Kleibolletjes opgelost in water


Tistje

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2021
Berichten
431
Locatie
Gelderland
Ik heb me net voorgesteld in het Forum Voorstellen en ik heb jullie adviezen nodig.

Ik heb een Juwel Rio 180 Led, standaard bioflow 600 interne filter. Deze bak draait nu totaal 3 maanden.
Vissen bestand : 10 Platys Sunset, 9 Corydoras Sterbai en 4 Otocinclus macrospilus.
Bak is beplant op de achterzijde en beide zijkanten, en heeft versteend hout als decoratie.

Waterwaarden allemaal piekfijn in orde (druppeltest colombo). In de eerste maand kreeg ik een nitrietpiek, dus nu test ik regelmatig mijn water.

Ik gebruik Floracell als plantenvoeding en heb ik bij de plantjes ook enkele kleikegels/kleibolletjes van HS aqua erin gestopt.

Twee weken geleden was het tijd voor een snoeibeurt van de plantjes. Omdat er toch enkele op een incourante plek stonden, heb ik deze heel heel, echt heel rustig omhoog getrokken en verplaatst.
Je raad het al, natuurlijk kwam er fijnstof van de kleibolletjes mee. Ik dacht dat word er wel weer uitgefilterd.
Maar niet dus, deze stofwolk en waas werd erger.... Twee dagen erna bedacht ik dat het misschien een bacterieexplosie kon zijn ivm de plantenvoeding die nu extra als fijnstof door de bak heen stuift. Dus afblijven dacht ik, gaat vanzelf wel weer over.

Maar het werd niet minder, het werd nog erger, door de bak heen kijken lukte nog maar net.
Toen heb ik een zweefvuil filtertje in elkaar geknutseld, die met dat eheimpompje en het plastic flesje er op, filterwatten erin en met de stroming mee, erin gehangen. De filterwatten sloegen oranje bruin aan, wat mij vertelde dat het hier om het fijnstof van de kleibolletjes ging die deze waas veroorzaakte.

De uitlaat van de interne filter blies net onder het wateroppervlak naar de zijde waar ik de plantjes verplaatst had, dus ik had het idee dat met deze toch flinke stroming toch meer van de kleibolltjes los woelde waardoor er steeds meer fijnstof/waas ontstond (door mijn gepruts met de plantjes zal ik het toch meer naar de oppervlakte getrokken hebben)

Ik de pest in natuurlijk.... Toen ben ik rigoureus aan de slag gegaan. Ik heb toen het zand gebied (1/5 gedeelte) waar deze plantjes in verplaatst waren en de kleibolletjes wellicht omhoog zijn gekomen, compleet afgezogen, kleibolletjes eruit, zand eruit en uitwassen...
Zand terug, plantjes terug. Je kunt je voorstellen dat dit niet direct hielp om de waas weg te krijgen. Het extra filtertje had ik er bij laten draaien, tijdens en na het schoonmaken.

Maar de volgende dag was het nog niet minder, ik had wel verwacht iets verschil te merken, maar niet.., filterwatten in de interne filter al paar keer vernieuwd/uitgewassen, filterwatten in de zweefvuilfilter blijven oranje/bruin uitslaan (deze natuurlijk ook verschoond).
Omdat de stroming van de uitlaat van het interne filter toch wel flink langs de planten blaast, dacht ik, misschien blaast hij wel veel te hard waardoor het interne filter de kans niet krijgt dit vuil op te pakken..
Dus even een spraybar gemaakt over de gehele lengte van de achterzijde, die blaast dus naar vlak onder de waterlijn naar de voorruit en het extra filtertje blaast in dezelfde richting mee als de spraybar.

En zo, in deze opstelling, draait de bak nu al 24 uur. Nog kort, ik weet het. Maar hebben jullie enig idee hoelang ik ongeveer moet wachten voordat ik andere stappen ga ondernemen? Een paar dagen? Een week? Weken? Of zou dit de oplossing moeten zijn?
Of hebben jullie andere tips voor mij die mij dat "aha" momentje geven?
Hoor het graag!
 
Ik doe net het licht aan... Kan het zijn dat door de oplossing van de kleibolletjes ik nu last heb van groene zweefalg?

2.jpg
1.jpg
3.jpg
4.jpg
 
Je hebt bacteriebloei in je bak. Dat gebeurd wel vaker in een opgestart aquarium. Het kan te maken hebben met een teveel aan voedingsstoffen in je bak. Nitraten en fosfaten bijvoorbeeld. Het zal met je kleibolletjes niet zoveel van doen hebben. Je moet nu niet gaan verversen, het probleem lost zich eigenlijk vanzelf wel weer op. Op zich helpen snelgroeiers zoals bijvoorbeeld waterpest wel. Maar ik zou in eerste instantie niets doen.
 
