meksjoef zei:Knap van je dat je dat allemaal uit eigen ervaring weetHelemaal als je nagaat hoe gevoelig die vissen zijn voor tempratuurschommelingen. Zou er een artikel over schrijven dat ze bij 1,5 graden temp verschil stresserig worden... Want zoals je zelf ook zegt, je kunt niet allen vissen over ��n kam scheren. Voordat je dit als waar beschouwd, moet dit bij meerdere dieren getest zijn
![]()
Maar zoals ik al zei doet dat niet terzake in dit topic... Wellicht iets voor een stelling of voor een artikel.
Jones zei:Het is geen exacte wetenschap en nee, ik ga dit niet bij m'n vissen testen om maar een antwoord te kunnen geven, maar allejezus moet je echt zo strontvervelend doen? En dan zeggen dat Misuzu niet kan lezen, maar zelf bak je er ook niets van en lees je dingen die er niet staan.
Mascha&Ivo zei:Maar ga nu eens terug naar het begin: waarom lukt het andere sluierhouders wel om te verversen met water dat vrijwel gelijk van temperatuur is als de bak zelf en heeft Bart het over tot 3 graden verschil? Lijkt mij iets relevanter dan de vraag waar nu het exacte omslagpunt ligt.
Nee Luc, bedenkingen hebben kan best maar dingen lezen die er niet staan zodat je commentaar kan geven op wat er niet staat en daarbij de ander woorden in de mond legt gaat nergens over. Zeker als men zelf tegen anderen dingen zegt als "Lezen is ook een kunst". Maar volgens jou hoor ik hier sowieso niet thuis, so shoot me.luc zei:Jones zei:Het is geen exacte wetenschap en nee, ik ga dit niet bij m'n vissen testen om maar een antwoord te kunnen geven, maar allejezus moet je echt zo strontvervelend doen? En dan zeggen dat Misuzu niet kan lezen, maar zelf bak je er ook niets van en lees je dingen die er niet staan.
Het probleem is dat wat jij zegt "moet" aangenomen worden voor waar, dat er bedenkingen hieromtrent zijn kan niet en mag niet volgens jou want dan is men st....vervelend.
Op deze manier kan/mag je niet met elkaar praten.
Iemand zo afkatten hoort hier niet thuis is mijn mening.
Soms is er meer dan 1 waarheid, ook dat moet men aannemen.
Nee Luc, bedenkingen hebben kan best maar dingen lezen die er niet staan zodat je commentaar kan geven op wat er niet staat en daarbij de ander woorden in de mond legt gaat nergens over. Zeker als men zelf tegen anderen dingen zegt als "Lezen is ook een kunst". Maar volgens jou hoor ik hier sowieso niet thuis, so shoot me.
Zo moeilijk is het niet om te verversen met water dat vrijwel gelijk is aan temperatuur. Simpelweg de thermometer in de gaten houden. Wordt het water te koud, de kraan wat warmer zetten, wordt het te warm, de kraan wat kouder zetten. Werkt het best met een goede digitale thermometer
luc zei:Op deze manier kan/mag je niet met elkaar praten.
Iemand zo afkatten hoort hier niet thuis is mijn mening.
Jones zei:En dan zeggen dat Misuzu niet kan lezen
Symbas Story zei:Elke thermometer die kan meten van -20 tot over de 100 graden kan je ijken... Bijstellen is een tweede dat lukt alleen met zeer goede thermometers.
Dat lees ik ook nergens, dat weet ik nadat ik met anderen gesproken heb. Geldt overigens niet alleen voor andere sluierhouders, maar ook voor andere aquariumhouders.luc zei:Mascha&Ivo zei:Maar ga nu eens terug naar het begin: waarom lukt het andere sluierhouders wel om te verversen met water dat vrijwel gelijk van temperatuur is als de bak zelf en heeft Bart het over tot 3 graden verschil? Lijkt mij iets relevanter dan de vraag waar nu het exacte omslagpunt ligt.
Wie zegt dit dat iedereen het lukt om exact dezelfde temperatuur aan te houden? ik lees dit nergens hoor 🙂
Mascha&Ivo zei:Dat lees ik ook nergens, dat weet ik nadat ik met anderen gesproken heb. Geldt overigens niet alleen voor andere sluierhouders, maar ook voor andere aquariumhouders.luc zei:Mascha&Ivo zei:Maar ga nu eens terug naar het begin: waarom lukt het andere sluierhouders wel om te verversen met water dat vrijwel gelijk van temperatuur is als de bak zelf en heeft Bart het over tot 3 graden verschil? Lijkt mij iets relevanter dan de vraag waar nu het exacte omslagpunt ligt.
