Wat is er nieuw

Kardinalen zwemmen niet

Ik wil de waterwaarden wel eens weten gemeten met een druppeltest. Ik meen vanaf hier al NO2 en NH4 te ruiken als ik naar je foto's bekijk (;


De vissen zijn mager, hebben zowel vinrot als witte stip. Beide zijn ziektes die in gezonde bakken niet voorkomen, pas bij slechte omstandigheden komen deze tot uiting(geen wet van meden en Perzen, maar wel redelijk waar).

Iets anders, maar wat zijn de afmetingen van de bak? 90 kardinalen zijn veel, dus een grote bak is dsn wel nodig?
En nogmaals, hoe groot is jouw bak?
 
ik heb iets gister besteld tegen witte stip, komt morgen pas aan hopelijk niet te laat, inmiddels 5 van mijn eerdere vissen dood.

NO³ icm te hoge ph/kh. Kardinalen gaan toch beter met zacht zuur water. Dit is hard basisch water ik zie ook schelpen liggen. En een niet absorberende bodem waar bacteriën kunnen werken. Dat soort water maakt de kardinalen nog veel gevoeliger voor de nitraten. Ik zie ook chloor.
waar ziet u de chloor en hoe maak ik mijn water wat zachter?
 
Pfoe, balen dat het zo is gelopen zeg. Ik zie wel een hoop foutjes die voorkomen hadden kunnen worden als je goed geïnformeerd zou zijn geweest. Ik vind dat een speciaalzaak daar echt meer moeite in moet steken, ze verkopen immers levende dieren, maar ook als hobbyist moet je je goed verdiepen in wat je nou in huis neemt.

Niettemin is dit iets waar menig hobbyist in het begin tegenaan loopt. Vervelend, maar zo begint (en eindigt) het vaker.

Mijn advies: kijk en speur eens goed rond op dit forum. Haal je leerpunten uit ieder topic. Dit forum is echt een mooie bron van informatie.

Als ik jou was zou ik mezelf verdiepen in: inrichten, waterwaarden, combinaties van vissen en het herkennen van ziekten.

Pas daarna nieuwe vissen proberen.
 
Ik wil dan ook nog even iets zeggen als lerende aquariaan.halve.zool:DD zorg ook voor echte zuurstofplanten. Planten zijn in mijn ogen een superfilter. Ze nemen stoffen op en geven een prachtig beeld.
 
Hoi,

Heel naar dat al je kardinalen dood zijn.
Als ze in zo'n korte tijd dood gaan zou ik, zoals anderen ook aangeven, denken aan vergiftiging.

In één keer 90 nieuwe vissen toevoegen is best heel erg veel, dus kan er makkelijk een ammonia of nitrietpiek zijn ontstaan.

Mijn advies is om met druppeltesten te gaan werken. Deze zijn nauwkeuriger.

Op de foto's lijkt het inderdaad alsof de vissen witte stip hebben.
 
Gezien de afstandsbediening (heb hem hier ook) schat ik de bak op 80cm. Hopelijk kan sebastiaan dit bevestigen?
DE bak is 1 meter

hoe moet ik het volgende keer doen? als ik teminste van de stip af ben, minder vissen tegelijk en langzaam aanvullen met meer?

inmiddels is er nog een vis dood, ik hoop dat als ik het morgen binnenkrijg het niet al te laat is. Vervelend dat ik nu niks kan doen, ik heb gelezen dat ik het water flink moet verversen en de temperatuur naar 28 graden moet doen, is dit aan te raden?
 
ik heb trouwens veel planten gehad maar deze werden binnen 2 dagen compleet opgegeten, dan is zo'n plant van 4 euro wel duur ;/
 
Flinke waterverversing(en) zijn nu sowieso aan te raden.
Weet je wie de planten opat?
 
nee niet echt, volgensmij iedereen een beetje. Ik heb garnalen algeneters guppen platy's black molly's en een koppel gourami's
 
Wat voor algeneter?
En als de rest van de vissen er ook bij zaten lijkt het mij dat ze niet genoeg te eten krijgen.
 
Persoonlijk... Ik zou er een aantal uithalen. Die bijvoorbeeld in een witte speciekuip of in een volglas aquarium doen. Een deel van het aquariumwater daar ook in doen en water verversen. Een binnenfilter daarin plaatsen.

Dan eerst een tijd lang afw88 hoe het gaat. Voorlopig geen extra vissen. De tijd werkt in je voordeel. Tijd en rust zorgen voor herstel.
 
Ik denk dat 90 vissen toevoegen in een aquarium van 1 meter wel erg veel is geweest, sowieso zwom er al van alles in je bak en was die eigenlijk al vol. Inderdaad ook weinig planten om vervuiling om te zetten. Ik zou op dit moment zoals gezegd veel waterwisselingen doen, geen vissen toevoegen. En misschien is het een goede tip om je in te lezen in welke omstandigheden vissen wensen, zowel de waterwaarden en vooral ook de natuurlijke omstandigheden, planten, bodem, beschutting. Mijn ervaring is dat hoe natuurlijk het aquarium oogt, hoe natuurlijker de vissen zich gedragen. Ik ben ook echt wel de mist in gegaan hoor, kijk maar naar mijn fotoalbum! 😉
 
Aangezien er zoveel vissen dood zijn gegaan, denk ik dat de kans groot is dat de laatste overlevenden het ook niet gaan halen helaas. Maar je kan natuurlijk wel proberen om ze nog te redden. Dan naar de nieuwe opstart:
Eerst AL het water vervangen, filter wel gewoon laten. Dan zou ik de bodem zelf vervangen door wat fijners (zand als je corydorassen wil gaan houden, anders kan wat fijner grind ook) want hier komt veel vuil tussen.
Ik zou een groot deel van de plastic plantjes wegdoen want ze helpen niet met je bak schoonhouden. Aangezien er stip in zit moet je daar eerst vanaf komen voor je nieuwe vissen erin zet. Een makkelijke manier is om de temperatuur flink omhoog zetten naar 32 graden voor een week, daar kan stip niet tegen.
Doe er na die week een flinke bos hoordblad in, dat is goedkoop en houdt je water goed schoon. Daarnaast kan je wat javavarens op het hout en de stenen vastbinden, die groeien ook snel. En wat zwaardplanten op de achtergrond. Zijn allemaal vrij goedkope en sterke planten. Je kan ook wat drijfplanten nemen.
Nou dan haal je wat druppeltests om in ieder geval je NO3 NO2 en NH4 te meten. Als NO2 en NH4 na een paar dagen 0 zijn, dan kan je voorzichtig beginnen met wat visjes toevoegen. NO3 mag wel aanwezig zijn maar niet al te hoog (~20 is netjes).
 
ik heb trouwens veel planten gehad maar deze werden binnen 2 dagen compleet opgegeten, dan is zo'n plant van 4 euro wel duur ;/
Welke planten heb je gehad? Weet je dat zo of heb je er een foto van? Niet elke plant is namelijk ook geschikt voor een warmwater aquarium en vaak worden er ook koudwaterbosjes verkocht voor in een vijver ofzo.
Daarbij zijn vele planten bovenwater gekweekt (emers) en vallen de bladeren af/verslijmen deze planten als ze in een aquarium komen. Dat groeit wel weer terug, maar heeft even de tijd nodig.

Voor nu eerst van de witte stip afkomen, kun je daarna kijken naar een iets andere inrichting; echte planten, evt andere bodem want hier komt veel vuil in. Als alles dan weer goed draait, kun je kijken wat het overleefd heeft en wat je er evt bij kunt doen.

edit; merethe was me voor met een iets uitgebreider antwoord :DD
 
Ook zou ik de vuistregel van 1cm vis per liter water aanhouden. In een bak van 1m, dus ongeveer 200l zou je dan maximaal 200cm aan volwassen vis kunnen houden. Dit is geen echte wet, maar in de regel klopt het wel redelijk. Je kan natuurlijk geen snoek van 1,40m in deze bak houden, dus ook een vuistregel van max 1/10 van de lengte van de bakmaat als maximale grote van je vis. Dus 1m/10--> 10cm als maximaal. Hierbij is wel van belang welke vissen, want sommige hebben wat meer ruimte nodig dan anderen...

Dus als je een groepje kardinalen wilt, die ongeveer 5cm worden, dan kun je 40 kardinalen in je bak houden, want 200cm/5cm=40stuks. Nu merk je al dat alleen je 90 kardinalen al veel te veel is geweest voor deze bak en dat dat ook de reden is geweest van alle ellende.

Ook ik zou je eerst willen aanraden om je bak op orde te krijgen, vooral door ook meer snelgroeiende planten erin te stoppen--> Vallisneria, Belgisch groen(hygrophila polysperma), braziliaans klimop, limophila sessiflora. Dit zijn allemaal goedkope planten die het makkelijk doen.

Pas als je bak weer in orde is kun je hier op het forum een topic openen over een mogelijk visbestand dat goed bij elkaar past en hoeveel van deze er in kunnen. Dan kun je eindelijk een rustig naar een mooie bak kijken i.p.v. een kerkhof 😉
 
dankjullie wel voor alle reacties, kunnen de vissen er wel tegen als ik het water zoveel warmer maak?, ik had veder ook nog nooit problemen gehad in de 3 jaar dat ik het doe, sinds deze kardinalen zijn alle problemen gekomen. Had ook nog nooit van stip gehoord. Dus meer tips om misschien de laatste te redden zouden welkom zijn. En welke (niet al te dure graag) planten raadden jullie me aan om te kopen?
 
zou ik zand als bodem moeten nemen? kan ik dit dan nog met zo'n onderwater stofzuiger schoonmaken enz?
 
Je hebt een vrij grove bodem waar veel vuil tussen kan zakken. Bij een wat fijnere bodem, of dit nou grind of zand is, gebeurd dit minder snel en breken de bacteriën dit wel af. Het afzuigen van de bodem kan, maar dan hooguit met de zooi die er op blijft liggen. Door met de stofzuiger door de bodem te gaan, verstoor je juist de bacteriën die hierin zitten.

Ja een andere bodem is verstandig, maar dat verstoort wel even flink je evenwicht. Is wellicht verstandig als je van de stip af bent en dan rustig in stapjes. Ligt ook aan je budget, maar weet niet hoe oud je bent (je lijkt op de foto jonger dan 21 namelijk) en hoe groot deze is.

Cryptocoryne soorten zijn vrij eenvoudig te houden, maar blijven wat lager.
Anubias en javavaren doen het vaak ook prima, maar moeten niet vol in het licht en met de wortels uit de bodem. Kun je daarbij wel leuk tussen de stenen plaatsen.
Drijfplanten, wat ook, helpen ook goed met de waterkwaliteit. Eigenlijk is alles goed, maar zou niet voor eendenkroos gaan. Prima plantje, maar eenmaal in de bak is het echt een gigantische k*tzooi om het ooit nog uit je bak te halen. Het is te doen, maar elk klein spoortje dat achterblijft gaat weer zorgen voor een nieuwe overvloed als je het de kans geeft. Het is te verwijderen hoor, maar niet iedereen heeft daar het geduld voor
Snelgroeiers zijn altijd goed, zoals je gemiddelde stengelplantje. Rode planten zijn overigens altijd wat lastiger te houden dan groene
 
zou ik zand als bodem moeten nemen? kan ik dit dan nog met zo'n onderwater stofzuiger schoonmaken enz?

Het beste is filterzand. Is fijn, maar niet te fijn. Een korrel van 0.4 tot 1 mm is in mijn ervaring het beste. Dit kan je nog steeds met een onderwaterstofzuiger schoonmaken. Maar doe dat niet met zo'n stofzuiger die het water filtert en meteen weer terug in het aquarium laat lopen, want er komt van alles los wat je niet vrij in het water wil hebben. In principe gebruik ik mijn bodemstofzuiger alleen voor de randjes langs het glas en de rest kan ik gewoon met rust laten. Teveel schoonmaken is dus niet goed.
 
Aangezien er zoveel vissen dood zijn gegaan, denk ik dat de kans groot is dat de laatste overlevenden het ook niet gaan halen helaas. Maar je kan natuurlijk wel proberen om ze nog te redden. Dan naar de nieuwe opstart:
Eerst AL het water vervangen, filter wel gewoon laten. Dan zou ik de bodem zelf vervangen door wat fijners (zand als je corydorassen wil gaan houden, anders kan wat fijner grind ook) want hier komt veel vuil tussen.
Ik zou een groot deel van de plastic plantjes wegdoen want ze helpen niet met je bak schoonhouden. Aangezien er stip in zit moet je daar eerst vanaf komen voor je nieuwe vissen erin zet. Een makkelijke manier is om de temperatuur flink omhoog zetten naar 32 graden voor een week, daar kan stip niet tegen.
Doe er na die week een flinke bos hoordblad in, dat is goedkoop en houdt je water goed schoon. Daarnaast kan je wat javavarens op het hout en de stenen vastbinden, die groeien ook snel. En wat zwaardplanten op de achtergrond. Zijn allemaal vrij goedkope en sterke planten. Je kan ook wat drijfplanten nemen.
Nou dan haal je wat druppeltests om in ieder geval je NO3 NO2 en NH4 te meten. Als NO2 en NH4 na een paar dagen 0 zijn, dan kan je voorzichtig beginnen met wat visjes toevoegen. NO3 mag wel aanwezig zijn maar niet al te hoog (~20 is netjes).

Even wat opmerkingen n.a.v. dit bericht van Merethe, ik zou wel proberen door middel van waterwissels en medicijnen proberen de vissen te redden.
Mochten ze het niet overleven, dan kan je inderdaad aan een heel nieuwe opstart denken. Filter inderdaad met rust laten, bodem vervangen door iets van filterzand.
Ik zou alle plastic planten weg doen en vervangen door echte planten, die zetten afvalstoffen om en produceren zuurstof, dus zijn heel belangrijk voor een aquarium.
Die 32 graden voor een week alleen doen als je geen vissen in het aquarium hebt!
 
Even wat opmerkingen n.a.v. dit bericht van Merethe, ik zou wel proberen door middel van waterwissels en medicijnen proberen de vissen te redden.
Mochten ze het niet overleven, dan kan je inderdaad aan een heel nieuwe opstart denken. Filter inderdaad met rust laten, bodem vervangen door iets van filterzand.
Ik zou alle plastic planten weg doen en vervangen door echte planten, die zetten afvalstoffen om en produceren zuurstof, dus zijn heel belangrijk voor een aquarium.
Die 32 graden voor een week alleen doen als je geen vissen in het aquarium hebt!
Vele vissen kunnen de warmtebehandeling wel hebben voor een korte tijd. Ik heb ze zelf ook altijd zo behandeld bij stip zonder dat er vissen dood gingen. In dit geval zitten er echter geen planten in het water voor zuurstof en zou ik het zonder extra bruissteen niet aandurven. Ook doe ik het met vissen meestal tot 30 graden ipv 32.
 
Vele vissen kunnen de warmtebehandeling wel hebben voor een korte tijd. Ik heb ze zelf ook altijd zo behandeld bij stip zonder dat er vissen dood gingen. In dit geval zitten er echter geen planten in het water voor zuurstof en zou ik het zonder extra bruissteen niet aandurven. Ook doe ik het met vissen meestal tot 30 graden ipv 32.
Ik doe dit ook, net over de 30 graden en behalve bij echt koudwatervissen gaat dit prima. Wel extra beluchten met een bruissteen (want in warm water kan minder zuurstof oplossen). Vaak zijn het zwaarst getroffen door deze behandeling de planten zelf.
 
ik gebruik op dit moment een soort medicijn tegen de stip, inmiddels 3 dagen bezig. Het restje overgebleven guppen zwemt weer maar de platy's zwaardragers en gourami's willen nog niet. Ik hoop dat het met ze goedkomt, mijn water staat nu op 28/29 graden. Er zwemmen denk ik van het grote mooie aantal ooit niet meer dan 30 nog rond. Het enige voordeel is dat ik de garnalen wel vaker zie nu, hopelijk overleven de laatste vissen het.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: redelijk, we zijn allebei doodmoe van het gedoe van de verhuizing, de schapen, verdriet over...
      Terug
      Bovenaan