Killi georiënteerde 215ltr aquarium.(Zeebaars)


Killifish in space: de link is een leuk artikel over de Medaka rice fish(Oryzias latipus) Deze vissen gaan nogmaals de ruimte in voor onderzoek.


826996_0_82_dscn1616.jpg


Klein filmpje van de actieve en altijd hongerige sjo's tijdens etenstijd.
http://youtu.be/XdiqIodgH5M
 
Foto's van de sjo aan het voeden met rode muggenlarven. Schat de grootte nu op een 6 a 7 cm.

418459_0_82_sjo3.jpg


771287_0_82_sjo5.jpg


435984_0_82_sjo6.jpg
 
Dank je Saskia
 
De sjo lijkt het erg koud te hebben, begint al mooie blauwe lippen te krijgen.
:sorry:

397438_0_82_sjoblauwelippen.jpg
 
Ondertussen heb ik wel weer genoeg alg gekweekt om algeneters te introduceren. Ik heb 2 algeneters aangeschaft, de keus is gevallen op de L144-gold.
De overige bewoners storen zich er niet aan en alles gaat weer zijn gangetje het aquarium. De alg wordt flink opgepeuzeld en de bladeren lijken niet onder de overdaad aan algen geleden te hebben.

437466_0_82_l144gold.jpg


123727_0_82_sjoe.jpg


218986_0_82_oryzias.jpg
 
De sjoestedti's zijn prachtig! Groeien echt als kool!
 
Dank je Jeffrey. :chef: Ze krijgen goed en gevarieerd te eten.

Ze beginnen ook al met paai activiteiten. Filmpje is helaas niet gelukt maar wel 2 redelijke foto's van kunnen schieten.
Nu nog paar maanden goed doorvoeren dan ga ik de kweek proberen met de sjo in kweekbak.
Heb wel een paar mooie gezien om verder mee te kweken.

De L-144 grazen als een speer, rechtsvoor begint het gelukkig weer groen te worden nu de bladeren van Staurogyne sp. worden ontdaan van het alg.

725535_0_82_sjobreeding.jpg


749618_0_82_sjobreeding2.jpg


256612_0_82_aquael.jpg
 
Haha, je hebt in ieder geval mannen en vrouwen :thumbs:
Ze zien er al mooi uit en groeien echt ongelofelijk snel!
Binnenkort ga je ze zeker regenwormen voeren?

groetjes John.
 
Dank je John, zitten een paar sterke vrouwtjes tussen die hun ehh mannetje wel staan.
En nee nog geen regenwormen maar wel mestpieren :)
Zijn ze gek op.
 
De GH waardes blijven te hoog naar mijn zin. Ga proberen met minder waterwissel omlaag te krijgen. Doe nu 2x p.w. de helft, ga naar 2 X een kwart p.w.
De Hygrophila pinnatifida(links achter) slaat niet erg aan, krijgt wel nieuwe bladeren, geef ze nog even hopelijk wordt het nog wat anders vervang ik ze voor andere planten.
Wel doen de vissen het prima, getuige het filmpje.

[video]apKmeYIl4Ew[/video]
 
Hygrophila vind ik ook altijd lastige planten. Veel bemesting nodig.
Waarom geen bolbitus links achterin die lijkt wel wat op hygrophila pinnatifida alleen een stuk minder moeilijk!
Net filmpje trouwens zo met een statief/stapel boeken, vergeet ik vaak te gebruiken.

groetjes John.
 
Of Bacopa australis! Dat groeit zelfs door als je het gewoon in het water smijt. Of op de achterwand. Die plant vindt alles best! :D

Je kan best snel een volle bos krijgen door ze te halveren als ze het oppervlakte bereiken. Onderste stukken laten staan en de toppen herplanten.
 
Dank je wel voor de tips.
Bacopa australis lijk me ook een goede plant voor dit aquarium.

Kon de situatie linksachter niet meer aanzien, alhoewel er goede wortels aanzaten toch maar de Hygrophila eruit gehaald.

Ik heb een bolbitus, gebonden op platte steen, uit een ander aquarium gehaald en achter de lobelea cardinalis geplaatst.
Daarachter heb ik flink lange Valisneria geplaatst die nu mooi in de stroming deint.
Voordeel is ook dat nu al het aanzuiggedeelte en de filterslangen beetje uit het zichtveld zijn.

Nu de boel weer met rust laten.
Weer even wennen zo, foto's volgen nog licht is nu uit. -_-
 
Kleine update met de Valisneria en Bolbitis:

[video]WbDNfSfM4ZQ[/video]
 
Leuk hoor je bak met al die Killi s erin.
ik vind het ook leuke vissen en heb er zelf ook enkele in de bakken.
 
De kleinere waterwissels bevalt goed, geen grote verschillen in de aqua, dus ga dit voorlopig voortzetten.
De valisneria gaat vooralsnog goed. de Bolbitus lijkt erg geschrokken van de hoeveelheid licht in vergelijking met de bak waar die uit is gehaald. Kijken of dit goed gaat staat al in het meest donkere hoekje van dit aquarium.

De algen lijken onder controle. Zie ook weer groei inde Staurogyne sp.
De Echinodorus vesuvius krijgt uitlopers over de bodem heen en de Aponogeton boivinianus is "geëxplodeerd" zoveel blaadjes komen er nu uit.
Verder qua onderhoud weinig te doen soms bodem afhevelen en slechte bladeren snoeien. Alles groeit gestaag verder.

De vissen doen het prima. De sjo krijgt mooie blauwe gloed.

833324_0_82_aquael2.jpg


656418_0_82_aquael1.jpg
 
Gaat mooi zo André!
Kom volgende week kijken met z'n tienen :deal:

Groetjes John.
 
Dank je John, jullie zijn alle tien van harte welkom. :koffie:
 
Weer iets meer groei. Vissen doen het goed en komen mooi op kleur.
Filter schoongemaakt.
De sjo krijgen steeds meer interesse in elkaar.
Maar ook in de rijstvisjes, wordt tijd om een grotere oppervlakte vis uit te gaan zoeken en de rijstvis naar de andere uitzwemmer.

[video]t2Bt_q-zI54[/video]
 
KLeine update, planten groeien gestaag verder. De vissen groeien ook, het werd tijd om de Oryzias latipus over te plaatsen omdat ze anders allemaal opgepeuzeld worden. De grootste Sjo heeft een bek waar een rijstvisje makkelijk in past.
Onderste twee foto's gemaakt door John. :foto:

Zit na te denken over kleine aanvulling van huidig plantenbestand.
Mijn oog is gevallen op Bacopa crenata (monnierii). Iemand hier ervaring mee?

274988_0_82_aquael3.jpg


De grote Sjo met dikke buik:

622715_0_82_sjoe8.jpg


Oryzias latipus:

922297_0_82_p2226558.jpg
 
Alles groeit rustig verder.
Alg is zo goed als verdwenen.
Voeding voor de vissen iets terug geschroefd.
Bij de Staurogyne sp. komen er jonge scheuten die er goed uitzien, de oudere beschadigde scheuten ga ik binnenkort terugsnoeien. Hopelijk slaan ze dan eindelijk aan.
De Valisneria is aan het verslijmen. Komt hopelijk later wel goed.

832878_0_82_100315.jpg
 
Leuke visjes heb je daar zitten. Ik mis wel wat hoogtewerking in je aquarium, hopelijk kunnen de planten dit in de toekomst opvullen.
 
Dank je wel Pol. Vrijwel ontbreken hoogte werking klopt. Was de bedoeling dat de Aponogeton
boivinianus dit enigzins zou invullen. Maar deze groeit nog niet zo hoog bij mij. :oops:
De Valisneria gaat hopelijk wel een boog vormen met bladeren aan de oppervlakte.
Bolbitus slaat nu ook aan hopelijk wordt dat een mooie bos.
De 2 gebonden varens(Microsorium windelov en Microsorium pteropus trident) vallen qua groei erg tegen. De bedoeling is dat die hoger en voller worden maar er gebeurt niet veel.
Ik heb er voorlopig nog veel geduld mee. Wil geleidelijk aan een plantje erbij doen.
Ben er nu al blij mee dat er alles gezond blijft en er geen rare zaken gebeuren of ziektes ontstaan.

Maar misschien heb jij nog tips?
 
Geduld is denk ik de beste tip. Hoe lang draait de bak al ? Hoeveel lichturen krijgt ze ? Hoeveel en welke lampen zitten erboven ? Gebruik je enige vorm van plantenvoeding ?

Als je de bolbitus in de hoogte wil krijgen, zal die iets nodig hebben om op te groeien. Mss kan je hier of daar wat kienhout scoren, dat zou je kunnen gebruiken.

Een snelgroeiende stengelplant achterin, zou de leegte ook kunnen vullen, maar weet niet direct iets afrikaans, denk dat op dit forum wel ergens een tabblad is waar plantensoorten uit afrika worden opgesomd.

Wat kleur of een tekening toevoegen aan je achterwand zou visueel mss ook helpen, veel hangt af van je eigen smaak natuurlijk. persoonlijk vind ik het wel iets hebben zo ook.
 
Dank je Pol. Ik voeg geen aanvullende voeding in het water toe, maar wel steek ik hier en daar voedingsbollen in de bodem. In de bodem zit ook leem en lateriet. Er wordt nog redelijk veel gevoerd. Met dit in gedachte probeer ik de planten uit te kiezen(niet teveel eisende).
2x in de week waterwissel 20% met kraanwater. Waterwaardes zijn niet slecht, nog iets te hard voor het mooie.
Ik overweeg om de Bioco2 via de pomp te laten lopen i.p.v omgekeerd bakje.

Het is idd de bedoeling om met veel geduld het aqua op te bouwen en alles de tijd te geven om aan te slaan en te wennen.
De verlichting is 2X 18 watt ledtubes(zie 1e post in topic voor details). Ik denk dat het minder goed groei geeft in vergelijking met normale TL.
Maar aan de andere kant ook geen overlast van alg e.d.(tot nu toe)

De bak vind ik te smal voor een achterwand, ik heb wel een poster liggen, maar er nog niet opgedaan om dat we dit toch wel mooi vonden.
Als stengelplant overweeg ik o.a Bacopa crenata (monnierii), wordt niet zo hoog, maar is de bedoeling om straatjes mee te gaan vormen. rond hout en steen.
Ik ben hoge houten takken aan het voorbereiden om later er in te plaatsen. Met gebonden planten.
 
Andre, ik kan wel een paar stengeltjes Bacopa australis missen! Vind ik zelf mooier omdat deze bossiger groeit en amper blad verliest onderaan. En is net zo rechtop gaand als de andere Bacopa's.
 
Hoi Andr�,

Ik denk dat het met een paar takken en opgebonden plantjes een mooi totaalplaatje gaat worden!

groetjes John.
 
Het paaigedrag van de Fundulopanchax sjoestedti Nigerdelta in beeld.
Binnenkort een kweekbak inrichten.

[video]nxCcBn-mGL4[/video]
 
Prachtig filmpje, zeer leuk met die afrikaanse muziek er onder. Daar komen zeker jongen van.
De voeding die je gebruikt is heel goed, maar heeft natuurlijk wel een tragere, zij het ook langduriger werking.
Aan de visjes te zien is de waterwaarde wel perfect. Die tedtubes zouden in principe idd voldoende moeten zijn, maar zoals je zelf al aangeeft, ze boosten niet echt de planten. Wat natuurlijk ook niet nodig is, je planten halen er blijkbaar wel voldoende uit. heeft idd zijn voor en nadelen.

Volgens mij ben je wel goed bezig, maar zoals je eerder ook zei, moet je meer geduld hebben. Je gebruikt geen boosters (voeding, licht, ...) en varens zijn dan ook nog eens gekende traag groeiende planten. Maar dat komt wel goed, eens ze vertrokken zijn.

Met die takken, zal je snel wat meer hoogtewerking krijgen.
 
Dank je Pol, ja klopt en de visje zien er goed uit en lijken het goed naar hun zin te hebben, het visuele aspect gaat geleidelijk ontstaan. :book:
 
Nou, kwartiertje in een kweekbak en je hebt voldoende eitjes voor de provincie zuid-holland :D
Is dat die dikke man?

Groetjes John.
 
Haha i.d.d. John, ik geloof dat deze man niet de grootste is.
Ben boven 2 kweekjes aan het opzetten, 1 in grind bakjes en 1 met bodemmoppen, nog niet gechecked op eitjes.
Ik verbaas me nog steeds over de prachtige kleurenpracht van de vissen in deze bak.
Alles gaat prima, de vissen zijn totaal niet agressief(geen kleine vis natuurlijk erbij want die verdwijnt direct in de bek)
Aan de linkerkant groeit de Valisneria en Aponogeton als kool. De Lobelia is rijp om gesnoeid te worden. :thumbs:
Ik heb de Bolbitus uit de linkerhoek verplaatst naar midden achter het hout. Heb ik iets meer hoogtewerking al aan die kant.
De rechterhoek ziet er erg kaal uit en is dit ook De Staurogyne sp. is aan het veranderen de bovenwatervorm heeft nu alle blaadjes verloren en de meeste krijgen nieuwe blaadjes van onder uit. Geduld. :daisy:

Heb mooie plantjes ontvangen van Jeffrey en ga goed nadenken hoe/waar ik deze ga plaatsen.
De takken die ik wil plaatsen zijn nog steeds niet goed en moeten nog langer weken. Hiermee moet het met de hoogte werking beter lukken in de bak. Voorlopig ga ik er een javavaren op binden om direct flink de hoogte in te gaan.

Ik ben er nog niet uit welke oppervlakte vis ik er bij wil.
Weer kort flimpje.
[video]c_hL5XZJKCI[/video]
 

Terug
Bovenaan