Kation-Anion


Ik heb ook zo een vaatje gehad grootste uitvoering , komt prima water uit , maar je kan er belange niet de kwaliteitsliters uitkrijgen waarmee geadverteerd wordt .
Inruilen koste toen 60 euro , dat is dus alweer 75 euro geworden .
 
Hallo allemaal,
is er iemand die hier in nederland de IONENWISSELAAR aanbied of maakt. 25 jaar geleden had ik er een maar toen gestopt met hobby. en nu weer opgepakt en wil goed water bereiden.
 
Hallo allemaal,
is er iemand die hier in nederland de IONENWISSELAAR aanbied of maakt. 25 jaar geleden had ik er een maar toen gestopt met hobby. en nu weer opgepakt en wil goed water bereiden.
Als je afzonderlijke harsen wil kan ik je ook enkel minionic aanraden.
 
Hallo allemaal,
is er iemand die hier in nederland de IONENWISSELAAR aanbied of maakt. 25 jaar geleden had ik er een maar toen gestopt met hobby. en nu weer opgepakt en wil goed water bereiden.
Weet niet of lanntech ook levert aan particulieren maar daar zou je nog kunnen kijken voor een mengbed setje
 
Er ontstaat ook OH-

Na2CO3 + H2O —>CO2 + 2 NaOH

Hoe het scheikundig verloopt weet ik niet goed , maar het werkt wel .
Ik heb het destijds hier vandaan :

Het water dat ik eruit verkrijg heeft een geleidbaarheid van 2,5 microsiemens en stinkt nooit meer naar amines (dat had ik wel met natronloog)
@biljoenblik :
Vraagje , kan je uitrekenen hoeveel gewone soda je nodig hebt om dezelfde capaciteit tov natronloog te verkrijgen ?.

Dus als je 220gr. natronloog zou gebruiken , hoeveel gewone soda staat daar tegenover ?
Is dat uit te rekenen ?
Ik gebruik nu steeds 1 kilo gewone soda , echter is de anion eigenlijk te vroeg uitgeput (die regeneneer ik 1x extra tussendoor)
Dus zat te denken misschien nog meer soda op te lossen .
 
Voor 10L anion gebruikte ik 1,2kg NaOH.

Maar Na is de drager voor de regeneratie om de anionen uit het hars te halen en de OH erin te stoppen..
 
@biljoenblik :
Vraagje , kan je uitrekenen hoeveel gewone soda je nodig hebt om dezelfde capaciteit tov natronloog te verkrijgen ?.

Dus als je 220gr. natronloog zou gebruiken , hoeveel gewone soda staat daar tegenover ?
Is dat uit te rekenen ?
Ik gebruik nu steeds 1 kilo gewone soda , echter is de anion eigenlijk te vroeg uitgeput (die regeneneer ik 1x extra tussendoor)
Dus zat te denken misschien nog meer soda op te lossen .

Er van uitgaande dat de natronloog puur is. Dus 220 gram pellets.

286.14 gram per mol soda (natriumcarbonaat + 10 kristalwater)
105.99 gram per mol natriumcarbonaat.

40 gram per mol natronloog.

220 gram natronloog. = 5.5 mol.
5.5 / 2 = 2.75 mol soda geeft 5.5 mol natronloog.

2.75 x 286.14 = 787 gram soda. De driehoek kristalsoda.

2.75 x 105.99 = 291 gram natriumcarbonaat.
 
Voor 10L anion gebruikte ik 1,2kg NaOH.

Maar Na is de drager voor de regeneratie om de anionen uit het hars te halen en de OH erin te stoppen..
Lijkt me veel te veel , volgens mij 10 liter anion 450gr. natronloog korrels .
Er van uitgaande dat de natronloog puur is. Dus 220 gram pellets.

286.14 gram per mol soda (natriumcarbonaat + 10 kristalwater)
105.99 gram per mol natriumcarbonaat.

40 gram per mol natronloog.

220 gram natronloog. = 5.5 mol.
5.5 / 2 = 2.75 mol soda geeft 5.5 mol natronloog.

2.75 x 286.14 = 787 gram soda. De driehoek kristalsoda.

