Killivissen in vijver


tomansky

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2011
Berichten
330
Locatie
Boxtel
Website
vissenpraat.wordpress.com
Ik ben aan het overwegen om enkele jongen van mijn Fundulopanchax Gardneri in mijn vijver te zetten. Het is een afgesloten gedeelte dus ze zitten niet bij goudvissen en de elritsen.

Het idee is dat ze de komende maanden buiten op kunnen groeien en weer naar binnen gaan als het kouder word. Ik heb ook wel eens guppen in dit vijvertje gehad en die groeide prachtig en gezond op, ik weet alleen niet of killi's wel voldoende voedsel zullen vinden, omdat dit carnivoren zijn in tegenstelling tot de guppen die veel algjes enzovoort konden eten.

Heeft iemand ervaring met killivissen in de vijver in de zomer?

Alvast bedankt
 
Ik weet dat Asgard enTuinfluiter Aphanius in de vijver hebben [gehouden]. Weliswaar een ander soortje. Maar toch denk ik wel dat het prima haalbaar is.
 
Ik ga het gewoon proberen. Mijn vijver water is overdag 20 graden of meer dus ik denk dat de vissen geen problemen ondervinden. Ik voer ze de komende tijd wel wat bij.
 
Het blijft niet 20C. Met koel weer zakt de temperatuur flink en 's nachts zakt de temperatuur ook. Bedenk wel dat het een laaglandvis is die voorkomt in de buurt van de evenaar. Met een warme zomer kun je geluk hebben, maar ik zie er niets in.
 
Zitten ze in de vijver? Zoja, gaat dat goed?;)
 
zijn ze in leven geleden? en paren ze ook door in de vijver?
 
Ze hebben er maar een tijdje ingezeten. Ik zag ze bijna niet meer en besloot ze er weer uit te halen. Misschien dat ik volgende zomer een cementkuip vijvertje maak waar ik jonge killi's in kan laten opgroeien.
 
zijn ze in leven geleden? en paren ze ook door in de vijver?
Absoluut. Geslachtsrijp = paren voor het te laat is bij killi's.

Ze hebben er maar een tijdje ingezeten. Ik zag ze bijna niet meer en besloot ze er weer uit te halen. Misschien dat ik volgende zomer een cementkuip vijvertje maak waar ik jonge killi's in kan laten opgroeien.
Afhankelijk van de omstandigheden zou het me toch niet verbazen als je er nog eens jongen in tegen gaat komen :)
 
??? het is niet verstand om dieren buiten te houden die hier niet thuis horen?
 
Als het kan qua temperatuur, waarom niet? Nu denk ik niet dat je de grenzen te ver op moeten zoeken, zoals bij deze soort wellicht het geval was, maar er kan zeker meer dan je denkt hoor. Sterker nog, ik denk dat wij heel veel soorten feitelijk te warm houden.
 
Ik denk dat gpatton niet refereerde aan de omstandigheden voor het dier, maar aan "hier niet thuis horen"?

Afhankelijk van het soort vijver kan het de eerste stap naar verspreiding in het wild betekenen. De gardneri kweekt flink. Soms vind ik in bakjes waar ik een harempje in gehad heb maanden na verwijdering van de ouders ineens jongen. Een beetje kleine kleine begroeiing (waar ze hun eitjes in afzetten) via poten/veren van een bezoekende eend/reiger naar nabijgelegen open water kan genoeg zijn.

Gezien het feit dat het gelukt is de guppen er weer uit krijgen zal het met deze vijver wel loslopen, maar ik ben het ermee eens dat je voorzichtig moet zijn met snelle voortplanters buiten.
 

Terug
Bovenaan