 3 jaar tot ze 40cm tot 50cm zijn dan verkoop ik ze aan een hobbyist met een grotere vijver. en dan koop ik zelf weer een paar nieuwe.
tijdens die 3 jaar doe ik het volgende.
1ste jaar. 2 koi verkopen en 2 jonge kopen
2e jaar. 2 koi verkopen en 2 jonge kopen
3e jaar. 3 koi verkopen en 3 jonge kopen
dit zorgt er voor dat ik altijd een redelijk gelijke bezetting houd en ik dus niet alle koi in 1 keer moet weg doen.