Wat is er nieuw

Kleibolletjes opgelost in water

Een vergelijkbaar type heb ook ik. De mijne is er een van 9 Watt. Hij wordt hier alleen gebruikt wanneer nodig.
Ja wij gebruiken deze ook maar sporadisch, voor de kweekstelling en uitzwemstelling hebben we een uvlamp in de bioloog hangen op een tijdschakelaar
 
Omdat Tante Ali pas 29 april kon leveren...
De andere link naar GD daar stond niet bij hoeveel UV de lamp was, dus maar bij "de winkel van ons allemaal" een binnenfilter met uvc (9W) 700l/h van SunSun gekocht. Die was wel een stuk duurder, maar die is tenminste woensdag al binnen
.
pomp met uv.jpg
 
Ik zou vandaag mijn UV filter binnen krijgen, helaas niet, zelfs niet een track and trace. Ik bellen, mailen, blijkt ie niet op voorraad te zijn bij het bedrijf waarmee Bol zaken doet..... In plaats van dat ze dat dan even melden bij mij...
Maargoed, ik heb een ander filter gevonden gevonden, dit bedrijf gebeld of ze hem wél voorradig hebben. En dat blijkt zo te zijn. Dus als alles meezit heb ik morgen het filter in huis.
Word vervolgt dus 🙄
 
De UV-C filter is binnen, wat een joekel van een ding zeg 😳 niet dat je hem erin laat hangen als het klaar is...
Maargoed, hij hangt erin.
Dus nu duimen dat met 2-3 dagen de erwtensoep verdwenen is 👍 worden de visjes ook wel blij van denk ik
 
Het toeval wil dat ik nu ook mijn UV-c filter gebruik. Om een andere reden als jij, hier gaat het om een zieke vis met als achtergrond een bacteriële infectie.
 

Bijlagen

  • IMG_20210408_132404.jpg
    IMG_20210408_132404.jpg
    341.2 KB · Weergaven: 93
  • IMG_20210408_132409.jpg
    IMG_20210408_132409.jpg
    425 KB · Weergaven: 97
De UV-C filter is binnen, wat een joekel van een ding zeg 😳 niet dat je hem erin laat hangen als het klaar is...
Maargoed, hij hangt erin.
Dus nu duimen dat met 2-3 dagen de erwtensoep verdwenen is 👍 worden de visjes ook wel blij van denk ik
Laat het ding iets langer hangen dan op het eerste gezicht nodig is. Zodat er lekker opgeruimd kan worden. Je water wordt er ook nog eens mooi helder van.
 
@benvo wat vervelend dat je een bacteriële infectie hebt...
Mijn Uv lijkt erg veel op die van jou, als hij zijn werk maar doet dan maakt het mij niet uit dat het zo in het zicht hangt.
Ik was van plan om hem zowiezo twee weken te laten hangen (ergens gelezen) en dan nog een grote waterwissel te doen en hopelijk blijft het dan weg.
 
UPDATE
De UV pomp draait nu precies 48 uur. Ik had er gisteren een hard hoofd in, maar nu, na 48 uur, lijkt het toch minder te gaan worden. Het erge groene lijkt weg, alsof dit wit word? Ik weet het niet anders te omschrijven, alsof de groene waas nu een witte mist aan het worden is, maar lichtjes...
Misschien dat het verstandig is om het licht uit te laten? Ik houd deze nu maar 6 uur per dag aan voor de planten.
Ik hoop dat het er morgen nog beter uitziet.
 
Update
Pomp draait nu 72 uur... het is wel al minder dan gisteren , maar het is nog zeker niet weg, zit nog steeds een flinke waas in.
Door naar de 96 uur 🙃
 
UPDATE
De UV pomp draait nu precies 48 uur. Ik had er gisteren een hard hoofd in, maar nu, na 48 uur, lijkt het toch minder te gaan worden. Het erge groene lijkt weg, alsof dit wit word? Ik weet het niet anders te omschrijven, alsof de groene waas nu een witte mist aan het worden is, maar lichtjes...
Misschien dat het verstandig is om het licht uit te laten? Ik houd deze nu maar 6 uur per dag aan voor de planten.
Ik hoop dat het er morgen nog beter uitziet.
Draai nu niet teveel, eigenlijk helemaal niet, aan het licht. Je planten moeten juist goed groeien om je te helpen. Gewoon 8 uur in de intensiteit die door de planten gevraagd wordt!
 
Draai nu niet teveel, eigenlijk helemaal niet, aan het licht. Je planten moeten juist goed groeien om je te helpen. Gewoon 8 uur in de intensiteit die door de planten gevraagd wordt!
Dank je voor je reactie, wederom helder 👍
 
Laatste Update:
Gisteren was mijn bak weer helemaal helder! Wat een fijn gezicht! Het is weer een genot om er naar te kijken!

De witte filterwatten doe ik nu om de dag vervangen voor nieuwe om zo de opgevangen dode algen meteen te verwijderen.
Gisteren heb ik nog mijn wekelijkse verversing gedaan. Planning is nu om het UV filter er nog 1,5 week tot 2 weken in te laten hangen.
Dan een grote waterwissel van 75% te doen en dan hopen dat het weg blijft.
Dit uiteraard in combinatie met plantenvoeding, belichtingstijd... etc.
 
Laatste Update:
Gisteren was mijn bak weer helemaal helder! Wat een fijn gezicht! Het is weer een genot om er naar te kijken!

De witte filterwatten doe ik nu om de dag vervangen voor nieuwe om zo de opgevangen dode algen meteen te verwijderen.
Gisteren heb ik nog mijn wekelijkse verversing gedaan. Planning is nu om het UV filter er nog 1,5 week tot 2 weken in te laten hangen.
Dan een grote waterwissel van 75% te doen en dan hopen dat het weg blijft.
Dit uiteraard in combinatie met plantenvoeding, belichtingstijd... etc.
Hopelijk maakt het andere mensen ook duidelijk dat zo'n Aquael 500 UV dingen zijn die je jezelf beter kan besparen, zo'n paarsig ledje gaat je echt niet helpen. Dus wees blij met je lamp!
 
Hopelijk maakt het andere mensen ook duidelijk dat zo'n Aquael 500 UV dingen zijn die je jezelf beter kan besparen, zo'n paarsig ledje gaat je echt niet helpen. Dus wees blij met je lamp!
Nou daar heb je zeker een punt. Het jammere is dat deze led op dit forum aangeprezen word door sommige experts waardoor ik mij ook heb laten verleiden tot de koop van deze led. De ervaring met binnenfilters met UV had ik niet, dus ging er vanuit dat de verhalen klopte :stom:
Bij deze raad ik deze led ook af en adviseer ik een UV-c met lamp, dat scheelt in de dubbele kosten en de lamp werkt wel waardoor de frustratie van een groene bak snel verdwenen is 🙂
Nogmaals bedankt voor al je adviezen! 👍
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even lekker gewandeld
      Terug
      Bovenaan