Wat is er nieuw

Kan je een koi in een normale vijver zetten met planten en kleinere vissen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Vijver//
  • Startdatum Startdatum
V

Vijver//

Guest
Zou je een koi in een vijver kunnen zetten met kleineren vissen en veel waterplanten :S

Dat hangt van de vijver af. Hoeveel planten zitten er in en hoe groot is de vijver?

Ja waarom niet. Als de vijver groot genoeg is om zo'n grote goudvis kwijt te kunnen.

Maar je moet je wel realiseren dat een volgroeide koikarper waarschijnlijk geen plant heel zal laten en zelfs de jonge scheuten uit de grond zullen wroeten. Je krijgt dan wel een probleem om het biologisch evenwicht in je vijver te behouden!

Hoe oud zijn ze als ze volgroeit zijn

Ik heb me altijd laten vertellen dat voor koi-vissen je een vijver nodig hebt van minimum 1m50 diep en een inhoud van 10.000 liter. Nu weet ik vijverhouders die er houden in een poel van amper 3000 liter en 80cm diep maar of dat op lange termijn met succes zal zijn, daar twijfel ik toch sterk aan.

als je rond kijkt hoor je idd vaak een minimum diepte van 1,5m maar vanaf 1,2m is opzich diep zat wel is het waar dat dieper beter is voor de vissen daar heb ik ooit goede beargumentatie voor gehoord maar die weet ik niet meer 😛
in een vijver van 3.000 liter zou ik ze nooit houden en zelfs die 10.000 liter vind ik ehoorlijk minimaal.
zelf hebben we een vijver van 12.000 liter en ik moet zeggen dat ik er echt geen volgroeide koi in zou willen zetten dan doe je dat dier echt te kort. een goede koi haalt makkelijk 80cm en een gewicht van 10kg misschien nog wel meer.
zelf heb ik besloten dat ik ondanks dat ik de vijver te klein vind voor volwassen koi ik wel koi blijf houden. maar dan met een lage bezetting (7koi 2 zeelten en een zonnebaars). ook houd ik de koi maar een paar jaar ik koop ze als 1 jarige koi van 12cm tot 20cm en houd ze 3 jaar tot ze 40cm tot 50cm zijn dan verkoop ik ze aan een hobbyist met een grotere vijver. en dan koop ik zelf weer een paar nieuwe.
tijdens die 3 jaar doe ik het volgende.
1ste jaar. 2 koi verkopen en 2 jonge kopen
2e jaar. 2 koi verkopen en 2 jonge kopen
3e jaar. 3 koi verkopen en 3 jonge kopen

dit zorgt er voor dat ik altijd een redelijk gelijke bezetting houd en ik dus niet alle koi in 1 keer moet weg doen.

Dat is een handige tip van dat 3 jaar dat is mis hien wel wat wij hebben zelf ook niet een al te grote vijvet zoon 10000 liter dus dat zou iets kunnen zijn
Dankjewel

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan