Kiezen van juiste UV filter...een theorie.


En zou je ook voor super steriel water kiezen?
Volgens mij bouwen de vissen geen weerstand op en zijn juist meer vatbaar voor alles wat er uit gaat.
Ik zou daar niet voor kiezen. Ik zou de voorschriften van de fabrikant aan houden.
 
Op de site van de fabrikant is alles te lezen.

Maar zie dat je wat verwijderd hebt ??? Je vissen zouden 5000 euro waard zijn of worden. Ik snap dat je daar zuinig op wilt zijn maar zou je dan wel voor een merk als superfish gaan ?
Als je je er in verdiept, de mantel en de lamp van de UV filter is belangrijk. Lampnummer is eerder gepost.
Kunstof kan verteren. Lees maar bij de Pentair reviews.
5000 is te laag.
 
En zou je ook voor super steriel water kiezen?
Volgens mij bouwen de vissen geen weerstand op en zijn juist meer vatbaar voor alles wat er uit gaat.
Ook hier heb je niet goed meegelezen. Of in het geheel niet in verdiept.
 
Ff serieus ik heb het topic nu meerdere keren gelezen.
Je bak is 600 liter maar je zoekt een uvc die geschikt is voor een veel groter watervolume? Zodat je deze niet 24/7 hoeft te laten draaien ?
 
Ik heb ook meerdere malen gelezen.
Maar blijkbaar zitten wij tweeën (ice en ik) niet op dezelfde lijn als jij.

Vind sowieso je reakties naar ons een beetje apart.
Blijkbaar heb je een idee in je hoofd en dat daarvan wil je van ons bevestiging terwijl wij in jou ogen jou niet willen begrijpen.

Je hebt nu dat 75w ding.
Ga er gewoon mee aan de gang en kijk na een tijdje nog eens door je microscoop. Dat zegt mij meer dan dat wij voor jou moeten gaan voorrekenen.
Wij kunnen dat simpelweg niet want je komt op een formule uit met vele variabelen waarvan wij de juiste waarde toch niet kunnen invullen.
 
Zoals ik het zie koop je een uv-c die geschikt is voor het volume van de bak.
Gebruik je deze enkel voor zweefalg dan kan er een hogere doorstroming door(wat fabrikant voorschrijft).

Is je doel om parasieten te steriliseren dan ga je voor een lagere doorstroming om de contacttijd te vergroten.(schrijft fabrikant ook voor)

En dit is berekend op 24/7 aan.


Als je dit beide wil zou ik er 2 kopen.
2 x los pompje er op eentje met hogere doorstroming en de ander met lagere doorstroming.

Eigenlijk precies zoals een fabrikant het vermeld.

Wat zou hier niet aan kloppen en wat is nou de bedoeling van topic starter ?
 
Level 2 sterilisatie is 2,5 tot 4 x bakvolume per uur.

Dus dan heb je het over zeg 3x 600 liter per uur.
Dat is 1800 liter per uur.

Level 2 sterilisatie. 12 gallon per watt per uur. Dat is 54 liter per uur per watt.

1800 / 54 = 33 watt.

Je moet 1800 liter per uur rondpompen. En per watt mag er max 54 liter per uur.
Dus heb je minimaal 33 watt nodig.
 
Level 2 sterilisatie is 2,5 tot 4 x bakvolume per uur.

Dus dan heb je het over zeg 3x 600 liter per uur.
Dat is 1800 liter per uur.

Level 2 sterilisatie. 12 gallon per watt per uur. Dat is 54 liter per uur per watt.

1800 / 54 = 33 watt.

Je moet 1800 liter per uur rondpompen. En per watt mag er max 54 liter per uur.
Dus heb je minimaal 33 watt nodig.
Dat scheelt nogal
 
Level 2 sterilisatie is 2,5 tot 4 x bakvolume per uur.

Dus dan heb je het over zeg 3x 600 liter per uur.
Dat is 1800 liter per uur.

Level 2 sterilisatie. 12 gallon per watt per uur. Dat is 54 liter per uur per watt.

1800 / 54 = 33 watt.

Je moet 1800 liter per uur rondpompen. En per watt mag er max 54 liter per uur.
Dus heb je minimaal 33 watt nodig.
Op basis van 7x24 neem ik aan.
Of is een uurtje genoeg?
 
Level 2 sterilisatie is 2,5 tot 4 x bakvolume per uur.

Dus dan heb je het over zeg 3x 600 liter per uur.
Dat is 1800 liter per uur.

Level 2 sterilisatie. 12 gallon per watt per uur. Dat is 54 liter per uur per watt.

1800 / 54 = 33 watt.

Je moet 1800 liter per uur rondpompen. En per watt mag er max 54 liter per uur.
Dus heb je minimaal 33 watt nodig.
Zat je destijds goed met de Reeflex 500 op de fusion? Komt die berekening beetje in de buurt wat eheim opgeeft ?

Oftewel kunnen we er dan vanuit gaat dat wat de fabrikant opgeeft redelijk juist is?
 
Zat je destijds goed met de Reeflex 500 op de fusion? Komt die berekening beetje in de buurt wat eheim opgeeft ?

Oftewel kunnen we er dan vanuit gaat dat wat de fabrikant opgeeft redelijk juist is?
Geen idee eigenlijk.

9 watt. Dat kan dan 480 liter per uur.
Eheim classic 600 is bruto 1000 liter per uur.
En wat zal die fusion netto zijn? 280 liter.

Dus dat voldoet niet aan level 2.
Misschien net level 1.
 
Ik denk dat de fabrikanten dan wel redelijk in de buurt zitten. Bij twijfel eventueel een maatje groter.

Dat we verschillende wattages zien bij diverse fabrikanten lijkt mij komen door

1 ….. het type lamp ? Pl , t5 etc
2 …. De weg die het water aflegt zoals bij eheim reflecterende plaat die weer licht terug kaatst.

Bij aquamedic waar het water door een wokkel gaat en dus langer belicht word.

Bij hw de lamp die een meter lang is.
????
 
Ff serieus ik heb het topic nu meerdere keren gelezen.
Je bak is 600 liter maar je zoekt een uvc die geschikt is voor een veel groter watervolume? Zodat je deze niet 24/7 hoeft te laten draaien ?
Ik heb een 600L aquarium, 3000L/h pomp en wil en ik wil de UVC voor ziektepreventie.
Een anologe of digitale tijdschakelaar is geen probleem.

Nu is mijn vraag: hoeveel vermogen is er nodig om dit te bewerkstelligen en wat zijn de tijden die ik moet programmeren om een zo laag mogelijke verbruikskosten te hebben bij een zo groot mogelijke levensduur van de UVC unit. Voor een lange levensduur denk ik wellicht korte bedrijfstijden?

mvg, Erik
 
Ik denk dat de fabrikanten dan wel redelijk in de buurt zitten. Bij twijfel eventueel een maatje groter.

Dat we verschillende wattages zien bij diverse fabrikanten lijkt mij komen door

1 ….. het type lamp ? Pl , t5 etc
2 …. De weg die het water aflegt zoals bij eheim reflecterende plaat die weer licht terug kaatst.

Bij aquamedic waar het water door een wokkel gaat en dus langer belicht word.

Bij hw de lamp die een meter lang is.
????
Ja ik las ook zoiets in mijn documentatie maar wat beter onderbouwd.
 
Ik heb een 600L aquarium, 3000L/h pomp en wil en ik wil de UVC voor ziektepreventie.
Een anologe of digitale tijdschakelaar is geen probleem.

Nu is mijn vraag: hoeveel vermogen is er nodig om dit te bewerkstelligen en wat zijn de tijden die ik moet programmeren om een zo laag mogelijke verbruikskosten te hebben bij een zo groot mogelijke levensduur van de UVC unit. Voor een lange levensduur denk ik wellicht korte bedrijfstijden?

mvg, Erik
Duidelijk.
Maar zoals gezegd denk ik ook dat die 24/7 aan moet staan
 
Hee toevallig!
Net nog wat nieuwe informatie gevonden over de tijden dat een UV aan mag:
quote:
...For Clarification (Green Water Control; generally, the most common application in ponds) , a turnover of aquarium/pond water through the UV of once per 2-3 hours...

...For Level One Sterilization (generally the most common application in aquariums), you would need a turnover rate of 1.5 times per hour

...For Level Two Sterilization, you would need an aquarium/pond turnover rate through the UV Sterilizer of up to 2.5-4 times per hour,

Ik denk dat ik daar wel iets mee zou kunnen, of zou het toch beter zijn 24/7?
 
Hee toevallig!
Net nog wat nieuwe informatie gevonden over de tijden dat een UV aan mag:
quote:
...For Clarification (Green Water Control; generally, the most common application in ponds) , a turnover of aquarium/pond water through the UV of once per 2-3 hours...

...For Level One Sterilization (generally the most common application in aquariums), you would need a turnover rate of 1.5 times per hour

...For Level Two Sterilization, you would need an aquarium/pond turnover rate through the UV Sterilizer of up to 2.5-4 times per hour,

Ik denk dat ik daar wel iets mee zou kunnen, of zou het toch beter zijn 24/7?
Zou je het risico willen lopen zou ik me dan afvragen
 
Ja zou eigenlijk nog een rapport moeten zoeken om te bevestigen wellicht.
thx
 
Als je hem alleen zou laten draaien om verkleuring uit het water te krijgen is het niet zo spannend maar als je hem voor parasieten laat draaien en je hebt dure vissen zou ik het niet doen.
 
Ik heb niet alles tot in detail gelezen maar volgens mij worden hier wel een aantal denkfouten gemaakt.
Alleen daglicht kan volgens mij nooit zo'n probleem veroorzaken, er moeten meerdere factoren zijn waardoor voor de alg ideale omstandigheden aanwezig zijn. Die UV lamp is in jouw geval symptoombestrijding voor wat betref het alg probleem.
Een pomp die 3000l/u capaciteit heeft zal in de praktijk niet verder komen dan zo'n 1000l/u vanuit een bioloog door wat leidingwerk het aquarium in.
 
Ik heb een 600L aquarium, 3000L/h pomp en wil en ik wil de UVC voor ziektepreventie.
Een anologe of digitale tijdschakelaar is geen probleem.

Nu is mijn vraag: hoeveel vermogen is er nodig om dit te bewerkstelligen en wat zijn de tijden die ik moet programmeren om een zo laag mogelijke verbruikskosten te hebben bij een zo groot mogelijke levensduur van de UVC unit. Voor een lange levensduur denk ik wellicht korte bedrijfstijden?

mvg, Erik
Hey xammy,
Meestal gaan dit soort topics over een reeds draaiende bak dus dat debiet kan je redelijk van uit gaan dat dat gemeten is en daarop ingesteld.
Ik heb een debiet ingesteld op 3000L/h
Aquamedic 9.2

Kan je ook aangeven waar mijn denkfout zit? Graag wat specifieker svp.
Kan je ook aangeven waarom algen een symptoombestrijding is in mijn specifieke wens?
5 ramen in mijn woonkamer blinderen is idd het bestrijden van een zeer lichte alg welke onder een microscoop zichtbaar is maar niet op video.

Het hele UVC wordt wel verwarrend als je niet wat gerichter communiceert. enkele voorbeelden van vandaag:
-Geen idee eigenlijk
-Ik heb niet alles tot in detail gelezen maar volgens mij worden hier wel een aantal denkfouten gemaakt.
-Zou je het risico willen lopen zou ik me dan afvragen
-Dat kan best maar vertel dit omdat me dit zo te binnen schiet omdat ik wel degelijk onderzoek naar uv apparaten heb gegaan.
-Ik denk dat de fabrikanten dan wel redelijk in de buurt zitten. Bij twijfel eventueel een maatje groter.
-Alles is 24 uur.Anders heeft het geen zin.
-En zou je ook voor super steriel water kiezen?

Zal ter orientering maar een filmpje van mijn bak erbij doen voordat je denkt dat dit topic een algenprobleem is.





Eigenlijk weet dus niemand hier wat UVC is en wat het doet. Ik ook niet hoor maar is wel gezellig:koffie:
 

Bijlagen

  • 20230730_105739.jpg
    20230730_105739.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Ik heb diverse uv-c apparaten op mijn zeeaquariums gehad ik zit al jaren op redelijk wat forums.
Ik ben bij een hoop zaken geweest en daar vaak zat gepraat.
Ik volg Ryan van brs uiteraard ook en vele anderen.
Mij is nog nooit anders vertelt dan een uvc 24/7 te laten draaien.

Dat is toevallig.
Ben vorige week naar de LFS geweest voor de vraag hoe ik het beste ziektepreventie met UVC kan doen. Zegt de verkoper dat hij alleen verstand heeft van OASE filters en niet van andere merken want dat verkoopt hij niet en heeft hij zich ook niet in verdiept dus wat er op de doos staat zo moet het worden. En ziektepreventie is niet mogelijk met zijn voorraad. Dan moet ik gaan informeren bij een andere LFS die wel JBL heeft ofzo.

Het zelf nadenken en rederneren is al redelijk uitzonderlijk geworden in onze maatschappij.
Zo zegt iedereen dat een hevel problemen geeft, een auto syphon niet werkt, Een Bubble Magus niet goed genoeg is, een elke keus filtermedia niet goed genoeg, sump te klein pomp te groot verzin het maar is bewezen dat het meer dan goed werkt als je je er in verdiept.
 
Ik geloof dat ik mijn antwoord al gevonden heb en na toeleveren van je voorbeelden alleen maar een bevestiging dat een 75W voor mijn toepassing perfect zal zijn.

Dank je!:iloveyou:

Wellicht is er iemand die later nog kan onderbouwen of mijn berekeningen levensvatbaar zijn.
Of niet mag ook, maar van cafepraat geeft niet echt iets concreets voorlopig.
Als het maar onderbouwd is.
 
Wat ik niet snap is dat je je zegt dat je vissen meer dan 5000 euro waard zijn en vervolgens wil je een paar wattjes besparen op de stroom.
Als je dit in een café verteld valt iedereen van de kruk.
 
Hey xammy,
Meestal gaan dit soort topics over een reeds draaiende bak dus dat debiet kan je redelijk van uit gaan dat dat gemeten is en daarop ingesteld.
Eigenlijk weet dus niemand hier wat UVC is en wat het doet. Ik ook niet hoor maar is wel gezellig:koffie:
Oei! Ik had zoveel arrogantie niet verwacht na mijn post waarin ik enkel mee wil denken. Ik trek me bij deze dan ook terug uit de discussie.:rolleyes:
 
Dacht dat hier het cafe was , cafepraat genoeg :LOL:
Als dit topic "Kiezen van juiste UVC filter tbv ziektepreventie" was het veel eerder een stille dood geworden.

Ik trek me ook terug uit deze "discussie" begin een beetje duizelig te worden van dezelfde rondjes

Vet gezellig, groeite!
 

Terug
Bovenaan