Ik zou daar niet voor kiezen. Ik zou de voorschriften van de fabrikant aan houden.En zou je ook voor super steriel water kiezen?
Volgens mij bouwen de vissen geen weerstand op en zijn juist meer vatbaar voor alles wat er uit gaat.
Ik zou daar niet voor kiezen. Ik zou de voorschriften van de fabrikant aan houden.En zou je ook voor super steriel water kiezen?
Volgens mij bouwen de vissen geen weerstand op en zijn juist meer vatbaar voor alles wat er uit gaat.
Als je je er in verdiept, de mantel en de lamp van de UV filter is belangrijk. Lampnummer is eerder gepost.Op de site van de fabrikant is alles te lezen.
Maar zie dat je wat verwijderd hebt ??? Je vissen zouden 5000 euro waard zijn of worden. Ik snap dat je daar zuinig op wilt zijn maar zou je dan wel voor een merk als superfish gaan ?
Ook hier heb je niet goed meegelezen. Of in het geheel niet in verdiept.En zou je ook voor super steriel water kiezen?
Ook niet goed meegelezen.Ik zou daar niet voor kiezen. Ik zou de voorschriften van de fabrikant aan houden.
Dat scheelt nogalLevel 2 sterilisatie is 2,5 tot 4 x bakvolume per uur.
Dus dan heb je het over zeg 3x 600 liter per uur.
Dat is 1800 liter per uur.
Level 2 sterilisatie. 12 gallon per watt per uur. Dat is 54 liter per uur per watt.
1800 / 54 = 33 watt.
Je moet 1800 liter per uur rondpompen. En per watt mag er max 54 liter per uur.
Dus heb je minimaal 33 watt nodig.
Op basis van 7x24 neem ik aan.Level 2 sterilisatie is 2,5 tot 4 x bakvolume per uur.
Level 2 sterilisatie. 12 gallon per watt per uur. Dat is 54 liter per uur per watt.
1800 / 54 = 33 watt.
Alles is 24 uur.Op basis van 7x24 neem ik aan.
Of is een uurtje genoeg?
Zat je destijds goed met de Reeflex 500 op de fusion? Komt die berekening beetje in de buurt wat eheim opgeeft ?Level 2 sterilisatie is 2,5 tot 4 x bakvolume per uur.
1800 / 54 = 33 watt.
Geen idee eigenlijk.Zat je destijds goed met de Reeflex 500 op de fusion? Komt die berekening beetje in de buurt wat eheim opgeeft ?
Oftewel kunnen we er dan vanuit gaat dat wat de fabrikant opgeeft redelijk juist is?
Ik heb een 600L aquarium, 3000L/h pomp en wil en ik wil de UVC voor ziektepreventie.Ff serieus ik heb het topic nu meerdere keren gelezen.
Je bak is 600 liter maar je zoekt een uvc die geschikt is voor een veel groter watervolume? Zodat je deze niet 24/7 hoeft te laten draaien ?
Ja ik las ook zoiets in mijn documentatie maar wat beter onderbouwd.Ik denk dat de fabrikanten dan wel redelijk in de buurt zitten. Bij twijfel eventueel een maatje groter.
Dat we verschillende wattages zien bij diverse fabrikanten lijkt mij komen door
1 ….. het type lamp ? Pl , t5 etc
2 …. De weg die het water aflegt zoals bij eheim reflecterende plaat die weer licht terug kaatst.
Bij aquamedic waar het water door een wokkel gaat en dus langer belicht word.
Bij hw de lamp die een meter lang is.
????
Duidelijk.Ik heb een 600L aquarium, 3000L/h pomp en wil en ik wil de UVC voor ziektepreventie.
Een anologe of digitale tijdschakelaar is geen probleem.
Nu is mijn vraag: hoeveel vermogen is er nodig om dit te bewerkstelligen en wat zijn de tijden die ik moet programmeren om een zo laag mogelijke verbruikskosten te hebben bij een zo groot mogelijke levensduur van de UVC unit. Voor een lange levensduur denk ik wellicht korte bedrijfstijden?
mvg, Erik
Dat kan best maar vertel dit omdat me dit zo te binnen schiet omdat ik wel degelijk onderzoek naar uv apparaten heb gegaan.Ja ik las ook zoiets in mijn documentatie maar wat beter onderbouwd.
Zou je het risico willen lopen zou ik me dan afvragenHee toevallig!
Net nog wat nieuwe informatie gevonden over de tijden dat een UV aan mag:
quote:
...For Clarification (Green Water Control; generally, the most common application in ponds) , a turnover of aquarium/pond water through the UV of once per 2-3 hours...
...For Level One Sterilization (generally the most common application in aquariums), you would need a turnover rate of 1.5 times per hour
...For Level Two Sterilization, you would need an aquarium/pond turnover rate through the UV Sterilizer of up to 2.5-4 times per hour,
Ik denk dat ik daar wel iets mee zou kunnen, of zou het toch beter zijn 24/7?
Ik heb diverse uv-c apparaten op mijn zeeaquariums gehad ik zit al jaren op redelijk wat forums.kan je dit onderbouwen?
Hey xammy,Ik heb een 600L aquarium, 3000L/h pomp en wil en ik wil de UVC voor ziektepreventie.
Een anologe of digitale tijdschakelaar is geen probleem.
Nu is mijn vraag: hoeveel vermogen is er nodig om dit te bewerkstelligen en wat zijn de tijden die ik moet programmeren om een zo laag mogelijke verbruikskosten te hebben bij een zo groot mogelijke levensduur van de UVC unit. Voor een lange levensduur denk ik wellicht korte bedrijfstijden?
mvg, Erik
Ik heb diverse uv-c apparaten op mijn zeeaquariums gehad ik zit al jaren op redelijk wat forums.
Ik ben bij een hoop zaken geweest en daar vaak zat gepraat.
Ik volg Ryan van brs uiteraard ook en vele anderen.
Mij is nog nooit anders vertelt dan een uvc 24/7 te laten draaien.
Ik geloof dat ik mijn antwoord al gevonden heb en na toeleveren van je voorbeelden alleen maar een bevestiging dat een 75W voor mijn toepassing perfect zal zijn.
Dank je!
Oei! Ik had zoveel arrogantie niet verwacht na mijn post waarin ik enkel mee wil denken. Ik trek me bij deze dan ook terug uit de discussie.🙄Hey xammy,
Meestal gaan dit soort topics over een reeds draaiende bak dus dat debiet kan je redelijk van uit gaan dat dat gemeten is en daarop ingesteld.
Eigenlijk weet dus niemand hier wat UVC is en wat het doet. Ik ook niet hoor maar is wel gezellig
Natuurlijk...Ook hier heb je niet goed meegelezen. Of in het geheel niet in verdiept.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.