2.75 x 105.99 = 291 gram natriumcarbonaat.
Bedankt 👍 (ik snap er eigenlijk niks van 😒) Dus 800gr. zou voldoende zijn . Dat komt wel aardig overeen met wat ik merk qua kwaliteit van het water .
Bij 500gr. soda is de kwaliteit iets minder , als ik 900gr. a 1kg gebruik is de kwaliteit echt super (een halve microsiemens tegenwoordig)
Dit houdt ie een paar honderd liter aan , en gaat dan wat stijgen (boven de 5 microsiemens , zou ik moeten stoppen , dan krijg je onstabieler water)
 
Lijkt me veel te veel , volgens mij 10 liter anion 450gr. natronloog korrels .

Bedankt 👍 (ik snap er eigenlijk niks van 😒) Dus 800gr. zou voldoende zijn . Dat komt wel aardig overeen met wat ik merk qua kwaliteit van het water .
Bij 500gr. soda is de kwaliteit iets minder , als ik 900gr. a 1kg gebruik is de kwaliteit echt super (een halve microsiemens tegenwoordig)
Dit houdt ie een paar honderd liter aan , en gaat dan wat stijgen (boven de 5 microsiemens , zou ik moeten stoppen , dan krijg je onstabieler water)
En toch stond dat zo in de handleiding
Vind het ook rijkelijk veel, net als de zoutzuur.
Maar blijkbaar is het nodig om zeker te stellen dat alles word geregenereerd.
 
Ik regenereer altijd van onder naar boven (in de zin van tegengestelde richting dan het water dat er normaal door gaat) met 2% oplossingen en ongeveer 3 keer de cilinder inhoud heel langzaam zodat de harsen netjes blijven liggen, en dan nog 1 keer de inhoud met 6% concentraties in de normale stroomrichting.
 
Ik regenereer altijd van onder naar boven (in de zin van tegengestelde richting dan het water dat er normaal door gaat) met 2% oplossingen en ongeveer 3 keer de cilinder inhoud heel langzaam zodat de harsen netjes blijven liggen, en dan nog 1 keer de inhoud met 6% concentraties in de normale stroomrichting.
Gisteren wou ik nog zeggen wat omslachtig .
Maar gisteren zelf ook eens wat anders geprobeerd (1,5 uur mee bezig)
Eerst 100gr. natronloog op 5 liter door de anion gestuurd en gespoeld tot 10 micro/s en dan weer 450gr. soda erdoor .
Eigenlijk vooral benieuwd of door de natronloog de opnamecapaciteit verhoogd tov soda . Ben benieuwd .
Ga voortaan ook minder zoutzuur gebruiken , de kation verkleurd al terug geheel voordat de helft erdoor is gegaan .
 
Ik regeneer gewoon elke maand, niet wanneer de hars (bijna) is uitgeput. Bovendien heb ik 2x 2 liter hars dus gaat het niet om grote hoeveelheden.
Op die manier kan ik gewoon altijd water pakken en regeneren wanneer het mij even uitkomt.

Het idee van beginnen met een lagere concentratie is dat het de kans kleiner maakt op uitkristaliserende mineralen in met name de kation cilinder,
reverse flow regeneren zorgt ervoor dat de meeste uitgeputte hars het laatst in contact komt met regeneratie oplossing en de vervuiling die vrijkomt meteen wordt weggespoeld en niet eerst door het hele bed geduwd hoeft te worden.
 
mijn Anion/Kation wisselaar laat de silicaten door, kan iemand mij hier vertellen hoe dit kan?
het water komt eruit met een kh en gh van 0.
tds meter geeft ook 0.
silicaat 5.0+
ben ik nu genoodzaakt nieuwe harsen te kopen?
 
Laatst bewerkt:
mijn Anion/Kation wisselaar laat de silicaten door, kan iemand mij hier vertellen hoe dit kan?
het water komt eruit met een kh en gh van 0.
tds meter geeft ook 0.
silicaat 5.0+
ben ik nu genoodzaakt nieuwe harsen te kopen?
Als alles 0 is werkt denk ik je silicaat test niet goed
 
Ik meen eens gelezen te hebben dat silicaat niet wordt meegenomen in een TDS meting, omdat silicaat niet daadwerkelijk oplost in het water.
Weet niet in hoeverre dit klopt, ik kan de bron niet weer vinden.
 
voor zover ik weet:
bij normale pH waarden (lager dan 9 geloof ik) komt silicium vooral als orthokiezelzuur voor. een zwak zuur dat dus nauwelijks ioniseert en dus ook nauwelijks bedraagt aan de elektrische geleidbaarheid van water en dus pikt een TDS meter het maar zeer beperkt op.

sterk basische anionenhars haalt silicaat wel uit het water maar vrijwel alle andere anionen hechten zich gemakkelijker aan de hars dus is het 1 van de eerste ionen die doorgelaten wordt naarmate de hars verzadigd raakt.
 
Als alles 0 is werkt denk ik je silicaat test niet goed
De tester is nieuw en ik heb ook een osmose toestel en daar zit een silicaat filter ook op en met dezelfde druppel tester meet ik dan 0,6 dus dwz volgens mij dat de tester wel goed werkt.
 
voor zover ik weet:
bij normale pH waarden (lager dan 9 geloof ik) komt silicium vooral als orthokiezelzuur voor. een zwak zuur dat dus nauwelijks ioniseert en dus ook nauwelijks bedraagt aan de elektrische geleidbaarheid van water en dus pikt een TDS meter het maar zeer beperkt op.

sterk basische anionenhars haalt silicaat wel uit het water maar vrijwel alle andere anionen hechten zich gemakkelijker aan de hars dus is het 1 van de eerste ionen die doorgelaten wordt naarmate de hars verzadigd raakt.
dit kan dus niet met regenereren opgelost worden verondestel ik, aangezien het silicaat door komt.
dus harsen verzadigd wil zeggen nieuwe kopen dus.
als ik het goed begrijp moet ik enkel de anion hars vervangen? de kation mag dan blijven?
 
En als je een hogere dosering gebruikt?

Ik gebruikte voor 10L hars 1,2kg NaHO op 24L water, maar heb nooit m’n SiO2 gemeten om eerlijk te zijn
kan dat wel eens proberen, ik gebruik 600gr natronloog bij 18l water verdunt op een 7 liter anion zuil.
dus kan eventueel dan 1kg proberen.
heb wel ergens vernomen dat je de anion/kation niet te vaak moet regenereren als dat niet nodig is om geen zeer zuur of basisch hars te krijgen.
ik weet er gewoon niet genoeg over daarom ik hier voor hulp kom.
 
kan dat wel eens proberen, ik gebruik 600gr natronloog bij 18l water verdunt op een 7 liter anion zuil.
dus kan eventueel dan 1kg proberen.
heb wel ergens vernomen dat je de anion/kation niet te vaak moet regenereren als dat niet nodig is om geen zeer zuur of basisch hars te krijgen.
ik weet er gewoon niet genoeg over daarom ik hier voor hulp kom.
Welkom bij de club, heb ruim een half jaar een set gehad maar heb het van de hand gedaan doordat het regenereren teveel tijd kostte.
 
600 gram natriumhydroxide is niet veel op 7 liter hars. bij silicaat heb je ongeveer twee keer de stoichiometrische hoeveelheid nodig voor regeneratie. Ik weet niet hoe nieuw je harsen zijn maar een keer flink regeneren zou kunnen helpen, dus een grotere hoeveelheid 4% NaOH oplossing.

tegelijk moet je je ook niet helemaal blindstaren op de druppeltest, ik denk dat de waarheid ergens tussen je tds meter en silicaat test in zit.
 
Welkom bij de club, heb ruim een half jaar een set gehad maar heb het van de hand gedaan doordat het regenereren teveel tijd kostte.
Heb je hem verkocht ? Zou ik niet gedaan hebben , om de zoveel tijd krijg je er weer interesse in , mijn moeder heeft inmiddels het water ook al aangeslagen dat eruit komt , dit is voor zoveel toe te passen in het huishouden .
 
het regenereren met natronloog helpt niet, blijft silicaat door laten na het regenreren.
Heb je wel een anionhars dat silicaat selectief is ?
Maar dat helpt ook maar deels , mijn hars is dit ook , echter klopt het wel dat het silicaat doorlaat .
Ik zou er niet zoveel over inzitten , silicaat wordt gewoon verwerkt door je bak .
Silicaat heeft idd geen/weinig invloed op EC metingen .
 
Heb je hem verkocht ? Zou ik niet gedaan hebben , om de zoveel tijd krijg je er weer interesse in , mijn moeder heeft inmiddels het water ook al aangeslagen dat eruit komt , dit is voor zoveel toe te passen in het huishouden .
Klopt, is heel veelzijdig en mooi spul.
Maar het regenereren kwam gewoon in de weg te zitten
 
ik kan ook nie meer zonder osmose water zo handig met schoon maken en ik drink het ook gewoon heerlijk
 

Ik ben (mede naar aanleiding van dit topic) eens aan het kijken naar een kation-anion filter. De meesten zijn best prijzig, maar ik vond een link in dit topic, waar een set staat die aardig betaalbaar is.
https://www.aquarichtig.de/Vollents...aerteliter-zur-Wasseraufbereitung-im-Aquarium

Ik heb er wel een paar vragen bij:
- Hoevaak moet je nu daadwerkelijk regenereren, en hoeveel tijd neemt dat in beslag? Bij osmose mag ik iedere week een paar uur wachten, als het bij een kation-anion eens in de paar weken een uurtje of 2 werk is is dat al winst voor mij.
- Is de hierboven gelinkte set daadwerkelijk voldoende om mee te beginnen?
- Wat is nu het verschil tussen de sets van 200~300 euro, en de boven gelinkte set?
 

Ik ben (mede naar aanleiding van dit topic) eens aan het kijken naar een kation-anion filter. De meesten zijn best prijzig, maar ik vond een link in dit topic, waar een set staat die aardig betaalbaar is.
https://www.aquarichtig.de/Vollents...aerteliter-zur-Wasseraufbereitung-im-Aquarium

Ik heb er wel een paar vragen bij:
- Hoevaak moet je nu daadwerkelijk regenereren, en hoeveel tijd neemt dat in beslag? Bij osmose mag ik iedere week een paar uur wachten, als het bij een kation-anion eens in de paar weken een uurtje of 2 werk is is dat al winst voor mij.
- Is de hierboven gelinkte set daadwerkelijk voldoende om mee te beginnen?
- Wat is nu het verschil tussen de sets van 200~300 euro, en de boven gelinkte set?
Mijn eerste zelfbouw gemaakt met hars bij aquarichtig vandaan, was allemaal prima.
de goedkope sets hebben een goedkope behuizing, prijstechnisch handig en verder zal het geen wereld van verschil maken.
tegenwoordig heb ik zelf deze set: https://www.aquarienfilterbau.de/p/vollentsalzer-2x2-liter-st-basisch-standard redelijk betaalbaar ook en degelijk gebouwd.

ik regeneer elke maand, duurt een uurtje hooguit. maar grootste deel kun je andere dingen doen ondertussen. Belangrijk is dat je het doet zonder kinderen en andere huisdieren in de buurt. afzonderlijk zijn loog en zoutzuur geen fijne stoffen. Het is bij mij niet nodig om elke maand te regeneren maar op deze manier kan ik het altijd zelf inplannen. als je wacht tot de tds van het water op loopt moet je regeneren voor je water kunt maken en dat komt natuurlijk altijd slecht uit.
 
600 gram natriumhydroxide is niet veel op 7 liter hars. bij silicaat heb je ongeveer twee keer de stoichiometrische hoeveelheid nodig voor regeneratie. Ik weet niet hoe nieuw je harsen zijn maar een keer flink regeneren zou kunnen helpen, dus een grotere hoeveelheid 4% NaOH oplossing.

tegelijk moet je je ook niet helemaal blindstaren op de druppeltest, ik denk dat de waarheid ergens tussen je tds meter en silicaat test in zit.
Ik heb vandaag de Anion zuil met 1.2kg op 20l water geregenereerd. Nog steeds veel silicaat wat door laat. Nu is me wel iets zeer vreemd opgevallen. Als ik het goed voor heb dan moet het water in de zuilen van boven naar onder lopen. Dat is ook zo bij mijn zuilen en dan krijg ik een ph van ongeveer 7 en een zeer hoog silicaat, MAAR als ik de Anion “in” en “out” wissel dus het water van de Anion zuil van onder naar boven laat gaan heb ik maar 0,30 silicaat dus bijna niets maar een ph van 9,5. Weet jij of iemand hier de verklaring voor want dit verbaasd me zo hard.
 

Terug
Bovenaan