Topicstarter
Topicstarter
RonG
Guest
Lekker allemaal kalk onder mijn chichiros propeller..
O Willem was ook niet boos bedoelt, komt af en toe wat lomp over als ik snel typ XD, sorry waardeer je hulp zekers wel en was niet mijn bedoeling zo over te komen, ben blij met alle hulp die ik krijg dus word zekers wel op prijs gesteld
Bij de winkel waar ik veel dingen haal snapte ze niet waarom het licht de oorzaak zou kunnen zijn.
Op je aqualantis zit standaard 16W en daar heb je nu 58W extra boven gehangen.Verlichting chichiros full spectrum brief style max (58 wat)
Op je aqualantis zit standaard 16W en daar heb je nu 58W extra boven gehangen.
Maar weet je dat zeker? In de Chihiros series bestaan nml. geen 58W versies.
Ik verwacht zelf dat je de A801 hebt; en die geeft 7200 lumen.Zou je uitkomen op 64 lumen per liter... Heb je enig idee hoeveel licht dat is.
ag zou ik die aqualantis verlichting er niet beter uit kunnen halen en dan alleen de chichiros verlichting iets ophogen en in het midden zetten zoals in het filmpje. Verder zit ik nu op 8 uur per dag en die chi lamp heb ik op stand 3 van de 6 gezet.
Zit er aan te denken om hem op stand 4/5 te zetten dan pakt i echt de hele bak kwa dekking.
heb ook nog calcium gekocht
Misschien zit er wel enorm veel kalk in je water.
I doubt it 😉(En helaas schrijf ik dit ook niet voor het eerst, wellicht wel voor het laatst)
Jamaarja, als er enorm veel kalk in je ververswater zit dan heb je dus een hoge KH (direct na verversing) maar geen oplopende KH (= geleidelijk stijgend tijdens de dagen na verversen)
Oplopende KH heeft niets te zien met een hoge KH van je ververswater. Als je KH verhoogt tussen verversingen door dan wordt dat veroorzaakt door iets in je bak en is er toch geen verband met de KH van je kraanwater?
Dat snap ik niet zo goed eigenlijk.
(En helaas schrijf ik dit ook niet voor het eerst, wellicht wel voor het laatst)
Oplopende KH heeft niets te zien met een hoge KH van je ververswater.
De bodem is caviaar
gewoon stekjes/stukjes afknippen en stukje terra cap en in de grond drukken.
Daar ben ik mee bezig, doe iedere dag 30 min minder
Maar heb ook naar je advies geluisterd er snel groeiers bij te doen en dit gekocht:
Mijn ververs water is dus altijd puur osmose om die kh omlaag te halen, kh is dus 0/1, ik moet alleen nu zien wat, hoeveel en wanneer ik alles moet toedienen om het probleem goed aan te pakken
Als je KH verhoogt tussen verversingen door dan wordt dat veroorzaakt door iets in je bak en is er toch geen verband met de KH van je kraanwater?
Tja dat doet me herinneren aan de tijd dat ik mn eerste bak net had. Ik kocht op het oog een leuke caviaar bodem en de kh schoot hel snel omhoog zonder dat ik de oorzaak wist. Later is me verteld dat dit aan de Caviaar bodem kon liggen en na het vervangen door grind wat dit probleem opgelost.
I doubt it 😉
https://www.aquaplantexchange.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=26&t=9420
Hier een oud topic van mij en daar lees je dat het de bodem kan zijn en dat een vriend van een ander lid ook dit heeft gehad met een caviar bodem.
Zucht... met al die (verschillende) adviezen gaat TS weer van alles uitproberen waardoor er (weer) niets van terecht komt... Vroeger, hier spreekt Opa (!), kende men een regel voor de opvoeding van kinderen. Rust, reinheid én regelmaat. Eigenlijk kan je die hier ook toepassen. Begin bovenaan de driehoek van belangrijkheid; licht (Stap één) Eerst uitvinden wat de optimale licht intensiteit én duur is.
Afhankelijk daarvan (maar pas wanneer je pas één kent en uitgevoerd hebt) voeg je CO2 toe (Stap twee). Ook hier weer; eerst bezien over langere tijd wat de gevolgen zijn van stap twee zijn. Dat is niet alleen naar je CO2 verklikker kijken en naar je waterdistributie maar ook en vooral naar je planten! Ook hier geldt weer, is dit in orde dan naar stap 3, overige bemesting. Je kan hier zien en meten of er tekorten zijn en welke. Aan de hand hiervan voeg je meer of minder van het desbetreffende bemesting ingrediënt toe.
Je noemt inderdaad al die tegenstrijdigheden op, Willem. Als hij nu maar met al die genoemde zaken tegelijk bezig gaat komt hij niet uit z'n problemen, denk ik.Zoveel tegenstrijdige adviezen staan er hier toch niet?
Je hebt zeker een punt maar als er een aantal zaken duidelijk fout lopen heeft het geen zin om één stapje ineens te zetten.
Hij heeft teveel (en te lang licht). Punt. Dus dat schroeft hij best terug. Duur en intensiteit.
Hij heeft een oplopende KH. Punt. Dus daarvan achterhaalt hij best ineens de oorzaak. Geen zin om te wachten tot zijn licht een weekje teruggeschroefd is, hoe sneller hij de oorzaak weet en aanpakt hoe beter.
Hij heeft te weinig planten in de bak. Punt. Dus hij voegt best direct snelgroeiers toe. Hoe sneller hoe beter.
Hij doseert onstabiel en ongestuurd. Punt. Dus kan hij best direct een bemestingsschema uitschrijven en beginnen volgen. Dus ook hoe sneller de juiste voeding hoe beter.
Het heeft echt geen zin om eerst een weekje minder licht te proberen zonder de juiste voeding en met onstabiele CO2 dus kan hij beter ineens al de noodzakelijke stappen doen en van daaruit de balans zoeken in plaats van eerst wat te klungelen met de co2, KH en de voeding omdat hij eerst het licht aanpakt.
Als de oorzaak van het probleem niet duidelijk is kan je één ding per keer veranderen, als er duidelijke oorzaken zijn dan pak je die ineens aan.
Er wordt volgens mij effectief rust reinheid en regelmaat geadviseerd dus ik zie de verwarring niet direct.
Je noemt inderdaad al die tegenstrijdigheden op, Willem. Als hij nu maar met al die genoemde zaken tegelijk bezig gaat komt hij niet uit z'n problemen, denk ik.
Later is me verteld dat dit aan de Caviaar bodem kon liggen en na het vervangen door grind wat dit probleem opgelost.
Zorg dat je planten eerst merkbaar groeien voor je begint te stekken, hé! 😉
Wat is dat juist, die terra cap?
Vandaar zou je als het ware een "KH-profiel" moeten opmaken die de stijging op weekbasis per dag in kaart brengt....
Maar ja weet je wat het is in mijn licht brak bak met 2 f8 kogels en een blijkbaar aangepaste algen eter blijft de boel wel stabiel met exact hetzelfde grind, de kh blijft gewoon hetzelfde en loopt niet op (misschien licht dat aan het zout).
Ja wel raar dat het in je andere bak niet oploopt dan. Maar ik zou zeggen test het eens met wat zuur of neem een bak water en doe daar een flinke laag caviar in en meet daarna de kh.
Ja wel raar dat het in je andere bak niet oploopt dan. Maar ik zou zeggen test het eens met wat zuur of neem een bak water en doe daar een flinke laag caviar in en meet daarna de kh.
Mijn ervaringen hebben mij geleerd dat het zo het beste werkt. Eerst afwachten wat iets doet alvorens het volgende te doen. Dit omdat je zo alleen kunt welk effect een handeling heeft positief of negatief. Doe je alles tegelijk of, zoals jij zegt, binnen een week is niet te herleiden welk gevolg welke actie heeft. Begrijp me goed, mijn mening is niet zaligmakend. Ts moet beslist zelf weten hoe te handelen. Maar klaarblijkelijk zijn al die handelingen tegelijk, bij hem, niet succesvol. Daarom vind de oorzaak! Vandaar mijn raadgeving die ook als zodanig gezien én beoordeeld moet en mag worden.Hoe? Wat moet hij dan doen?
Dat zijn geen tegenstrijdigheden, toch? Dat is gewoon een uitgebreider advies dan zeggen: verlaag je licht en dan zien we wel weer...
Plus: het zijn misschien een paar zaken ineens maar geen enkel ervan is moeilijk om uit te voeren en geen enkel van die adviezen duurt lang in uitvoering.
Licht programmeren. Klaar
Plantjes (drijfplantjes) erbij. Hupla!
Bodem testen op KH. Test: check! Is het dat niet: verder zoeken!
Stabiele en correcte plantenvoeding doseren. Kopen en doseren volgens een schema
En hup: handjes geven!
Waarom zou je dat spreiden over een week of langer als je weet dat het allemaal zal helpen?
Mijn ervaringen hebben mij geleerd dat het zo het beste werkt. Eerst afwachten wat iets doet alvorens het volgende te doen. Dit omdat je zo alleen kunt welk effect een handeling heeft positief of negatief. Doe je alles tegelijk of, zoals jij zegt, binnen een week is niet te herleiden welk gevolg welke actie heeft. Begrijp me goed, mijn mening is niet zaligmakend. Ts moet beslist zelf weten hoe te handelen. Maar klaarblijkelijk zijn al die handelingen tegelijk, bij hem, niet succesvol. Daarom vind de oorzaak! Vandaar mijn raadgeving die ook als zodanig gezien én beoordeeld moet en mag worden.
maar als er een aantal zaken duidelijk fout lopen heeft het geen zin om één stapje ineens te zetten.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.