Dank jullie wel voor de reactie. Blij dat jullie denken dat het bacteriebloei is, daar ben ik geruster op dan zweefalg etc.
Ik zal de bak voorlopig met rust laten, weinig voeren, geen middeltjes erin etc... kijken of het wegtrekt.
 
Hoi Ton,
Er zaten in die hoek, die ik heb schoongemaakt, 6 van die HS Aqua Terracaps bij, per plant 1 tab, dus 6 planten met elk een tab... vind de tabs wel groot, zijn driehoekvorm.
Bij het schoonmaken en her-planten heb ik deze planten wat uitgedund en de rest in mijn "opvoed" tankje geplaatst.
 
Update
De waas word niet nog niet minder.
Omdat ik zaterdag het idee had dat de waas groener werd, heb ik het aquarium een dag afgedekt gehad en de gehele dag geen licht aan. Op zondag het licht 6 uurtjes aan gehad voor de plantjes.
Vrijdag en zaterdag niet gevoerd, zondag een heel klein beetje voer er in.
Op zaterdag nog een watertest gedaan op Nitriet, deze is 0, dus dat is fijn...
Nitraat is 1, fosfaat is 0. Dus op deze laatste twee lijkt het erop dat er geen sprake kan zijn van zweefalg omdat ik dan een hoger nitraat en fosfaat had verwacht.

Dus ik wacht weer verder af en hoop dat het toch snel voorbij is. Belangrijkste van alles is, de visjes hebben het nog steeds naar hun zin, zwemmen vrolijk rond, ik merk aan hen gelukkig geen rare dingen (y)
 
Pas wel op met zulke lage nitraat en fosfaatwaarden want dat hebben de planten ook nodig en zelf zou ik dat iets ophogen.
 
@jessicapilon heeft helemaal gelijk. Zorg voor goede plantenvoeding, zij helpen in de strijd tegen bacteriebloei. Je hoeft niet aan je verlichting te draaien. Dat gaat je alleen meer problemen opleveren. Laat je bak met rust, dat is nu een belangrijk advies. Ga vooral niet te veel verversen want dan kan je weer van voren af aan beginnen. Als je eraan kan komen zou je wel tijdelijk waterpest of Cabomba, in ieder geval snelgroeiers, in je bak zetten. Ze helpen je. De tijd dat dit probleem voorkomt is sterk variabel, zelf heb ik het ook wel gehad in het verleden, het kan een paar dagen maar ook langer duren. Maar niets om je ongerust over te maken.
 
@jessicapilon en @benvo , dank jullie wel voor de tips.
Ik heb er wat Floracel ingedaan. Dat doe ik dan nu per dag ipv meteen voor een week, zodat ik niet meteen overdoseer.
Ik had nog een flinke bos Braziliaanse waternavel strengen bewaard in een vaas..., dus die heb ik nu in het aquarium gehangen, drijven nu onder het wateroppervlakte.
En verversen doe ik nog niet hoor, eerst de waas weg (y) en hou ik de vissen en de waterwaarden in de gaten.
 
UPDATE

En toen werd mijn water groen :stom:

Gisteren was er helemaal niet meer doorheen te kijken en was het water duidelijk groen, zelf zonder licht aan...
Meteen 50% water ververst, dosis vloeibare plantenvoeding toegevoegd en een dosis easy-life filter medium toegevoegd...
De witte filterwatten waren ook groen, die heb ik verwijderd en nieuwe in gedaan, rest van de filters niet aangeraakt.
En weer afwachten.
 
Vanochtend.... na de waterwissel van eergisteren, de waas leek minder, maar is vanochtend weer dik groen.
Ik heb gisteren de Aquael 500 UV besteld, die komt vandaag binnen. Ik las in een hoop topics deze aanbeveling.
Daarnaast heb ik ook Easy Life Carbo besteld.

Dus als de pomp vandaag binnen is, wil ik weer een grote waterwissel doen, weer 50%, dan de uv pomp erin, carbo erbij doen.

@jessicapilon Of mis ik nog iets?
 
Ik krijg net de Aquael 500 binnen. Nu ben ik hem in elkaar aan het zetten.
Maar klopt het dat als je de UV gebruikt, dat je de snelheid van de uitstroom niet kunt reguleren?
En ik neem aan dat ik het luchtslangetje niet persé hoef aan te sluiten? Dan toch nog meer CO2 verlies?

