Wat is er nieuw

Kempvis wordt aangevallen door vrouwtjes?

• Onderwerp starter Onderwerp starter liekeklaassen
  • Startdatum Startdatum
L

liekeklaassen

Guest
Sinds vanmiddag hebben wij wederom een kempvis in het aquarium zitten. Nadat de vorige keer een kempvis vrij snel overleed, hebben we nu er w��r ��ntje gekocht, omdat ze natuurlijk erg mooi zijn. We hebben foto's gemaakt toen hij eenmaal los zwom, maar nu heeft hij na een uur al heel wat vinnen eraf. Even in de gaten gehouden, en nu blijkt dat hij aangevallen wordt door een kempvis vrouwtje. Hiervan hebben we er 2 in het aquarium zitten, op aanraden van de persoon die ons de vorige keer de kempvis verkocht. Na even gezocht te hebben op internet, blijkt dat soms mannetjes als vrouwtjes verkocht worden. Ik twijfel nu dus of het niet meerdere mannetjes bij elkaar zijn.

Voor nu heb ik het agressieve vrouwtje als noodoplossing in een zakje in het aquarium drijven. Het andere vrouwtje zwemt rustig om de man heen en valt niet aan. Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen om te kijken of het echt vrouwtjes zijn of niet.

Het gaat om deze vissen:
Het mannetje
10285735_936018039750962_1468299335491876024_o.jpg

E�n van de vrouwtjes
1503286_936018036417629_543425372090673175_n.jpg

Kan iemand mij helpen of het wel een man en een vrouw is, of toch twee mannetjes? En mochten het wel een man en vrouw zijn, wat moeten we dan doen om het wel te laten slagen?

Volgens mij zie ik 2x dezelfde foto hoor 😉

Dat zijn dezelfde foto's

en John was me net voor 😉

Als het wel een koppel is dan is het denk ik even de rangorde bepalen in de bak. Ik zou het wel goed in de gaten houden en als het uit de hand loopt ingrijpen.
Hoe groot is je bak dan??

jessicapilon zei:
AquaVISie zei:
Dat zijn dezelfde foto's

en John was me net voor 😉

Zit wel een hele minuut tussen hoor 😀 😉.

Kan net zo goed 2 seconden zijn, aangezien ik alleen maar hele minuten zie 🙄

De foto van de mannelijke kempvis staat er nu ook boven in het bericht. De bak is 80 cm.
Verder zitten er nog kardinaaltetra's, corydora panda's, clown botia's en bijlzalmpjes in.
De onderste vin van de man is al helemaal weg, het vermoedelijke vrouwtje hing er echt aan vandaar dat ik deze vrouw apart heb gezet.

Heb je een foto van je aquarium?
Wat is de temperatuur in je aquarium?
Heb je een foto van het andere vrouwtje?

Ik zal even een paar foto's maken van het aquarium en het andere vrouwtje. De temperatuur is 25 graden.

Die op de foto is een duidelijke man zou ik zeggen en die 2e lijkt me nu een vrouw.
Echter worden ze wel meer als vrouw verkocht om achteraf toch een man te wezen.
Moeilijk soms in te schatten.
Nu weet ik niet hoe die andere "vrouw" eruit ziet.

@Aquavisie
Ja daar heb je een punt hoor. Op papier lijkt het een minuut maar dat kan "bedrog" zijn.

Hierbij de foto's van het aquarium en het andere vrouwtje.
10918954_936022913083808_3541618373294326803_o.jpg

10914771_936022883083811_9217295404828155717_o.jpg

De twee 'vrouwtjes' lijken exact op elkaar. Wel hoor ik graag van jullie wat nu verstandig is: Het agressieve vrouwtje wederom los laten en de strijd laten uitvechten, of iets anders?

UPDATE: Ook het andere vrouwtje hangt nu aan de vin te knabbelen... What to do?

Temperatuur omlaag naar 22 graden. Worden ze hopelijk iets rustiger van.

Kan dit wel ivm andere vissen? Die hebben toch een waarde die hoger ligt dan 22 graden..

Is die in het zakje wel een vrouw??????
Lastig om goed te zien hoor.

Wacht die vrouwtjes allebei een mannetje zou zijn, zouden allebei (niet samen) het mannetje aanvallen, denk ik dan.
Dus zou ��n er uit halen niet helpen, en zo te lezen doet het wel.

Hier heb ik een theorie:

Betta vrouwtjes hebben een rang orde.

Nu ga ik iets nemen waar ik stuk meer verstand hebben om een voorbeeld te maken:
Honden bijvoorbeeld hebben ook een rang orde en kunnen samen leven. Bijvoorbeeld je kan twee reu van het zelfde nest nemen en niks aan het handje of twee teefjes en niks aan het handje. Ze vechten misschien een paar keertjes (niet echt vechten) om te bepalen wie de baas is.

Maar als de twee teefjes van het zelfde nest(kan ook van een andere nest zijn of ander ras of geslacht) de zelfde rang orde hebben wordt het vechten tot de dood! Niemand kan de andere overtuigen dat de andere de baas is, en ze proberen het door te geven.
Dit gebeurd trouwens niet veel bij honden, maar het kan.

En denk dat dit ook kan gebeuren met eerder dier die een rang orde heb, ze staan zo gelijk aan elkaar dat geen zeg oh jij ben de baas. En het gevecht stop niet.

Overigens heb begrepen dat vrouwtjes met mannetjes verwarren bij jonge betta een oprechte fout kan zijn.

Die in het zakje zou inderdaad een vrouwtje moeten zijn. Inmiddels zitten ze dus allebei in dit zakje, want uiteindelijk bleek toen de agressieve vrouw weg was dat de andere het ook wel kon, en dus ook ging aanvallen.

Ik volg de theorie van de rangordegevechten tussen vrouwen even niet. Er wordt hier een man aangevallen toch? En tussen de vrouwen geen gevechten toch? Of mis ik iets?

~ Ivo

Tussen de vrouwtjes zijn er inderdaad geen gevechten. Deze twee zijn ook tegelijk in dit aquarium gekomen met een andere mannelijke kempvis. Deze mannelijke kempvis is toen vrij snel overleden; hij trok zich heel de tijd terug in een hoekje en is nooit los gekomen.

Met dit nieuwe mannetje ging het in het begin (vanmiddag) goed, hij zwom levendig rond en volgde de vrouwtjes heel de tijd. Totdat hij dus aangevallen werd. Nu zit hij ook zielig in een hoekje..

Mascha&Ivo zei:
Ik volg de theorie van de rangordegevechten tussen vrouwen even niet. Er wordt hier een man aangevallen toch? En tussen de vrouwen geen gevechten toch? Of mis ik iets?

~ Ivo

In zoverre klopt dat Ivo.
Alleen heb ik mn twijfels bij de vis in de zak.
Lijkt veel op mijn jonge crowntail man die ik hier heb zitten.

Als dit ook een man is dan is het gevecht wel te verwachten denk ik.

Ik denk alleen dat die man hier wel kleiner.
Soms moeilijk op een foto in te schatten hoor.

Als de vis uit de zak een mannetje is, dan zijn allebei de vrouwtjes mannetjes want ze zijn echt identiek.En die twee samen hebben nog nooit gevochten, dus dat is dan wel apart niet?

Verder lees ik op internet ergens dat vrouwtjes de vinnen van de mannen 'opeten' als ze bezig zijn met het paringsritueel. Klopt dit of niet? Heb dit nog nooit gehoord of gelezen verder..

Dan toch nog: Wat nu te doen? Geopperd werd om de temperatuur te verlagen naar 22 graden, maar daar zijn we niet zo happig op ivm de andere vissen die toch echt vanaf 24 graden worden gehouden.
Ik heb verder geen extra verwarmingselement ed dus kan ook geen vis apart zetten..

Ik dacht te zien dat de borstvinnen bij de ��n veel langer waren dan bij de ander.
Maar dat kan bedrog zijn door de foto hoor.

Ook kan door het ouder worden er nog een boel duidelijk worden. Ik dacht ook een vrouw te hebben wat 4 mnd. later een duidelijke man was.
Maar is wel als vrouw aan me verkocht destijds.

welk formaat hebben de vermeende vrouwtjes?

Ze zijn allebei aan mij verkocht als vrouw. Ik heb ze hier nu sinds midden december zitten.
Ze wijken nu ik heel specifiek kijk iets af dan. Degene die als eerste in de zak zak is iets grover gebouwd dan de ander, maar in verhouding zijn de borstvinnen wel iets langer. Toch zie ik hier nog niet echt een crowntail in, maar goed ik heb ook nog nooit een jonge crowntail gezien, alleen een volgroeide..

Maar dan: Wie heeft de gouden tip over wat nu te doen? Ze het laten uitvechten of niet? En wat anders te doen, want dit zakje is natuurlijk niet echt een permanente oplossing..

Mascha&Ivo zei:
welk formaat hebben de vermeende vrouwtjes?

De grotere van de twee is in totaal met vin zo'n 5 cm lang, de kleinere is iets kleiner en zal zo'n 4,5 cm zijn gok ik.

Ik dacht het aan de rugvin te zien, maar zeker zijn is wat anders.
De langere borstvinnen kunnen op een man wijzen. En die van de vis in de zak lijken me beduidend langer dan die van de ander. Heb je niks gemerkt verder aan het gedrag zoals het hof maken of een schuimnest??

jessicapilon zei:
Heb je niks gemerkt verder aan het gedrag zoals het hof maken of een schuimnest??

Nee, niks gemerkt. Ze zwommen altijd rustig rond. Ook met de andere mannelijke kempvis waren ze niet aan het vechten oid. En daarbij, hoe kan het dan dat beide 'vrouwtjes' de man aanvielen?

Maar wat raad je nu aan om te doen? Toch temperatuur wat lager zetten en kijken hoe dat uit pakt? Of wat anders?

nouja gezien het zo laat op de avond is en je niet wilt dat je morgen iets verkeerds vind, lijkt het me nu het gunstigste om ze uit je aquarium te halen, de dames en in een ander verblijf onder brengen als je geen 2de bak hebt neem dan een kunstof bak zet deze op je vensterbank boven je verwarming en laat deze vannacht op 20 graden staan zo redden ze het beter tot morgenochtend dan dan in een plastieke zak vannacht

uiteraard met water uit je aquarium en misschien wat plantjes

Ja ik blijf het lastig vinden om te zeggen of het 2 vrouwen zijn.

John, je hebt het zeer zeker goed gezien. De eerste in het zakje Is een man. Als deze al in je bak zat, dan heb je zeker oorlog als je daar een nieuwe man bijzet.
Oplossing is om diegene apart te zetten.
Je eerste foto van je zogenaamde vrouw Is voor mij niet heel duidelijk maar daar heb ik twijfel of het een vrouw Is. Je zou een verdikte buik moeten zien met een eipunt.

Is het een optie om ze vannacht in een kunststof bakje in het aquarium te laten 'zweven', zodat het water iig op de juiste temperatuur blijft? Dus ipv het zakje waar ze nu in zitten in het aquarium een bakje. Of toch op de verwarming?

Morgen zullen we dan maar naar de aquariumspeciaalzaak bellen / langs gaan waar we de kempvis vandaag vandaan hebben gehaald.

Is het trouwens nog mogelijk dat deze mannelijke kempvis hersteld aan z'n vinnen?

Jootje67 zei:
De eerste in het zakje Is een man. Als deze al in je bak zat, dan heb je zeker oorlog als je daar een nieuwe man bijzet. Oplossing is om diegene apart te zetten.

We hadden deze dus eerst alleen apart gezet en gehoopt om zo het probleem op te lossen, maar op het moment dat deze apart zat ging onze andere 'vrouw' achter het mannetje en z'n vinnen aan. Dit is dan dus de 'vrouw' uit de eerste post onder de foto van de man. Zou dit 'vrouwtje' dan ook een man zijn?

Sinds we beide 'vrouwtjes' apart hebben, lijkt het alsof de kleuren veranderen. Nu zien we verschil tussen beide dieren: Het vrouwtje van foto 1 heeft een ''saaiere'' lichaamskleur, terwijl het vrouwtje uit de zak, oftewel het nep-vrouwtje, een fellere kleur heeft.
Ook zien we bij vrouwtje 1 een soort punt wat een eipunt zou kunnen zijn.

Toch blijf ik me dan afvragen, waarom valt vrouwtje 1 het nieuwe mannetje dan aan? Is dat omdat ze al een ''relatie'' heeft met het nep-vrouwtje?

Dat zou zomaar kunnen, en zoals ik vaak meemaak met alle broers hier in 1 bak wil het niet zeggen dat het meteen elkaar aanvalt. Als zij al gewend waren aan een dominante man, blijven andere mannen soms onderdanig en mijden elkaar. Totdat hij doodgaat, dan Is er wel vaak al onderling dreiggedrag.
Maar een dame kan ook soms agressief zijn, en mannetjes zonder reden kaal halen, dus dit Is niet alleen met kweekgedrag.
Zie je een wit puntje bij je rode vrouw haar buik?

Jootje67 zei:
Zie je een wit puntje bij je rode vrouw haar buik?

We zien inderdaad een stipje bij het kleinere van de twee. Dit puntje zit tussen haar twee borstvinnetjes en het begin van de langere vin op de buik die richting staart loopt. Bij de grotere van de twee lijkt hier op diezelfde plek ook een stipje te zitten, maar deze is lang niet zo duidelijk zichtbaar..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan