Wat is er nieuw

KH, GH en pH verlagen, of niet?

Dan zakt uiteindelijk je KH naar nul en krijg je een pH val (zuurval). Je KH buffer ben je dan kwijt.
Daarnaast komen je vissen mineralen te kort wat bij een bijvoorbeeld een discus voor gaten ziekte zorgt.

Valt wel mee hoor. Exacte wetenschap weet ik niet, maar na zo'n 3 jaar verversen op 100% osmosewater heb ik nog geen pH-val gehad en geen indicaties voor mineraaltekorten.

Kleine toevoeging: ik ontdooi mijn diepvriesvoer altijd in een bakje en gooi dat er met smeltwater en al in de aquaria. Misschien zorgt dat toch voor enige buffer.

In blackwater aquaria gebruikt men vaak turf om een pH-val te voorkomen. Zodra dat is uitgewerkt, kan het wel fout gaan. Goed in de gaten houden dus.

En geen CO2 toevoegen in aquaria met lage KH(/zonder buffer)!

Daarnaast komen je vissen mineralen te kort wat bij een bijvoorbeeld een discus voor gaten ziekte zorgt.
Dit hangt heel erg af van de vis. Er zijn genoeg vaak voorkomende vissen in de hobby die het beter doen op puur osmosewater dan op water met mineralen.
Gezien de waterwaardes in het leefgebied van de discus zou het mij verbazen dat een mineraaltekortekort bij discus (direct) problemen kan opleveren maar jij weet er al discushouder vast wel meer over.

Edit: Ik vind de laatste zin vrij sarcastisch overkomen maar dat is echt niet zo bedoeld :pp

Valt wel mee hoor. Exacte wetenschap weet ik niet, maar na zo'n 3 jaar verversen op 100% osmosewater heb ik nog geen pH-val gehad en geen indicaties voor mineraaltekorten.

Kleine toevoeging: ik ontdooi mijn diepvriesvoer altijd in een bakje en gooi dat er met smeltwater en al in de aquaria. Misschien zorgt dat toch voor enige buffer.

In blackwater aquaria gebruikt men vaak turf om een pH-val te voorkomen. Zodra dat is uitgewerkt, kan het wel fout gaan. Goed in de gaten houden dus.

En geen CO2 toevoegen in aquaria met lage KH(/zonder buffer)!
Ja klopt er miste iets aan mijn verhaal.
Zuurval gebeurd bij het toevoegen van een zuur bij KH rond de nul. CO2 toevoegen verzuurd ook het water.

Ja klopt er miste iets aan mijn verhaal.
Zuurval gebeurd bij het toevoegen van een zuur bij KH rond de nul. CO2 toevoegen verzuurd ook het water.

Je hebt wel een goed punt dat je er voor moet oppassen. In water met een lage pH zit meer ammonium. Als je ververst met water waar een hogere bufferwaarde in zit, wordt dit omgezet naar ammonia, dat wel giftig is voor vissen. Altijd oppassen dus.

Dan zakt uiteindelijk je KH naar nul en krijg je een pH val (zuurval). Je KH buffer ben je dan kwijt.

Klopt, dat is de reden dat ik het half om half doe, daarnaast bevat kraanwater ook nuttige mineralen voor m'n planten die ik anders weer los moet gaan toevoegen (beetje zonde).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan