Hoog tijd voor een update.
(Ik heb al sinds de start van dit album problemen wanneer ik foto's toevoeg.
De volgorde (en de positie in de tekst) van de afbeeldingen wordt om duistere redenen tijdens het plaatsen steevast compleet overhoop gehaald... Elke edit maakt het vervolgens erger en erger. Afbeeldingen verschijnen dubbel, er staan plots "linkloze links", het formaat klopt niet enzoverder enzovoort
Het gevolg: (on)nodige frustraties, gevloek en veel gedoe... = niet de bedoeling...
🙁
Daarom heb ik beslist om deze update in twee stappen te doen:
Eerst een post met enkel tekst direct gevolgd door een post met alleen de afbeeldingen (hopelijk in de juiste volgorde
🙄)
Hier gaan we!!
Foto 1 en 2 tonen de bak hoe hij was net na de vorige update (midden augustus 2017).
Foto 3 en 4: Alles groeit en is (relatief) onder controle!!
De weken daarna had ik weinig tijd waardoor ik het snoeien maar bleef uitstellen (waterwissels, bemesting, ....deed ik wel consequent).
Ik stelde het ook wat uit omdat ik in die periode continu vrij veel drijvers (*) in de bak had waardoor snoeien (vooral van de hc) veel moeilijker en tijdrovender werd.
(*) Voor de oplettende, kritische lezers die nu denken:
"Jamaarja, op sommige foto's is van drijfplantjes geen spoor dus hoezo "continu drijvers in de bak"??"
De verklaring: gewoonlijk verwijderde ik de drijvers tijdens het onderhoud (zeker tijdens het snoeien) en meestal nam ik wat foto's voor ik ze terug plaatste omdat ik de (open) bak mooier vind zonder.
Foto 5 en 6....
Tja, wat kan ik zeggen:
onopvallend en geleidelijk was alles gegroeid, nog wat gegroeid en vervolgens nog wat gegroeid...
Blyxa is bvb een zeer stiekeme plant. Ik had deze nog niet gesnoeid sinds de introductie. Het groeit traag (zonder in de breedte te gaan) en bijna ongemerkt worden de stekjes gaandeweg compacte bossen! Tot je dus dit krijgt...
Ik keek in de bak en zag plotseling overal alarmlichtjes....
Wat ooit een dun tapijtje HC was leek nu wel een vloerkleed van langharige alpaca. Een vliegend HC tapijt leek de volgende stap te zijn....
😳
De hygrophila pinnatifida leek getransformeerd in Pinn-intifada
🙂D
😀) en claimde algehele controle door in alle richtingen te kruipen....
De Marsilea rechts was overgroeid en leek zichzelf te verstikken.
En de Blyxa.... Tja, foto's zeggen meer dan woorden dus oordeel zelf...
Ik kan alleen maar besluiten dat de bosjes traag, gestaag en ongemerkt waren uitgegroeid tot vrij compacte, hoge en grote bossen die op den duur zelfs de stroming in de bak begonnen te bemoeilijken.
Op zich vond ik de blyxa heuvels best mooi maar té is té (en het opslorpen van de stenen was aan teken aan de wand) dus ingrijpen was nodig.
Het was duidelijk dat ik niet alles in één beurt kon aanpakken. (Zou veel tijd kosten maar de impact van een totale snoei op de balans leek me ook niet ideaal).
Dus een stappenplan leek nodig.
Stap 1: Blyxa aanpakken zodat de flow terug optimaal werd.
Maar de HC leek minstens even dringend dus deed ik proforma een kleine HC-beleefdheidssnoei met de belofte dat het tapijt de volgende keer aan de beurt was. Intussen duwde ik bijna dagelijks het tapijtje hier en daar lichtjes tegen de bodem terwijl ik bezwerend fluisterde: "Dat is een braaf tapijtje, mooi beneden blijven hoor! Brave HC! Wie is er hier een flink pelouzeke?"
😉
Het hielp wel maar toch bleef ik nachtmerries hebben waarin vliegende HC-tapijtjes boven een woestijn van soil zweefden....
Foto 7 en 8
Na de eerste snoeibeurt. Niet zoveel verschil misschien en duidelijk nog veel werk voor de boeg maar de start was gemaakt!
Nu een plan van aanpak bepalen en dit stap voor stap en consequent uivoeren!
Het doel: de controle heroveren (voor het te laat was) en de bak "strakker" (en eenvoudiger) maken.
Een verslag daarvan is voor de volgende keer!