Kardinalen zwemmen niet


Sebastiaandebruijn

Well-known member
Lid geworden
13 juni 2020
Berichten
150
Leeftijd
24
Hallo, ik heb een weekje terug 90 kardinalen gekocht, de eerste 2e dagen zwommen ze mooi rond in een groep door het aquarium. Nu zitten ze alleen nog maar rechtsonderin in het aquarium. Er is hier niks bijzonders dus ik begrijp het niet. Heeft iemand tips?
 
Het kan aan zoveel dingen liggen. De inrichting van de bak is te open, het licht is te fel, etc. Ze voelen zich in ieder geval niet op hun gemak. Heb je een foto van de bak?
 
20200613_182342_HDR.jpg
 
Ik heb zelf ook kardinaaltjes zwemmen. Ik mis bij jou drijfplanten.
Heb je al het water getest met druppeltesten?
 
Het is dus een vrij open bak, de verlichting lijkt mij niet super fel maar dat komt misschien door de foto. Ik zou kijken of je drijfplantjes of iets dergelijks kan halen, die zullen het licht wat tegenhouden en voor beschutting zorgen.

Edit: Als de led controller op de foto van het aquarium is, kun je misschien ook het licht een beetje dimmen.
 
De led controller is niet van het aquarium maar ik kan het licht wel dimmen, in de avond word het standaard donkerder en roder en zelfs dan blijven ze zitten.
Ik heb het water getest met een teststrip:
ph= 7,2-7,5
cl= 0,8
kh= 7,6
gh= 8-16
no= 0
no3= onder 50
 
het lijkt ook wel of ze erheen moeten. zodra ik mijn hand op het glas doe schrikken ze weg maar zodra mijn hand weg is komen ze allemaal tegelijk zo snel mogelijk terug.
 
heb je nou 90 of 9 kardinalen? Want als ik zo op de foto kijk zie ik er niet veel..
 
Het is dus een vrij open bak, de verlichting lijkt mij niet super fel maar dat komt misschien door de foto. Ik zou kijken of je drijfplantjes of iets dergelijks kan halen, die zullen het licht wat tegenhouden en voor beschutting zorgen.

Edit: Als de led controller op de foto van het aquarium is, kun je misschien ook het licht een beetje dimmen.

Ik ben het hier mee eens en ik zou de nepplanten vervangen voor echte want die halen ook stoffen uit je water die je liever niet hebt.
 
oke dankjullie wel
 
Ja die bak is mij ook veel te open, die visjes zijn gewoon niet op hun gemak nu en proberen te schuilen in de hoek. Kan op termijn wel iets beter worden hoor maar wat meer beschutting helpt enorm!
 
Kardinalen zoeken altijd een schuil[plaats en houden van gedempt licht. Zelf heb ik ook kardinalen maar een zeer dicht beplantte bak waar ze gemakkelijk kunnen schuilen. Wat ze dus ook doen. Af en toe komen ze wel tevoorschijn, hoor. Na zessen begint bij mij de belichting af te nemen en dan zie dat de vissen zich allemaal veel meer laten zien. Dat scholen doen ze dan weer alleen als er gevaar dreigt.
 
Ik zou er ook veel stenen uithalen,alhoewel dit wel kan,maar toch,en ook dat neergestorte vliegtuig.Zet er verder wat nieuwe planten bij en focus je daarop.Misschien dat je iets te weinig stroming heb in de bak,maar dat kan ik zo niet zien,bij wat meer stroming gaan ze daar nog wel eens instaan.Als er te weinig stroming is staan ze vaak stil.
Zonder een flow in het aquarium willen ze nog wel eens gaan samenhangen,en in stilstand maar mooi dat je zo'n grote school hebt gekocht,dit zie ik niet veel meer,mijn complimenten.
Gr.bert
 
Ik zou er ook veel stenen uithalen,alhoewel dit wel kan,maar toch,en ook dat neergestorte vliegtuig.Zet er verder wat nieuwe planten bij en focus je daarop.Misschien dat je iets te weinig stroming heb in de bak,maar dat kan ik zo niet zien,bij wat meer stroming gaan ze daar nog wel eens instaan.Als er te weinig stroming is staan ze vaak stil.
Zonder een flow in het aquarium willen ze nog wel eens gaan samenhangen,en in stilstand maar mooi dat je zo'n grote school hebt gekocht,dit zie ik niet veel meer,mijn complimenten.
Gr.bert
Waarom zou hij zijn vliegtuig eruit halen?
 
Moet ik daar een reactie op geven,dacht het niet.
 
Waarom zou hij zijn vliegtuig eruit halen?

Zolang de passagiers eruit zijn zal het niet zo erg zijn en meer een kwestie van smaak ;). Persoonlijk vindt ik het ook niet mooi maar goed smaken verschillen nu eenmaal en dat is maar goed ook.
 
Ach, ik zou het zelf denk ik ook niet doen maar als ik zo naar die bak kijk met die stapels (verschillende) stenen en dat vliegtuig vind ik het ook wel weer wat hebben. Die nep planten eruit en vervangen met wat grote echino's achterin. Wat crypto's in het midden en misschien wat grotere anubias op het lavasteen aan de linker kant. Dan maak je het af met wat leuke drijfplanten en heb je best een leuk bakje denk ik zo.
 
Iets anders, maar wat zijn de afmetingen van de bak? 90 kardinalen zijn veel, dus een grote bak is dsn wel nodig?
 
om jullie een update te geven, inmiddels zijn er geen kardinalen meer.. allemaal binnen een week waren ze weg. Rest van de vissen zwemt vrolijk veder, Vekeerde keuze gemaakt in dierenwinkel ;/
Ik had eerst naar de google reviews moeten kijken en dat dode visje in de bak had me moeten waarschuwen. Het lijkt niet erop dat de rest van de vissen wat mankeert maar moet ik nu nog iets doen op alle dode kardinalen eruit halen na?
 
alle 90 dood?
bizar
wat zijn je water waarden?
 
90 kardinalen in een week overleden? Daar moet iets serieus mis zijn geweest. Behalve het schuilen in de hoek zag ik aan de foto niet veel. Kun je aan de vissen zelf zien of er wat mis is geweest? Schimmel of andere uiterlijke kenmerken?
 
om jullie een update te geven, inmiddels zijn er geen kardinalen meer.. allemaal binnen een week waren ze weg. Rest van de vissen zwemt vrolijk veder, Vekeerde keuze gemaakt in dierenwinkel ;/
Ik had eerst naar de google reviews moeten kijken en dat dode visje in de bak had me moeten waarschuwen. Het lijkt niet erop dat de rest van de vissen wat mankeert maar moet ik nu nog iets doen op alle dode kardinalen eruit halen na?
Woww 90 dode vissen in een paar dagen is echt goed mis. Het eerste wat in mij opkomt is een acute vergiftiging ergens door. Ondanks dat je andere vissen okee zijn zou ik zo snel mogelijk een hele grote waterwissel doen. Gewoon zoveel als kan, 70% minstens. Zelfs met ziekte is het niet normaal dat ze er allemaal in zo'n korte tijd onderdoor gaan.
 
Ik zou het eens gaan zoeken bij nitraatgehalte. NO3...
En hoe is het zuurstofgehalte in je bak? Met dit warme weer is zuurstof nog belangrijker dan het al is, dus voldoende waterbeweging.

Een voorbeeld dat ik raadpleeg.
 
Nitraat (of eigenlijk Old Tank Syndrome) was ook het eerste wat in mij op kwam maar als ik naar de foto kijk dan zie ik eerder een nieuw gestart aquarium. Plus dat in de topic start staat dat nitraat onder de 50 is en al is dat niet wenselijk (ik zou het onder de 20 houden) zou het m.i. niet de massale sterfte verklaren.

Verder bevat het aquarium weinig (of zelfs helemaal geen?) echte planten dus een eventuele ammonia piek door het toevoegen van 90! kardinalen zou ook nog een reden kunnen zijn. Al had ik dan verwacht dat er ook wat sterfte bij de al bestaande vissen zou plaats vinden.

Het is een vreemd geval maar inderdaad, water meten met druppels (niet met strips) zou uitsluitsen kunnen geven. Meet dan voornamelijk NH3/4 - NO2 en NO3.
 
ik heb de waterwaardes nogmaals gemeten, No3= 25 no2= 0 gh= 8-16 kh= 10 ph= 7,6 cl2= 0,8, het aquarium heeft 3 echte planten. en 2 mosballen, Al mijn eigen vissen die ik ervoor heb gekocht leven alleen mijn platy's (alle 4) liggen de hele dag op de bodem) de rest van de vissen niet.

Na een tijdje naar mijn vissen gekeken te hebben hebben sommige een soort wit iets,
 
Hier foto's van de platy's de andere vissen en de dode misschien zien jullie iets eraan.
 

Bijlagen

  • 20200616_095003.jpg
    20200616_095003.jpg
    120 KB · Weergaven: 167
  • 20200616_173434.jpg
    20200616_173434.jpg
    154 KB · Weergaven: 167
  • 20200616_174802.jpg
    20200616_174802.jpg
    67.6 KB · Weergaven: 175
  • 20200616_174806.jpg
    20200616_174806.jpg
    87.8 KB · Weergaven: 158
  • 20200616_174808.jpg
    20200616_174808.jpg
    74.4 KB · Weergaven: 172
KH 10 is ook wel hoog voor kardinalen.
Platties op de bodem is ook niet goed.
Volgens mij is de staart van die platty ook stuk.

Ik zou flink water wisselen.
Zeker 80%
 
Moet ik daar een reactie op geven,dacht het niet.
Je zegt het zo stellig.
Wat kan betekenen op

1. Het is giftig of slecht voor je aquarium of slecht voor de vissen
2. Dat jij het niet mooi vindt en daarom hij het eruit zal halen...

Als het nummer 2 is. Denk ik dat hij dat zelf mag bepalen toch? Als hij dat wilt.

Als het nummer 1 is, zou ik het wel fijn vinden als je verteld wat het kan zijn, zodat we met ze alle dan die fout niet maken.


Bert dit is niet aanvallend bedoelt enkel puur informatief
 
zouden mijn vissen witte stip kunnen hebben?
 
Ik gok toch op een acute ammonia vergiftiging en NH3/4 meet je nu niet met een strip (sowieso zijn die maar matig betrouwbaar)

Je vissen zouden nu best stip kunnen hebben maar daar zijn al je kardinaaltjes binnen een paar dagen niet aan dood gegaan.
 
Het lijkt wel of de zwarte vis (black molly?) witte stip heeft
 
NO³ icm te hoge ph/kh. Kardinalen gaan toch beter met zacht zuur water. Dit is hard basisch water ik zie ook schelpen liggen. En een niet absorberende bodem waar bacteriën kunnen werken. Dat soort water maakt de kardinalen nog veel gevoeliger voor de nitraten. Ik zie ook chloor.
 

Terug
Bovenaan