Iemand ervaring mee?
 
Zo'n Aquael 500 werkt met een ledje, de effectiviteit kan ik weinig over zeggen maar al te groot zal het niet zijn. (Dat slangetje kan je weglaten. Misschien kan je ergens een UV-c lamp lenen? Anders is dit ook een alternatief, zelf heb ik er een die je zodra het nodig is in je bak kan hangen. Daar zit dus een echte grote UV-c lamp in waar het water langs stroomt. Te koop voor weinig bij Tante Ali. Maar als gezegd daar heb je nu weinig aan maar misschien kan je zoiets ergens lenen? Met een lamp is je probleem binnen een paar dagen opgelost.

IMG_20190928_114138_LI.jpg
 
@benvo , dank je wel voor je reactie.
Ik heb voor de Aquael 500 uv gekozen omdat ik juist hier op het forum er goede verhalen over gelezen heb, gemeld door de experts...
Ik ga kijken wat het uv filter bij mij doet, ik kijk het even 3 dagen aan. Ik verwacht dat als deze uv filter zijn werk doet, dat ik dan wel verschil zal moeten merken.

Slangetje heb ik inderdaad niet aangesloten, leek mij overbodig. En als antwoord op mijn andere eigen vraag, door aan de ronding te draaien van de het uv kun je de stromingssnelheid aanpassen indien nodig. Bij mij staat ie vol open, wat gelukkig geen wervelstorm in mijn bak veroorzaakt :)
 
@jessicapilon dank je wel voor je reactie.
Wat mij dan bevreemd, is dat het wel als vloeibare CO2 verkocht word. Nu ben ik in deze tegenwoordige tijd een echte leek wat betreft middeltjes etc, er zijn er ook gigantisch veel... kan me ook niet heugen dat ik 25 jaar geleden dit soort middeltjes toepaste in mijn aquariums,. Maar dat terzijde.

Maar goed, jij zegt dus niet doen? Heeft Carbo vloeibaar ook geen toegevoegde waarde als ik mijn aquarium weer in orde is?
En nog een laatste vraag, nu ik 50% ververst heb, de uv filter er in heb hangen, zou jij dan nog plantenvoeding o.i.d. er in doen?
 
UPDATE
Het water is wel al een stuk helderder, maar de zweefalg is nog niet weg....
De Aquael filter draait nu al 48 uur mee.
Word vervolgt.
 
Gisteren leek het beter te gaan... vissen een heeeeeel klein beetje voer gegeven. Verlichting heeft minder dan 8 uur aangestaan..

Kom vanochtend beneden......... weer helemaal groen :confused:
Om moedeloos van te worden..
 
Zweefalg zie je meer bij een co2 tekort dacht ik of bij een nh3/4 piek met veel licht. Zie mn link van woensdag.
 
Zweefalg zie je meer bij een co2 tekort dacht ik of bij een nh3/4 piek met veel licht. Zie mn link van woensdag.
Ik heb geen co2 systeem, dus voeg de dagelijkse dosis carbo toe.
De verlichting staat en blijft vandaag uit en ik heb het aquarium afgedekt
 
Die hangt er nu al 72 uur in
Nou, ik schreef hierboven al; hier kan je niet al te veel van verwachten. In dat ding van jouw zit een ledje en dat zal helaas, ik probeer me voorzichtig uit te drukken, niet zo veel doen. Met een heuse lamp, en dat er kan er een zijn zoals ik eerder al aangaf, is inderdaad je probleem met een paar dagen verholpen.
 
Nou, ik schreef hierboven al; hier kan je niet al te veel van verwachten. In dat ding van jouw zit een ledje en dat zal helaas, ik probeer me voorzichtig uit te drukken, niet zo veel doen. Met een heuse lamp, en dat er kan er een zijn zoals ik eerder al aangaf, is inderdaad je probleem met een paar dagen verholpen.
Nou je hoeft je niet voorzichtig uit te drukken hoor (y)
Ik begrijp heel goed wat je zegt, ik zal naar een betere uv filter op zoek gaan.
Weet jij toevallig ook hoeveel watt ik dan voor 180 liter ik heb beste kan nemen? Ik zie daar nog al wat verschil in vermogen in, ik weet niet of het iets uitmaakt, maar alle info is welkom.
Of is diegene die Nicolientje hierboven neer heeft gezet een goeie?
 

Terug
Bovenaan