-Kind of Blue-willem666


Komen er nog nano visjes in?
Kleine rasboras ofzo?
 
Komen er nog nano visjes in?
Kleine rasboras ofzo?

Goh, ik denk er nu en dan wel over maar ik vind niet zo direct een gepast visje.
De bak is open en ik vul hem tot 0,5cm onder de rand dus ik ben wat bang voor springers.
En door de vrij open beplanting (icm vrij veel licht) vrees ik dat de meeste visjes zich niet zo veilig zouden voelen...

Ik overweeg nu en dan iets zoals een schooltje microdevario kubotai, P. innesi of rasbora galaxy maar ik weet niet hoe relaxed ze zouden zijn in deze inrichting eigenlijk?
 
Weet niet hoe rustig je bak staat?
Weg van spelende kinderen of springende honden of dikke speakers etc

Maar denk dat springen dan wel mee valt, en anders zou je misschien een gaas erover kunnen knutselen
 
Weet niet hoe rustig je bak staat?

Hij staat vrij rustig. Enkel een speaker in de buurt maar dat is niet bepaald een dikke...
En zoals je zegt is er misschien wel iets te fabriceren met gaas in combinatie met aluminium profielen. Het zou wel esthetisch verantwoord moeten blijven.

Maar denk jij dat dergelijke schoolvisjes zich veilig zouden voelen met zoveel open ruimte/open wateroppervlak/vrij veel licht?
Dat is eigenlijk de hoofdreden waarom ik nog geen vissen introduceerde, ik wil zeker geen visjes die zich vol stress in de Blyxa verschuilen tijdens de lichtcyclus.
De japonica's trekken zich daar niets van aan, zitten eigenlijk altijd in het zicht...
 
Denk dat een hoop te trainen is met voeren.
Met dagelijks handmatig voeren en kijken hoe goed ze aten werden mijn kardinalen wat minder angstig.
Alles is te conditioneren, dacht dat het Pavlov was die dat had onderzocht
 
Denk dat een hoop te trainen is met voeren.
Met dagelijks handmatig voeren en kijken hoe goed ze aten werden mijn kardinalen wat minder angstig.
Alles is te conditioneren, dacht dat het Pavlov was die dat had onderzocht

Hehe, daar zit iets in.
Ik had sowieso al beslist dat ik enkel jonge (nakweek) vissen zou overwegen.
Een beetje met dezelfde achterliggende gedachte: Hard to teach an old dog new tricks... ;)

Als ik puur op voorkeur zou kiezen (uiterlijk en gedrag) dan nam ik een paar Ramirezi maar ik vrees dat mijn nitraat wat te hoog staat. (Hoewel ik dagelijks doseer dus niet echt hoge pieken heb...).
Het was al even geleden maar door er nu over na te denken begint het weer te kriebelen natuurlijk... :rolleyes:
 
P3037650.jpg


Is dat niet wat?
Kind a blue

Groetjes John.
 
Zacht water, gemiddelde stroming, klein voer. Zijn visjes van alle lagen en geen springers (tenminste tot nu toe:deal:)
Niet al te warm water 20-24 graden.
Je moet ze wel in een redelijke groep houden (10) en de eerste paar dagen wat minder licht en de bak afdekken, zijn dan schrikachtig.
Kweek ze momenteel, kan een extra batch voor je kweken, zijn met 10 weken 'klaar'.
Zie link Poropanchax brichardy kweek.

Groetjes John.
 
Zacht water, gemiddelde stroming, klein voer. Zijn visjes van alle lagen en geen springers (tenminste tot nu toe:deal:)
Niet al te warm water 20-24 graden.
Je moet ze wel in een redelijke groep houden (10) en de eerste paar dagen wat minder licht en de bak afdekken, zijn dan schrikachtig.
Kweek ze momenteel, kan een extra batch voor je kweken, zijn met 10 weken 'klaar'.
Zie link Poropanchax brichardy kweek.

Groetjes John.

Bedankt voor het antwoord en het aanbod!
Het enige dat me nu voorlopig wat tegenhoudt is de grote afstand maar ik vind ze wel zeer mooi en interessant dus op zich mag dat geen bezwaar zijn. Ze zijn echt schitterend dus ik kom zeer hard in de verleiding... En ze hebben inderdaad de perfecte kleur voor de bak! :smitten:
Ik denk er even over na en stuur je één dezer een pb hieromtrent!

En omdat het een nieuwe pagina is en het tenslotte een foto-album blijft hieronder ook maar ineens twee (slechte) foto's, omdat een nieuw blad op de bucephalandra altijd leuk is!


20181202_175822.jpg


20181202_175718.jpg
 
Ik ben geleidelijk aan wat kleur in de bak aan het brengen om deze donkere dagen op te vrolijken.
Oranje is altijd mooi dacht ik dus onlangs ook wat Rotala rotundifolia "orange juice" geplant.

Het duurde even voor de submerse groei op gang kwam maar de laatste dagen is ze op snelheid.
En op kleur!!!
:smitten::smitten::smitten:
Voorlopig mag ze blijven!

20181228_184827.jpg
 
Ik ben geleidelijk aan wat kleur in de bak aan het brengen om deze donkere dagen op te vrolijken.
Oranje is altijd mooi dacht ik dus onlangs ook wat Rotala rotundifolia "orange juice" geplant.

Het duurde even voor de submerse groei op gang kwam maar de laatste dagen is ze op snelheid.
En op kleur!!!
:smitten::smitten::smitten:
Voorlopig mag ze blijven!

Bekijk bijlage 265007
Dat is dan ook een fraaie plant!
 
Mooie kleurrijke planten Willem!

Thanks!
De bak was lang een combinatie van groentinten met blauw (van de buces) maar de introductie van wat extra kleur bevalt me wel eigenlijk.
Geeft direct een ander beeld.

Ik moet wel bekennen dat de Rotala enkel in de toppen zo mooi kleurt hoor, de rest van de plant is wat soberder en groener.
 
Het forum lijkt wel mijn foto-album te promoten!

Kind of blue...
:D

LOL

Schermafbeelding 2018-12-30 om 20.56.14.png
 
The last day of the year....
It always makes me feel

-Kind of blue-

;)

20181223_174759.jpg
20181223_174839#1.jpg
 
Laatst bewerkt:
De bak draait deze maand exact twee jaar. Dan moet alles wel ingedraaid zijn dacht ik bij mezelf. :juggle:
Dus de tijd leek me rijp om visjes te introduceren, ik was al lang aan het denken over een gepast visje maar onlangs werd mijn aandacht getrokken door een mooi soortje in de shop.
Een paar dagen getwijfeld maar nu is de keuze gemaakt en ik heb zonet een groepje van 14 Pseudomugil "sp. red neon"/"Paskai" in de bak losgelaten.



Zodanig getimed dat ze bij "zonsopgang" in de bak kwamen om de stress te beperken. Voorlopig nog geen foto's, de visjes zijn de bak nog volop aan het verkennen dus nog niet het ideale moment om ze te storen. :sorry:

Maar na tien minuten in de bak begon één mannetje uitgebreid te showen en te flaren! Mooi zicht en ook zeer efficiënt want hij slaagde er in om in "no-time" twee vrouwtjes mee te lokken naar de diepste krochten van de Blyxa japonica. :D
Zelfs mijn nieuwsgierige blikken leken hen niets te doen, het was blijkbaar zeer gezellig friemelen!
:thumbs:

Helaas is er één visje dat het niet goed doet, een pak magerder dan de rest en heeft het merkbaar lastig om te zwemmen. Ik heb hem zelfs tijdelijk ik een drijvend 'kweekbakje' gedaan omdat hij nu af en toe verrast werd door de stroming. Zo een bakje is natuurlijk niet ideaal maar in de bak zelf heeft hij het momenteel te lastig... Duimen maar!

De overige visjes vind ik opvallend assertief. Voorlopig lijken ze geen enkel probleem te maken van het licht, stroming of de open beplanting van de bak. Ik zie hier constant wel één van de mannetjes stoer showen. zeer entertainend moet ik zeggen!
Ze zullen nog wat mooier op kleur komen vermoed ik maar het zijn nu al echte juweeltjes vind ik.
 
Als ze gewend zijn dan zien we ze wel verschijnen Willem. Alvast veel plezier van ze en maar duimen dat die ene weer bijkomt.
 
Leuke aanwinst Willem, benieuwd of er wat uit voortvloeid uit dat geflair

Hehe, ik ook!

De kweek zou op zich vrij vlot moeten lukken maar ze eten wel hun eitjes/jongen op. Dus meest kans op succes met een apart kweekbakje voor de eitjes (of beter nog een mannetje en één of meer vrouwtjes in een apart bakje met veel mos zodat ze in het bakje zelf afleggen).
De kans op overlevend nageslacht in de bak zelf is iets kleiner maar niet onbestaand met genoeg mos en groen in de bak. De jonge visjes hebben blijkbaar wel de slechte gewoonte om aanvankelijk aan de oppervlakte te zwemmen dus dat is niet ideaal natuurlijk... :juggle:

Ze zaten al minstens een maand in de kale verkoopsbak denk ik en het is duidelijk dat ze wat tijd in te halen hebben.
De nationale sport van de mannetjes:
Voorbij zwemmende vrouwtjes oppikken om ze even mee te nemen, diep in het struikgewas.
En als er wat tijd over blijft hier en daar een beetje sparren met een ander mannetje om indruk te maken...

That's how easy life can be...
:D

Ze zijn eigenlijk vrij duur én ze worden niet echt oud dus wat nakweek zou zeker welkom zijn. Liefst zonder teveel bemoeienissen maar desnoods help ik een handje mocht blijken dat ze vlot afleggen maar niet overleven.
 
maar duimen dat die ene weer bijkomt.

Helaas...
Het is een visje voor de kat.

Het beestje begint nu te tollen en te drijven dus dat komt niet meer goed. Zou misschien zelfs best een handje helpen.... :(:(

Minder leuk maar eigenlijk had ik het in de shop al gezien (en gezegd) maar het beestje als enige in de verkoopsbak laten omdat het wat zwakker leek (stress had volgens de LFS) vond ik ook maar niks...
 
Oeps, jammer Willem maar ja dat hoort er ook bij.
 
Zijn wel hele leuke visjes! In de toekomst ook eens een bakje ervoor vrij maken.
 
maar het beestje als enige in de verkoopsbak laten
Dan hadden ze er niets aan gedaan waarschijnlijk, en zou het visje een langzame dood tegemoet zijn gegaan, nu is ie uit zijn lijden verlost:engel:
 
Zijn wel hele leuke visjes! In de toekomst ook eens een bakje ervoor vrij maken.

Het is nog vroeg natuurlijk maar ik vind ze alleszins ook zeer leuk om zien.
Voorlopig scholen ze ook zeer extreem, meer uit onwennigheid vermoed ik maar het is wel grappig. Ik ga het inderdaad bij deze visjes houden voor de bak, ze verdienen dat wel zoals je zegt. Anders zouden ze vrij snel op de achtergrond verdwijnen denk ik.

Dan hadden ze er niets aan gedaan waarschijnlijk, en zou het visje een langzame dood tegemoet zijn gegaan, nu is ie uit zijn lijden verlost:engel:

De stress van het uitvangen/transport heeft alles misschien wat versneld maar het visje stierf zonder mijn"hulp". Zodra kleine soortjes effectief beginnen wankelen, scheef zwemmen of tollen duurt het meestal niet zo lang meer merkte ik al.
De vis was vermoedelijk al een tijdje (ongemerkt?) aan het verzwakken maar van zodra ze moeite hebben met zwemmen gaat het ineens zeer snel bij een visje van dit formaat... Ik hoop dat het bij één pechvogel blijft.
 
Mooie vissen! Ik heb zelf Pseudomugil gertrudae gehad, maar die waren ook zulke stoere visjes die veel aan het pronken waren. Er is nog een vrouwtje over, die is helemaal vergroeid inmiddels, ruim 2 jaar oud nu, maar nog steeds zet ze als enige oranje dame de bak met Heterandria formosa op zijn kop door achter de anderen aan te jagen. Gelukkig zijn het nu korte sprintjes en is de bak groot genoeg om weg te komen, dus het valt allemaal mee met de overlast, maar ze heeft een van mijn Hf dames eruit gejaagd helaas.
 
Ik haalde net een paar plantjes uit de bak en wat zag mijn lodderig oog?

Twee piepkleine eitjes plakten aan de onderkant van een blaadje!!
En aangezien de P. paskai de enige bewoners zijn is identificatie niet echt een uitdaging...

Ik dacht er nog wat te verzamelen maar onderwater zien de eitjes er net hetzelfde uit als een luchtbelletje (zelfde formaat en vrij transparant) en de bak staat net volop te assimileren.. :juggle: Moeilijk zoeken dus...

Ik vond toch nog een derde eitje maar heb het zoeken gestaakt. Ik zie de visjes dagelijks meerdere keren in koppeltjes of triootjes in het groen duiken (eigenlijk doen ze precies niet anders dan in de bosjes foefelen) dus ik ga er van uit dat er vrij veel eitjes gelegd worden. :cool:
De drie die ik vond zitten apart maar ik ben benieuwd of er eventueel in de bak zelf ook jonge visjes zullen opduiken!
 

Terug
Bovenaan