Wie zegt dit dat iedereen het lukt om exact dezelfde temperatuur aan te houden? ik lees dit nergens hoor 🙂
Ik schrijf immers nergens "iedereen", of wel?
Dat kun je vet drukken, rood maken, op zijn kop of achterstevoren schrijven, maar dan nog staat er niet 'iedereen', of 'alle', of iets anders dat impliceert dat ik de hele mensheid behalve Bart bedoel. of wel?luc zei:Mascha&Ivo zei:Ik schrijf immers nergens "iedereen", of wel?
waarom lukt het andere sluierhouders wel
Dat heet een retorische vraag.luc zei:Hier gaan we weer, een vraag met een vraag beantwoorden
Wat wil je, notulen ofzo?luc zei:meer zit er weer niet in dan "nadat ik met anderen heb gesproken"? 🙄
Mascha&Ivo zei:Dat kun je vet drukken, rood maken, op zijn kop of achterstevoren schrijven, maar dan nog staat er niet 'iedereen', of 'alle', of iets anders dat impliceert dat ik de hele mensheid behalve Bart bedoel. of wel?luc zei:Mascha&Ivo zei:Ik schrijf immers nergens "iedereen", of wel?
waarom lukt het andere sluierhouders wel
luc zei:Hier gaan we weer, een vraag met een vraag beantwoorden
Dat heet een retorische vraag.
luc zei:meer zit er weer niet in dan "nadat ik met anderen heb gesproken"? 🙄
Wat wil je, notulen ofzo?
luc zei:Symbas Story zei:Elke thermometer die kan meten van -20 tot over de 100 graden kan je ijken... Bijstellen is een tweede dat lukt alleen met zeer goede thermometers.
Wel ijken niet bijstellen? dat lijkt me maar zus en zo, het ��n kan niet zonder het ander, ofwel kan je ijken en bijstellen ofwel kan je beide niet.
Mij gaat het trouwens over de gangbare aquariumthermometers die in omloop zijn, deze ijken zal niet gaan vrees ik.
Thuis kun je dus thermometers die onder de 0 graden celcius en over de 100 graden celcius wel ijken. Je pakt kokend water en je pakt ijs water. Beide waters hebben een bekende temperatuur, als deze temperatuur klopt op de thermometer is je thermometer goed geijkt.
Jones zei:Het is geen exacte wetenschap en nee, ik ga dit niet bij m'n vissen testen om maar een antwoord te kunnen geven, maar allejezus moet je echt zo strontvervelend doen? En dan zeggen dat Misuzu niet kan lezen, maar zelf bak je er ook niets van en lees je dingen die er niet staan.
Jones zei:Het gaat niet om 1 graad, maar om 2 graden. Van 1 graad verschil hebben ze inderdaad geen last, maar 2 graden is teveel.
Er staat niet dat ze er in ��n keer wel last van hebben.meksjoef zei:Vind het erg gewaagd om te zeggen dat ze bij 2 graden er in ��n keer wel last van hebben, want waar ligt de grens.
Staat nergens en is onnodig denigrerend.meksjoef zei:Knap van je dat je dat allemaal uit eigen ervaring weet![]()
ERG denigrerend.meksjoef zei:Zou er een artikel over schrijven dat ze bij 1,5 graden temp verschil stresserig worden...
bart_ramakers12 zei:@ pauolo
De temperatuur in de bak is uit eindelijk maar een of 2 graden minder dus op zich is dit geen probleem voor een vis.
(ik ging dus duidelijk in op 2 graden, niet op 1 graad)Jones zei:Ik vind 2 graden verschil toch erg veel en sluiers kunnen daar heel slecht tegen.
Daar staat niet dat het ververswater 1 a 2 graden koeler is maar dat het water in de bak 1 a 2 graden koeler is na de verversing. Hoewel Bart in een eerder bericht 1 a 3 graden zegt, maar het is bekend dat wat hij op het ene moment en op het andere moment zegt weleens fluctueert.meksjoef zei:Dat ze tegen bepaalde zaken slechter kunnen is bekend, maar een schommeling van uiteindelijk 1 graden lijkt mij wat overdreven.
Want zoals jullie zullen begrijpen gaat het water geleidelijk in het aquarium en zal de tempratuur om deze reden niet in ��n keer 2 graden zakken.
Beetje hetzelfde idee als een regenbui... alleen dan iets extremer.
Nogmaals, Bart heeft het niet over de temperatuur van het ververswater, maar het temperatuurverschil in de bak na het verversen.meksjoef zei:Maar dat als je met water dat 2 graden verschilt ververst, gaat dat niet 2 graden in het aquarium schelen.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.